Jump to content

Nieuwe Koptelefoon

conqubite
 Share

Recommended Posts

Mijn luisterbezoek aan Goodtube heeft me aan het denken gezet. Ik zie een goede losse dac en een NAS wel zitten op termijn. Ik zat dus het WWW af te struinen en zag dat er diverse dac's zijn met een koptelefoonaansluiting. Dat lijkt me een behoorlijk groot voordeel voor een dac. Mijn AV receiver waarmee ik radio kan luisteren heeft dat ook. Ik heb een koptelefoon altijd buiten de deur gehouden maar bij nader inzien lijkt me dat toch wel wat. Stoor ik niemand en niemand stoort mij..

Ik wil er geen vermogen aan uitgeven dus het lijkt me wel wat om het aan de sint te vragen :) Ik moet de sint dus een beetje de goede kant op sturen dus zit ik springen om goede informatie over de huidige stand van zaken wbt koptelefoons.

Heb zelf nog niet echt een idee. Ik ken sennheiser als een toonaangevend merk en heb ook wel eens gehoord van een Stax maar ik wil het niet te moeilijk maken met nog weer een aparte versterker voor een koptelefoon.

Ik heb één randvoorwaarde. Ik zit redelijk ver van mijn set dus de lengte van de kabel mag aardig lang zijn (5 meter is niet te lang). Ik zag ook een draadloze sennheiser waar diverse mensen erg positief over waren. Ik heb altijd het idee dat draadloos niet goed kan zijn maar ik heb wel vaker wat gedacht.... :P:D^_^;)

Iemand tips wat betreft koptelefoons??

Een heel behoorlijk als DAC te gebruiken apparaat in de EMU Tracker Pro. Deze heeft een koptelefoonaansluiting, maar kan nog veel meer. Hij heeft o.a. ook analoge ingangen waarmee je ook naar de koptelefoon kunt luisteren. Het zijn wel XLR of jacket (telefoonplug) aansluitingen. Zo'n ding koop je voor ongeveer €150,-.

Als ik een koptelefoon zou kopen, zeker geen draadloze meer. ik heb nu een Sennheiser (die ik nooit gebruik), altijd dat gedonder met opladen en de klank is (in mijn geval) ook niet om naar huis te schrijven. Een Stax is natuurlijk een heel mooi ding, maar ook redelijk prijzig.

:)

Je moet je eerst afvragen welke muziek luister ik, tussen beton rock en strijkkwartet is een wereld van verschil.

Een goede koptelefoon is een "allesvreter": hij doet 't met beton rock net zo goed als met een strijkkwartet.

Deze bewering geldt overigens voor àlle audio-apparatuur.

Wellicht is het verstandig om de keuze te beperken tot een paar grote, goed bekend staande merken.

Dank zij de "economy-of-scale" (geautomatiseerde serie-productie, logistiek / efficiëntie) en harde concurrentie leveren die merken (AKG, Sennheiser, Beyer, bijv.) een goede prijs/kwaliteitverhouding in de zgn. budget-klasse.

Ga gewoon eens luisteren en vergelijken in een hifi-winkel naar wat hoofdtelefoons in jouw prijsklasse.

(Neem wat CD's mee met muziek die je heel goed kent.)

Wat je je m.i. eerst moet afvragen is of je een "open" of "gesloten" type wilt (of zo'n klein flutding). Zelf heb ik jaren lang alleen met de koptelefoon geluisterd, een voorloper van de AKG K701, is wat lichtvoetiger dan de Senheisers en Beyers, waar verder ook helemaal niks mis mee is. Hear heb je een aardig overzicht van modellen en opinies, voor wat het waard is.

Heel apart: je gelooft toch in de heilzame werking van kabels?

waarom geen zilverkabel met gouden randje van honderden Euro's naar je koptelefoon? Als je ergens het verschil tussen kabels direct moet kunnen horen dan is het wel op de koptelefoon.

Het is wel degelijk verschil tussen een Stax or Sennheiser of tussen een open of gesloten koptelefoon. :)

Mensen kunnen toch veroest raken :D

Beste Wol,

Welke koptelefoon zou je dan kiezen voor een strijkkwartet?

En welke dan voor betonrock?

Waarom?

Het geluid van een strijkkwartet is toch gewoon frequentie x amplitude?

En het geluid van betonrock is dat toch ook?

Zou je ook van oren willen wisselen, om optimaal van een strijkkwartet of van betonrock te kunnen genieten?

Het lijkt me duidelijk, Wol: de werkelijkheid is voor jou niet goed genoeg.

Geluid is geluid, Wol.

En gel*l is gel*l !

(Ik zie jou al voor elk stukkie muziek een andere koptelefoon opzetten.

Je bent toch de broertjes Van de Kerkhof niet? ) :P

Die Audio-Technica ATH-M50S lijkt me wel wat :)

zou ook mijn keus zijn, maar ik houd niet zo van gesloten, zeker niet in een levendig huishouden. Je schrikt je de pleuris als er een uk aan je teen trekt terwijl jij diep in de muziek verzonken bent. Bij een open versie krijg je toch iets meer van de omgeving mee.

halfopen?

nee onzin. open of dicht is toch voornamelijk een keus van comfort voor jezelf en/of je omgeving. Heb ook een hele tijd overwogen om er deze dichte bij te kopen. Maarja, m'n buizen koptelefoonversterker heb ik nog steeds niet in elkaar gezet.

Mijn nadeel is dan, dat de omgeving weer last van mij kan hebben.

Beste Tubejack,

Wil jij in de Heiligenkalender worden opgenomen of zo?

P.S. De Leak Stereo 60 is nu voorzien van een nieuwe gelijkrichter (GZ34) en eindbuizen (EL34, matched). Wauw!!

Een Audio Technica, Sennheiser of een AKG?. Ik heb geen idee. Waarom is die AT zo goed??

Ivm spelende kinderen die door de kamer lopen overweeg ik ook draadloos. Ik kom dan de Sennheiser R180 tegen. Zou volgens reviews een goede draadloze koptelefoon zijn. Iemand ervaring??

Als bron zou er dan een dac met koptelefoonaansluiting moeten komen. De audiolab mdac lijkt me wel wat. Iemand die gehoord?? Als ik dan toch bezig ben met dagdromen moet de complete sonneteer set het veld ruimen en moet er nog een eindversterker komen.

De nieuwe Dacmagic heeft nu ook een koptelefoonuitgang. Is ook het overwegen waard dus.

Als je naar koptelefoons gaat luisteren moet je zeker ook de Beyerdynamics in orenschouw nemen. Ik heb de DT 770, een gesloten type. Maar de kabel is denk ik hooguit 4 meter.

M :ph34r: rc

Gut, geen idee. Mijn (oudere) DacMagic heeft een goede opbouw, dat zal wel gehandhaafd zijn. De audiolab een ESS Sabre32 9018 chip, niet verkeerd dus.

Lijkt mij lastig kiezen.

Luisteren dus.

M :ph34r: rc

Ik had inderdaad direct al gezien dat hij al verkocht was. Ik ben bang dat de sint toch andere keuzes maakt. Ik ben er ook nog niet uit dus ik schuif het wat voor me uit. Ik ga binnenkort eens verder kijken naar koptelefoons. Ik ga me echter ook verdiepen in de wereld van dac's, streamers etc. Zoals ik het nu zie zou ik wel een dac willen die ook als voorversterker kan fungeren (ervan uitgaande dat die van voldoende niveau is), die een koptelefoon aansluiting heeft en een ab. Daarnaast moet er dan ook een streamer/mediaplayer komen die alle media moet spelen die op een NAS, of een nog beter slimmer alternatief, moet komen te staan. Dat hoop ik thuis te kunnen verkopen doordat enerzijds de cd's en dvd's niet meer in de kamer hoeven te staan (staan nu waar we ze eigenlijk niet willen en we hebben niet echt een alternatief) en anderzijds dat de bestaande set dan de deur uitgaat.... ;) Moet er alsnog wel een andere eindversterking komen dus er zal zeker wel weer geld bij moeten.....

Ik heb tot nu toe alleen de tentlab bdac van Goodtube gehoord. Klonk goed en ik heb met hem nog een principeafspraak staan voor een tegenbezoek bij mij thuis waarbij hij dan hopenlijk de dac meeneemt zodat ik die op mijn set hier thuis eens kan beluisteren. Kan ik nog iets beter zijn set inschatten in verhouding tot de mijne, dat blijft wat malen in mijn hoofd nl. Het lijkt me wel wat om dan meteen een concurrent er naast te zetten. Wellicht dat ik een audiolab mdac kan regelen. Dac's die ik nu interessant vindt zijn de audiolab mdac, de eastern electrich minimax dac (heeft geen volumeregeling, geen koptelefoonaanslutiing en geen ab maar erg goede reviews vraag me alleen af of het niet te tuby is als je ook richting buizen eindversterker wil), dacmagic plus (wat goedkoper maar zeer goede vfm) en wellicht de Music Hall 25.3 Dac.

Kijk ook eens nar de Hilo van Lynx.

achterkant:

hilo-rear.jpg

en voorkant

hilo-angle.jpg

Dat ding kan erg veel (voor studio ontworpen) en klinkt daarbij ook nog erg goed. Ik meen € 2200,- (o.a. bij Helios in Haarlem).

:)