Tubejack Posted 15 maart 2015 Report Share Posted 15 maart 2015 KT90 PP en UL lijkt me een mooie match met de uitgang trafo. Goodtube. Hoe klinkt het? En hoeveel ruststroom? 80ma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 maart 2015 Author Report Share Posted 15 maart 2015 (edited) Is inderdaad een mooie match. Rond de 80-85 mA. (niet meer gemeten en de spanning ook niet gemeten). Klinkt bijzonder fraai! Ruimtelijk, prachtig mid en hoog. Laag is anders, misschien wel voller zonder warmer te zijn. Edited 15 maart 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 15 maart 2015 Report Share Posted 15 maart 2015 Dat klinkt als een prima buis dus. Dat de ruimte ook verbeterd is vind ik bijzonder, de ruimte was al zo goed bij jou. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 maart 2015 Author Report Share Posted 16 maart 2015 Ruimtelijkheid is m.i. vooral een eigenschap vd versterker. De 6550 heeft een wat minder sprankelend karakter dan een kt88/90/120. daarom ervaar ik nu meer ruimtelijkheid Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 5 april 2015 Report Share Posted 5 april 2015 (edited) Een pot nat toch. EH, Mullard. Het grote nadeel van Supertriode -de variant met terugkoppeling op stuurrooster - is die 100k. MILLER IS IN THE HOUSE. Dat kun je toch compenseren door er 100pF zilvermica over te zetten, dan loopt hij door tot 70khz http://mennovanderveen.nl/nl/ul40-mod.html En zonder haalt hij makkelijk 30khz, ook goed genoeg voor audio. Sommigen vinden dat zelfs beter klinken. Wat buizen betreft, het is niet zwart/wit en allemaal altijd één pot nat. Er zijn verschillen..... soms niet, soms wel. Ik heb in ieder geval mijn buik vol van dure buizen kopen. En koop als het even kan de goedkoopste. Edited 6 april 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 april 2015 Author Report Share Posted 6 april 2015 Dat bedoel ik niet. Dat verschil hoor ik niet. Deze local feedback ST schakeling gaat ten koste van de ruimtelijkheid en ik denk dat dat komt door die hoge R. Elke keer kom ik er van terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 Ik zie dat je een Vanderveen schakeling laat zien. Nu heb ik helaas geen verstand van versterkers, maar ik heb vorige week een zogenaamde Trans versterker van hem gehoord. Dat klonk wel heel erg mooi moet ik zeggen. Ben jij daar ook al mee bezig? Is denk ik, wel de moeite waard. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 april 2015 Author Report Share Posted 6 april 2015 Ik heb die versterker ook gehoord. Als trans als modkit uitkomt dan ga ik het gebruiken. Ik ben te lui om het zelf uit te vinden aan de hand van het boek Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 Menno had het er over dat deze voor de UL40 voorlopig niet beschikbaar zou komen. Als je met trans aan de gang wil dan kan dat nu nog het beste doen met de VATESA. Die hebben we toen ook al kunnen beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 Heb ze allebei gehoord. Het heeft voor-en-nadelen. Het laag was beslist strakker, het klinkt schoon en meer precies. Vond het geluid wat aan de luidsprekers blijven plakken. Het is weer een heel andere manier van denken en bouwen. Erg knap, als je op je 65e gewoon het roer omgooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 Heb ze allebei gehoord. Het heeft voor-en-nadelen. Het laag was beslist strakker, het klinkt schoon en meer precies. Vond het geluid wat aan de luidsprekers blijven plakken. Het is weer een heel andere manier van denken en bouwen. Erg knap, als je op je 65e gewoon het roer omgooit. Vreemd, Wij vonden juist de stereoafbeelding en de dieptewerking beter met de Trans versterker. Ook het uitklinken van tonen was beter te horen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 (edited) Ikzelf ben een van de studenten van Menno van der Veen. Net als George trouwens. Wat wij naast techniek leerden (of in ieder geval in de groep van 2008) is vooral kritisch luisteren en leren benoemen wat je hoort. Bijna élke les waren er een of meer versterkers waar we naar luisterden. Vorig jaar heb ik met zo' n 30..40 misschien wel 50 andere mensen de VATSE gehoord met KT120 buis in een van de eerste fases. Vond het niet heel bijzonder. Ik heb nog ergens mijn aantekeningen liggen. De UL-40S2 met EL34 buizen met TRANS vond ik de betere van de 2. Er waren ook zat mensen die het gelijk geweldig vonden. Ik niet. Er zat van alles van techneuten, audiofielen en sommige met autistische trekjes die gelijk van alles wilden veranderen. Zo zie je maar M.i. is een stereo afbeelding een vaag iets, wat in de studio gemaakt wordt. Het is nooit natuurlijk. Voor het uitklinken van tonen daar moet je m.i. juist zo min mogelijk obstakels in de muziek weg maken. Maar ja, het is slechts mijn mening Groet, Jack Edited 6 april 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 april 2015 Author Report Share Posted 6 april 2015 Wat Trans in de ul40-s2 betreft, ja, het wordt dan een hybride versterker, als je de voortrap vervangt door solid state, om de nodige uitsturing te bereiken. Dat is een beetje tegen de natuur in...gevoelsmatig. FF een setje groove tubes (GT ) EL34 Russia erop gezet. Dit zijn volgens mij EH buizen, door Groove gematched en rebranded. Deze buizen zet ik er zo nu en dan op. Met de Hazen Grid mod speelt dat vermakelijk. Die activeert zichzelf als er een echte pentode op wordt geprikt. Het mooie is, tube rolling is erg gemakkelijk bij deze bak. Hoef niets in te stellen of af te regelen. Plug en play, kan zelfs 4 verschillende typen buizen erop zetten zolang de ingestelde bias maar niet te hoog is voor de buis met de laagste specs. Draait nu op 35 mA maar zelfs switchen naar de 70 kan ook nog, dan zit ik wel op 100% dissipatie. Aangezien de kap vd behuizing er meestal niet op zit, kan ik tube rollen zonder schroevendraaier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 april 2015 Report Share Posted 6 april 2015 Een van de eisen voor TRANS is dat beide helften van de sinus 100% gelijk moet zijn. Een buizen fasedraaier is volgens Menno van der Veen niet nauwkeurig genoeg met een opamp kan dat wel. En bij TRANS wordt ontzettend veel terugkoppeling gebruikt, dat kan alleen maar als je heel veel versterking hebt. Ook hier is een opamp in het voordeel. Er zijn wel meer ontwerpers die opamps hiervoor gebruiken. Zelf ben ik een beetje uit geëxperimenteerd, het klinkt gewoon fijn. Nu helemaal met de tegel. Ik stook lekker mijn setjes buizen op. Nog vele uren te gaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 7 april 2015 Report Share Posted 7 april 2015 Trans met buizen lukt ook heb ik ergens horen fluisteren. Vond overigens de UL40 met trans mooier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 7 april 2015 Author Report Share Posted 7 april 2015 (edited) Trans met buizen lukt ook heb ik ergens horen fluisteren.Tuurlijk, maar met meerdere trappen dan. En een ander voordeel is dat je de koppelcondensatoren kwijt bent. Dat scheelt enorm in de klank! Edited 7 april 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 7 april 2015 Report Share Posted 7 april 2015 Helaas Bij de UL-40S2 zitten ze er nog steeds in...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 april 2015 Report Share Posted 8 april 2015 Tuurlijk, maar met meerdere trappen dan. En een ander voordeel is dat je de koppelcondensatoren kwijt bent. Dat scheelt enorm in de klank! je gaat door voor de ijskast. Menno zal als de tijd daar is wel uit de doeken doen hoe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 juli 2015 Author Report Share Posted 15 juli 2015 Probeersel op de UL40-S2: 6p3se uit nieuwe productie. Die heet dan 5881 / 6l6 wgc Met coin base. http://www.jayskyler.com/guitar-gear-guide/sovtek-5881-wxt-6l6-wgc-tube-guide-2.html#wgc-wxt-base Betaalbaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 juli 2015 Author Report Share Posted 15 juli 2015 Jahaa.. Staan 12uur onder spanning en ik geniet ervan. Mooie rustige buis, die in balans is in deze schakeling. Bass geeft een lekkere ooomph. Het hoog is rustig. Fijn dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2015 Report Share Posted 16 juli 2015 Lekker bezig Welke 5881 heb je precies? Sovtek ? En hoe geschakeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 juli 2015 Author Report Share Posted 16 juli 2015 De buis in de link met de platte base. Als NOS was dat de 6p3se Sovtek inderdaad. Voelt zich lekker bij de relatief lage spanning van de UL40-S2. Geschakeld in ST De bias draait op halve kracht ik denk ongeveer 30 mA en de bovenkant van de buis wordt niet erg heet. Kan ik een tijdje mijn vinger op leggen. Mooie basweergave! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2015 Report Share Posted 16 juli 2015 Heel goeie tip GoodTube, dank je.! Ik heb even in de datasheet gekeken. 360volt in klasse A/B load van de uitgangs trafo' s 6K6 zijn precies de waardes van de UL-40S2 Er kan vermogen zat uit komen en ook de vervorming is lekker laag zo te lezen. Ik moest toch wat nieuwe buizen voor de voorversterker hebben dus gelijk een set mee besteld. Niet duur ook 52 € voor een set van 4 x 5881 Sovtek die ook nog gemached voor die prijs.... Dat is tenminste leuk buizen kopen Ik was totaal inclusief 0,0 verzendkosten maar 163€ kwijt samen met 4x ECC82 2xECC81 2x 6922 (EH goedkoopste versie werkt door slimme schakelingen uitstekend in van der Veen versterkers) Kan ik mijn tijd besteden aan werk, dat draait als een zonnetje Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 juli 2015 Author Report Share Posted 16 juli 2015 (edited) http://www.tonefactory.nl/sovtek-5881-6l6wgc-matched Heb ik er iets meer voor betaald. Wel dezelfde? Edited 16 juli 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 16 juli 2015 Report Share Posted 16 juli 2015 Sovtek 5881 / 6L6WGC MatchedTF-1082 10+ stuks voorradig4€ 52,07 EH 12AU7 / ECC82TF-91 31 stuk(s) voorradig 4€ 42,31 EH 12AT7 / ECC81TF-910 Levertijd 3-6 werkdagen 2€ 19,50 EH 6922 / E88CCTF-926 Levertijd 3-6 werkdagen 2€ 20,83 Subtotaal € 134,71Verzending & Behandeling € 0,00Btw € 28,29 Eindtotaal€ 163,00 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts