Hans van Liempd Posted 30 oktober 2012 Report Share Posted 30 oktober 2012 Afgelopen zaterdag was hier in het dorp een concert van een koor met de plaatselijke big band. Omdat we redelijk vroeg waren, konden we naast de geluidsman gaan zitten. Dit zou toch de beste luisterplek moeten zijn niewaar..?? De mixer die hij gebruikte was van het merk Digico. Iets dergelijks: Dat is dus een volledig digitaal ding mét processing.... Hoezo is "versterkte live muziek" de referentie. Ik vond het concert prima, de muziek veel te hard en de klank uiterst matig. Dit had niks met natuurlijke klank te maken. Dus toch maar onversterkte stemmen en instrumenten als referentie kiezen.?? Volgens de man van Helios woden tegenwoordig alle zaalversterkingen geprocessed. Vooral de dynamiek wordt terug geschroefd. Ik denk voor de Mp3-generatie. Voor mij hoeft het niet. wat minder hard en meer dynamisch zou voor mij een stuk beter zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 30 oktober 2012 Report Share Posted 30 oktober 2012 Naast de mengtafel kun je vaak prima horen in welk frequentiegebied de geluidsman een gehoorprobleem heeft. Ik zou daarom versterkte muziek nooit als referentie kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 oktober 2012 Author Report Share Posted 30 oktober 2012 Naast de mengtafel kun je vaak prima horen in welk frequentiegebied de geluidsman een gehoorprobleem heeft. :biggrin: Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 oktober 2012 Report Share Posted 30 oktober 2012 Ik houd het gewoon bij onversterkte, dus meestal puur klassieke muziek als referentie. Zo'n veel te hard klinkend versterkt concert kun je wel het gemakkelijkst nadoen op je eigen spulletjes. Daar moet je dan wel flink wat audiofiel geweld tegenaan gooien. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 31 oktober 2012 Report Share Posted 31 oktober 2012 Hoezo is "versterkte live muziek" de referentie. Behalve een paar malloten, zijn er verder volgens mij nauwelijks mensen die versterkte live muziek als "de referentie" zien. 't Is uiteindelijk gewoon een geluidsinstallatie waar je naar zit te luisteren, en lang niet altijd een beste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 31 oktober 2012 Author Report Share Posted 31 oktober 2012 Behalve een paar malloten, zijn er verder volgens mij nauwelijks mensen die versterkte live muziek als "de referentie" zien. 't Is uiteindelijk gewoon een geluidsinstallatie waar je naar zit te luisteren, en lang niet altijd een beste. Precies, wanneer je van popmuziek houdt, heb je eigenlijk geen referentie meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 31 oktober 2012 Report Share Posted 31 oktober 2012 (...) Dat is dus een volledig digitaal ding mét processing.... (...) Dit vindt Spido helemaal te gek: Yamaha MGP12X analoge PA-mixer met DSP (Bax-shop.nl) Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 4 november 2012 Report Share Posted 4 november 2012 Het gaat niet om de mixer, maar om de man achter de knoppen. Ik noem hem meestal de "AudioBoer". Ze zijn niet allemaal even slecht. Een Frank Zappa tribute in Carre, dikke 10 jaar geleden, klonk zeer goed. De man die achter de knoppen zat was een amerikaan en had 2 yamaha tafels van 48 kanalen, in totaal dus 96 kanalen! En ik kon elk instrument of geluidje goed horen en het was niet te hard. Dit alles over een klein setje luidsprekers links en rechts van het podium. Laatst hoorde ik een big band (jazz orkest van het concertgebouw) in een Amsterdamse gracht spelen waarbij ook weinig kleine luidsprekers zorgden voor een klein beetje versterking. Dat klonk ook erg goed! Tower of Power hoorde ik ooit eens in Paradiso en dat was gelijk de enige keer dat ik het daar fatsoenlijk vond klinken. De techniek werd gedaan door hun eigen geluidsman (een Amerikaan). Ik was op een festival in Rome met podia's met house en disco muziek. Het geluid (RCF) was zeer goed. In Nederland, laatst op een festival op het Westergasfabriek terrein, georganiseerd door Paradiso, was het geluid van het rockgebeuren werkelijk niet om aan te horen. Het kan dus wel. Maar men doet het (meestal) niet. Om nog dieper op de "referentie" vraag in te gaan: sommige muziek werd vroeger gemaakt voor de discotheek, of voor het poppodium. Dit was de referentie. Als je de plaat thuis draaide, dan zou je je in een van die ruimtes moeten kunnen wanen. Helaas voor veel hifi luidsprekers: in New York in de grote disco's in de jaren 70 stonden enorme bashoorns. Het geluid kwam meestal van een bedrijf dat zeer serieus ermee om ging en lang nog de referentie bleef voor andere disco's over de wereld. Ik heb ooit eens het geluk gehad om zo'n installatie van Richard Long te mogen beluisteren, in een studentendisco in Boston. Zo'n bas had ik nog nooit van m'n leven gehoord, en later ook niet meer! Er was ook een Belg bij die voor een grote luidsprekerfabriek werkte en we waren er beide letterlijk stil van, en jaloers. Zelfs de stomste jaren-80 deuntjes klonken ineens mooi (en we waren niet aan de drugs). http://www.ibiza-voice.com/media/news/News/larry_levan/sound.html Versterkte muziek kan dus wel degelijk referentie zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 4 november 2012 Report Share Posted 4 november 2012 Er zijn dus maar weinigen die hun vak goed verstaan. Ik zie nu pas de woordspeling... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts