carl Posted 6 juni 2022 Report Share Posted 6 juni 2022 (edited) Hai Jack. In de laatste Stereophile van juli een interessant artikel over een tekort aan nieuwe buizen door verschillende factoren in Rusland en China. En als toegift dit leuke artikel https://sonoboom.com/best-6922-tube/ Edited 6 juni 2022 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjotr27 Posted 6 juni 2022 Report Share Posted 6 juni 2022 2 hours ago, carl said: Hai Jack. In de laatste Stereophile van juli een interessant artikel over een tekort aan nieuwe buizen door verschillende factoren in Rusland en China. En als toegift dit leuke artikel https://sonoboom.com/best-6922-tube/ Zo, die heb je snel binnen…. Mijn Juli nummer is er nog niet. In welke app lees je Stereophile? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 6 juni 2022 Report Share Posted 6 juni 2022 Leuk artikel ja, aan 6922 geen gebrek denk ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 6 juni 2022 Report Share Posted 6 juni 2022 4 hours ago, carl said: En als toegift dit leuke artikel https://sonoboom.com/best-6922-tube/ Leuk, als je één pagina naar rechts gaat dan weet je welke 6922 in mijn Vali 2 hoofdtelefoon versterker gebruik https://sonoboom.com/best-tube-vali2/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 juni 2022 Report Share Posted 6 juni 2022 2 hours ago, pjotr27 said: Zo, die heb je snel binnen…. Mijn Juli nummer is er nog niet. In welke app lees je Stereophile? Ik heb een abonnement op de Stereophile en de Hifi News. De Stereophile nog nooit zo vroeg gekregen (eind vorige week). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2022 Report Share Posted 21 juni 2022 Vandaag gesleuteld aan mijn laatste aanwinst, een PhonoDude. Hij is netjes gebouwd. Maar een smelt zekering was vergeten. Verder de printplaten beter vast geschroefd en geïsoleerd met teflon busjes en ringetjes. Wat grappig was dat de netschakelaar verkeerd zat. Uit was: "aan: De versterking van deze Phono-versterker is een beetje royaal. Dus ik zit te denken in 2e trap een ECC82 te gebruiken i.p.v. een ECC83. Het leuke van een ECC82 is dat er enorm veel varianten zijn. Van hele audiofiele Telefunken tot zeer lineaire computerbuizen. Ik weet nog niet of ik genoeg versterking over hou. Binnenkort proberen. Hij staat weer te spelen, nu met een Denon step-up en een DL-103. Het klinkt mooi gestructureerd. Brom en ruis zijn op normaal volume, met mijn oor in de luidspreker nauwelijks hoorbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 21 juni 2022 Report Share Posted 21 juni 2022 Heb je al een beeld hoe de buizenphono presteert ten opzichte van de andere phonotrappen die je hebt? Vergeet naast Telefunken buizen de Tesla’s niet. Die spelen heel mooi lineair. Bij mijn vorige buizenphono waren Tesla ECC83 echt bizar mooi. Ik ben zelf het meest tevreden sinds ik ben overgestapt op buizenphono’s in plaats van solid state. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 juni 2022 Report Share Posted 21 juni 2022 (edited) 44 minutes ago, Mediator said: Heb je al een beeld hoe de buizenphono presteert ten opzichte van de andere phonotrappen die je hebt? Ik moet het nog verder fijn slijpen. Morgen ga ik de RIAA correctie nauwkeuriger maken. (2 weerstandjes veranderen) Die loopt bij deze pre tot 50Khz. Daarna een volgende stap. ECC83 ga ik als het kan, niet meer gebruiken. Edited 21 juni 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 Een 83 klonk bij mij wel anders dan een 82. Ik lees op internet dat een 83 een veel gebruikte buis is bij phonotrappen. Bij digitaal heb ik nog geen combi van 83 kunnen vinden die het goed doet. Ik ben geëindigd op 83 in de eerste stage en 82 in de laatste. 50khz is in ieder geval lekker breedbandig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 2 hours ago, Mediator said: 1) Een 83 klonk bij mij wel anders dan een 82. 2) Ik lees op internet dat een 83 een veel gebruikte buis is bij phonotrappen. 3) Bij digitaal heb ik nog geen combi van 83 kunnen vinden die het goed doet. 4)Ik ben geëindigd op 83 in de eerste stage en 82 in de laatste. 5)50khz is in ieder geval lekker breedbandig 1) Alle buizen klinken anders. 6 verschillende ECC83, hebben zo allemaal hun eigen klank. Meten ook anders. Tesla E83CC met spanrooster hoort bij de allerbeste. Maar zijn een niet goedkoop een gemachde set kost zo €275 of meer. Op de plaats van een ECC83 kun je niet zomaar een ECC82 plaatsen. Wellicht dat hij het doet, maar is niet optimaal ingesteld. 2) Zeker, dat komt een ECC83 relatief een hoge versterkingsfactor +/- 100x ideaal voor kleine spanningen van een MD-element. 3) Daar is hij eigenlijk ook niet voor bedoelt. Maar het kan wel. Ik gebruik een ECC803S als 1e buis in mijn versterker. 4) Meestal is het slim, om de gegevens van de fabrikant aan te houden. 5) 50Khz is de maximum frequentie die op vinyl past. Afijn RIAA filter aangepast ik zit nu op +/- 0,3dB afwijking. Ik heb de DL-103 weer omgeruild voor de Goldring 1006 Waarschijnlijk blijf ik met MM spelen het is wachten op de 1042 naald. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 18 hours ago, Mediator said: Heb je al een beeld hoe de buizenphono presteert ten opzichte van de andere phonotrappen die je hebt? Vergeet naast Telefunken buizen de Tesla’s niet. Die spelen heel mooi lineair. Bij mijn vorige buizenphono waren Tesla ECC83 echt bizar mooi. Ik ben zelf het meest tevreden sinds ik ben overgestapt op buizenphono’s in plaats van solid state. Bij de versterker die nu in de woonkamer staat een VDV-SE10, vind ik de PhonoDude de meest geslaagde combinatie. Alles wat je van een phono versterker verwacht, is er. Op moment dat je, je daar niet meer druk over maakt en gewoon lekker naar muziek luistert is het denk ik goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 (edited) 1 hour ago, Tubejack said: Alles wat je van een phono versterker verwacht, is er. Op moment dat je, je daar niet meer druk over maakt en gewoon lekker naar muziek luistert is het denk ik goed. Zodra je dat hebt moet je het koesteren. Hoeveel zijn er niet alsmaar bezig met allerhande upgrades omdat ze weer ‘van alles horen’. In mijn CD speler kan ik heel veel kwijt waaronder ecc82, ecc83, ecc88 en nog een aantal anderen. Zolang ik de instellingen maar respecteer die met dipswitches werkt. Toch worden ecc83 regelmatig gebruikt bij ‘buizen digitaal’. Een Unison Research CDE had er vier in de uitgang. Edited 22 juni 2022 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 Nog even de "telefunkens" er in geprikt. Wat een teleurstelling. 1 Kanaal kraakt zachtjes, voor de rest beetje dof geluid. JJ EC83S er weer in en het klinkt weer prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 Is dat een smooth plate Telefunken? Ik heb nooit de ervaring gehad dat die wat dof klinkt. Ze hebben heel veel kleur (niet te verwarren met kleuring). Ik gebruik er één in mijn hoofdtelefoon versterker. Dit is overigens ook de enige plek waar hij bij mij mooi tot zijn recht komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 4 minutes ago, Mediator said: Is dat een smooth plate Telefunken? Ik heb nooit de ervaring gehad dat die wat dof klinkt. Nee geribbelde. Ik heb ze jaren terug op de radio markt gekocht, voor niet te veel geld. Waarschijnlijk is het gewoon rommel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 (edited) Er is soms ook niks van te zeggen Jack is mijn ervaring tenminste. Ik kon voor een redelijke prijs een paar cleartop van RCA proberen. Je leest er veel over en volgens sommigen een walhalla. Ik vind die dingen levenloos. Ik heb ze snel weer doorverkocht en het kleine verlies genomen. Sindsdien hanteer ik het uitgangspunt dat je al noemde: ben je helemaal tevreden en vergeet je dat je naar een set luistert en ben je ook op de lange duur tevreden? Dan vooral niets veranderen en gewoon genieten. Edited 22 juni 2022 by Mediator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juni 2022 Report Share Posted 22 juni 2022 Met de set die nu in de woonkamer staat kan ik alle media fatsoenlijk afspelen. Dat heeft veel moeite gekost. Morgen ga ik weer voor anderen sleutelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 Ik denk dat jou advies wat betreft Telsla E83CC ga volgen Mediator. Dan wordt het een high-end phono trap Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 Waar woon je Jack? Mocht je in de buurt wonen dan mag je er wel één lenen om te kijken of het was is. Zo’n buisje is best wat centen tegenwoordig. Volgens mij over de 300 euro voor een gematched paar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 Of het wat is? Daar heb ik wel vertrouwen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 1 hour ago, Tubejack said: Of het wat is? Daar heb ik wel vertrouwen in Je zou ook Cock kunnen bellen. Die heeft er nog wel enkele nieuwe thuis liggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mediator Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 Zorg dat je de echte ecc83 hebt. Op de site van Jacmusic kun je lezen dat er al veel namaak op de markt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 19 minutes ago, Mediator said: Zorg dat je de echte ecc83 hebt. Op de site van Jacmusic kun je lezen dat er al veel namaak op de markt is. Die site ken ik als geen ander ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juni 2022 Report Share Posted 23 juni 2022 (edited) 5 hours ago, Ove Rickland said: Je zou ook Cock kunnen bellen. Die heeft er nog wel enkele nieuwe thuis liggen. Goeie tip Ove Daar had ik nou echt niet aan gedacht Edited 23 juni 2022 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 28 juni 2022 Report Share Posted 28 juni 2022 Ik heb zelf eens opgeruimd en wat kwam ik tegen? De "Telefunkens" onder de KT88. Klinkt best mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts