Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Op dit moment klinkt de set vermakelijk en best levensecht vind ik.

De Zwarte KT's in triode

Schermroosterweerstanden (cement/draadgewonden)

JK acoustics type III LS kabel

Speksteentjes beetje ingedraaid

Async usb naar spdif streaming via de bdac

Waar ik nog steeds erg lyrisch over ben is de 4x twee stuks fkp1 van wima die ingezet zijn als koppel condensatoren tussen de 6922 en de KT88's

Op dit moment klinkt de set vermakelijk en best levensecht vind ik.

De Zwarte KT's in triode

Schermroosterweerstanden (cement/draadgewonden)

JK acoustics type III LS kabel

Speksteentjes beetje ingedraaid

Async usb naar spdif streaming via de bdac

Waar ik nog steeds erg lyrisch over ben is de 4x twee stuks fkp1 van wima die ingezet zijn als koppel condensatoren tussen de 6922 en de KT88's

Mooi Goodtube,  in triode is de dempingsfactor  het hoogste.   Bij mij staan de 6550 ook in triode ik heb  "dikke" 150ohm filmweerstanden daarvoor gebruikt.  Verder ben ik een beetje lui want die FKP1  zitten er nog steeds niet in....

Tja, en ik ben weer ff 10 minuten bezig geweest om van triode naar ul om te solderen. Normaal kan dat in 2 minuten (ik zet niet de draadbruggen maar soldeer de weerstand vh schermrooster rechtstreeks op de juiste draad vd trafo) maar ik heb het advies van Sander ff ter hand genomen en 100 Ohm (150) in de anode gezet, direct op de buispin.

Dus ff de draad naar de anode vd trafo los genomen vd print en rechtstreeks op de weerstand gezet.

Spanningsval ongeveer 12V, dissipatie dus rond de 1.5W

UL heeft minder distorsion dan pseudo triode.

Ik las het stuk van Ruud Jonker in de nieuwste ME betreft de HEA KT88 en dat triggerde me. Hij heeft gelijk.

(mijn triode/UL schakelaar had ik weer verwijderd de signaalweg is dan niet optimaal en de bedrading pikt rotzooi op)

Misschien de local feedback (ST schakeling) er later weer op. Eerst zonder en het klinkt evenwichtig.

leuk stukkie http://www.valvewizard.co.uk/gridstopper.html

Beide 47 ohm zijn bij mij 150

Na langer luisteren,  KT88 in triode prachtig :wub:   Superieur  in bijna àlle opzichten, echtheid van stemmen, diepte,  resolutie, complexe signalen.

Maar bij ons,  nét even te veel laag.  Vermoeiend, krijg er hoofdpijn van.  Jammer.... is het net niet in onze versterker, samen met de LS en akoestiek :(  Zelfde met Genalex KT-77.  Zeer fraai, maar gaan irriteren op termijn.

Deze gaan er weer in morgen.  Bij ons, bijna perfect :)  Jammer dat ze niet meer te koop zijn.  Gelukkig kunnen we even voort B)

p296c0-svetlana-sed-winged-6550c---2-2.j

Na langer luisteren,  KT88 in triode prachtig :wub:   Superieur  in bijna àlle opzichten, stemmen, diepte,  resolutie, complexe signalen.

Maar bij ons,  nét even te veel laag,  vermoeiend .  Jammer :(

Probeer dan toch eens die Black Treasures, wel erg duur maar zóóó mooi. En wat terughoudender in het laag, wat bij jou dan goed van pas komt.....  :D

Rene de laagweergave vd BT's vond ik aanvankelijk niet bijzonder (geëxperimenteerd met de g1 gridstopper enzo. Is nu gewoon de standaard 1k, metaalfilm).

Nu staan de BT's er weer een week op en dit is een basis waar ik verder mee kan! Ik vraag mij af of ik nog wil tegenkoppelen.

Probeer dan toch eens die Black Treasures, wel erg duur maar zóóó mooi. En wat terughoudender in het laag, wat bij jou dan goed van pas komt.....  :D

Ben niet voor niets gestopt,  met spelen met  EM Labs 300BXLS. :(    In de koperen versie van de UL-40S2 bereikte ik zeer goede resultaten met goedkope EH EL34 van 15€  per stuk.  In super triode vonden wij ze ze onverslaanbaar.  In UL of triode matig.

Uiteraard had de versterker àlle verdere updates.  Alleen de buizen waren goedkoop.   In Klaas zijn Leak Stereo 60 zijn ze ook erg goed.

Morgen proberen :)

Met 6550  in triode zilver versie en supertriode koper versie gaat het goed.

Hoog midden laag is mooi in balans en de overgangen van de toongebieden vloeien in elkaar over.

Met KT88 klinkt het bij mij  high-enderig  .....

KT88 in zilver versie,  kan niet in UL zonder oscillaties.

Kan dat wel onderdrukken hoor, maar ideaal is dat niet.

In de koperen versie heb je daar minder of geen last van.

Kan de beste KT88 nieuw kopen  voor 75€  per stuk  

Maar vind dat een te grote gok, is toch weer 300€ 

Weet het nog even niet.

Ach rene. We zijn gek. Al jaren bezig met hetzelfde. Ik heb er lol in dat is het. En maar denken dat het beter kan. Welkom in Utopia :puh

binnenkort ga ik hem opnieuw opbouwen (nieuwe print bestellen) met zo weinig mogelijk zooi erin. Slechts een paar tweaks die bij mij overeind zijn blijven staan zal ik dan meenemen.

Nou de zilver versie staat in UL met 6550 buizen.  Dat is inderdaad zo gebeurt en werkt  stabiel. 

De vervorming bestaat v.n.l.  uit oneven harmonischen en kun je heel laag afregelen > 0,06% bij 2 watt uit.

Het laag is inderdaad heel anders.  Slow Train - Hans Theessink.  gaat probleemloos.

Laat het vanavond zo even, zal die KT88 eerdaags er ook even in prikken.

Wat vind jij de mooiste stand GoodTube?  Tot nu toe was ik erg gecharmeerd van Super Triode.

KT88 er in en afgeregeld,  gaat tot nu toe wonderwel goed. :o

Slow Train - Hans Theessink.  gaat probleemloos, laag is iets vetter.

Stemmen klinken in UL altijd wat ruwer, dat komt m.i. doordat de 3e harmonischen sterker zijn.

Met een 6550 buis is dat mooi te zien, afregelen is een fluitje van een cent.

Met een KT88 in UL gebeurt er iets bijzonders. De 2e en 3e harmonischen zijn vrijwel even sterk op het optimale afregel punt.

Stemmen hebben minder dat ruwe randje.

Laat het zo weer even spelen.

Maar wat is er met Ruud Jonker ? :rolleyes:

Ach rene. We zijn gek. Al jaren bezig met hetzelfde. Ik heb er lol in dat is het. En maar denken dat het beter kan. Welkom in Utopia :puh

binnenkort ga ik hem opnieuw opbouwen (nieuwe print bestellen) met zo weinig mogelijk zooi erin. Slechts een paar tweaks die bij mij overeind zijn blijven staan zal ik dan meenemen.

Als hij klaar is en ingespeeld.  Zal ik hem mooi voor je afregelen. ;)

;) afgesproken !

Wat ik de mooiste stand vind... Dat is het nu juist.... Geen enkele vind ik overtuigend goed voor alles. Anders was ik niet steeds ermee bezig.

In pentode met feedback vind ik namelijk dat er best mooie dingen gebeuren!

UL is bijna perfect maar vanwege dat wollige zoek ik steeds verder

Triode is zoals Ruud J ook vindt: meestal te soft en te warm.

UL met feedback (ST) heeft weer wat nadelen vanwege het Miller effect. En oscillatie bij oa de KT88. De KT120 is wat dat betreft veel stabieler!!

Moet toegeven, ook ik had toch wat oscillatie met de 88's en merkte dat pas toen ik even de E choke buitenspel zette. Dat ding onderdrukt alles. Hoewel het best goed klonk werd de versterker te warm. Oscillatie dus.

Dus ik zit nu weer op mijn oude spoor om een tetrode te gebruiken zoals oorspronkelijk bedoelt. Aangezien er geen cathode feedback mogelijk is met deze trafo's dan maar local feedback. Daar was ik en ook Menno best gecharmeerd van.

Om de klank wat te tunen speel ik nu met de elco in de voortrap (lagere waarde, minder versterking vd lage freq)

Het blijft prutsen want ik heb weinig componenten op de plank.

Misschien kom ik uiteindelijk toch op UL uit met een iets aangepaste elco bijv 180.

Draai nu in "Super Tetrode" met Rtegen 1.35 Mohm en een elco van 100 uf ipv 220

Ik denk dat 120 of 150 er mooi tussenin zit.

Misschien moet er maar eens een stroombron in de voortrap en wordt dat een long tailed. Dat scheelt een klankbepalende elco en C3 kan geëlimineerd worden.

Door alle originele tweaks die bekend zijn voor deze versterker is de voeding aardig schoon geworden waardoor ook pentode mode, maar dan met wat tegenkoppeling, heel verrassend uitpakt ..

In de versterker van mijn oudste heb ik Supertriode maar dan zonder die 100pF miller compensatie zilvermica C's.

Klinkt bijzonder fraai en krijg je dit effect -3dB 25khz.

UL40-s2p-frequentierespons-1-watt-uit-in

Tip van Menno zelf, door het 1e orde effect gaat het heel geleidelijk en is het niet hoorbaar.   De versterker wordt echter zeer  stabiel

Ik denk dat ik zelf daar ook naar toe ga, samen met FKP1 en de mini choke  en 6550

Meet technisch verwacht ik dan weer een even sterke 2e als 3e harmonische door de lokale tegen koppeling. Een rustig gecontroleerd laag en een transparant geluid met de details van triode.  M.i. het beste compromis bij de zilveren versie.

De KT88 in UL maakt van de UL-40S2  een krachtige versterker, maar mis net dat kleine beetje meer details.

Bijna perfect.  Je kunt er zeker gelukkig  mee zijn als je niet beter weet. Of als je niet van experimenteren houd.

In de koperen versies geef ik de KT77 nog een kans maar dan precies hetzelfde als bovenstaand om de ruwe randjes weg te werken.

Momenteel zit ik te luisteren naar de LP "Kleine Marsen van Grote Meesters", Het Nederlands Blazers Ensemble, Philips Stereo 6599 172 (ook mono afspeelbaar) uit 1972: één van die zeldzame opnamen die echt klinken als ècht.

Ik gebruik hem heel vaak om natuurgetrouwheid van de weergave te ijken: er is een breed scala van blaasinstrumenten heel vakkundig en muzikaal aan het werk - zowel solo als in samenspel - samen met trommels, bekkens en lyra (klokkenspel).

De weergave wordt verzorgd door een antieke combinatie: Thorens TD125 met Ortofon AS212 arm, Empire MC10P Super element, Ortofon MCA-76 pre-pre, Leak Varislope 2 Stereo voorversterker (buizen), Leak Stereo 60 eindversterker (ook buizen) en een paar (wat minder antieke) The Perfect Performer "SoundStone 20" luidsprekers.

Nou kijk ik bijna nergens meer van op, hoor. Ik ben al veel gewend,,, en eigenlijk ook wel flink vèrwend.

Maar bij sommige fragmenten - zoals de inzet van het tweede nummer van kant 1, de mars opus 187-1 van Carl Philipp Emanuël Bach, schrok ik toch echt even op.

Wat een dynamiek, zeg!... En wat een doortekening en luchtigheid daar dan toch nog in!

Het enige wat bij deze combinatie nog wenselijk zou zijn, is een grotere ingangsgevoeligheid van de phono-ingang van de voorversterker (Varislope 2 Stereo) èn/òf een grotere output van de pre-pre (MCA-76).

Het ingangsgevoeligheid-potmetertje van de Varislope 2 staat nu al helemaal open... maar dan nog moet ik voor een realistisch geluidsniveau (Het Nederlands Blazers Ensemble ècht in mijn kamer!) de volumeknop van de Stereo 70 verder dan 12 uur opendraaien.

Dat geeft echter wat brom. Niet àl te erg hoor, zeker niet zodra de muziek begint te spelen - want dan verzuipt die brom wel - maar het zou mooier zijn als die niét te horen was. 

Zou het mogelijk en raadzaam zijn een extra voorversterkertrapje in de Varislope 2 Stereo te bouwen?

Of kan de output van de MCA-76 worden opgepept?

Mogelijk dat ruis en brom bij extra versterking dan een probleem kan gaan geven. 

Een Leak Stereo 60 heeft al een vrij grote open lus versterking

(2x ECC83 achter elkaar schat, zeker een paar honderd keer)

Beter is denk ik omkijken, naar een andere ruisarme voorversterker met MM phono.

Of een modern Benz  MC element nemen met wat meer uitgang spanning. Dan hou je set origineel.

Want 0,26mV uit een element is weinig.