Ivan10 Posted 30 oktober 2012 Report Share Posted 30 oktober 2012 Zo ben ik ook weer `bij`. Ik wacht namelijk altijd even met het lezen van ervaringen van forumgenoten voor ik mijn eigen verslag en dus ervaringen heb vastgelegd en gepubliceerd. Mijn verslag staat trouwens hier: Hear Dag 2012: Phono Voorversterkers - Een Verslag http://www.hear.nl/f...__fromsearch__1 Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Ook al was het weer snel plaatjes schieten en goed luisteren. Het was leuk om met Marc te praten, Fritz en even kort met George en Rogier. Ik hoop dat Onno er weer snel boven op komt! Toch fijn dat je er was. Maar doe wel rustig aan. Het blijft een operatie, zowel letterlijk als figuurlijk. De sfeer zat er goed in. En het was leuk om alle verschillende opvattingen te horen van de deelnemers op zo´n dag. Het is toch weer leerzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandrov Posted 6 november 2012 Report Share Posted 6 november 2012 Zo ben ik ook weer `bij`. Ik wacht namelijk altijd even met het lezen van ervaringen van forumgenoten voor ik mijn eigen verslag en dus ervaringen heb vastgelegd en gepubliceerd. Mijn verslag staat trouwens hier: Hear Dag 2012: Phono Voorversterkers - Een Verslag http://www.hear.nl/f...__fromsearch__1 Ik heb het erg naar mijn zin gehad. Ook al was het weer snel plaatjes schieten en goed luisteren. Het was leuk om met Marc te praten, Fritz en even kort met George en Rogier. Ik hoop dat Onno er weer snel boven op komt! Toch fijn dat je er was. Maar doe wel rustig aan. Het blijft een operatie, zowel letterlijk als figuurlijk. De sfeer zat er goed in. En het was leuk om alle verschillende opvattingen te horen van de deelnemers op zo´n dag. Het is toch weer leerzaam. Ivan, bedankt voor je foto's en verslag. Vind je het goed als ik op mijn Facebookpagina link naar je verslag? www.facebook.com/A10AudioRoom4Music Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandrov Posted 6 november 2012 Report Share Posted 6 november 2012 Het is bekend dat verschillen tussen CD spelers wegvallen als de uitgangsniveaus van die spelers worden geijkt. Dat zou weleens te maken kunnen hebben met het werk van Fletcher-Munson cq. Robinson-Dadson die lieten zien dat de karakteristiek van het gehoor afhankelijk is van de luidheid. Zouden de gehoorde verschillen tussen combinaties van elementen en phono voorversterkers ook met de gevoeligheid van ons gehoor voor (kleine) niveauverschillen te maken kunnen hebben? Ik volg het draadje maar af en toe, een wat late toelichting daarom Gelijk maken van de verschillende phono's hebben we als volgt gedaan: Testplaat met 1000 Hz toon. Spanning op de terminals van de luidsprekers op vaste waarde instellen (2,8Volt meen ik en dit kwam aardig overeen met een normale luistersterkte) Dit voor elke phonotrap doen en met volume knop gelijkmaken (Octave Jubilee met streepjes op strookje papier op knop en front) Bij de EMMLabs PRE SE is dit makkelijker door de 0-100 volumestand aflezing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexandrov Posted 6 november 2012 Report Share Posted 6 november 2012 Hans ,dat klopt ,ik heb de Nagra gehoord met Koetsoe was super totaal ander geluid,en bij Alex vondt ik het slecht. Ik ben het eens wat betreft resultaat met de Nagra. Afregelen van 2 sets en 7 phonostages valt niet mee en bij de Nagra was de match/afstelling blijkbaar=hoorbaar minder geslaagd ten nadele van het laag. De luisterpositie maakte veel uit wat betreft laagweergave. Ik zat dicht bij de deur te luisteren daar liep het laag regelmatig dicht. Ging ik staan dan werd het laag een stuk losser en gecontroleerder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 6 november 2012 Report Share Posted 6 november 2012 Ivan, bedankt voor je foto's en verslag. Vind je het goed als ik op mijn Facebookpagina link naar je verslag? www.facebook.com/A10AudioRoom4Music Ja hoor zoals besproken en een link onder je Reportages onderdeel natuurlijk: http://www.room4music.nl/verslag Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 Vandaag met A10 gebeld. Volgendeweek ga ik de RCM Sensor Prelude ophalen en afrekenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 Leuk om te lezen, Mordante! Geniet er van! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 Ik hoop dat je er veel plezier aan beleefd. Opamps... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 8 december 2012 Report Share Posted 8 december 2012 Als iets met opamps niet goed klinkt dan heeft de ontwerper zijn huiswerk niet goed gedaan. Met ALLE actieve devices zijn mooie dingen te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Toch bijzonder, dat de ontwerper van North Star zich heel anders uitlaat. In alle Northstar dacs zitten n.l. opamps behalve in de duurste. Dit is volgens hem een kostenmaatregel, maar de toegepastte opamps zijn audiofiele versies. De toegepastte transistoren in de duurste dac (Extremo) overtreffen deze echter wel. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat er met opamps niks moois te maken is, Northstar laat horen dat dit ook heel goed kan klinken. Overigens denkt Chris heel anders over opamps. Die vind het maar een lapmiddel, waar hij dan weer allerlei argumenten voor heeft. Voor mij de reden om b.v. een Pink Faun dac met FETs te kopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Toch bijzonder, dat de ontwerper van North Star zich heel anders uitlaat. In alle Northstar dacs zitten n.l. opamps behalve in de duurste. Dit is volgens hem een kostenmaatregel, maar de toegepastte opamps zijn audiofiele versies. De toegepastte transistoren in de duurste dac (Extremo) overtreffen deze echter wel. Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat er met opamps niks moois te maken is, Northstar laat horen dat dit ook heel goed kan klinken. Overigens denkt Chris heel anders over opamps. Die vind het maar een lapmiddel, waar hij dan weer allerlei argumenten voor heeft. Voor mij de reden om b.v. een Pink Faun dac met FETs te kopen. Hans je hebt gelijk. Er zijn betere oplossingen. Echter een Pink Faun MC phono amp is ook bijna twee keer zo duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Voor mij de reden om b.v. een Pink Faun dac met FETs te kopen. Hans, Ik heb een leuk boekje voor je van de MK Reeks geschreven door A.H. Dieleman. Theorie van de FET (een buis zonder gloeidraad) Google maar eens Je hebt mogelijk meer "buizensound" in je Dac en M10's dan je voor mogelijk houd.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Uit iedere oplossing is een goed geluid te halen. En wanneer het goed is, hoor je geen verschil. De rest is vervorming (ook voor de transistor apparatuur). Maar zit dan niet aan harmonische vervorming te denken, maar aan fase en controle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Slappe hap Hans haal dat bord voor je kop eens weg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Slappe hap Hans haal dat bord voor je kop eens weg Wanneer er wel verschil is, is een van de twee niet 100%. En dan heb ik het niet over grote verschillen. Ik kan genieten van alle apparatuur, of dit nou buis, transistor en in klasse A t/m D is. Waarom moet er nou altijd een stammenstrijd ontstaan.? Ik kies niet voor buizen. Anderen wel... nou én..?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Wanneer er wel verschil is, is een van de twee niet 100%. En dan heb ik het niet over grote verschillen. Ik kan genieten van alle Array's, of dit nou buis, transistor en in klasse A t/m D is. Waarom moet er nou altijd een stammenstrijd ontstaan.? Ik kies niet voor buizen. Anderen wel... nou én..?? Ik kies voor beide. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Hans jij bent een van de veroorzakers, wat je "stammen strijd" noemt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Hans aan die "stammen strijd" werk jezelf mee. Waarom...?? Ik hou nou eenmaal meer van het gecontroleerde laag van een transistor versterker. Dat anderen de warmte van een buizenversterker kiezen is toch hun keuze..?? Wat heeft het voor zin om daar over te gaan vechten..?? En nogmaals, wanneer ze goed zijn is dat klankverschil toch maar heel minimaal of zelfs niet aanwezig. Kennelijk sta ik te boek als buizenhater, maar dat is zeker niet waar. Ik hoor vaak buizensets die erg goed klinken. Zoals die van Hansko. En op de audioclub wordt er ook regelmatig met buizen gedemonstreerd. Vaak klinkt dat erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Vlak in dezen je goede vriend Spido aka Klaas niet uit, was hij het niet die zei: ze klinken alleen goed als je ze stukgooit in de badkuip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Waarom...?? Hans moet ik dit nu echt uitleggen Goed àlle techniek die jij of Array niet gebruikt krijgt regelmatig direct of indirect een sneer van jou. Hou daar eens mee op. Je maakt zo geen reclame voor dat merk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Vlak in dezen je goede vriend Spido aka Klaas niet uit, was hij het niet die zei: ze klinken alleen goed als je stukgooit in de badkuip. Die weet, nu beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Hans moet ik dit nu echt uitleggen Goed àlle techniek die jij of Array niet gebruikt krijgt regelmatig direct of indirect een sneer van jou. Hou daar eens mee op. Je maakt zo geen reclame voor dat merk. Het is ook helemaal niet aan mij om daar reclame voor te maken. Ik ben er gewoon erg blij mee. En sneren richting andere technieken,..?? ben me er niet van bewust. Wanneer je mijn opmerking betreffende opamps bedoeld... dat is toch gewoon een techniek om electronica goedkoper te maken. ??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 Was hear zo'n leuk topic over phonotrapen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 december 2012 Report Share Posted 9 december 2012 De opmerking was algemeen. Of opamps bedacht zijn om elektronica goedkoper te maken? Nee, zelfs als dat zo zou zijn, dan slechts beperkt. Een kleine transistor of fet kost ook maar een paar cent. Maar on-topic. In een van mijn versterkers zit een phonotrap met een dual fet ingang en een opamp type NE5532 van 25 cent. En dat klinkt toch mooi samen met de Lyra Delos. Perfect op elkaar afgestemd Kan zich moeiteloos meten, met àlle andere buizen en transistor phono trappen die ik in huis heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 december 2012 Report Share Posted 10 december 2012 Slappe hap Hans .. haal dat bord voor je kop eens weg .. Er is geen noodzaak om grof te worden, Hans heeft gewoon gelijk als hij het volgende zegt: "Uit iedere oplossing is een goed geluid te halen. En wanneer het goed is, hoor je geen verschil." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts