Jump to content

polariteit tweeter + esl

figaro
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat hij het gewoon niet goed hoort.

Meer dan een jaar lang hele verhalen hoe fantastisch geweldig zijn luidsprekers wel niet niet waren.

Bij de eerste luistersessie was er iets goed mis met die luidsprekers van hem. Zelfs de dag erna, nadat hij ze notabene getest had, hield hij vol dat er niets aan de hand was. Dus Puur kreeg zijn luidsprekers zoals wij ze beluisterd hadden. Picoso maakte ze vervolgens met de grond gelijk en kwam met dezelfde argumenten die wij ook al genoemd hadden. Toen pas werd er iets aan gedaan.

Met de speksteen luidsprekers exact hetzelfde verhaal: zeer enthousiaste verhalen over de geweldige kwaliteiten en alvast de vermelding van de prijzen. Weken later een luistersessie, waarbij de klankbalans kennelijk zo rot was dat er nauwelijks naar geluisterd kon worden.

KF forumt niet.

De aanpassing die KF aanbracht n.a.v. het commentaar van forummers was zeer klein: het verschuiven van een kantelfrequentie. Veel belangrijker was het reinigen van magneetspleten.

Electrostaten hebben enkele goede kwaliteiten, maar daar staan doorslaggevende (leuk woord, in dit verband!) tekortkomingen en fouten tegenover.

Zo is er bijvoorbeeld

(Sinter) BOB JAMES (Klaas) zei:

In feite zou je de T 27 dus van het vertraagde signaal moeten aftakken, dat bestemd is voor het centrale deel van het membraan.

Maar met al die spoelen in de signaalweg denk ik dat er voor een spreekspoelunit niet veel consumeerbaars meer van over zal zijn.

Niet slim hoor BOB,

Als je een dometweeter zou aftakken van het centrale deel (of welk deel dan ook) van een ESL.

Je zit daar met een opgetransformeerd signaal van enkele 1OOden tot 1000en volts naar het membraan. Dat zou niet goed gaan als je daarop een 8 ohm tweeter aansluit ,denk je niet???

En dat heeft niets met die spoelen in de signaalweg te maken.

Ondanks je afkeer, misschien toch eerst nog een heropfrissingscursus "hoe werkt een esl" volgen...

Zo geef je jezelf (FIGARO) geen gevaarlijke tips. We zouden je hier missen hoor als het fout ging.

vriendelijke groeten

Geert

Beste Geert,

De vertragingslijn blijkt een samenstelsel van spoelen en condensatoren te zijn. Net zoiets als de SyncSource van Tannoy (die ze al heel gauw weer hebben afgedankt.)

Is het echt zo dat de potentiaalverschillen van het signaal eerst worden vergroot, en dat daarna pas de vertraging plaatsvindt? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, want waarom zou je de condensatoren onnodig aan voortijdige veroudering en/of risico op doorslaan blootstellen?

En waarom zou je de spoelen onnodig blootstellen aan verzadiging en hysteresisverliezen?

Ik heb Figaro niet aanbevolen om dit vertraagde signaal af te takken. Het leek me nogal vervuild.

Maar ik begrijp dat hij uit zijn T 27 's tenminste

Beste Geert,

De vertragingslijn blijkt een samenstelsel van spoelen en condensatoren te zijn. Net zoiets als de SyncSource van Tannoy (die ze al heel gauw weer hebben afgedankt.)

Is het echt zo dat de potentiaalverschillen van het signaal eerst worden vergroot, en dat daarna pas de vertraging plaatsvindt? Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, want waarom zou je de condensatoren onnodig aan voortijdige veroudering en/of risico op doorslaan blootstellen?

En waarom zou je de spoelen onnodig blootstellen aan verzadiging en hysteresisverliezen?

Ik heb Figaro niet aanbevolen om dit vertraagde signaal af te takken. Het leek me nogal vervuild.

Maar ik begrijp dat hij uit zijn T 27 's tenminste