Tubejack Posted 21 juli 2014 Report Share Posted 21 juli 2014 Morgen op de meetbank bij Jack Hij staat klaar ben momenteel een tuner aan het afregelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 21 juli 2014 Author Report Share Posted 21 juli 2014 Tis toch klusjesweer nu haha Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juli 2014 Report Share Posted 22 juli 2014 Zo ziet Patrick's UL-40S2p er nu uit. Ik vind het een zéér mooi gebouwde versterker. Wat ik knap vind zijn vele creatieve oplossingen b.v. vanwege gebrek aan ruimte. Als koppel condensator zijn Wima FKP1 gebruikt. Dat is een condensator met een zeer snelle impuls verwerking. De metingen bij 2 watt in 4Ω zijn m.i. erg goed. Dankzij slimme lokale terugkoppeling laat deze tetrode versterker triode gedrag zien Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 juli 2014 Report Share Posted 22 juli 2014 (...) Ik vind het een zéér mooi gebouwde versterker. Wat ik knap vind zijn vele creatieve oplossingen b.v. vanwege gebrek aan ruimte.(...) Mij (en ik denk: ook vele anderen) vallen de stapelingen van roze MKP's (ja?) op. Zijn die in de plaats gekomen van kleinere enkelvoudige condensatoren? Electrolieten wellicht? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 juli 2014 Author Report Share Posted 22 juli 2014 Weer thuis van een gecombineerd bezoekje. Bedankt voor het meten en afregelen Jack! Mooi programma dat Arta2! Ok, het zijn de potmeters van de AC balans waar wat aan gedraaid is, de rest stond goed of kon niet beter. Merkbaar in schonere weergave, met name opvallend in het basgedrag, dat zuiverder is. Als ik veel wil wisselen van buizen dan ontkom ik er niet aan ook te kunnen meten. Nu wil ik enerzijds niet steeds wisselen, anderzijds ook niet afhankelijk zijn. Op de terugweg van Jack een bezoekje gebracht aan het nieuwe onderkomen van Menno van der Veen. Leuk hoor, en lekker bereikbaar met de auto. Menno was te spreken over de klankmatige prestaties van de versterker. Zo heel bijzonder is het allemaal niet hoor, de afwijking ten opzichte van standaard componenten zit met name in de koppelcondensatoren en weerstanden. Voor de rest zitten alle gepubliceerde tweaks erin, inclusief de wat minder gepubliceerde MEC 50 smoorspoeltjes in de voeding naar de buizen van de eerste trap. Ik heb ook nog kunnen luisteren naar een Trans versterker, ook een UL40-S2 die voorzien was van EL34 en trans. De voorversterking en fasedraaier was daar solid state, FET. Trans is 100% terugkoppeling, vóór de eindtrafo. Erg analytisch en snel was dat, en met behoud van ruimtelijkheid! Voor meer info over trans zie de publicaties op de website van mvdv. @spido de rode condensatoren zijn de Wima FKP1's. Dat zijn mkp's maar dan met foil ipv opgedampt metaal. Daar zie ik een verklaring voor de klankmatige winst. Zeer snel en stabiel. Alleen fysiek wat groot. De grootst verkrijgbare capaciteit is 0,22 uF dus ik heb er twee stuks parallel gezet om de gewenste capaciteit te krijgen (0,44 uF dus) Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 juli 2014 Report Share Posted 22 juli 2014 Hallo Goodtube, Lijken me heel goede condensatoren! Wat zat er op die plaats in het oorspronkelijke ontwerp (bouwpakket)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 juli 2014 Author Report Share Posted 22 juli 2014 De oorspronkelijke zijn de bekende blauwe van epcos 0,47 uF / 630 v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 22 juli 2014 Report Share Posted 22 juli 2014 Als ik veel wil wisselen van buizen dan ontkom ik er niet aan ook te kunnen meten. Nu wil ik enerzijds niet steeds wisselen, anderzijds ook niet afhankelijk zijn. Denk dat je nu een van de mooiste combinaties hebt Patrick KT-77 in Ultra Lineair is ook heel mooi maar zoals je nu hebt 6550 in "super triode" is mijn favoriet met onze luidsprekers. Zo'n "kastje" heb je niet perse nodig maar is wel handig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 22 juli 2014 Author Report Share Posted 22 juli 2014 Ik verbaas me over hoe hoorbaar die AC balans correctiemogelijkheid, waarmee je feitelijk afregelt op zo min mogelijk 2e of volgenden harmonischen, is. Op het gehoor is het niet af te regelen, met de juiste meetapp. wel. Daarna hoor je dan toch de verbetering! Het klinkt zeer schoon, met een goed te volgen bas, die niet rommelig is en krachtig als het moet. Logisch, want het gepush-pull is dan echt in balans en werkt elkaar nergens tegen. Het korreltje dat me soms opviel is verdwenen. Dus mooi hoor echt rete goed die ul40-s2 sjonge jonge. Spekstenen voldoen daarmee nu ook duidelijk beter! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Zo ziet Patrick's UL-40S2p er nu uit. De metingen bij 2 watt in 4Ω zijn m.i. erg goed. Dankzij slimme lokale terugkoppeling laat deze tetrode versterker triode gedrag zien Misschien wel even je schaal goed zetten. In je meting staat de piek nu op -20 terwijl je aangeeft met 2 watt gemeten te hebben.De ruisvloer lijkt nu heel netjes maar ligt in de praktijk toch een stuk hoger. Net als de harmonische. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Hallo George, Meet bewust op -20dB om de geluidskaart niet te oversturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 juli 2014 Author Report Share Posted 23 juli 2014 helemaal te gek mensen de set heeft nog nooit zo goed geklonken! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Mooi GoodTube, dat was ook de bedoeling. Voor George, ik heb Arta even opnieuw gecallibeerd en met 99% dezelfde versterker gemeten. Supertriode, 6550, autobias etc.... De waardes zijn nagenoeg indentiek Kan wel even plaatjes maken, van metingen van de geluidskaart zelf en daarna met mijn versterker. Maar die van Ap software komen m.i. ook in de buurt Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 juli 2014 Author Report Share Posted 23 juli 2014 Of doelde George op de schaalverdeling instappen van 20 Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 De oorspronkelijke zijn de bekende blauwe van epcos 0,47 uF / 630 v Epcos METALLISIERTER POLYESTER-KOND., 0,47UF MKT-folie condensator Radiaal bedraad 0.47 µF 630 V/DC 10 % 27.5 mm (l x b) Deze, dus? Die staat toch ook als uitstekend bekend..? Wat zou het hoorbare verschil met de Wima FKP1's kunnen verklaren? Minder microfonie / betere demping? Minder memory-effect, wellicht? P.S. In The Old Days gebruikten de beste fabrikanten papier-in-olie condensatoren. Heb jij die wel eens geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Nou ik heb even gekeken ook metingen van Menno van der Veen zijn vrijwel identiek Kijk maar eens naar de ruis. De vervorming is bij ons zo laag omdat we extra tegenkoppeling gebruiken (supertriode) én de fase draaier exact hebben afgeregeld. George heeft dus ongelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Epcos METALLISIERTER POLYESTER-KOND., 0,47UF MKT-folie condensator Radiaal bedraad 0.47 µF 630 V/DC 10 % 27.5 mm (l x b) Deze, dus? Die staat toch ook als uitstekend bekend..? Wat zou het hoorbare verschil met de Wima FKP1's kunnen verklaren? Minder microfonie / betere demping? Minder memory-effect, wellicht? P.S. In The Old Days gebruikten de beste fabrikanten papier-in-olie condensatoren. Heb jij die wel eens geprobeerd? Even voor mijn beurt. Ad 1 ja komen uit een uitgebreide luistertest al 3e uit de buis. Daarboven alleen zeer dure Audio Note zilver en Audio Note koper papier in olie Ad 2 impulssnelheid en lage tan zie http://www.wima.com/EN/WIMA_FKP_1.pdf Was een tip van Wim de Haan. Ad 3 ja ze gingen lekken in mijn buizenversterker en ook in die van van der Veen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 (...) Ad 3 ja ze gingen lekken in mijn buizenversterker en ook in die van van der Veen Beste Vintage, Oei! Dat moet je niet hebben, natuurlijk! Toch niet het gevolg van overspanning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 juli 2014 Author Report Share Posted 23 juli 2014 Pio's veelvuldig mee getest tot vorige week nog. Weinig mis mee. Zijn wat trager dat valt me op bij muziek met bijv Q-sound maar kunnen de menselijke stem wat echter maken. Ze moeten geen gelijkstroom lekken natuurlijk, ook geen millivolts. Wat dat betreft zijn de C's van tegenwoordig gegarandeerd beter. Die fkp's gaan 100 jaar mee als je het mij vraagt. Is hier helemaal niet voor bedoeld, doet z'n werk op sloffen, en dat vind ik nu juist de grap. Ik denk dat ik ze om ga stickeren naar GT ultimate cap. Ik wilde met hedendaagse spullen een goede versterker. Dat is ook altijd al de insteek geweest van Vanderveen. Op punten maak ik andere keuzes. Dat is de lol die ik eraan heb. Menno heeft me gefeliciteerd met het resultaat gister en vandaag ook nog eens. Ik heb op een paar plekken nog kool compensiet, want die zijn onovertroffen in de rechtreekse signaalweg. Voor de rest metaalfilm. Ook veel mee getest waar ze wel en niet een bijdrage kunnen leveren aan een betere klank. De FKP's doen het als ik mijn oren mag geloven net even wat beter dan die al goede Epcos condensatoren. Vol en snel. Er zijn 250 (niet geteld) mogelijke koppelcondensatoren te verkrijgen. De beste is geen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Beste Vintage, Oei! Dat moet je niet hebben, natuurlijk! Toch niet het gevolg van overspanning? Het nadeel van Pio's is dat ze blijkbaar niet bedoelt zijn voor warme werkomgevingen. Die voorversterker van Menno werd bloedheet door gebruik van ECC99 buizen. Er zaten Audio Note zilver pio's in, dure grap. Ik weet niet of het al de nieuwere types waren http://www.audionote.co.uk/comp/cap_paper.shtml Bij mezelf waren het blauwe NOS versies en dan de goedkoopste aluminium. Het klonk wel heel fraai. Maar niet voor lang. De Pio's die jij in jou Leak stereo 60 zitten hebben een veel betere behuizing. Verwacht geen problemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Nog een meting en dan hou ik er even mee op (veel te warm) De versterker voor mijn jongste dochter, ook hier bijna dezelfde waardes Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 23 juli 2014 Author Report Share Posted 23 juli 2014 Niet dat het mij wat uitmaakt want de versterker klinkt top, maar de ruisvloer is bij mijn versterker toch wat hoger als ik de plaatjes vergelijk. Heb jij daar een verklaring voor Jack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 juli 2014 Report Share Posted 23 juli 2014 Valt erg mee GoodTube. Na 1 Khz is het nagenoeg hetzelfde Maar kijk eens wat er gebeurt als je de tijdmodes van de E-choke veranderd Misschien ligt het daar in. Oja ook mijn UL40-S2 koper klinkt nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 juli 2014 Author Report Share Posted 24 juli 2014 Tijd modus staat aan dacht ik. Wat heb je gedaan met je koperversie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 juli 2014 Report Share Posted 24 juli 2014 Tijd modus staat aan dacht ik. Wat heb je gedaan met je koperversie Ad 1) Kijk even. Zo niet dan zou de opstapeling van de grote FKP1 condensatoren wat kunnen oppikken, Ad 2)Precies afgeregeld zoals die van jou, verder is hij 98% identiek. Oja vergeet ik nog die potmeter P5 50kΩ . Ik vermoed dat de autobias schakeling beide buizen dermate in het gareel houden dat verder bij regelen geen zin heeft. Ik heb hier een vaste weerstand van 82kΩ ingestopt. In een ander zit vast 100kΩ maakt niet zoveel uit... E.e.a. vergt nog verder onderzoek, maar ik vind het zo nu al goed. Zal er binnenkort weer een stuk op mijn site over schrijven, dan is e.e.a. ook beter te volgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts