Jump to content

Ceramische Units

carl
 Share

Recommended Posts

Leuke links naar een ver verleden, duck.

Foto's plaats je niet met mijn media, maar met een ander icoontje. Zie ikzelf niet zo goed nu, op mn mobiel.

Ben onderweg naar Echt voor een paar audiofiele uurtjes, hartstikke off-topic.

M :ph34r: rc

Wat Acouton doet is luidsprekers maken die redelijk compromisloos zijn. De conus moet zo stijf en licht mogelijk zijn en de resonantiepiek moet buiten het werkterrein liggen. Die piek wordt verder niet gedempt met een schuimpje en een speciale conusrand (Visaton titanium dome), geimpregneerde "resin" (B&W) of plastic achter de Be-dome. De bedoeling is dat de piek wordt gedempt in het wisselfilter en dat de driver niet ver buiten zijn optimale gebied werkt. Dat doet de een beter dan de ander. Mijn ervaring is dat keramiek heel goed kan klinken. Maar het vereist nauwkeurig meten. Daarmee zijn ze alleen geschikt voor de ervaren zelfbouwer.

De onervaren zelfbouwer die met hogere orde filters aan de slag gaat komt gefrustreerd uit bij de door Spido aangehaalde website: opslingering door de hoge Q filters, geen mooi faseverloop met alle ellende van dien. Degene die het goed doet kan zelfs met 72dB/oktaaf nog goede speakers bouwen (Isophon).

Ze hoeven niet het beste te klinken van alles wat er bestaat, maar als het klopt wat de 1ste -orde filterpuristen zeggen, dan zou je nooit met 72 dB/oktaaf een nog aan te horen resultaat kunnen bereiken.

Het gaat uiteindelijk om het totaal. Acouton laat de ontwerper vrij om de resonanties via electrische weg te compenseren. Scan Speak bouwt speakers die, als je de meetplaatjes ziet, niet eens meer een filter nodig hebben. Maar ook daar draait, zonder filter, de fase alle kanten op! En worden toch de nodige filteronderdelen ingezet om de woofer aan te laten sluiten op de tweeter. Want het gaat om het geheel. Eenmaal ingebouwd in de baffle moeten woofer en tweeter hetzelfde faseverloop vertonen (rondom de wisselfrequentie) op de luisterplaats.

Het gaat om het geheel van alle capacitieve, inductieve en resistieve elementen in het complexe netwerk van conusmassa, verende conusrand, spreekspoel, filter spoel, condensator etc. Een computer kan mooi uitrekenen waar de resonanties ontstaan. En soms gaat het beter als er nog een extra filtertak bij komt! Hobby Hifi heeft aangetoond dat een 5de orde basreflex (hier is een grote condensator in het electrische domein toegevoegd) een beter impulsgedrag heeft dan een 4de orde (normale).

Zie ook: http://www.musicandd...d_energy_1.html

Daaruit blijkt dat we ons teveel focussen op die resonanties van o.a. ceramische drivers.

Niet alle fysieke fouten, zoals frequentie-afhankelijke vertragingen (fase-vervormingen) kunnen elektronisch bevredigend worden gecompenseerd.

Ja dat klopt wel, zoals je niet alle fysieke fouten van een bepaald werkingsprincipe (basreflex bijvoorbeeld) bevredigend kunt compenseren door simpelweg een heel stevige kast te maken.

Beste Thingman,

Wat zijn volgens jou de fysieke fouten van het basreflexprincipe?

Formuleer je antwoord zo beknopt mogelijk, maar wel in begrijpelijke taal. Je mag je eigen woorden gebruiken. Bedenk bij het beantwoorden dat een principe niet fysiek is, en dus ook geen fysieke eigenschappen kan hebben. Veel succes!

Beste Soundwave,

Leuk dat je de Perfect Performer luidsprekers ter sprake brengt!

Maar een beetje verwarrend is het wel, want het gaat hier eigenlijk om luidsprekers met keramische conussen of domes.

Ik ben het overigens wel met je eens, dat die Perfect Performers verschrikkelijk lelijk zijn.

En de afwerking is ook afschuwelijk.

Dat speksteen alleen al... jakkes!

't Lijkt wel een soort marmer of zo!

Als die Perfect Performers niet de beste luidsprekers waren, dan had ik ze ook nóóit in huis genomen!

Enne... nee, ik kan niets aan die vormgeving (lijkt wel een soort kist!) of afwerking (geschuurd!) doen.

Want Spido maakt die dingen niet.

Guest tubejack

[.....] Die Perfect Perfomers zijn echt de een van de lelijkste luidprekers die ik ooit heb gezien.

Dat zijn slechts uiterlijkheden.

Schrik jij 's morgens ook zo, in de badkamer :D

Zet een leuk plantje op of zo, die op mijn rechter box groeit opmerkelijk goed :huh:B)

On-topic ik vind keramische units er ook niet zo mooi uitzien.

Zegt niets, over het geluid.

Je kunt het speksteen ook aan de binnenkant doen. Maar dat zou toch zonde zijn. In Duitsland plakt men weleens tegels tegen de wanden, aan de binnenkant natuurlijk.

Tegenwoordig heb je ook steen dat eruit ziet als hout. Voor de liefhebbers.

En de keramische untits zijn zo lelijk vanwege de gril. Het is net een speaker voor in de gitaarversterker. Of voor in de auto. Maar het is wel sympathiek van de fabrikant, zo'n beschermende gril. Zonder gril zou hij er meer verkopen :) .

PLANKebano_15x60.jpg?1264091346

Dat zijn slechts uiterlijkheden.

Schrik jij 's morgens ook zo, in de badkamer :D

Zet een leuk plantje op of zo, die op mijn rechter box groeit opmerkelijk goed :huh:B)

On-topic ik vind keramische units er ook niet zo mooi uitzien.

Zegt niets, over het geluid.

Daar heb je gelijk in Jack, maar het oog wil natuurlijk ook wat. Ik kan me voorstellen dat mensen daar bij de koop rekeing mee houden. Overigens heb ik niets tegen een rechthoekige kist voorzover die althans mooi is afgewerkt.

Spido,dat is iets voor ouwe mannetjes voor het schietgeweer op hoogte te zetten om een mooie natuur film op internet te kijken. :D

50 kg draag ik wel zelf en als het meer is doe je met twee man Spido

Gewicht is ook niet alles. Als de kast maar stijf is. De paneeltrillingen zijn nauwelijks hoorbaar vergeleken met het directe geluid. Ook de conus zelf lijkt niet zo doorzichting te zijn voor geluid uit de kast, als ik de nieuwste metingen moet geloven. Wat het grootste probleem is, zijn de staande golven in de kast zelf, die door de wanden heen hoorbaar kunnen zijn. Dat is ook wel logisch, als je erover nadenkt. De staande sterven het minst snel uit en domineren de rest. De aanbeveling was: veel dempingsmateriaal in het binnenste van de kast (wol, Twaron, BAF etc.) en veel verstevigingen om de wanden zo stijf mogelijk te maken.

Nou, dan zit je met berkenmultiplex en dwarsverstevigingen al heel goed.

Ook een leuke ceramische driver:

ke25sc.jpg