r.a.v.o.n Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Oh, wat is het toch heerlijk dat het hier prima klinkt met een paar simpele stukken koperdraad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Hoe minder mensen hier komen, hoe meer Spido gelijk krijgt. Het heeft iets tragisch, want hij krijgt niet alleen gelijk, hij heeft ook gelijk. Daarnaast bouwde hij uitstekende speakers en ook dat zal straks alleen bij een heel select groepje bekend zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Hoe minder mensen hier komen, hoe meer Spido gelijk krijgt. Tja... en wanneer hij hier alleen zit, heeft hij al het gelijk van het Hearforum.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Dat zeg ik Hans.. :-) Weet je nog die enorme verschillen tussen LS kabels in Hilversum bij Bas? Dat vlechtwerk op die pre pre productie speksteen speakers van Spido. Ben er bij weggelopen. Lag wel aan de speakers overigens.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Dat weet ik nog heel goed... en het bijzondere was, dat de kabel de schuld kreeg... Die andere kabels verbloemden zo mooi.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Hoe minder mensen hier komen, hoe meer Spido gelijk krijgt. Het heeft iets tragisch, want hij krijgt niet alleen gelijk, hij heeft ook gelijk. Daarnaast bouwde hij uitstekende speakers en ook dat zal straks alleen bij een heel select groepje bekend zijn. Je kunt vinden wat je van Spido vind. Wel-of-niet-gelijk. Dat vind ik zelf soms best lastig. Want wat is goed en wat is fout? Er zijn zoveel manieren om tot een bepaald resultaat te komen. Verder onderbouwd hij zijn uitspraken meestal en dàt zie ik niet iedereen Hear doen. Hij maakt nog steeds uitstekende luidsprekers. Mijn PP en Array is een heel goed huwelijk, maar eigenlijk zijn het allemansvrienden Weet je wat ik tragisch vind..... het moment dat hij stopt met bouwen Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Dacht dat KF gestopt was... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Ook ik ben het met Spido eens. Als een bepaalde kabel ineens wonderen doet in je set, dan klopt er iets niet met je set. Behalve als je wonderen in je set hebt, want dan moet je een wonderkabel hebben. Met gewone kabels geschiedt het wonder niet. Dat is toch niet verwonderlijk? Maar gelukkig is zo'n wonderkabel gewoon te koop en niet eens duur. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 november 2012 Report Share Posted 14 november 2012 Dacht dat KF gestopt was... Ik heb hem een paar dagen terug gesproken, samen met mijn zoon, die helaas andere ambities heeft. Dus ja, eens zal Klaas de stenen niet meer kunnen tillen en de productie stoppen. Voorlopig kunnen we nog genieten Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 15 november 2012 Report Share Posted 15 november 2012 Ik heb hem een paar dagen terug gesproken, samen met mijn zoon, die helaas andere ambities heeft. Dus ja, eens zal Klaas de stenen niet meer kunnen tillen en de productie stoppen. Voorlopig kunnen we nog genieten Misschien wil Spido de produktie wel overnemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 november 2012 Report Share Posted 15 november 2012 Flauw hoor .... On-topic maar weer. De niet technische mode. Wat is er fout aan een kabel te gebruiken die er voor zorgt dat de dempingsfactor zakt. Waardoor de kwaliteit van het laag misschien wat minder is, maar de kwantiteit net goed. Het verschil is tussen "net lekker" en "te kort" En wie, doe je dan te kort? Dillema, want ook dit kan een bruikbare oplossing zijn. Technische mode: Het twisten van kabels..... bij de meeste van ons zijn de luidsprekerkabels 2,5 a 3 meter in frequentie is dat een hele golf 3 meter = 100megahertz en 2,5 zal ergens bij 120Mhz zitten. Een bekent audio fabrikant gebruikt eindtranstoren met een bandbreedte van maar liefst 120Mhz! Slim om dan de kabels te gaan twisten ....door denkertje Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 november 2012 Report Share Posted 15 november 2012 (...) Wat is er fout aan een kabel te gebruiken die er voor zorgt dat de dempingsfactor zakt. Waardoor de kwaliteit van het laag misschien wat minder is, maar de kwantiteit net goed.(...) Beste Tubejack, Een weerstand in de luidsprekerkabel opnemen? Het zal je vermoedelijk niet erg bevallen... Ooit wilde iemand bepaalde 8Ω woofertjes toepassen (t.w. die rare Sonics SLE60/120 styropor dome-woofertjes, bij het ontwerpen van de oorspronkelijke Pied Piper). Om diverse technische redenen moesten er per luidsprekersysteem twee van die woofertjes worden toegepast. Een 4Ω belasting kon worden gerealiseerd door twee 8Ω woofertjes parallel aan te sluiten. En een 16Ω belasting ontstond door twee 8Ω woofertjes in serie te zetten. Beide versies werden uitgeprobeerd: met daarop aangepaste filtering, vanzelfsprekend. In principe zou er tussen beide versies geen hoorbaar verschil moeten zijn. Maar dat was er wèl. De versie waarbij elk van de beide woofers een 8Ω weerstand in zijn kabel "zag" (de 16Ω serie-versie dus) klonk uitermate flodderig en ongecontroleerd. En dat nog wel aan een Bryston 3B transistor vermogensbak met mega-dempingsfactor! De 4Ω parallel-versie klonk heel precies en gecontroleerd. Maar ja... dat was dan ook aan een Bryston 3B! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Beste Spido, Nu komt de opmerking van Sodejuu meer om de hoek kijken n.l. Z of de weerstand veroorzaakt door zelfinductie. Je zet namelijk 2 spoelen in serie, Als voorbeeld de bekende Monacor sph- 165kep die heeft een zelfinductie van 0,81mH Het verbaasd me niet dat die 2 invloed op elkaar hebben. Te weten de ohmse weerstand, de weerstand veroorzaakt door de zelfinductie en wat te denken van fase draaiingen? Want een spoel vertraagd de stroom. http://www.ham-radio...0reactantie.htm Ik het geval van Carl, zou ik zelf, een dunne kabel proberen http://www.breem.nl/...kabelarglsp.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Feietlijk zijn de meeste luidsprekers gewoon niet geschikt voor een grootdeel van de buizenversterkers. Luidsprekers zijn ontworpen op versterkers met een uitgangsweerstand nabij nul. Laten we eens een hele zwakke buizenbroeder nemen met een uitgangsweerstand van een paar ohm. Ontwerp daar je speaker op, heb je een andere versterker dan kun je inderdaad met weerstandjes je versterker aanpassen aan de speaker. In de huisdige situatie heb je kabels nodig met zoiets als een negatieve weerstand om het geheel weer in balans te krijgen. Vergeet daarbij ook niet dat bij een lagere Q van het totale systeem het laag iets minder snel afvalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Spido,je vertelt alleen wat je wilt vertellen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Beste Spido, Nu komt de opmerking van Sodejuu meer om de hoek kijken n.l. Z of de weerstand veroorzaakt door zelfinductie. Je zet namelijk 2 spoelen in serie, Als voorbeeld de bekende Monacor sph- 165kep die heeft een zelfinductie van 0,81mH Het verbaasd me niet dat die 2 invloed op elkaar hebben. Te weten de ohmse weerstand, de weerstand veroorzaakt door de zelfinductie en wat te denken van fase draaiingen? Want een spoel vertraagd de stroom. http://www.ham-radio...0reactantie.htm Ik het geval van Carl, zou ik zelf, een dunne kabel proberen http://www.breem.nl/...kabelarglsp.htm Beste Tubejack, Nee, in het lagetonen-gebied is de weerstand van de spreekspoel van een bas/middentonenluidspreker vrijwel resistief (komt overeen met de ohmse oftewel gelijkstroomweerstand) met uitzondering van het frequentiegebied onder ca. 100 Hz, waar de capacitatieve invloed van de behuizing merkbaar is. Het gebied van de "systeemresonantie", dus. De fasedraaiing / vertraging, frequentie-afhankelijke verzwakking , en door inductie van de spreekspoel veroorzaakte toename van impedantie, treden pas bij hogere frequentie op. De twee woofertjes van de Pied Piper stonden, net zoals de twee SPH-165KEP woofertjes die jij bedoelt, parallel. Dit halveert niet alleen de impedantie die de versterker ziet, maar ook de inductie. En bij jouw luidsprekers heeft elk van de woofertjes onbelemmerd "zicht" op de versterkeruitgang: geen seriespoel in de vorm van een spreekspoel van een collega, en ook geen filterspoel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 16 november 2012 Author Report Share Posted 16 november 2012 Hij maakt nog steeds uitstekende luidsprekers. Mijn PP en Array is een heel goed huwelijk, maar eigenlijk zijn het allemansvrienden Weet je wat ik tragisch vind..... het moment dat hij stopt met bouwen Dat zijn inderdaad tragische dingen. Mijn wijnleverancier wil er ook mee ophouden en ik had datzelfde. Hoe heette dat boek "Oude mensen en dingen die voorbijgaan". Spido echter blijft eeuwig Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Spido,uitermate flodderig en ongecontroleerd dat gebeurt heel simpel,Hoeveel levert de Bryston bij 16 ohm en bij 4 ohm, dankzij de koekoek dat die bij 16 ohm uitermate flodderig en ongecontroleerd klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Dat zijn inderdaad tragische dingen. Mijn wijnleverancier wil er ook mee ophouden en ik had datzelfde. Hoe hete dat boek "Oude mensen en dingen die voorbijgaan". Spido echter blijft eeuwig Spido. Er is niets tragisch aan stoppen, dat is hooguit jammer, en onvermijdelijk. En ook mooi, want dan worden die pp's tenminste een keertje vintage. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Hoe hete dat boek "Oude mensen en dingen die voorbijgaan". Jaja, zo ging dat met Spiekerboer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 november 2012 Report Share Posted 16 november 2012 Heren kan het beetje serieuzer ? Dank u. De fasedraaiing / vertraging, frequentie-afhankelijke verzwakking , en door inductie van de spreekspoel veroorzaakte toename van impedantie, treden pas bij hogere frequentie op. Ik heb het nog even geprobeerd na te rekenen ik kom i.d.d. op hele lage waardes uit. Een normale luidspreker kabel heeft volgens mij een veel lagere zelfinductie dus de geringe extra weerstand veroorzaakt door die zelfinductie maakt dan helemaal weinig uit. Niet vlechten als het niet nodig is.... Maar hoe zit het dan met de tegen EMK? Je sluit je versterker aan, stel dat de 1e speaker een factie eerder beweegt dan de 2e die in serie staat dus terwijl de conus van de 1e naar achter beweegt werkt hij als een generator en zal een spanning opwekken. @Wol waarop baseer je dat? Versterkers hebben een hogere demping factor bij een hogere impedantie Bij deze Bryson zal het bij 4Ω, 500:2= 250 zijn lijkt me meer dan genoeg. Net als het uitgang vermogen, zelfs al zou dat ook halveren bij 16Ω, dan heb je nog steeds veel vermogen. Technische gegevens Bryston 3B SST2 Eindversterker Vermogen: 2 x 150 watt bij 8 Ω, 2 x 250 watt bij 4 Ω Harmonische vervorming: < 0,005% van 20 Hz tot 20 kHz bij 150 watt Intermodulatie vervorming: < 0,005% van 0,01 watt tot 60 watt Signaal/Ruis verhouding: >110 dB bij 29 dB en > 113 dB bij 23 dB Stijgtijd: > 60 volt per µs Vermogensbandbreedte: 1 Hz tot 100 kHz Dempingsfactor: 500 bij 8 ohm Ingangsgevoeligheid: 29 dB - 1,3 volt = 150 watt, 23 dB 2,3 volt = 150 watt Afmetingen: 432 mm breed, 130 mm hoog, 280 mm diep Gewicht 18 kg Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 (...) Maar hoe zit het dan met de tegen EMK? Je sluit je versterker aan, stel dat de 1e speaker een factie eerder beweegt dan de 2e die in serie staat dus terwijl de conus van de 1e naar achter beweegt werkt hij als een generator en zal een spanning opwekken.(...) Beste Tubejack, Als de twee woofertjes parallel staan en via hetzelfde filter zijn geschakeld (of via géén filter), kun je ze gevoeglijk als één driver (motor) beschouwen. Hetzelfde geldt overigens bij serieschakeling: voor de versterker vormen de beide woofertjes dan samen één belasting. (Net zoals twee gelijke spoelen in serie voor de versterker samen één spoel met dubbele inductiewaarde vormen, en twee gelijke weerstanden in serie samen één nieuwe weerstand met dubbele waarde vormen. Een probleem zoals jij beschreef, kan ontstaan (en zàl dus ook ontstaan, volgens Murphy's Law) bij luidsprekers met twee woofer/middentoners, die zodanig worden gefilterd dat beide woofers eendrachtig samenwerken in het basgebied, maar één van beide woofer/middentoners ook nog het middengebied - of een belangrijk deel daarvan - voor zijn rekening neemt. Bij stijgende frequentie treedt dan fasetegenstelling tussen de beide units op. Spido is ooit als tekstschrijver betrokken geweest bij een reclamecampagne voor enkele luidsprekertypes van een beroemde Engelse luidsprekerproducent, die deze eigenschap hadden. Die luidsprekers hadden allerlei ingezwangde audiofreakvreugden, zoals niet-parallele kastwanden en verspringende baffles. Ze klonken beroerd en je vindt ze nu nergens meer: zelfs niet in historische overzichten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Ok dank je, het is me nu duidelijk genoeg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Spido,als je een vermogen hebt van 50-60 watt a 16 ohm of 250 watt a 4 ohm is toch een groot verschil of niet Spido Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 november 2012 Report Share Posted 17 november 2012 Beste Wol, Meer vermogen is geen antwoord op een kwaliteitsprobleem, maar op een kwantiteitsprobleem. Hoge vermogens werden noodzakelijk toen laag-rendementsluidsprekers in zwang raakten. Met name de geheel gesloten (drukkamer, acoustic suspension) luidsprekers van de jaren zestig en de zwaar gefilterde (hogere ordes, correctienetwerkjes) die we sinds de jaren zeventig zien (en horen). Er was gewoon meer vermogen nodig om die dingen wat dynamiek te verschaffen. Als je goede luidsprekers met een rendement van gemiddeld 90 dB/1W/1m of meer gebruikt, is 2x10W voldoende voor normaal huiskamergebruik. En met 2x25W kun je dan een zaaltje gemakkelijk "volspelen": zelfs met klassieke symfonische muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts