Jump to content

Rubber Luidsprekerranden Soepel Maken, Hoe Doe Je Dat ?

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

En is het nodig..??

Ik las, dat het bij Analoque audio mogelijk is om de wooferranden van de Adamantes te laten behandelen, zodat deze weer als nieuw zijn. Het geluid knapt daar kennelijk ook van op.

Mijn DM2a's zijn 40 jaar oud en nog nooit behandeld.

Zou dit zin hebben ?? En waarmee zou ik dat zelf kunnen doen.??

:)

Dat het rubber nog heel is, wil niet zeggen of het zijn oorspronkelijke kwaliteiten nog heeft.

Bovendien hoe bepaal je dat?

Precies, en hoe bepaal je of een nieuwe rand overeenkomt met de orginele.

Bij m''n Kappa 9ns viel het goed uit. Rubber randen ipv schuim is nogal een stap. Maar toch klonk het aanzienlijk gecontroleerder.

Daar had ik weinig keus. Schuimranden waren niet beschikbaar en het schuim was vergaan.

Niks beter dan orgineel, maar wat soepeler maken zou misschien geen kwaad kunnen.

Rubber randen (roll surrounds) zijn heel duurzaam. Als je woofer het nog goed doet, waarom zou jij je dan zorgen maken?

Schuimstof (PVC) conusranden verouderen veel sneller, door inwerking van UV.

Rubber conusranden verouderen niet sneller dan de rest van de woofer. (Verlies van magnetisme, slapper worden van de spider, materiaalmoeheid / gemakkelijker opbreken van de conus zelf... e.d.: wilde je dat ook aanpakken?)

Ik vroeg me alleen af, of 't werkelijk wat zou kunnen brengen.

Als er een probleem is wel, als er geen probleem is niet. Of er een probleem is weet je pas als je de huidige toestand vaststelt en daarvoor ontkom je niet aan metingen.

Misschien had je jezelf de vraag niet moeten stellen of het zin heeft om iets te doen met die randen ;)

Als er een probleem is wel, als er geen probleem is niet. Of er een probleem is weet je pas als je de huidige toestand vaststelt en daarvoor ontkom je niet aan metingen. Misschien had je jezelf die vraag niet moeten stellen ;)

Klopt.

Misschien verpest ik het helemaal en kan ik ze niet meer in de huidige opstelling gebruiken omdat het laag vetter wordt. De luidsprekers staan n.l. helemaal in de hoeken van de kamer.

Hans,

Lees dit eens, met name het eerste stuk. Hoe denk je dat een smeerseltje veroudering als gevolg van een verandering in de polymerisatie ongedaan kan maken?

Als de speakers je nog bevalllen, houden zo. Anders nieuwe rubbers er om. De rest is m.i. cosmetisch gepruts.

Hans,

Lees dit eens, met name het eerste stuk. Hoe denk je dat een smeerseltje veroudering als gevolg van een verandering in de polymerisatie ongedaan kan maken?

Als de speakers je nog bevalllen, houden zo. Anders nieuwe rubbers er om. De rest is m.i. cosmetisch gepruts.

Voor een groot deel wel mee eens, maar dat het onmogelijk is om rubber na veroudering weer soepeler te krijgen betwijfel ik. Dat het daarmee de levensduur wel eens zou kunnen bekorten, zou ook heel goed kunnen. Andersom echter ook. Rubberen luidsprekerranden gaan meestal kapot omdat het hard is geworden. Een onderhoudsmiddel kán heel goed de levensduur verlengen. Denk b.v. aan leer. wanneer je daar niks aan doet, wordt het ook hard en gaat uiteindelijk scheuren. Door het wat vettig te houden wordt de levensduur vrijwel onbeperkt.

Er zijn ook heel veel verschillende rubbersoorten. Synthetische en natuurrubbersoorten.

Maar voorlopig doe ik helemaal niks. Het speelt nog prima en de randen voelen nog soepel aan. Verder staat het nooit hard en zitten de frontjes er altijd op. Direct zonlicht heeft zo geen kans.

Bij Hallforts hebben ze siliconen (?) stiften (zoals lippenstift), bedoeld voor rubbers van (auto)ramen.

http://www.halfords.nl/shop/auto-onderhoud/overig-onderhoud/108703?tab=Beschrijving

Heb t laatst gebruikt op de isolatie rubbers van mn ramen (van mn huis, niet mn auto) op aanraden van een bouwkundige. Maar tis wel wat plakkerig. Weet niet wat het op een conus doet (zou heel zuinig zijn iig)

Beste Hans,

Een luidspreker is een massa-veer systeem. De rand van de konus en de spider vormen samen de "veer". Als je de schuimrubberen rand vervangt door een ander, dan verander je ook de parameters van de woofer. De woofer zal bijvoorbeeld strakker worden opgehangen wat invloed heeft op alles, inclusief de stijfheid van de "veer", de basreflex afstemming die niet meer klopt, etc. etc. En schuimrubber is weer helemaal terug van weggewest vanwege de lage weerstand Rms dus daar is niks mis mee zolang het nog niet verpulverd is.

Dus, net zoals bij vervangen van de naaldtip (re-tip) bij een element: het wordt in de regel nooit beter dan het origineel. Maar zoiets zei je al <_< .

Beste Threshold,

Ja, het massa-veersysteem verandert met de jaren. Niet alleen door veroudering van de surround, maar ook die van de spider (de ophanging van de spreekspoelkoker) en de conus zelf.

Elektro-magnetisch verandert er ook iets, door verlies van magnetisme.

Daarom zou het niet zo raar zijn om, wanneer de surrounds niet goed meer zijn, de oude woofer te vervangen door een modern exemplaar met geschikte parameters. Als dat een aanpassing van de reflextunnel vereist, is dat geen groot probleem, toch?

De hele vraag doet me een beetje denken aan het renoveren van versleten autobanden.

Alweer geruime tijd geleden werd het als normaal beschouwd autobanden te laten "recoveren", wanneer het loopvlak was afgesleten.

Er werd dan, via een vulcanisatieproces, een nieuw loopvlak op de oude band aangebracht, met een mooi diep profiel.

De "wangen" van de band waren echter natuurlijk nog steeds oud, en daarin verschenen na verloop van tijd haarscheurtjes.

Zulke banden klapten soms zomaar uit elkaar, wat vooral op de snelweg nogal eens voor opschudding en onverwacht rijgedrag leidde... :o

Nou ja, iedereen moet het zelf weten. Lekker de mid-woofer vervangen voor een ander type... Altijd goed om weer iets nieuws te leren (dat zoiets in 99,9% van de gevallen tot een teleurstelling leidt geeft niet want die woofertjes kosten samen maar een honderd Euro of zo).

Natuurlijk verouderen de spider etc. maar het leuke is dat het ene het andere nog wel eens wil compenseren. Je meet dan andere T&S parameters maar komt toch uit op dezelfde box. dat laatste kun je niet zeggen van een compleet andere driver. En dan hebben we het nog niet eens over de aanpassingen die moeten worden gedaan in het wisselfilter.

Het wordt dan een compleet andere box en de waarde op de 2de handsmarkt daalt tot nul.