vogel Posted 17 december 2020 Report Share Posted 17 december 2020 Interessante update Tubejack, dank je wel. Leuk dat je ook heel duidelijk uitlegt waarom de verschillende soorten weerstanden op een bepaalde manier klinken. Dan nu maar wachten tot de geheimen tzt worden onthuld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 17 december 2020 Report Share Posted 17 december 2020 1 hour ago, Tubejack said: Vernam van Menno van der Veen dat de vrije publicatie van de SE10 "secrets" nog even op zich laat wachten. Het wordt o.a. eerst in het blad AudioXpress gepubliceerd. De verwachting dat het vrij toegankelijk komt is maart...april 2021. Ikzelf ben voorlopig klaar met dit project en tevreden over het eindresultaat. Ik heb er verder geen belang bij. Het was leuk om zoiets mee te maken, maar onderzoek en testen vreet tijd! Voor rond de 2 K (dit is inclusief al mijn modificaties) bouw je een bijzonder fraaie high-end single ended versterker. Met een voor SE begrippen ongekend hoge resolutie en een strak laag. Die ook nog goedkoop is, qua onderhoud. Via deze pagina kom je ook bij deel 4 het herschreven deel 3 en de vernieuwde bouwpagina deel 2 met bouwversie 15.2. Sommige zaken hebben enige overlap omdat niet iedereen alles leest, verder zijn de tijdens het testen updates geweest zoals verschillen tussen metaalfilmweerstanden, koolfilmweerstanden en koolstofcomposiet. Veel meer te vertellen is er voorlopig niet. Top Jack, om even te vernemen over de vrije publicatie van de SE10 'secrets', dat deze nog even is uitgesteld. Ook leuk om even de 4 delen weer opnieuw te lezen over de bouw en over de 'eerste' updates van de SE10. Het blijft trekken om deze versterker zelf eens te gaan bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2020 Report Share Posted 17 december 2020 (edited) 10 hours ago, vogel said: Interessante update Tubejack, dank je wel. Leuk dat je ook heel duidelijk uitlegt waarom de verschillende soorten weerstanden op een bepaalde manier klinken. Dan nu maar wachten tot de geheimen tzt worden onthuld. Die koolstofcomposiet weerstanden geven een verbluffend effect, subjectief klinkt het echter. Verschillen heb ik stap-voor-stap ingevoerd en beluisterd. Toename van ruis heb ik niet kunnen ontdekken. De eindbuizen hebben ook veel invloed. De harmonie met de stuurbuis is prachtig om waar te nemen.. @audiofreak en @vogelTip In eerdere publicaties/schakelingen die verschenen zijn in de AudioXpress en vrij toegankelijk zijn op de website van der Veen zijn is uitgelegd wat TRANS doet. De SE10 doet dat ook, maar dan alleen met buizen i.p.v. een combi van FET's en buizen. Ik ben een buizen liefhebber ..... Edited 18 december 2020 by Tubejack update Link to comment Share on other sites More sharing options...
vogel Posted 17 december 2020 Report Share Posted 17 december 2020 Een single ended buizenversterker trekt mij ook wel. Ook gezien jouw vervormingsmetingen. Voordeel is dat je geen last hebt van die nare overnamevervorming (of de compensatie daarvoor) en daardoor de details nog beter kunnen worden weergegeven, zoals je eerder had beschreven . Voorlopig zal het echter voor mij wel bij intenties blijven. Maar ik blijf het met veel interesse volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 18 december 2020 Report Share Posted 18 december 2020 (edited) 9 hours ago, vogel said: Een single ended buizenversterker trekt mij ook wel. Ook gezien jouw vervormingsmetingen. Voordeel is dat je geen last hebt van die nare overnamevervorming (of de compensatie daarvoor) en daardoor de details nog beter kunnen worden weergegeven, zoals je eerder had beschreven . Voorlopig zal het echter voor mij wel bij intenties blijven. Maar ik blijf het met veel interesse volgen. Met Push Pull kun je dat ook goed krijgen. Je hebt daar inderdaad meer electronica voor nodig en meetapparatuur. Wie heeft dat? Bij de SE10 is een universeelmeter voldoende. Het aardige is dat je in de praktijk, vaak minder luid speelt dan zeg 90dB. De vervorming is daarmee vaak nog veel minder. Edited 18 december 2020 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 december 2020 Report Share Posted 24 december 2020 On 12/17/2020 at 9:45 PM, audiofreak said: Top Jack, om even te vernemen over de vrije publicatie van de SE10 'secrets', In het nummer van Januari 2021, dat je als PDF voor €7 kunt kopen staat het. (Waarschijnlijk ook leuk voor @René N. Een paar maanden daarna staat het vrij op het web, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 februari 2021 Report Share Posted 9 februari 2021 Na maanden proefdraaien nog steeds stabiel onze SE-10. De KT-77 buizen staan maximaal ingesteld. Mijn geluidskaart is boven de 50Khz niet zo nauwkeurig meer, maar het is duidelijk te zien dat de bandbreedte bij -3dB waarschijnlijk richting 90Khz gaat. Ideaal voor b.v. een harmonizer Ook de vervorming voor een Single Ended versterker is erg laag dit is 1 watt in 4Ω Ik vind hem goed en ga hem binnenkort uitlenen voor een luistertest. Ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 12 februari 2021 Report Share Posted 12 februari 2021 On 10/31/2020 at 5:18 PM, Hans van Liempd said: Leuk verhaal Jack. Mét een cliffhanger... Zoal beloofd. Veel leesplezier https://audioxpress.com/article/you-can-diy-vanderveen-trans-se10-secrets Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 12 februari 2021 Report Share Posted 12 februari 2021 40 minutes ago, Tubejack said: Zoal beloofd. Veel leesplezier https://audioxpress.com/article/you-can-diy-vanderveen-trans-se10-secrets Dank je. Ben er vlot doorheen gegaan. Van de week nog eens rustig doen. Wat ik mooi vindt is dat het niets nieuws is. Dat het in heel veel vakgebieden al heel veel en vaak wordt toegepast. Garbage in, garbage out. In vormgeving van processen, in de ruimste zin van het woord werk je van achter naar voren. Als ik hier x wil, welke eis stel ik dan aan mijn input. Wat voegt mijn processtap aan afwijking toe en hoe corrigeer ik dat in mijn processtap. Zo ga je stap voor stap terug naar de bron. Repareren van gebreken aan het einde van een traject hebben kosten. Hoe eerder die gebreken geïntroduceerd worden hoe meer het in reparatie kost. Hoe beter je afwijkingen per stap voorkomt, hoe lager de kosten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 27 februari 2021 Report Share Posted 27 februari 2021 (edited) Ik blijf de eindbuis in mijn Nat Audio toch nog altijd indrukwekkend vinden: 211/ 4Vtc triode (in mijn geval van GE). Preken voor eigen parochie natuurlijk. Heb gelukkig nog voldoende NOS (reserve-)buizen achter de hand. Wel zo belangrijk, want met het afnemen van de verkrijgbaarheid ervan stijgen ook de prijzen. Edited 27 februari 2021 by Vinyl_Fuchs Foto's toegevoegd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 27 februari 2021 Report Share Posted 27 februari 2021 Prachtig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 27 februari 2021 Report Share Posted 27 februari 2021 41 minutes ago, Tubejack said: Prachtig Thnx. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 27 februari 2021 Report Share Posted 27 februari 2021 (edited) Iemand hier bekend met Hay Kockelmans/ Hay-End Audio? Is de laatste maanden verdacht stil op zijn site. Geen FB/ instagram etc. meer. ??? Hopelijk niks ernstig. Edited 20 maart 2021 by Vinyl_Fuchs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 4 maart 2021 Report Share Posted 4 maart 2021 En m.b.t. "exotische" buizen in audio-apparatuur is Dejan Nikic (NAT Audio) wel een pionier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 maart 2021 Report Share Posted 24 maart 2021 Op wat bijzondere stuurbuisjes na gebruik ik geen exotische buizen. Onze UL-40S2 met Genalex KT-77 is nu ruim voldoende ingespeeld. De buizen staan in Ultra Lineair en rustig ingesteld op 50 ma. Daardoor een te verwachtte levensduur van > 10.000 uur = vele jaren. De vervorming is laag, het geluid verfijnd er is ruim voldoende vermogen. Er daarmee komt ook dit project tot een goed einde. Gewoon lekker spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 maart 2021 Report Share Posted 24 maart 2021 Gaaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 maart 2021 Report Share Posted 24 maart 2021 (edited) 1 hour ago, Groovy said: Gaaf. Vanaf nu ga me weer richten op andere dingen, zoals vintage . Edited 24 maart 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 24 maart 2021 Report Share Posted 24 maart 2021 Ook gaaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 2 april 2021 Report Share Posted 2 april 2021 Kwam deze knap gemaakte promotiefilm van Philips tegen. Ik kan uren kijken naar zulke productieprocessen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 april 2021 Report Share Posted 3 april 2021 Was leuk om te zien maar je moet er wel even voor gaan zitten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 3 april 2021 Report Share Posted 3 april 2021 Prachtige film. bedankt. Toen was Philips nog een FABRIEK. Een erg hoge automatiseringsgraad voor 90 jaar geleden. Nu zou dit niet meer mogen: Kinderarbied Uitbuiting personeel levensgevaarlijke situaties Vervuilende toestanden Ongezonde werkomstandigheden Ergonomie... nooit van gehoord Enz... Maar toch.. dit heeft ons gebracht waar we nu zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinyl_Fuchs Posted 3 april 2021 Report Share Posted 3 april 2021 AMEN. Ondanks dat ik tegenwoordig Philips verfoei, hebben ze netto meer gegeven dan genomen. Zelfs Karl Marx heeft veel aan de Philips-familie te danken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 3 april 2021 Report Share Posted 3 april 2021 Gaaf filmke uit de oude doos. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kweetniet Posted 5 april 2021 Report Share Posted 5 april 2021 Idd mooi om te zien, ik heb maar 2 Philips buisjes die vergeleken nog best jong zijn rond 1964 of zo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 19 oktober 2021 Report Share Posted 19 oktober 2021 (edited) Of het wat wordt? Weet ik eerlijk gezegd niet. Maar soms moet je een gok wagen. En als je alles van te voren weet, vind ik het saai. https://tubejack.nl/2021/10/18/6as7-current-balanced-pp-amp/ Edited 19 oktober 2021 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts