Jump to content

Dspeaker Anti Mode

carl
 Share

Recommended Posts

Op een bepaald moment heb ik dus gevraagd om die roomcorrectie uit te zetten en dat was toch wel erg verschillend. Kortom als ik een keer zoiets te leen kan krijgen zou ik het zeker willen uitproberen.

Ik heb eens een keer gezocht naar ruimte modes op internet in het kader van de maatvoering van zo'n sousterain. Daar is zoveel verschil in inzicht over en wat bij de een kan is voor een ander een ramp. Allemaal gebaseerd op wetenschap maar welke moet je dan serieus nemen?

Als zo'n room corrector aan- of uitgaat is het verschil enorm, ongeacht of het ding goed ingeregeld is. Dat inregelen gaat nog weleens mis.

Je kunt bij het ontwerp van een luisterruimte streven naar een gelijkmatige verdeling van ruimtemodes maar je zult in het laag altijd enkele probleemfrequenties houden. Er is behoorlijk wat nderzoek naar verricht. Ik weet niet wat voor soort bronnen je hebt geraadpleegd maar ik zou de audiofiele verhaaltjes niet lezen en met zoiets beginnen: http://www.acoustics.salford.ac.uk/acoustics_info/room_sizing/?content=best. De BBC heeft ook aardige artikelen online staan over het ontwerp van luisterrruimtes.

Hai Ravon,

Ik heb in eerste instantie gelezen over de ratio's van Louden en Sepmeier die nogal populair zijn in de US. Als je een kamer met die ratio's laat doorrekenen op basis van Salford university loop je vast. Een sterke opmerking vond ik trouwens van iemand die bekend staat voor zijn goede demonstraties: "die ratio's zijn zeer goed als je maar niet meer in de kamer zet dan het blad papier waar de dimensies op gedrukt zijn". Overigens als ik nog een keer zo'n luisterkamer zou bouwen dan zou ik heel globaal denken aan de roommodes met breedte en hoogte zou ik namelijk wat kunnen varieren. Blijft de vraag of ik dit nog doe.

Carl, waarom zou je vastlopen als je van de nieuwste inzichten en middelen (krachtige computers) gebruik maakt? Het idee van het gelijkmatig mogelijk verdelen van resonanties in het laag vind ik een goede aanpak. Er zijn heel veel acceptabele verhoudingen en je houdt bij kleine ruimtes toch altijd resonanties op vervelende frequenties en je moet zo'n ruimte toch ook nog aankleden. Die globale aanpak van jou zou ik ook volgen, anders blijf je eeuwig op zoek naar een niet bestaand ideaal. Ik zou misschien wel kijken naar de ligging van de lage resonanties ten opzichte van het bereik van de te gebruiken luidsprekers. Ken je deze pagina al? http://forum.studiot...opic.php?t=3148

En het is natuurlijk ook zo dat een luisterruimte minder kritisch is dan een studio. Ik heb veel ruimten gehoord waar het prima klonk en waar je je afvroeg hoe dat kon. De vernieuwing van de aanbouw komt er nog wel een keer of er een luisterruimte komt daar ben ikzelf ook benieuwd naar <_<

En het is natuurlijk ook zo dat een luisterruimte minder kritisch is dan een studio. Ik heb veel ruimten gehoord waar het prima klonk en waar je je afvroeg hoe dat kon.

Het is nogal interessant als je daadwerkelijk naar de antwoorden op zoek gaat, want er zijn heel veel redenen waarom het zo goed klinkt in de ene, en zo belabberd in de andere situatie.

En die redenen gaan veel verder dan akoestiek alleen en/of het trekken van een dikke portemonnee...

Overigens vind ik zelf niet dat een luisterruimte minder kritisch zou zijn dan een studio. Een en ander is allereerst afhankelijk van de hoogte van de lat die werd gelegd door de eigenaar van de ruimte.

Ik wil maar zeggen dat het bezit van een dedicated muziekruimte, voor degenen die erover kunnen beschikken, juist vaak voortkwam uit het kritisch-zijn of kritisch-geworden-zijn.

Ik wil je zeker niet helemaal tegenspreken Toine maar de afgelopen 30 jaar zullen er heel wat dedicated kamers zijn gemaakt op basis van verschillende gezichtspunten (je kent ze beter dan ik). Zo'n ruimte van die SME man zal op basis van de toenmalige kennis gebouwd zijn - ik vermoed Louden en Sepmeyer en eigen inzichten en probeersels van AKA himself . Wel is het volgens velen de beste luisterruimte die ze ooit gehoord hebben.Wat die andere factoren betreft is me niet helemaal duidelijk waar je op doelt behalve dan een zorgvuldig gekozen installatie en dat is inderdaad anders dan een dure.

Het doel van ene luisterruimte is anders dan van een studio. De regelruimte van een studio is bedoeld om fouten in een opname duidelijk waar te kunnen nemen (of zou dat moeten zijn). Een lusiterruimte heeft als doel om een sfeerimpressie van een opname te geven en meestal is die meer op smaak van de eigenaar getuned.

Ik wil maar zeggen dat het bezit van een dedicated muziekruimte, voor degenen die erover kunnen beschikken, juist vaak voortkwam uit het kritisch-zijn of kritisch-geworden-zijn.

Ik heb nog geen enkele dedicated luisterruimte zonder akoestische mankementen gehoord. Daarom neig ik naar de gedachte dat zo'n dedicated luisterruimte meer voortkomt uit een behoefte om geïsoleerd met de liefhebberij bezig te zijn dan uit de wens om een kwalitatief goede luisteromgeving te realiseren.

Ik doe het gewoon met de kamer zoals die ooit in elkaar gezet is met geen ander doel dan er een gezellige (!) studiekamer van te maken. Gek genoeg doet die het buitengewoon fijn als luisterruimte.

Maar de set is compleet aangepast aan de smaak van de eigenaar, dat dan weer wel. Muziek moet tranen kunnen trekken, anders hoeft het niet voor mij.

Roomcorrectors zijn daarbij niet als zodanig aan te pas gekomen, maar de aanpassingen aan de set hebben wel dergelijke effecten.

M ^_^ rc

Ik heb nog geen enkele dedicated luisterruimte zonder akoestische mankementen gehoord.

Ik kan dat niet uit ervaring zeggen RAVON maar dat sterke vermoeden heb ik ook. Dat neemt niet weg dat je in zo'n dedicated luisterruimte wel lekker je gang kan gaan zonder met WAF rekening te hoeven houden. Dat heeft zijn voordelen want je kan dan bijvoorbeeld de speakers goed vrij zetten.

Ik heb nog geen enkele dedicated luisterruimte zonder akoestische mankementen gehoord. Daarom neig ik naar de gedachte dat zo'n dedicated luisterruimte meer voortkomt uit een behoefte om geïsoleerd met de liefhebberij bezig te zijn dan uit de wens om een kwalitatief goede luisteromgeving te realiseren.

De wens om geïsoleerd om te gaan met de hobby lijkt me inderdaad fundamenteel.

De term "dedicated luisterruimte zonder akoestische mankementen" is synoniem aan perfectie en aangezien dat niet bestaat, sta ik er niet van te kijken dat je zo'n ruimte nog nooit tegenkwam. Ze bestaan niet, net zomin als perfecte geluidsinstallaties en perfecte mensen.

De term "dedicated luisterruimte zonder akoestische mankementen" is synoniem aan perfectie en aangezien dat niet bestaat, sta ik er niet van te kijken dat je zo'n ruimte nog nooit tegenkwam. Ze bestaan niet, net zomin als perfecte geluidsinstallaties en perfecte mensen.

Je trekt mijn woorden uit hun context en toch ook weer niet. Een ruimte is beperkt door muren, een vloer en een plafond en daardoor is de akoestiek van een ruimte per definitie nooit ideaal. Ik heb het niet over perfectie, optimale benutting van mogelijkheden binnen opgelegde beperkingen is daarentegen wel degelijk mogelijk.

Daarnaast betekent dedicated in de context die jij hier kiest meestal niet dat er perfectie wordt vereist, dedicated betekent hier een plek waar ongestoord met audio spullen kan worden geklooid en waar de rommel niet altijd hoeft te worden opgeruimd.

Ik doelde met het gebruik van de term mankementen op serieuze en vaak basale akoestische problemen die met een wat bredere kijk op de materie vaak verrassend eenvoudig kunnen worden voorkomen of weggenomen.