figaro Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Al heel lang gebruik ik de ESL63 luidsprekers. Eerst luisterde ik alleen naar de elektrostaten. Die worden aangestuurd door een Quad 606 stereo eindversterker. Op den duur ging ik wat vaker schuiven met de speakers om de beste plaatsing van het geluid te krijgen. Na een paar jaar bouwde ik een paar TL subwoofers met KEF B139 woofers erin. Die worden aangestuurd door een paar Denon monoblokken, via een Solosound actief filter. Dat was een geweldige verbetering van de bassen. Om de plaatsing van het geluid te verbeteren, hing ik precies in het centrum van de twee ESL luidsprekers een KEF T27 dometweeter. Dat was een geweldige vooruitgang wat plaatsing betreft. De T27 tweeters zijn als het ware afgetakt van de ESL luidsprekers. Ze zijn dus in principe in dezelfde polariteit op de Quad versterker aangesloten. Nu komt mijn twijfel: Bij de ene opname weet ik zeker dat deze polariteit de juiste is, maar een andere opname klinkt beter wanneer ik de tweeters ompool. Kan iemand mij een goed advies geven? (Ik heb geen meetapparatuur.) Alvast bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Beste Figaro, Heb je wel een testplaat of -cd met tertsruis? Als je de twee esl's naast elkaar zet, met de ene tweeter in gelijke polariteit en de andere tweeter in tegengestelde polariteit, kun je de juiste aansluiting misschien gehoormatig vaststellen. Door de balansknop te verdraaien, kun je links met rechts vergelijken. De tertstruis rond de overnamefrequentie is bij de juist aangesloten tweeter luider en is ook beter te plaatsen. Wanneer je ergens een geluidsdrukmeter kunt lenen (of een microfoon + opnameniveaumeter van bandrecorder), dan zie je ook nog wat je hoort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Hallo Spido, Hoho jongen, je vergeet dat de ESL een dipool luidspreker is! Ze hebben gewoon vergeten hem in een kast te zetten, dus er is ook weergave in tegenfase vanaf de achterzijde. En er is akoestische kortsluiting. Wat het laatste betreft: met die subwoofer heeft Figaro zijn ontbrekende bas toegevoegd. Dat is nu dus in orde. Maar als hij echt wil genieten van de wazigheid, de ijlheid, de "hutspot" die kenmerkend is voor de elektrostaat, dan moet hij eigenlijk ook aan de achterkant van elke ESL nog een T27 hangen: in tegengestelde fase met die van de voorkant, natuurlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 , sorry maar een beetje komisch vind ik het wel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Het wordt tijd dat www.perfectperformer.nl ook een forum krijgt. Volgens mij zou het daar reuze gezellig worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Geplaatst door [[Game]]: , sorry maar een beetje komisch vind ik het wel Tja... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 4 november 2003 Report Share Posted 4 november 2003 Geplaatst door figaro:Al heel lang gebruik ik de ESL63 luidsprekers. Eerst luisterde ik alleen naar de elektrostaten. Die worden aangestuurd door een Quad 606 stereo eindversterker. Op den duur ging ik wat vaker schuiven met de speakers om de beste plaatsing van het geluid te krijgen. Na een paar jaar bouwde ik een paar TL subwoofers met KEF B139 woofers erin. Die worden aangestuurd door een paar Denon monoblokken, via een Solosound actief filter. Dat was een geweldige verbetering van de bassen. Om de plaatsing van het geluid te verbeteren, hing ik precies in het centrum van de twee ESL luidsprekers een KEF T27 dometweeter. Dat was een geweldige vooruitgang wat plaatsing betreft. De T27 tweeters zijn als het ware afgetakt van de ESL luidsprekers. Ze zijn dus in principe in dezelfde polariteit op de Quad versterker aangesloten. Nu komt mijn twijfel: Bij de ene opname weet ik zeker dat deze polariteit de juiste is, maar een andere opname klinkt beter wanneer ik de tweeters ompool. Kan iemand mij een goed advies geven? (Ik heb geen meetapparatuur.) Alvast bedankt! de esl 63 , is inderdaad een hele goeie middentoner sub eronder , en een tweeter er op , en je hebt een luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Figaro, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Bob James:... waarom koop je niet gewoon een goeie conusmiddentoner? Er zijn tegenwoordig heel goede 10 of 13 cm units van kevlar of carbon, die veel rechter en echter zijn dan de esl, en die al de bovengenoemde problemen niet hebben! Beste Bob Wat een ingewikkeld verhaal! Ik was na twee regels de weg al kwijt. En waarom kom je dan in vredesnaam met die konusmiddentoners voor de dag! Als je al heeeeel lang naar een esl luistert, stap je imho niet zo snel over naar een konus. Dat doe jij toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Geerdie: Als je al heeeeel lang naar een esl luistert, stap je imho niet zo snel over naar een konus. je weet het niet , ik begin de esl,s steeds zatter te worden btw . tduurt niet lang meer , ik wil weer cylinders onder de kap zeg maar . geen elektromotor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: je weet het niet , ik begin de esl,s steeds zatter te worden btw . tduurt niet lang meer , ik wil weer cylinders onder de kap zeg maar . geen elektromotor En je sub dan??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Geerdie: (...) Als je al heeeeel lang naar een esl luistert, stap je imho niet zo snel over naar een konus.(...) Ongetwijfeld heeft Figaro destijds heel welbewust voor esl's gekozen. Dat ze geen probleem hebben met kastresonanties zal wel een grote rol hebben gespeeld. Hij nam toen de beperkingen van de esl's voor lief. Maar later begonnen die beperkingen hem kennelijk steeds meer op te vallen. Dat blijkt wel uit zijn verhaal: hij probeert de tekortkomingen te compenseren met additionele units voor hoog (plaatsing) en laag (basbereik). Dat valt niet mee. Maar toegeven dat je destijds de verkeerde keuze hebt gemaakt - de keuze voor de esl - valt al helem Link to comment Share on other sites More sharing options...
patachou Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Beste Geerdie, "Als je al heeeeel lang naar een esl luistert, stap je imho niet zo snel over naar een konus. Dat doe jij toch Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Geerdie: En je sub dan??? de spectra 11 hybride, is mijn hobby esl . die hou ik . maar de spectra 22 daar kan wel eens wat anders voor in de plaats komen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Gewoon verpatsen die 2200's en koop een stel goede grote conusweergevers. Een paar B&W's of zo. In het gebruik merk je wel of dat is wat je zoekt. En als die het niet mochten zijn: ze zijn behoorlijk waardevast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Kermit:Gewoon verpatsen die 2200's en koop een stel goede grote conusweergevers. Een paar B&W's of zo. In het gebruik merk je wel of dat is wat je zoekt. En als die het niet mochten zijn: ze zijn behoorlijk waardevast. zit wat in , kermit . maar ik ga ook de beveridge system II beluisteren . een lekker aktief systeem . daar kan meer dropveter aan , snap je . 2 keer 7 meter vanaf mijn voorversterker . en met de subs erbij word dat 4 keer 7 meter . DAS 28 METER DROPVETER MAN !!!!! ALS DAT NIET GOED KLINKT .!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 11 november 2003 Report Share Posted 11 november 2003 Geplaatst door Kermit:Gewoon verpatsen die 2200's en koop een stel goede grote conusweergevers. Een paar B&W's of zo. In het gebruik merk je wel of dat is wat je zoekt. En als die het niet mochten zijn: ze zijn behoorlijk waardevast. Maar Kermit, kan die (halfvolle ) MF van Erik de B&W's wel aan? Ik heb me laten vertellen dat ze anders last krijgen van een "wollig" laag. Eigenlijk heb ik nooit precies begrepen wat er met "wollig" wordt bedoeld. Is het laag dan: - zacht (als wol) - dun - niet strak - ongedefinieerd - opdringerig - boemerig 't lijkt wel multiepel-gok... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Vragen over goede basweergave richten aan een bezitter van electrostaten is net zo zinloos als vragen over mengkleuren stellen aan een blindgeborene. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lurky Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 een echte soap hier!!! feenstra gaat een beetje zitten forummen met zijn aliassen figarobobjamesspidospikerboer enz. Het moet niet gekker worden. Leuk, feenstra dat je ook eens esl's hebt gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Geplaatst door lurky:een echte soap hier!!! feenstra gaat een beetje zitten forummen met zijn aliassen figarobobjamesspidospikerboer enz. Het moet niet gekker worden. Leuk, feenstra dat je ook eens esl's hebt gehad. Ahum... bedoel je mij hier ook mee, jongeman? Even opletten tegen wie je wat zegt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
figaro Posted 12 november 2003 Author Report Share Posted 12 november 2003 Lurky, wie is dat? Iedereen heeft het over hem, maar hij forumt niet hier. Toch? Heb jij nog een advies voor me, over die tweeter? Of zou ik het aan die meneer Feenstra moeten vragen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Beste Figaro Eerlijk gezegd kan ik geen zinnige oplossing aandragen voor je "probleem" . Maar ga gerust door met hobbieen . Alhoewel...ik denk even hardop...heb je al eens 4 t27's geprobeerd? Twee per esl,de naar voren wijzende in fase, en de naar achter wijzende in tegenfase bijvoorbeeld? Of had je dat al een keer gedaan? Ik weet 't niet meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Jongens waar slaat dit op? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Hoe bedoel je? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Nou, tegen je eigen aliassen gaan zitten lullen. Komt wat sneu over. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts