spido Posted 8 juli 2014 Report Share Posted 8 juli 2014 (...) Of een modern Benz MC element nemen met wat meer uitgang spanning. Dan hou je set origineel. Want 0,26mV uit een element is weinig. Beste Vintage, Helaas hebben de beste elementen de kleinste output... (Èn de geringste impedantie.) Mijn absolute favoriet (Ortofon MC200) levert maar 0,09 mV nom. Vermoedelijk zou de klankkwaliteit van de Benz met hogere output me teleurstellen. Maar mijn nieuwsgierigheid is wel gewekt. Aan welk type had jij gedacht? Ja, ik heb wel eens een andere voorversterker aangesloten op de Stereo 60. En toen bleek duidelijk dat de phono-trap van de Varislope 2 de zwakste schakel was in de keten. Om de set zoveel mogelijk intact te laten, vroeg ik me dus af of het mogelijk was de phono-trap van de Varislope 2 wat op te peppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 juli 2014 Author Report Share Posted 8 juli 2014 Helder, dynamisch. Niet gek Of het optimaal is, nee, wel heel anders, met name door die beperking vd versterking van de laagste freq in de voortrap. Daar wat spelen met de waarde vd elco kan wat bieden. Verder is het een gepuzzel om de juiste waarde vd tegenkoppeling te vinden. Roept daar iemand potmeter? Ja zou kunnen. 1M vaste weerstand + 1M pot, en dat 4 keer. Ook niet echt praktisch. Maar ik vind het dus wel wat hebben en een uitdaging om het perfect te krijgen. Super Pentode. Zeer stabiel en er is al eens aan gemeten. In een vergelijkende test bij Tube Society moest ie het afleggen tegen de gewone Super Triode, maar ik wijt dat nog steeds aan verkeerde buizen... Nee het was een Oscon elco zonder bypass, maakte het traaaag... Plus teveel bias op de eindbuizen waardoor de boel wat dof was en dus wat minder gedetailleerd overkwam. Aan details geen gebrek. Het enige wat me nu stoort is het goed krijgen van het basgedrag bij luidere weergave. Ja de dempingsfactor is nu rond 1, herinner ik mij uit het rapportje. Het zal iets hoger zijn want ik koppel al meer tegen dan toen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 juli 2014 Report Share Posted 8 juli 2014 Om de set zoveel mogelijk intact te laten, vroeg ik me dus af of het mogelijk was de phono-trap van de Varislope 2 wat op te peppen. Ik zou niet weten hoe Spido er wordt 2x EF86 in penthode! gebruikt in de Varislope 2, absoluut uniek.!!!!! Wat je zou kunnen proberen is de laatste EF86 te vervangen door een EF80 die geeft mogelijk nét even een beetje meer versterking. Heb er 2 mooie Philips gevonden, weet niet 100% of ze het doen. Gewoon voorzichtig er in pluggen. Van de week heb je ze in de bus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 juli 2014 Author Report Share Posted 8 juli 2014 Verdikke 1 vd Black Treasures geeft problemen. 6550 er maar weer in De KT's hadden wel wat meer te vertellen valt direct op. Een inmiddels redelijk oud setje tungsols staat er nu dus weer op. Misschien de EH's 6550 eens een kans geven, hoewel de 120 dan bij investeren ook weer lokt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 8 juli 2014 Report Share Posted 8 juli 2014 Leuk, de oudste vandaag op visite. Even de nieuwste cd van Goldplay er in en luisteren naar de KT88 in UL Zij: "pap het klinkt lief" maar mis wat diepte en details" Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 8 juli 2014 Author Report Share Posted 8 juli 2014 Leuk, de oudste vandaag op visite. Even de nieuwste cd van Goldplay er in en luisteren naar de KT88 in UL Zij: "pap het klinkt lief" maar mis wat diepte en details" Geslaagd. Kun je haar hier ook ff naartoe sturen Vintage.... Mijn jongste set buizen is de EL34. Als nieuw, weinig speeluren. Staan erop. Biasstroom wat teruggedraaid en de feedback afgeregeld op brom. Gaat prima. EL34 in Super Pentode Gehoormatig zou ik zeggen de 220 uF elco moet 150 of 180 worden. Helaas kan ik die waarde niet vinden op oude pc voedingen, moederborden of grafische kaarten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2014 Report Share Posted 9 juli 2014 Gehoormatig zou ik zeggen de 220 uF elco moet 150 of 180 worden. Helaas kan ik die waarde niet vinden op oude pc voedingen, moederborden of grafische kaarten. 150 of 180uF zijn er wel o.a. van Panasonic FM of FC (Conrad / Farnell) Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 juli 2014 Author Report Share Posted 9 juli 2014 Ja dat ze bestaan wist ik. Zal misschien eens wat componenten bestellen binnenkort, ook voor als ik een nieuwe ul40-s2 print ga opbouwen. Eerst amplimo maar eens benaderen. Update: met EL34 is de originele berekende waarde 220 uF vd elco vd de kathode ontkoppeling vd 6922 prima. Met KT88 kon ik het teveel aan laagweergave wat temperen door die elco te vervangen door eentje met lagere capaciteit. Minder laagweergave en meer tegenkoppeling in de voortrap. Had ook zn mooie kant. Heb 'em aardig gevoiced zo. De waarde vd weerstand voor de local feedback (Rtegen) is uiteraard erg bepalend. Experimenteren met stapjes van 100k. 1M2 en kleiner maakte het dood. 1M4 lijkt voor de EL34 in pentode mode gehoorsmatig correct. Dit komt redelijk in de buurt van EL34 in UL met 2M2. Wat ik een voordeel vind is de stabiliteit (geen gedoe met antisurge condensatoren) en het lage Miller effect (pentode!) waardoor de hogere frequenties duidelijk geen compressie hebben. Het klinkt open en ruimtelijk. Ondertussen gewoon doorgaan met luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 juli 2014 Report Share Posted 9 juli 2014 Ik zou niet weten hoe Spido er wordt 2x EF86 in penthode! gebruikt in de Varislope 2, absoluut uniek.!!!!! Wat je zou kunnen proberen is de laatste EF86 te vervangen door een EF80 die geeft mogelijk nét even een beetje meer versterking. Heb er 2 mooie Philips gevonden, weet niet 100% of ze het doen. Gewoon voorzichtig er in pluggen. Van de week heb je ze in de bus. Dank je bij voorbaat, Vintage! Wat een spannend plan! Kan dat zonder Grote Gevaren? Vermoedelijk heb ik wel wat begeleiding-op-afstand nodig bij het uitvoeren van het avontuur... http://www.youtube.com/watch?v=Qjy6Gg7TvgY Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 juli 2014 Author Report Share Posted 9 juli 2014 Ok. Terug bij af. 6550 in Supertriode lijkt het te gaan winnen. Alleen merk ik dat de buizen versleten raken. Teveel bias bij te hoog volume en de boel gaat flink in de vervorming. Ik moet dus nieuwe 6550 hebben. Hmmm ja zo kan ik wel aan de gang blijven met aanpassingen terwijl de voorraad die ik heb niet optimaal meer is! Tung sol heb ik nu al 2x gehad. Aan de ene kant zou ik ze direct weer nemen aan de andere kant nieuwsgierig naar de EH Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 juli 2014 Author Report Share Posted 9 juli 2014 Heb ze besteld bij Hans Braam, de TS6550. Tesamen met een nieuwe print voor de versterker en wat buisvoeten. Wil ik die 8 dikke FKP condensatoren een mooie plek op geven! Nog even wat gekletst met Hans over de versterker. Ze zijn weer op voorraad. Ik zei al mooi dat ie er nog steeds is. Hij zei dat is een goed product, dat blijft. Volkomen mee eens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 9 juli 2014 Report Share Posted 9 juli 2014 Mooi dat ze er weer zijn. Voorlopig moet ik even de soldeerbout laten voor wat hij is. Mijn vrouw heeft andere plannen. Klussen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 juli 2014 Author Report Share Posted 9 juli 2014 Ja ik stop ook ff met spammen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Beste Vintage, Zojuist is jouw verrassingspakketje (2x EF86) aangekomen! Wel bedankt! Ben nieuwsgierig naar het resultaat... maar ook wel een beetje bang voor beschadiging van mijn ouwe Varislope 2... Misplaatst, natuurlijk, die angst: als jij zegt dat het kàn, dan móet het kunnen! Maar toch... desondanks... evenwel... nochtans... Voorafgaand aan de voorgenomen buizentransplantatie heb ik een wellicht idioot & amateuristisch experimentje uitgehaald: ik heb mijn beide MC pre-pre versterkertjes (Ortofon MCA-10 en MCA-76) in serie gezet tussen de Empire MC10P en de phono-ingang van de Varislope 2. Ik durf het haast niet te zeggen... maar het resultaat is - op het eerste gehoor beoordeeld - verbazingwekkend goed! Pas als de volumeregelaar voorbij één uur is gedraaid, wordt nu wat ruis en "hum" hoorbaar terwijl er geen muziek wordt weergegeven. Wat het dynamische (wisselende) uitgangsvoltage van de pre-pre + pre-pre is, in combinatie met dit low-output MC element, zou ik niet kunnen zeggen Maar ik weet wel dat de voltage gain van beide pre-pre's wordt gespecificeerd als 33 dB (bij Rs = 3Ω). Het zal echter niet zondermeer een kwestie van optellen zijn, vermoed ik. De Varislope 2 specificaties geven aan dat de pick-up ingang (met RIAA karakteristiek) een gevoeligheid heeft van 3-5mV bij een ingangsimpedantie van 70.000 - 100.000 Ω. De ingangsgevoeligheid is inderdaad voldoende voor alle MD elementen die ik er op uitprobeerde, en ook voor alle low-output MC-elementen in combinatie met een pre-pre. (Of, zoals nu, met een serie van twee pre-pre's.) In de antieke Leak manual (pag. 3) las ik overigens nog eens het stukje over het intern aanbrengen van afgeschermde weerstanden "across each channel", volgens opgave van de fabrikanten van de fabrikanten van elementen. Zouden zulke weerstanden naar jouw inzicht verbetering kunnen brengen in de signaal/ruis verhouding? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 juli 2014 Author Report Share Posted 10 juli 2014 doet u wel voorzichtig Spido... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Heel simpel Spido het zijn 9 pennetjes en pootje 1 en 9 hebben een grotere tussen ruimte. Niks forceren rustig één buis er uit halen en gelijk kijken hoe hij zat. Haal eerst het beugeltje weg, Iets omhoog zodat het puntje van de buis niet stuk gaat, naar je toe halen dan de buis eruit. Laat daarna de beugeltjes voor wat het is! de EF80 is hoger! Het kan er maar op één manier in. Tussen pootje 1 en 9 zit duidelijk méér ruimte. Ze moeten als 2e buis gebruikt worden. Rechts V2R en V2L Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 (...) Zojuist is jouw verrassingspakketje (2x EF86) aangekomen! (...) Hallo Vintage, Correctie: 2x EF80, zoals jij schreef. En ze zijn inderdaad van Philips. (Ik reageerde te vlug, want - zoals je weet - ze zaten in EF86 doosjes van EH...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Hallo Vintage, Het experiment is uitgevoerd! Met de twee EF80's in plaats van de EF86's was er minder noise & hum... maar ook veel minder ànder geluid te horen! Muziek, bijvoorbeeld... Het leek wel alsof Het Nederlands Blazers Ensemble nu achter in de tuin, voorbij de heuvel achter de vijver, stond te concerteren. En dat met de volumeknop helemaal open! Maar... het was wel een léuk experimentje. Natuurlijk ben ik zowel op het Leak forum ( https://groups.yahoo.com/neo/groups/hjleak/conversations/messages?o=1&yguid=453027746 - moet je lid van worden als je mee wilt doen) als op het worldwide web gaan zoeken naar mogelijkheden om de phono signaal/ruis ratio te verbeteren. Ik vond wel ideeën om de hele voorversterker te verbeteren (wat mij absoluut niet nodig lijkt... en ook niet gewenst!), maar geen ideeën die alléén de s/r verhouding van de phono-ingang betroffen. Jammer. Tot mijn verrassing bleek echter die antieke Varislope 2 phonotrap wel de inspiratie te hebben geleverd voor de zeer hedendaagse Loricraft "Missing Link" Phono Cartridge Preamplifier. Maar ik mag toch wel aannemen dat die een gunstiger s/r verhouding heeft? (...) The inspiration for Missing Link came from the Leak Varislope stereo pre-amplifer circa 1959. The Varislope is powered from a high quality/high voltage supply is a wonderful sounding and useful device. It's vintage required it to have various equalisation's for now long forgotten 78 and mono vinyl records. We rebuilt a number of these with interfacing electronics for remastering studios who transcribe various archive recordings onto CD.The inspiration came from feeling that the Leak was part of a story now removed from history. Hardwired EF 86 Pentode valve/ tubes using negative feedback and active only circuitry. No Triodes, no fancy components, no passive equalisation and a telephone exchange of components. Further investigation uncovered a design of remarkable elegance and lets say genius in the understanding of it's components. (...) (Engelsen maken in het Engels al net zo veel fouten als Nederlanders in het Nederlands! ) http://www.garrard501.com/preamp.html P.S. De EF86's zitten nu weer op hun plekjes... en ik moet maar eigenlijk niet zo zeuren over hum & noise tijdens het luisteren naar stilte! Ik moet gewoon genieten van de haast ongelooflijk open, frisse, transparante, natuurlijke, gedetailleerde (wie verzint er nog méér?) weergave die ik hoor bij het luisteren naar muziek: daar gaat hem immers om? (Maar ja, je bent audiofiel, hè?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Jammer Spido, Of een andere voorversterker of een ander element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Jammer Spido, Of een andere voorversterker of een ander element. Beste Vintage, Ach... "jàmmer"? Valt wel mee, hoor! Ik zit nu weer te genieten van prima geluid hoor. En heel fijne muziek: de Sidney Bechet's Blue Note JazzMen compilatie CD waarover ik onlangs met Mumsoft van gedachten wisselde. Via de "tape amp" ingangen en met "tape monitor" op "on". Zo'n voorversterkertje uit het pre-silicium weet gewoon niet wat hem overkomt! Als bij het draaien van grammofoonplaten wat hum & noise hoorbaar is - als de volumeknop heel ver open staat tijdens stilte - ach, dan neem ik dat maar voor lief. En anders draai ik de volumeknop even terug. Een andere voorversterker zou natuurlijk kùnnen... Maar ik vind deze authentieke antieke combinatie juist zo'n aardig geheel. En de muzikale klank is werkelijk overrompelend. Wellicht zou de wat minder antieke Stereo 70 (via de replay-uitgangen, of de destijds gemaakte aftakkingen van de voorversterker) als voorversterker kunnen dienen en op phono een betere s/r verhouding opleveren, maar de klank van het buizenvoorversterkertje is eigenlijk wel verslavend. Het lijkt me dat een ander p.u.-element geen verbetering zal kunnen brengen, aangezien de output van mijn MD-elementen en die van mijn low-output MC's plus pre-pre goed overeenkomen met de ingangsgevoeligheid van de Varislope 2 (3-5 mV). Er zijn wel MD-elementen met een nominale output van 6,5 mV (Goldring), maar zouden die de ingangen dan niet oversturen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Tja die brom en ruis is voor mij nu net de reden om naar een andere phono pre te gaan. Dat is echt niet nodig namelijk. Al zal dat met buizen erg lastig worden om te bereiken. Misschien de eerste trap vervangen door een SS schakeling en voor de laatste trap een buis nemen. Dat moet te doen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Beste Kappa7 Ja... misschien kan ik een complete phono-voortrap (inclusief RIAA) voor de Varislope zetten, aangesloten op een lijn-ingang (replay)? Dynavector P75 (III?) wellicht? Die schijnt erg goed te zijn. Dan blijft de buizenset in principe intact, en wordt het zwakke punt (phono-ingang) omzeild. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 10 juli 2014 Author Report Share Posted 10 juli 2014 If Ruis then Smoor Volgens mij gewoon het gedeelte vd voeding aanpakken. Een buis hoort niet te ruisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 10 juli 2014 Report Share Posted 10 juli 2014 Spido: EF804S Telefunken. Ruisarme, afgeschermde variant op de EF86 met bifilair gewikikelde gloeidraad. Muisstil, geen brom en geen ruis. Helaas heb ik al mijn buizen weggegeven, maar ik kan vragen of de huidige eigenaar er 2 apart wil houden voor je. Kom erop terug. Overigens zijn er genoeg mogelijkheden de phonostage van de Leak te verbeteren. Is maar wat je wilt. Maar een externe kan natuurlijk ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 juli 2014 Report Share Posted 11 juli 2014 De huidige Varislope 2 lijkt me ook het leukste. Het is sowieso een uniek ontwerp met 2x EF86 in penthode, dat heb ik nog nergens anders gezien. De vorige keer heb ik geprobeerd de versterking wat op te voeren. Hoe je dat met kleine signaal penthodes moest doen daar was weinig over bekent. Maar waarschijnlijk is met de huidige lage voedingspanning het maximum mogelijke bereikt zonder het originele ontwerp enig geweld aan te doen. Je zou de voeding van de combi Stereo 60 en Varislope 2 op kunnen opwaarderen met elektronica en e.e.a. zo ruis en brom arm mogelijk kunnen maken samen met de MCA76. Maar dan moet je de set een keer parkeren Spido liefst inclusief platenspeler. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts