Hans van Liempd Posted 29 december 2016 Report Share Posted 29 december 2016 Het is precies andersom. Een verticale ribbon straalt breed, maar ook erg plat. Horizontaal dus hoog en smal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 29 december 2016 Report Share Posted 29 december 2016 Hier een leuk stukje theorie van line arrays. http://www.musicxtra.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=76 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Hier een leuk stukje theorie van line arrays. http://www.musicxtra.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=76 Dabedoelik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eftegari Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 (edited) Het is precies andersom. Een verticale ribbon straalt breed, maar ook erg plat. Horizontaal dus hoog en smal. Morgen mannen dank voor eerlijke gunnende antwoorden. En leuke theoretische bezieningen. Allereerst de theorie link van Hans over Linearrays... heb welles gehoord in audiobeurzen. Je kent ze wel waarbij eentje meer kost dan je huis en je droomauto opgeteld. Maar als ik mijn ogen dicht deed, dan vertelde mijn oren dat er een monsterlijk grote vrouw ter grootte van een opgeblazen volgroeide dinaossaurus, zonder enige ambitie of voornemens om te gaan lijnen in het nieuw jaar, intiem aan het zingen was. Met prachtige stem dat dan weer wel. De schaalvergroting maakte dat ik me een muis voelde en dacht, "naah dat wordt m niet". Dan interessante aanwijzingen van Kappa7 en Hans! Rechttegenoverelkaar staand vroeg ik me af "hoe zit dat eigenlijk"? In deze demonstratie video wordt duidelijk dat heer Hans gelijk heeft en heer Kappa7 en ikzelf ongelijk hadden! Wat een verschil! Weer wat bijgeleerd! Ik ga mijn ontwerp aanpassen. Grappig je zou denken dat het logischer is dat een horitontale tweeter breed straalt maar het tegendeel is waar inderdaad: Een verticale staande tweeter straalt horizontaal breed! Edited 30 december 2016 by Eftegari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Heel, heel af en toe bewijst het forum zijn nut BTW welkom eftegari enne .... zo somber is het niet met het forum. Ik heb er veel aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Ik ruik hier een tegenspraak in. ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Dat voel je goed aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Beste Eftegari, Als je gaat denken aan het zelf ontwerpen van luidsprekers, kun je je ideeën het beste op het zelfbouwaudio forum toetsen. Hier zitten ook wel een paar speakerdeskundigen, maar op het zelfbouwforum zitten er veel meer. En ze zijn allemaal uiterst behulpzaam. Ik spreek uit ervaring wat dat laatste betreft. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Hee Leo, is er weer eens iemand met humor, ga jij hem wegjagen..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Grappig je zou denken dat het logischer is dat een horitontale tweeter breed straalt maar het tegendeel is waar inderdaad: Een verticale staande tweeter straalt horizontaal breed! Maar het maakt de keuze er niet makkelijker op. Blijft de vraag nog staan: Straalt een horizontaal staande dan niet erg diep? Het is precies andersom. Een verticale ribbon straalt breed, maar ook erg plat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 (edited) Maar het maakt de keuze er niet makkelijker op. Blijft de vraag nog staan: Straalt een horizontaal staande dan niet erg diep? Lees het verhaal van Kappa nou maar... Edited 30 december 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Jawel, maar daar lees ik niet dat het plat straalt. Of is "plat" e.o.a. Brabants dialect? Net zoals ze in Belgie "Spa plat" ( == bronwater zonder gaatjes) kennen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 Hee Leo, is er weer eens iemand met humor, ga jij hem wegjagen..... Wegjagen? Welnee, hij kan hier toch ook blijven! Gewoon van twee walletjes eten heet dat. Doen er hier wel meer hoor. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 december 2016 Report Share Posted 30 december 2016 (edited) Jawel, maar daar lees ik niet dat het plat straalt. Of is "plat" e.o.a. Brabants dialect? Net zoals ze in Belgie "Spa plat" ( == bronwater zonder gaatjes) kennen.Een pannekoek is b.v. plat. Ook wel gebruikt in het woord platteland. Bij de Apogee Centaur luidsprekers b.v. is dit erg extreem en blijft er alleen laag over wanneer je gaat staan en je oren boven de ribons uitkomen. Edited 30 december 2016 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eftegari Posted 1 januari 2017 Report Share Posted 1 januari 2017 Hee Leo, is er weer eens iemand met humor, ga jij hem wegjagen..... De Beste wenen Heren en moge 2017 een Gelukkig Gezond jaar worden met veel Gelach en lekkere Gerechten en mooi Geluid Volgens mij is her hier een leuke gezonde sfeer met aardige mensen die open staan voor (mijn gekke) vragen of ideeën! Dus ik blijf hier en wat fijn dat mij uitdrukkelijk wordt geadviseerd van twee wallen te eten Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 januari 2017 Report Share Posted 1 januari 2017 Met van twee walletjes eten is niets mis. Zeker op zba is gewoon heel veel kennis te vinden zeker op speaker bouw gebied. Dus doe er je voordeel mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 3 januari 2017 Report Share Posted 3 januari 2017 Welkom Eftigari en gelijk leuk aan het forummen. Ik heb zelf goede ervaring met buizen en zelfs KT 120. Kom met 70 Watt ook nergens te kort op een tweeweg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 januari 2017 Report Share Posted 3 januari 2017 (edited) wat zag ik daar .... Van der Veen en DC gekoppeld ? das beter. geen buizen dan dus? de eerste winst is die koppel-c's kwijt. meer info ? groet Edited 3 januari 2017 by robx Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 3 januari 2017 Report Share Posted 3 januari 2017 Ik weet nog niet óf en wanneer het gepubliceerd gaat worden Rob. DC-gekoppeld heeft ook nadelen zoals: "een extra bak electronica" Zelf speelt ik nu één koppel condensator in de keten en dan een hele goeie Jensen koperfolie Pio. Het is nagenoeg perfect. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 januari 2017 Report Share Posted 4 januari 2017 Als je van 6L6 buizen houdt, moet je ook eens Genalex KT-77 proberen. In triode kun je die afregelen met een heel lage vervorming. Ik heb mijn setje KT-77 nu op mijn UL-40S2 staan die transformatoren heeft met zilverdraad. Dat zilver is een stuk lastiger want het laat genadeloos horen wat geen goede combinatie is in je set. Ook in deze versterker Jensen koperfolie Pio's want ook met KT77 in triode wordt de versterker niet zo warm. (dus blijven hopelijk heel) Het is leuk om zo op het "randje" te spelen. CD's kunnen echt spectaculair klinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 januari 2017 Report Share Posted 10 januari 2017 (edited) Vandaag wat verder geëxperimenteerd en in het linker kanaal 5881/6L6 en rechter KT-77 dan zie je gelijk waarom KT-77 nog iets transparanter klinkt. Bij de 5881/6L6 zitten de 2e en 3e op -70dB en bij de KT-77 -80....-85dB. Dat kun je niet horen he, zul je denken?. Met transformatoren met zilverdraad kun je het verschil horen, de koperen versie niet. Verder, geëxperimenteerd met gewone 6922 stuurbuisjes van €10 en goldpin balanced van €25 van hetzelfde merk EH. Maakt bij mij meetbaar, niets uit. Voorlopig laat ik het zo, veel beter zal het niet worden, verwacht ik. Edited 10 januari 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 11 januari 2017 Report Share Posted 11 januari 2017 Meetbaar maakt het niets uit en hoorbaar, Jack? Zorgt het prijsverschil anders dat de duurdere buizen langer meegaan? :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari 2017 Report Share Posted 11 januari 2017 (edited) Het verschil tussen -70dB 2e en 3e harmonische Sovtek 5881/6l6WGC buizen en bijna -85dB met Genalex KT-77 in triode hoor ik (bijna) niet bij gewone ringkern transformatoren gewikkeld met koperdraad. Precies dezelfde versterker met Siltech zilver/goud draad in de secundaire wikkeling van de trafo laat dat wel duidelijk horen, het klinkt schoner dus meer kleine details. Er zijn ook nog transformatoren die zowel primair als secundair zilverdraad hebben die zijn nóg minder betaalbaar. Het precies afstemmen is echt moeilijk, net als een aantal DC gekoppelde versterkers (zonder koppel condensatoren) Je hoort echt van alles, ook wat niet goed gaat of goed is. Dat is volgens mij ook de reden waarom mensen dit soort versterkers of zilver "steriel" "scherp" etc noemen. Of het gewoon niet willen of kunnen begrijpen. (vul maar in) M.i. gewoon geen goede combinatie. Zoals het nu is: één zeer goede koppel condensator in de hele keten van digitaal (dac) tot in de luidspreker is net te doen en op het randje. De Genalex KT-77 zijn gespecificeerd voor een lange levensduur +/- 10.000uur als je er niet te veel stroom en spanning op zet. Gisteravond geluisterd met Tidal en Qobuz..... zelfs Spotify laat veel meer horen dan je voor mogelijk hield. Dit project is zo wel klaar Ivan net als streaming en analoge radio, op naar het volgende P.s. die Sovteks gaan ook wel zo lang mee gewoon de bias rustig instellen. Edited 11 januari 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 januari 2017 Report Share Posted 11 januari 2017 Ja, had al lang begrepen dat zilver iets doet met geluid. Zet ahw de aard ervan op een zilverachtige manier vast, wat niet hetzelfde is als de ware aard van de muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 januari 2017 Report Share Posted 11 januari 2017 (edited) Dat zilver legt als het ware een vergrootglas op je set. Net als bij DC-gekoppelde versterkers. Omdat je méér hoort, hoor je ook, waar het wel of niet goed gaat. Ik vind het verbluffend dat je zulke kleine meetbare verschillen ook kunt horen. Dat is toch wat wij high-enders willen? "Alles" horen? Voor "gewone" stervelingen adviseer ik de versie met "gewone" trafo's met koperdraad. Edited 11 januari 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts