Jump to content

Opamp


carl
 Share

Recommended Posts

Je moet het even in zijn verband zien  R.a.v.o.n. ;)   Zet er ook even bij:  Jongendroom heeft prima spullen en een uitstekend gehoor.!

 

De projecten van Remco Stoutjesdijk waren àltijd onderbouwd op zijn website.

Misschien is daar nog iets van terug te vinden via een way back machine zoals dit http://web.archive.org/web/20040225172848/http://www.ultranalog.com/

 

Hee, er is toch nog meer bewaard gebeleven dan ik dacht. Hier gaat ie in op t verbeteren van een Sony met discrete schakeling ipv opamps (plaatjes ontbreken helaas)

http://web.archive.org/web/20040315214517/http://ultranalog.com/cdenhancer/sacdenhancer/page2.html

 

Natuurlijk gelden de "tekortkomingen" van de Sony DVD/SACD speler in principe alleen voor dit (midden klasse) apparaat. Het sluit niet uit dat er andere opamp toepassingen bestaan die veel beter zijn (minder comprmis).

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk gelden de "tekortkomingen" van de Sony DVD/SACD speler in principe alleen voor dit (midden klasse) apparaat. Het sluit niet uit dat er andere opamp toepassingen bestaan die veel beter zijn (minder comprmis).

Ook daar zijn technici verder gegaan.  Neem b.v. de duurste toen uit de lijn de SACD 777 van Sony

http://www.dddac.de/ma_dac07.htm  En lees de 3 PDF's 

Link to comment
Share on other sites

Interessante info (hoewel ik niet zo snel meer het tweak circuit in zal gaan)

 

Overigens een van de meest ingrijpende mods voor dit soort Sony sacd spelers is de Vacuumstate modificatie (dac vervangen door hoog af filter)

http://www.vacuumstate.com/index.dna?rubrik=14

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/chevin_cdmods1_e.html

 

Uit 1e hand heb ik gehoord dat Allen Wright door een hint van Remco op dit idee gebracht is...

 

In mijn eigen Sony sacs555 zit een LCaudio uitgang (zapfilter) http://www.lcaudio.com/index.php?page=6

Acht zoveel wegen...

Natuurlijk heb ik ook die nooit 1-1 met het origineel kunnen vergelijken. Zal ook moeilijk gaan , want de output is flink hoger.

 

En ik moet eers eens wat doen aan de akoestiek, 3 panelen ophangen achter de speakers bv. Minder galm en minder 1e reflectie tegen de achtewand)

Link to comment
Share on other sites

Hee, er is toch nog meer bewaard gebleven dan ik dacht.

 

Verbluffend wat er nog allemaal is :)

 

Zo lees ik dat mijn huidige cd-speler met Sowtertrafo's  en.één  weerstand voor I/V omzetting niet goed genoeg is, 

Wat hij schrijft klopt precies.  Die weerstand die de stroom uit de DAC omzet naar spanning zorgt voor een beetje intermodulatie. 

(Via die weerstand wordt een beetje geluid geproduceerd zeg maar.)   Guido Tent heeft dat op gelost door een weerstand van 1ohm te nemen. Die waarde is zo laag dat, dat verwaarloosbaar is.  Ik gebruik 22ohm = iets minder goed.  Het is behelpen...

 

Bron: http://web.archive.org/web/20040225172848/http://www.ultranalog.com/

 

There are 2 well-known alternative methods for I-V conversion:

  • A resistor
  • A transformer

Both are very basic, passive devices. Good. But I chose to go with neither of them. A resistor works, but raises the voltage at the output of the DAC internal switches. And again, it depends on the signal level how the linearity of the DAC is affected, so again we have dynamic compression.

The transformer (for instance the Sowther) seems a viable option, but needs a resistor in parallel to have some voltage to transform and thus has the same drawback as the resistor. Also, I don't have one lying around :)

}

 

Vandaag een ex Natlaber op visite,  werkte op de laser afdeling van Philips.  Zéér plezierig en leergierig.  Afgeraden om een eigen bedrijf te beginnen.   Maar ik geloof dat hij dat toch doet ... :unsure:  

Link to comment
Share on other sites

Afgeraden om een eigen bedrijf te beginnen.   Maar ik geloof dat hij dat toch doet ... :unsure:  

 

Hoe kun je dat nou doen? Als iemand iets kan waar vraag naar is heeft hij een behoorlijke kans op succes. Hij hoeft alleen nog maar de juiste dingen te doen om er een succes van te maken. 

Link to comment
Share on other sites

Hoe kun je dat nou doen? Als iemand iets kan waar vraag naar is heeft hij een behoorlijke kans op succes. Hij hoeft alleen nog maar de juiste dingen te doen om er een succes van te maken. 

Moet hij dan wel of niet opamps gebruiken?

Link to comment
Share on other sites

Ongetwijfeld is de ene opamp beter van kwaliteit dan de andere.

Maar het komt mij voor dat zelfs de allerbeste opamps niet beter zullen functioneren dan de schakeling waarvan zij deel uitmaken.

Daarom lijkt het mij onzinnig opamps in het algemeen te veroordelen.

Link to comment
Share on other sites

Hoe kun je dat nou doen? Als iemand iets kan waar vraag naar is heeft hij een behoorlijke kans op succes. Hij hoeft alleen nog maar de juiste dingen te doen om er een succes van te maken. 

 

Je kunt iemand wat afraden, maar toch helpen R.a.v.o.n.  Ik heb een paar uur met hem gepraat en  voor- en nadelen en valkuilen zijn de revue gepasseerd. Het is dan aan  iemand zelf,  wat hij er mee doet.   Maar ik schat in, dat hij een goede kans maakt.

Link to comment
Share on other sites

Ongetwijfeld is de ene opamp beter van kwaliteit dan de andere.

Maar het komt mij voor dat zelfs de allerbeste opamps niet beter zullen functioneren dan de schakeling waarvan zij deel uitmaken.

Daarom lijkt het mij onzinnig opamps in het algemeen te veroordelen.

 

Dat lijkt me ook Spido.

Link to comment
Share on other sites

Wat mij in dit topic zo vreselijk verbaast, is dat er gevraagd wordt klankverschillen te laten zien, eerlijk gezegd lijkt me dit ook onmogelijk.

Voor zover mij bekend, nemen wij klank waar met ons gehoor, zien kunnen we dit niet........net zo min als we in staat zijn kleuren te horen.

Daarnaast vind ik het op z'n minst vreemd, dat de opvattingen van een aantal techneuten van het NatLab domweg als irrelevant terzijde worden geschoven, zo de verrichtingen van dit toch wel erg bijzondere en hoog aangeschreven lab gevolgd hebbend lijkt me dit nogal aanmatigend.

Link to comment
Share on other sites

Wat mij in dit topic zo vreselijk verbaast, is dat er gevraagd wordt klankverschillen te laten zien, eerlijk gezegd lijkt me dit ook onmogelijk.

Voor zover mij bekend, nemen wij klank waar met ons gehoor, zien kunnen we dit niet........net zo min als we in staat zijn kleuren te horen.

Daarnaast vind ik het op z'n minst vreemd, dat de opvattingen van een aantal techneuten van het NatLab domweg als irrelevant terzijde worden geschoven, zo de verrichtingen van dit toch wel erg bijzondere en hoog aangeschreven lab gevolgd hebbend lijkt me dit nogal aanmatigend.

Je hebt er zo te zien niet veel van begrepen.

 

Verder is er niemand die de opvattingen van natlab ingenieurs als irrelevant terzijde schuift, dat maak jij er van.

Link to comment
Share on other sites

Jitze als je het stukje van Remco leest, dan lees je dat een op-amp nou niet de beste  I/V omzetter  is.

Dus op dat punt heb je gelijk. 

 

Een Burson module is m.i. niets anders dan een discrete op-amp. 

Dus op die plek als I/V omzetter haal je m.i. maar weinig winst net als met andere op-amps 

In de tekst staat daar ook het e.e.a. over ;)

 

Ik gebruik een weerstand en een trafo.  Ook niet de beste methode.   Maar wel beter dan welke op-amp ook   

Link to comment
Share on other sites

Voor zover mij bekend, nemen wij klank waar met ons gehoor, zien kunnen we dit niet........net zo min als we in staat zijn kleuren te horen.

 

Jitze, je hebt helemaal gelijk. Dit fenomeen is reeds vastgesteld door de heren van Kooten en de Bie. In één hunner Bescheurkalenders schreven zij hierover:           

Vreemd dat we bij het horen van een harde knal met onze ogen knipperen terwijl we bij het zien van een felle kleur niet met onze oren wapperen.

Link to comment
Share on other sites

Jah, die hebben we al gehad, maar het kan geen kwaad om hem nog eens te herhalen  :D

 

Meen je dat nou ?  Het is in ieder geval  aardig om te lezen.  Er staat veel waarheid in, vind ik.

Maar dat een op-amp overal een ideaal component is, vind ik onzin en is nu hopelijk een beetje ontkracht.

Link to comment
Share on other sites

Je hoeft maar heel even op het web te kijken en je komt heel leuke dingen tegen die ook nog technisch onderbouwd zijn 

Google op:  discrete_I-V.pdf .  En vind deze link Discrete Diamond Non-Feedback I/V Stage for TDA1541(A) DAC -

 

Op dit forum staat de verdere uitwerking.

http://www.diyaudio.com/forums/group-buys/189352-pedja-rogic-s-discrete-diamond-non-feedback-i-v-stage-tda1541a.html

 

 

Er zijn zelfs AES publicaties.

http://blog.audioworkshop.org/discrete-iv-for-current-output-dacs-aes-publication/

Het bewuste artikel kan ik helaas niet vinden.

Link to comment
Share on other sites

uit deze site : http://nwavguy.blogs...yths-facts.html

 

haalde ik deze tekst:

 

OP AMP STABILITY: Stability is critical for proper op amp operation. The gear makers tend to specify relatively stable op amps with sane bandwidths. So they don’t have to take many precautions in their circuits to keep such op amps happy. But when Joe Audiophile whips out his soldering iron and replaces the factory op amp with some high strung exotic part, what happens? The new part often requires much more attention to PC board layout, better power supply decoupling, different compensation, perhaps a more stable power supply, etc. In other words, without updating the rest of design (perhaps including even the PC board), the op amp may be at least somewhat unstable or otherwise unhappy. And because most instability is at ultrasonic or RF frequencies, the person doing the swap may not even know they just took a giant step backwards. Even RMAA can’t “see” ultrasonic and RF problems.

 

 

Herkenbaar. Denk aan het beperken van de bandbreedte van de opamps in mijn CD-speler recent, en mijn verdere gehobby aan HF rommeltjes. Als je de opamps niet 'unhappy' maakt kan er weldegelijk - ook in digitaal omgevingen - muziek mee gemaakt worden.

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Zeker Rob,

 

En om die stabiliteit goed te kunnen bekijken heb je echt meetapparatuur nodig. Problemen oplossen daarmee gerelateerd ga je niet meer redden met alleen luisteren. Partiële oscillatie op 20 MHz ga je echt niet horen anders dan als vervorming.

 

Dit geldt niet alleen voor opamps maar voor alle versterkers. Menig eindversterker zonder opamps staat partieel te oscilleren en vindt men dat mooi, men noemt het dan "detail". Maar het is vervorming. Ook een reden waarom versterkers verschillend kunnen klinken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...