Pjotr Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 (edited) Jawel, maar 3 schermroosters heb ik nog nooit gezien bij een EL34 (bij andere penthoden ook niet trouwens), altijd maar 1. Edited 8 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 (edited) O bedoel je dat. In feite schermen/beïnvloeden al die grids de electronen stroom tussen de kathode en anode. De EL34 is met zijn G3 wel bijzonder. Met dat 3e rooster kun je o.a. de "Hazen mod" maken. Zelf nooit geprobeerd mijn UL-40S2 laat dat niet toe, maar GoodTube heeft daar mee geëxperimenteerd Maar tijdens cursus noem ik het gewoon schermroosters hoor, what 's a name Verder nog iets interessants? Vaak is er niets nieuws op dit forum. Zelf ben ik aan het knutselen aan een versterker met de laagste vervorming die ik tot nu toe heb gemeten. Edited 8 augustus 2015 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 (edited) ...............Maar tijdens cursus noem ik het gewoon schermroosters hoor, what 's a name Verder nog iets interessants? Vaak is er niets nieuws op dit forum. Zelf ben ik aan het knutselen aan een versterker met de laagste vervorming die ik tot nu toe heb gemeten. Had ik nu toch verwacht juist een nieuw wonder op buizengebied te lezen. Wat een teleurstelling weer Maar als we standaard dingen gaan benoemen zoals we het zelf verzinnen wordt het er niet overzichtelijker op Jack. Geeft toch de indruk dat het allemaal niet uitmaakt. Een schermrooster heeft een heel andere functie dan een stuurrooster en een keerrooster weer een andere. Als je dan gaat zeggen dat het allemaal niet uitmaakt, maakt het ook niet uit hoe je de 9 pinnen van een noval buisje aansluit. Pinnen zijn pinnen nietwaar.......... ? Edited 8 augustus 2015 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Had ik nu toch verwacht juist een nieuw wonder op buizengebied te lezen. Wat een teleurstelling weer Maar als we standaard dingen gaan benoemen zoals we het zelf verzinnen wordt het er niet overzichtelijker op Jack. Geeft toch de indruk dat het allemaal niet uitmaakt. Een schermrooster heeft een heel andere functie dan een stuurrooster en een keerrooster weer een andere. Als je dan gaat zeggen dat het allemaal niet uitmaakt, maakt het ook niet uit hoe je de 9 pinnen van een noval buisje aansluit. Pinnen zijn pinnen nietwaar.......... ? Nou wonderen, zijn zeker de wereld niet uit Maar kennelijk heb je niets te doen Pjotr Op iedereen valt wel iets op aan te merken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Nou wonderen, zijn zeker de wereld niet uit Maar kennelijk heb je niets te doen Pjotr Op iedereen valt wel iets op aan te merken Tuurlijk, het is altijd een ander zijn schuld Maar ik heb toch zo'n vermoeden dat je met het wonder van de buis met 3 schermroosters de wereld niet gaat veroveren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 augustus 2015 Report Share Posted 8 augustus 2015 Tuurlijk, het is altijd een ander zijn schuld Maar ik heb toch zo'n vermoeden dat je met het wonder van de buis met 3 schermroosters de wereld niet gaat veroveren Zo zit ik niet inelkaar. Eigen schuld dikke bult. Verder hoef ik de wereld niet te veroveren. Ik heb genoeg te doen Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 15 augustus 2015 Author Report Share Posted 15 augustus 2015 (edited) Lekker bezig Edited 15 augustus 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 augustus 2015 Author Report Share Posted 22 augustus 2015 (edited) [...] De EL34 is met zijn G3 wel bijzonder. Met dat 3e rooster kun je o.a. de "Hazen mod" maken. Zelf nooit geprobeerd mijn UL-40S2 laat dat niet toe, maar GoodTube heeft daar mee geëxperimenteerd[...] ja. Die mod werkt waarschijnlijk het best bij cathode bias.Bij mij is fixed bias toegepast (die wel automatisch is gemaakt) en de mod werkt wel maar in deze situatie heeft het geen voordeel. Die autobias module (tentlabs) is zo goed dat spielerei met het keerrooster/remrooster/g3 niet nodig is. Het speelt met EL34 in triode mode. Die instelling heeft het toch gewonnen van supertriode. EL34 heeft momenteel mijn voorkeur. Meest muzikale buis. GL KT77 wint het er niet van. 6550 en KT88 ook niet. Edit: als de triode stand toch de favoriet is dan loont het behoorlijk om de schermroosterweerstanden aan te passen. Ook voor EL34 in triode is de waarde 1K niet nodig (dat is en aanbeveling mbt UL waarbij mogelijk oscillatie kan optreden) Heb er nu inductieve 150 Ohm weerstanden in gezet. Weer een stuk helderder en minder boemerig. Edited 23 augustus 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 augustus 2015 Report Share Posted 24 augustus 2015 150Ω Is een veel gebruikte waarde GoodTube, lijkt me prima. Ik zelf ben even klaar met experimenteren. De FET voor-en eind versterker klinken fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 augustus 2015 Author Report Share Posted 24 augustus 2015 (edited) Een draadgewonden schermroosterweerstand geeft bij ul met en zonder ST veel sneller oscillatie. Kan inderdaad prima voor el34 in triode. Anders rond de 1k iets eronder kan ook nog. Ik denk dat ik de UL / triode switch ga gebruiken om verschillende RG2's te maken. Een stappenschakelaar zou ook leuk zijn. Al mijn gebrabbel hear hoort eigenlijk op het ZBA maar goed. De waarde van deze weerstand is best van invloed. Edited 25 augustus 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 augustus 2015 Author Report Share Posted 25 augustus 2015 Nog meer triode gedrag met Rg2 is 0. Bij dergelijke lage spanningen treed er in deze setting geen parasitaire oscillatie op. En teveel stroom trekken van het schermrooster speelt ook niet. Hiermee is de EL34 een heel mooi en helder klinkende buis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 september 2015 Author Report Share Posted 3 september 2015 Wat een vermaak kan zijn nu er op het forum weinig interessante actuele onderwerpen te lezen zijn is het lezen van oude topics, of voor mij dit topic teruglezen. Onlangs aan het spelen geweest met de koppel c's. Eigenlijk moet ik stoppen met tweaken en er gewoon v-caps CuTf in monteren maar goed dat kost een rib. For the tone being blijf ik lekker zoeken naar eenvoudige tweaks die voor een paar centjes wellicht meehelpen. FKP1's heb ik al meer dan 1 jaar in gebruik als koppelcondensator en bij veel tweaks die ik doe valt op dat die niet de beperking zijn en steeds doorlaten wat er elders in de keten aan winst is geboekt. Ach, mogelijk is niet elke verandering een verbetering en was ik al een mooi eind op weg met de KT120 buizen die ik spijtig genoeg te vroeg verkocht heb maar goed de versterker vind ik nu ook lekker muziekaal met EL34 erop. Sterker nog ik vind bijv. de KT77 die ik ook heb helemaal niet meer prettig! Wat betreft die koppel c's. Ik had ook een kleinere versie liggen van hetzelfde type. (Van de Super triode schakeling). Deze heb ik nu gebruikt om de 0.44 uF te overbruggen en dat haalt het hoog best mooi op. Moet langer luisteren om te ervaren of er nadelen zijn. Totaal nu 0.45 uF De versterkerkast is wat te klein voor al dat gefreubel. Misschien ga ik eens een grotere behuizing nemen en dan de zaak hard wired opbouwen. Wel wil ik vasthouden aan de UL40-S2 en niet een totaal andere versterker bouwen het is juist leuk om deze versterker naar de hand te zetten. Long tailed in de voortrap of TRANS zou ook nog eens kunnen. Maar telkens verrast het mij wat er met de huidige eenvoudige schakeling mogelijk is. Oja ik heb de verbinding van de gloeibaan met massa doorgesneden en een center tap gemaakt middels 2x R100's. Dat zou ook met een potmeter kunnen maar met weerstanden was het kinderlijk eenvoudig op de print te realiseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 september 2015 Author Report Share Posted 6 september 2015 Koppel c feestje K40 PIO' erin. Lekker hardwired rechtstreeks vanaf de anodeweerstand vd voortrap naar pin 5 van de EL34 met een gridstopper ertussen en de plek van die gridstopper heeft nu een brugje. Ben de FKP's in de lengte aan elkaar aan het zetten, hopelijk passen ze dan ongeveer op dezelfde wijze als de pio's nu zitten. Maar de K40's zijn heerlijk muzikaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 13 september 2015 Author Report Share Posted 13 september 2015 K40 eruit Jensen copper foil -paper in oil- erin Erg mooi. Organisch. Doet het voortreffelijk. Had ze ooit gebruikt en toen was het te wollig. Nu er wat optimalisaties zijn doorgevoerd komen ze veel beter uit de verf. De ontkoppeling in de voortrap is in plaats van overbrugd met de standaard 100 nF mkp nu overbrugd met Russische K72 teflon. Joekels, dus wat creatief geweest. Ook deze hebben daar eerder gezeten. Al met al dikke prima. En dat met EL34. Supergoed!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 september 2015 Author Report Share Posted 20 september 2015 (edited) Alle buizen die ik in huis heb geprobeerd. Ze doen het nog allemaal, ook de winged C 6550. En welke blijft het muziekaalst? EL34 ultra lin. De oscon elco die ik nog had zitten er weer in als Kathode ontkoppeling. Zonder mkp bypass (en ook geen teflon) want de oscon heeft een lage ESR. Heel mooi deze oscon SH 220 uF/10volt. Iets teveel capaciteit zelfs. Eigenlijk moet ik daar een 100 uF van hebben. Edited 20 september 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 20 september 2015 Report Share Posted 20 september 2015 Dus je bent nu klaar GoodTube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 september 2015 Report Share Posted 23 september 2015 Na een maandje met plezier naar de Optonica SO-9100/SX-9100 FET voor- en eind-versterker geluisterd te hebben heb ik de van der Veen UL-40S2p eindversterker weer eens neergezet. Het aansturen van de UL-40S2p doe ik nog steeds met de SO-9100 voorversterker, dat gaat wonderlijk goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 oktober 2015 Author Report Share Posted 4 oktober 2015 (edited) De bedrading van de autobias print naar de eindbuizen vervangen door massief koperdraad,a la telefoonkabel. Bedrading met massieve kern is simpelweg te prefereren. De voedingscondensatoren naar de stuurtrap geholpen met K40 pio's eroverheen. Deze had ik eerder als koppel C's in gebruik. De Jensen copperfoil paper in oil doen het erg goed als koppel C. Dus deze blijven. Door bovenstaande wijzigingen is de helderheid enorm verbeterd. Note: ik had ook geëxperimenteerd met teflon K72 als bypass in de voeding maar dat werd te schel en te dun. Ik moet vaststellen dat de klank van de versterker erg afhankelijk is van de gebruikte componenten in de voeding. De Philips / BC vind ik niet de beste keuze. Die resulteren erin dat de versterker wat doffig klinkt en ik heb lang gedacht dat dat aan de buizen (typernummer of fabrikaat) lag. Het moet kunnen met betere condensatoren die niet geholpen hoeven te worden middels bypassing maar goed, zo kan het ook. PS ik ben hier lyrisch over! Sustain, treble, dynamiek...BAM !! Steeds weer blijkt er meer uit de UL40-S2 te halen. Al een maand of 2 staan de "eenvoudige" EL34 buizen te spelen. Nou ze kunnen me wat, die buis is erg muzikaal. Een 6550 bijvoorbeeld heeft onderin veel meer te vertellen maar is verder niet zo magisch als wat de EL34 laat horen. Als ik nu terug ga naar een UL40-S2 in standaard uitvoering dan weet ik inmiddels hoe met wat mod's in de voeding de klankkwaliteit nogal op te krikken is. Dusss wie heeft er nog een standaard ul40-s2? Zo langzamerhand geeft al mijn "geknoei" wat inzichten in wat het doet. Van een aantal wijzigingen ben ik ook teruggekomen. Niet altijd was er verbetering. Ik zou dus onmiddellijk de twee condensatoren (philips computer grade / BC components) waaruit de L en R stuurtrap gevoed worden aanpassen. Ofwel betere erin, ofwel grote pio's eroverheen. Dat laatste is in 5 minuten te realiseren. En dan eens weer luisteren. Die standaard elco's zijn goed....maar het kan dus allemaal nog veel beter. Verder zit er genoeg aan myfi tweaks in maar die mods in de voeding hebben de grootste impact tot nu toe. Eentje vd myfi tweaks is erg leuk gebleken. Dat is de koppelcondensatoren rechtstreeks aan te sluiten tussen de anode(weerstanden) van de stuurtap en control grid eindtrap. De condensator - hier een Jensen oliepapier - is dan tevens gridstopper voor hoogfrequent. Dat betekent een weerstand minder in de rechtstreekse signaalweg. In de stuurtrap heb ik de ontkoppeling weer gedaan met oscon 10volt, en zonder bypass mkp dus. Die bypass gaf versmering. Het korreltje ben ik nu volledig kwijt. Er is hier een analoog geluid te horen...ik vind het heel erg echt klinken en de luidsprekers zijn niet aan te wijzen zo los! Edited 5 oktober 2015 by goodtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 5 oktober 2015 Author Report Share Posted 5 oktober 2015 Updated story above Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 6 oktober 2015 Author Report Share Posted 6 oktober 2015 Niet nodig wiel het is zo wel prima Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 6 oktober 2015 Report Share Posted 6 oktober 2015 Als ik nu terug ga naar een UL40-S2 in standaard uitvoering dan weet ik inmiddels hoe met wat mod's in de voeding de klankkwaliteit nogal op te krikken is. Dusss wie heeft er nog een standaard ul40-s2? Héél interessant. Met name omdat ik onderin geen kracht meer nodig heb vanwege de Dipole15.... Binnenkort, behoorlijk binnenkort klaar en dan ben je welkom . Én leuk omdat die buisjes zo goedkoop zijn, in tegenstelling tot de Black Treasures, die ík magisch vindt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 december 2015 Author Report Share Posted 29 december 2015 Je heb gelijk Goodtube, terugkoppelen betekend verlies van wat snelheid. Het klinkt inderdaad een beetje saai, in de zilveren versie heb ik ook nog een klein randje zitten. Het lijkt wel een transistor versterker Ik verdenk dat bypass capje in de voortrap. Ik doe het al enige tijd met een 220 uF 10V oscon op die plek zonder 100 nF by pass. Al die verschillende tijdconstanten zorgen voor randjes en korreltjes. De ST schakeling is weer actief. Gewoon beter dan UL of triode wat ook maar behelpen is. Als koppel een mkp10 van 1 uF. Heb weer KT120 besteld. Was daar toch wel mee in mijn noppies... Deze keer Cryogenic treated. Ben benieuwd hoe dat gaat en of de douane nog tax gaat heffen. Vast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 Ik verdenk dat bypass capje in de voortrap. Zou best kunnen GoodTube. Leuk om weer wat van je te horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 29 december 2015 Report Share Posted 29 december 2015 (edited) Ja, inderdaad. Waar was je? Edited 29 december 2015 by Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 29 december 2015 Author Report Share Posted 29 december 2015 Overal en nergens. Maar mij kun je niet gemist hebben :puh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts