Jump to content

Phonotrappen Bijeenkomst: De Resultaten

carl
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Je zou de vraag ook wat breder kunnen trekken.

Wat is een van de mooiste phono trappen? (behalve Array -_- )

De Blue Amp Surzur?

surzurbinneneo2.jpg

Daar zitten ook opamps in ^_^

He....dat is apart. De Surzur foto is van mijn hand........waar komt die nou :blink: ineens vandaan. Is mijn "oude" Surzur en is nu van een vriend van mij.

Sinds deze week speel ik met een Benz Ace M op mijn Blue Amp model 42 en dit gaat wel heel erg goed.

De EMT XSD15 had de "geest" gegeven en via via kon ik deze Benz kopen.

De uitgang is m.i. discreet opgebouwd. Wat die opamps doen weet ik niet.

:)

Ik zie geen discrete uitgang op de foto van de Surzur. Het linkse gedeelte op de foto is de voeding. De eigenlijke phonotrap/RIAA egalisatie zit rechts naast die rij dikkere elco's en ik zie daar echt geen discrete trap zitten, De "torren" zijn hoogstwaarschijnlijk voltagetregulators ;)

Ik zie geen discrete uitgang op de foto van de Surzur. Het linkse gedeelte op de foto is de voeding. De eigenlijke phonotrap/RIAA egalisatie zit rechts naast die rij dikkere elco's en ik zie daar echt geen discrete trap zitten, De "torren" zijn hoogstwaarschijnlijk voltagetregulators ;)

Ik twijfelde al... maar is dit als ontwerper, je er niet erg eenvoudig vanaf maken.??

Ik bedoel, wat is de toegevoegde waarde van zo'n ontwerp... die bult dikke condensatoreren..??

Nou niet bepaald Hans, Een ontwerp is net zo goed als de voeding die erin zit en daar is hier zo te zien heel veel zorg aan besteedt. Een voeding voor een phono kan niet ruisarm en stabiel genoeg zijn. Als ik de foto bekijk is het sterke punt van deze phonotrap de uitermate overdadig uitgevoerde voeding en de complexe RIAA egalisatie (die rode blokjes zitten waarschijnlijk hoofdzakelijk in het RIAA correctienetwerk). Het RIAA filter is eigenlijk een krom ding in basis. Er zijn geen standaard waardes voor te vinden. Je moet de waardes samenstellen en zelfs dan haal je maar heel moeilijk de exacte waarde om de juiste kromme met de minste afwijking te kunnen maken. De eigenlijke versterkertrap bestaat zo te zien uit een enkele (dubbele) opamp per kanaal.

Guest tubejack

Ik twijfelde al... maar is dit als ontwerper, je er niet erg eenvoudig vanaf maken.??

Ik bedoel, wat is de toegevoegde waarde van zo'n ontwerp... die bult dikke condensatoreren..??

Wellicht, juist een heel goed klinkend ontwerp.

Die Surzur zit ongeveer in hetzelfde prijssegment als de Array PH-1.

Al eens A/B vergeleken?

Nou niet bepaald Hans, Een ontwerp is net zo goed als de voeding die erin zit en daar is hier zo te zien heel veel zorg aan besteedt. Een voeding voor een phono kan niet ruisarm en stabiel genoeg zijn. Als ik de foto bekijk is het sterke punt van deze phonotrap de uitermate overdadig uitgevoerde voeding en de complexe RIAA egalisatie (die rode blokjes zitten waarschijnlijk hoofdzakelijk in het RIAA correctienetwerk). Het RIAA filter is eigenlijk een krom ding in basis. Er zijn geen standaard waardes voor te vinden. Je moet de waardes samenstellen en zelfs dan haal je maar heel moeilijk de exacte waarde om de juiste kromme met de minste afwijking te kunnen maken. De eigenlijke versterkertrap bestaat zo te zien uit een enkele (dubbele) opamp per kanaal.

Maar dat is toch niet echt ontwerpen..?? behalve de RIAA dan, maar dat is toch niet meer dan meten en corrigeren..?

Voor zo'n prijs verwacht ik, dat er een topontwerper tot het gaatje gaat en alles wat hij (of zij) aan kennis heeft in kwaliteit omzet.

Moeilijke discussie hoor Hans. Bijvoorbeeld Picasso maakte vaak ook met een paar lijnen en kleuren een schilderij. Zou hij dan werkelijk altijd tot het gaatje zijn gegaan? Toch vaak prachtig. Je weet natuurlijk niet hoeveel er uiteindelijk in die Blue amp geinvesteerd is.Dat kan je niet zien aan zo'n binnenkant. Uiteindelijk gaat het om het resultaat. Die Blue Amp 42 vond ik wel erg goed trouwens.

Maar dat is toch niet echt ontwerpen..?? behalve de RIAA dan, maar dat is toch niet meer dan meten en corrigeren..?

Voor zo'n prijs verwacht ik, dat er een topontwerper tot het gaatje gaat en alles wat hij (of zij) aan kennis heeft in kwaliteit omzet.

Veel versterkerbouwers/-ontwerpers komen uit de meettechtniek. Daar zit ook het eea.

En ik denk dat jij ok een vergelijking maat t.o.v. Array. Die laatste doet de verkoop en distributie in eigen beheer, zonder tussenkomst van een dealer. Dat scheelt vaak de helft op de aanschafprijs in dat segment. Een Array Phono zou dan ook 4 mille kosten. :o

En ik denk dat jij ok een vergelijking maat t.o.v. Array. Die laatste doet de verkoop en distributie in eigen beheer, zonder tussenkomst van een dealer. Dat scheelt vaak de helft op de aanschafprijs in dat segment. Een Array Phono zou dan ook 4 mille kosten. :o

...of eenvoudigweg veel goedkoper de fabriek moeten verlaten om toch concurrerend kwa prijs op de markt te verschijnen. ;)

Wellicht, juist een heel goed klinkend ontwerp.

Die Surzur zit ongeveer in hetzelfde prijssegment als de Array PH-1.

Al eens A/B vergeleken?

Heb de Surzur niet vergelen met de Array PH-2, maar wel met de Comfort, die zo'n 4 keer duurder is. Vond de verschillen niet groot, maar had toch een lichte voorkeur voor de Array. Die had een iets betere resolutie en de Blue Amp klonk wat scherper. Er zijn hearders die de Array te analytisch en kil vinden klinken, maar daar is in mijn verder volledige buizenset geen sprake van. Array met buizen is een mooie combi. :)

Hans,

ik geloof je op je woord dat jij een voorkeur hebt voor je Array. Die ben je immers gewend en die zal in combinatie met je supermooie buizenversterkers echt goed klinken (doet het ook weet ik uit ervaring ;) ). Ik heb zelf echter niets met het specifieke geluid dat Array heeft. Oplossing prima, maar ik mis emotie en kan al helemaal niet tegen het extreem vaste laag die die amps hebben. Hans v L noemt dat controle. Dergelijke controle is in mijn optiek eerder de controle die hier een jaar of 70 geleden in dit land heerste en dat vind ik een beetje akelig :unsure: . Het laag krijgt m.i. niet de kans zich te ontvouwen tot waar het hoort..

Maar dat is mijn mening en iedereen mag een andere mening daarover hebben. Apart was wel dat er bij het phonotrappenvergelijk hier bij mij er 4 eigenaren van een Array phonotrap tussen zaten en alleen die 4 gaven de voorkeur aan de Array. De anderen vonden de Octave en/of de Roksan mooier (ik zeg bewust niet beter, want het gaat over smaak).

Heb de Surzur niet vergelen met de Array PH-2, maar wel met de Comfort, die zo'n 4 keer duurder is. Vond de verschillen niet groot, maar had toch een lichte voorkeur voor de Array. Die had een iets betere resolutie en de Blue Amp klonk wat scherper. Er zijn hearders die de Array te analytisch en kil vinden klinken, maar daar is in mijn verder volledige buizenset geen sprake van. Array met buizen is een mooie combi. :)

Hai Hansko,

Ik heb de Blue amp 42 bijna een maand in huis gehad en kort na de Surzur en vond hem echt heel overtuigend ook vergeleken met mijn Whest. Als ik het geld had zou ik hem wel kopen denk ik. Hoewel ik ook wel eens denk aan een andere weg te gaan volgen bijvoorbeeld een Grado Statement of Soundsmith met buizen phono.

Zo zie je maar weer zelf luisteren blijft belangrijk.

Hans,

ik geloof je op je woord dat jij een voorkeur hebt voor je Array. Die ben je immers gewend en die zal in combinatie met je supermooie buizenversterkers echt goed klinken (doet het ook weet ik uit ervaring ;) ). Ik heb zelf echter niets met het specifieke geluid dat Array heeft. Oplossing prima, maar ik mis emotie en kan al helemaal niet tegen het extreem vaste laag die die amps hebben. Hans v L noemt dat controle. Dergelijke controle is in mijn optiek eerder de controle die hier een jaar of 70 geleden in dit land heerste en dat vind ik een beetje akelig :unsure: . Het laag krijgt m.i. niet de kans zich te ontvouwen tot waar het hoort..

Maar dat is mijn mening en iedereen mag een andere mening daarover hebben. Apart was wel dat er bij het phonotrappenvergelijk hier bij mij er 4 eigenaren van een Array phonotrap tussen zaten en alleen die 4 gaven de voorkeur aan de Array. De anderen vonden de Octave en/of de Roksan mooier (ik zeg bewust niet beter, want het gaat over smaak).

Het gaat nu over de phono en die doet wat hij moet doen, namelijk zoveel mogelijk informatie uit de groef peuteren zonder bijgeluiden.. De smaak onstaat naar mijn mening daarna, vooral door de voorversterker. Daarom vindt ik de combi Array Phono en een buizenset zo goed matchen. Tijdens de phono vergelijk bij jouw in de buurt vond ik de Octave ook fantastisch klinken en had ik geen voorkeur t.o.v de Array phono. De Roksan vind ik ook goed, maar wel de minste van de drie, De rest vond ik ver achter blijven.

Jouw bezwaren m.b.t. de Array amps kan ik wel begrijpen, maar de nieuwe versies klinken veel vloeiender en hebben wel iets van een (goede) buizenset

Guest tubejack

Hoewel ik ook wel eens denk aan een andere weg te gaan volgen bijvoorbeeld een Grado Statement of Soundsmith met buizen phono.

Waarom twee dingen veranderen Carl? Gewoon je West aan laten passen op je nieuwe pick-up element.

Ik speel zowel met de Array PH-1 als een VdV buizenpre die door mij met vaste weerstanden en zilver mica condensatoren

exact is afgestemd op mijn Lyra Delos.

Beide vind ik verschrikkelijk goed :) Ik zou niet kunnen kiezen, maar dat hoeft ook niet ^_^

Ik heb de Blue amp 42 bijna een maand in huis gehad en kort na de Surzur en vond hem echt heel overtuigend ook vergeleken met mijn Whest. Als ik het geld had zou ik hem wel kopen denk ik. Hoewel ik ook wel eens denk aan een andere weg te gaan volgen bijvoorbeeld een Grado Statement of Soundsmith met buizen phono.

Zo zie je maar weer zelf luisteren blijft belangrijk.

Heb je blijkbaar een hele goede relatie met de leverancier :) , zo'n prijzig apparaat een maand thuis terwijl je op voorhand al weet dat je 'm niet kunt betalen.....

Het geld gaat helaas even in mijn huis en daar ben ik meer aan kwijt dan gepland. Maar in februari gaat de tweede van de loonlijst en als de eerste aan het werk komt zit een phono amp er wel aan te komen. Die 42 standaard is nog net te doen. Verder probeer ik eerlijk reviews te schrijven. In mijn tempo heb ik daar wel een maand voor nodig. Eigenlijk wil ik er nog wel een paar uitproberen waaronder een buizen pre. Het is per slot van rekening een saga. Marco was helaas niet zo happig toen ik om de Octave vroeg. Was wel benieuwd hoe die ten opzichte van de Whest zou klinken.

• Members

Het geld gaat helaas even in mijn huis en daar ben ik meer aan kwijt dan gepland. Maar in februari gaat de tweede van de loonlijst en als de eerste aan het werk komt zit een phono amp er wel aan te komen. Die 42 standaard is nog net te doen. Verder probeer ik eerlijk reviews te schrijven. In mijn tempo heb ik daar wel een maand voor nodig. Eigenlijk wil ik er nog wel een paar uitproberen waaronder een buizen pre. Het is per slot van rekening een saga. Marco was helaas niet zo happig toen ik om de Octave vroeg. Was wel benieuwd hoe die ten opzichte van de Whest zou klinken.

Dat proberen kan altijd Carl, ik denk dat we een misverstand hebben: Het proberen kan beter via een dealer worden georganiseerd. Op het moment dat ik deze trappen uitleen krijg je altijd gelijk de verhalen van ''die levert direct!'' Het wereldje is namelijk enorm klein, de wijzende vingertjes daarintegen... Daarom ben ik nooit zo happig op het persoonlijk leveren voor een probeersessie

Neem dus gewoon even contact met bijvoorbeeld A10 op, hij heeft al die phonotrappen ook in huis. Kun je misschien gelijk de Grail en de Octave uitproberen. Ook heeft hij van RCM een nieuwe staan, volledig gebalanceerd ala de Holy Grail, deze heet THERIAA (what's in a name).

Misschien nog wel een aardige in deze, in principe geeft Sense of Music met al haar leveranciers tijdens het Lente weekend een jubileumshow in Cafe Engels (dus ja, we hebben hier een primeur), daar ga ik een ruimte invullen samen met Room4Music. Hier wil ik een set neerzetten met 5 of 6 draaitafels waarbij de RCM's, de vd Hul's, de Octave en misschien ook eindelijk de Monk allemaal aan bod komen. Met alle tafels zal ook daadwerkelijk worden gedraaid, dus voor de analoogliefhebber zou dat nog wel eens een leuke kunnen zijn om in de agenda te zetten! Leuke bijkomstigheid, dan gebruik ik ook een Pluto tafel met een nieuwe arm!