Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Beste Vintage,

Jij kent de combinatie van binnen en van buiten. Denk jij dat de ruisvrije (of ruisarme) versie die KT88 noemt (Telefunken EF804S) in dit geval veel verbetering zal kunnen leveren? Of hebben de ruis & hum (bij flink opengedraaide volumeregelaar) een andere oorzaak?

Beste KT88,

Die mogelijkheden om de phonostage van de Varislope te verbeteren... zijn die ergens op internet beschreven?

Beste Vintage,

Jij kent de combinatie van binnen en van buiten. Denk jij dat de ruisvrije (of ruisarme) versie die KT88 noemt (Telefunken EF804S) in dit geval veel verbetering zal kunnen leveren? Of hebben de ruis & hum (bij flink opengedraaide volumeregelaar) een andere oorzaak?

Beste Spido,  Lijkt me een mooi buisje dat ook op lagere spanningen dan de EF86 kan werken. Je moet m.i. dan wel iets de schakeling aanpassen.

Het is een extra optie als je gaat sleutelen.  Ruis en hum zou je moeten meten, waar dat vandaan komt.  En stuk-voor-stuk de hele keten optimaliseren.

Beste Vintage,

Beste KT88,

Die mogelijkheden om de phonostage van de Varislope te verbeteren... zijn die ergens op internet beschreven?

De oorzaak van de brom en de ruis zit ahw. "ingebakken" in het ontwerp.

Destijds gemaakt voor MM-elementen met relatief hoge output had men daar niet zo'n last van, maar als de eisen hoger worden gaat het wel meespelen.

De EF804S is een professionele buis, destijds gemaakt door Telefunken voor hun taperecorders; de ingangsversterkers voor de koppen waren ermee uitgevoerd.

Er is een JJ- EF804S beschikbaar maar die is lang zo goed niet als die ouwe Telefunkens, oa. materiaalsoorten en precisie bij de fabricage spelen hier een rol in.

Of de mogelijkheden tot verbetering op internet staan weet ik niet, ik heb destijds zelf een paar van die Varislopes gemodificeerd zodat ze en stiller werden en meer gain gaven.

Dit dus met die Telefunkens.

Maar ook oude productie EF86 zou nog kunnen, er waren destijds verschillende bouw-vormen. Dat is te zien aan de open anode vs. een afscherming aan de buitenkant van het electrodensysteem.

Een optie is om de voeding aan te pakken zoals Jack beschrijft en dan ook de gloei-voeding mooi af te maken.

Een geringe verlaging van de gloeispanning kan hierbij ook nog heilzaam zijn, maar in ieder geval gelijkrichting en afvlakking + stabilisatie.

Ook de voeding en berekening rond de schermroosters is van belang, daarvandaan komt het meeste bromresidue (naast de gloeidraad-kathode capaciteit).

De levensduur van die EF-jes is schier onbeperkt, er wordt weinig van gevergd en gezien het behoorlijke versterkingsoverschot met de daarbij behorende forse tegenkoppeling zal een geringe teruggang in emissie niet merkbaar zijn.

Overigens gaan buizen eerder "dood" aan het opraken van het getter dan aan het uitblussen van het kathodemateriaal.

Even opnieuw doorrekenen van de versterkertrapjes icm. bovenstaande maatregelen zal zeker resulteren in een stillere schakeling met eventueel meer gain waarbij de originaliteit weinig geweld wordt aangedaan.

Ik wacht nog op antwoord mbt. de Telefunkens.

Bezig geweest mijn versterker te voorzien van een nieuwe print.

Leuk om te doen. 3x is scheepsrecht...

Deze print is keurig gecoat, dat had ik nog niet eerder gezien.

Alle onderdelen zijn overgezet op de fkp1's na, die kunnen pas als de print weer in de kast zit.

Morgen de Autobias print en nieuw plekje geven en de boel weer gebruiksklaar maken.

Het streven is een overzichtelijke en nette versterker en hoewel het prima functioneerde was de oude toestand niet meer om aan te zien.... Vandaar ;)

Prat's the woblem met die foto's?

abqpm8.jpg

Gewoon UBB code gebruiken en de foto extern hosten.

PS Spido: ik vrees dat de EF804S hun weg reeds hebben gevonden naar de tapemachine-liefhebbers.

Telefunken of NOS Philips EF86 is er nog wel, zal ik er 2 opsturen naar Jack?

(....) PS Spido: ik vrees dat de EF804S hun weg reeds hebben gevonden naar de tapemachine-liefhebbers.

Telefunken of NOS Philips EF86 is er nog wel, zal ik er 2 opsturen naar Jack?

Beste KT88,

Je schreef dat de hum & ruis als het ware "ingebakken" zitten in het ontwerp.

Dan zullen NOS EF86 buisjes vermoedelijk alleen maar móóiere hum & ruis opleveren dan de (ook best wel goede) Electro-Harmonix buisjes die er nu in zitten, hè?

Ik denk dat het verstandiger is om de voorversterker in authentieke staat te laten. Want muziek & zang klinken fantastisch!

Intussen heb ik wel een phono-voorversterkertje (MC/MD + RIAA naar lijnniveau) besteld, dat ik kan uitproberen om eventueel de hele phonotrap van de Varislope te omzeilen.

Geweldig bedankt voor je vriendelijke bereidwilligheid, KT88! Maar ik zou zeggen: laat het dus voorlopig maar even zo als 't is...

Ik heb vandaag ook een klein experiment gedaan Genalex KT-77 in Ultra Linear.

Deze buis werkt erg fijn in deze instelling, vind het wat beter dan in triode.

Optimale instelling vind ik op 50ma ruststroom bij ongeveer 400volt.

Mooi is dan ook dat deze buis extra lang meegaat omdat het gedissipeerde vermogen samen met G2 net onder de 25watt blijft.

Bijzonder is als ik de stroom lager zeg 30ma of hoger zeg 60ma dat de harmonische vervorming toeneemt.

In de UL-40S2 kun je de fase draaier exact afstellen waarmee de vervorming onder de 0,1% blijft.

Aardig is dat dan de 2e en 3e harmonischen en bijna het hele spectrum daarna mooi evenwichtig is.

Het geluid is mooi transparant zonder overdreven buizengeluid, met genoeg details en lekker snel.  Het laag is precies goed.

Ik weet niet of dit de beste buis is, maar goed afgeregeld, is het plezierig luisteren.

Er bestaat geen beste buis.

Luidsprekers en akoestiek zijn onderdeel van de match ;)

Mmmmmmjaaa  te makkelijk :D

De versterker doet wel degelijk wat.  Zelfs met één en dezelfde versterker maar andere buizen en/of instellingen dat allemaal bij elkaar moet gewoon kloppen.

Je kunt het ook goed laten klinken met EL34 of 6550 met dezelfde luidsprekers én akoestiek. Die buizen zijn wel anders ingesteld dan.

En ik meen zelfs te kunnen bepalen welke buis en instelling ik lekkerste vind klinken of welke het beste meet of allebei. 

Of wanneer een buis het gewoon lekker doet :)  Voor een KT77 is dat imho UL. 

Dan heb je nog verschillende merken KT77 ook daar zou je nog wat van kunnen vinden.  De JJ's b.v. hebben kleinere koelvinnen...

Beste KT88,

Je schreef dat de hum & ruis als het ware "ingebakken" zitten in het ontwerp.

Dan zullen NOS EF86 buisjes vermoedelijk alleen maar móóiere hum & ruis opleveren dan de (ook best wel goede) Electro-Harmonix buisjes die er nu in zitten, hè?

Ik denk dat het verstandiger is om de voorversterker in authentieke staat te laten. Want muziek & zang klinken fantastisch!

Intussen heb ik wel een phono-voorversterkertje (MC/MD + RIAA naar lijnniveau) besteld, dat ik kan uitproberen om eventueel de hele phonotrap van de Varislope te omzeilen.

Geweldig bedankt voor je vriendelijke bereidwilligheid, KT88! Maar ik zou zeggen: laat het dus voorlopig maar even zo als 't is...

Het is mijn ervaring dat NOS Telefunkens altijd wat stiller zijn dan andere merken en zeker dan nieuwe productie.

Maar wat maatregelen zoals boven omschreven zouden de versterker in zijn geheel ook wat stiller maken en eventueel ook de gain nog wat kunnen verhogen.

Vergeet ook niet dat alle door de phonostage gegenereerde bron en ruis ook nog worden versterkt in het regelversterker-gedeelte.

Het apparaat als geheel voldoet in dat opzicht eigenlijk niet meer aan de eisen die we er tegenwoordig aan stellen.

Maar indien een externe phonotrap het gewenste resultaat oplevert dan is origineel natuurlijk wel aardiger.

Enfin, mocht het nodig zijn dan zijn die NOS EF-jes er nog.

Verder graag gedaan en success met de experimenten!

Verdorie Patrick, we hadden toch afgesproken dat een versterker NIET moet klinken ;)

Even serieus, ik moet bionnenkort echt even komen luisteren, ik word nu echt wel nieuwsgierig.

Ik bel je als ik tijd heb, ga je nog met vakantie? Leg dan de sleutel maar onder de mat, ik red me wel even alleen met dat spul van jou. :P

Toch nog beetje geëxperimenteerd met weerstanden rondom de fasedraaier. Het type weerstand daar schijnt best klankbepalend.

Beyschlag metaalfilm, koolfilm uit een Velleman pakketje, of toch de AB's (koolstof compensiet).

Hoewel ik op sommige plekken zoals roosterlekweerstanden, de AB's heb vervangen door de Beyschlag metaalfilm (beter basgedrag viel me op) hoort hier in de niet-ontkoppelde kathode van de voortap toch echt een heel hoogwaardige weerstand thuis. Nadat ik hier toch alledrie genoemde types getest hebt moet ik zeggen dat de Allen Bradley's het hier gewoon het beste doen. Bijzonder het zijn maar weerstanden. Tja.

Morgen op de meetbank bij Jack ;)

De pio's had ik eerder al geruild voor fkp's om toch zoveel mogelijk hedendaagse componenten aan boord te hebben.