Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?


carl
 Share

Recommended Posts

Om het nieuwe jaar even leuk te starten een nieuw onderwerp.

 

Ik heb zelf een Graham 2.2 arm en zou als ik het geld had een Graham Phantom kopen maar dan met twee verwisselbare armbuizen. Dan kan ik met elementen spelen.

 

Hoewel eigenlijk zou ik ook wel een Triplanar willen. Die vind ik echt sexy

 

Waarvoor zouden jullie kiezen?

 

Plaatjes volgen (ik moet pindasaus maken)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Hoe sexy ook, daar ga je geen stap mee maken. Heb je enig idee hoe goed jouw arm is? Een Kuzma 4 punter, ala, maar die gaat denk ik te zwaar zijn voor jouw subchassis. Lekker houden wat je hebt, speel wat met elementen en/of een phonotrap, daar kun je nog stappen maken. Buiten dat, wanneer is jouw tafel voor het laatst helemaal nagelopen? Hij heeft dacht ik ook een verhuizing achter de rug? Ik ken iemand die is gespecialiseerd in Graham armen, die wil ik wel een keer mee naar je toenemen, je zal je nog verbazen...

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een Graham Phantom B-44 mkII die vorig jaar door Graham is omgebouwd naar de Supreme-versie. Met een nog wat strakker laag en controle. Met dit niveau ben ik heel tevreden en er kriebelt niets om op armen-gebied te gaan experimenteren. Ik haal niet even een andere arm in huis om te 'proberen', element in- en uitbouwen enzovoorts.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou wel zo'n Kuzma luchtgelagerde arm willen en dan hopen dat die het nóg beter doet dan mijn ET-2. Maar wanneer ik zie wat dat kost, vrees ik dat er niks gaat gebeuren.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hoe sexy ook, daar ga je geen stap mee maken. Heb je enig idee hoe goed jouw arm is? Een Kuzma 4 punter, ala, maar die gaat denk ik te zwaar zijn voor jouw subchassis. Lekker houden wat je hebt, speel wat met elementen en/of een phonotrap, daar kun je nog stappen maken. Buiten dat, wanneer is jouw tafel voor het laatst helemaal nagelopen? Hij heeft dacht ik ook een verhuizing achter de rug? Ik ken iemand die is gespecialiseerd in Graham armen, die wil ik wel een keer mee naar je toenemen, je zal je nog verbazen...

 

Het is maar om een leuk topic te openen Marco. Mijn eerste grote aankoop zal wel een phonotrap zijn maar dan hoop ik er eerst nog wat gerevieuwd te hebben. Persoonlijk zou ik op armgebied al tevreden zijn met een losse armbuis om zo makkelijk van element te kunnen wisselen. Overigens kan ik wel wat hoor want ik heb zelfs een keer de Oracle uit elkaar gehaald omdat een van veehouders kapot was. de Graham heb ik ook alles mee uitgeprobeerd. Als je het heel rustig doet dan lukt dat wel.

 

Trouwens wel mooie armen hierboven. Ik zal er morgen een paar bijzetten.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Als het meer om een leuk topic ging, dan mag 1 van mijn good old favorites (en daar draai ik thuis ook mee) er wel bij:

 

art6258.jpg

 

Jelco SA 750L (12 inch)

 

Belachelijk goed voor het geld. Beetje aan de zware kant (effectief tegen de 20 gram), maar met bv een op deze arm gespecificeerde vdH Frog lach je veel combinaties die het dubbele kosten vierkant uit.

De Ortofon variant RS-309D (ook 12 inch en gebouwd bij- en op basis van- dat/die zelfde Jelco) is 2,4 maal de prijs, maar is niets beter (ziet er wel fabelachtig mooi uit)! Wordt trouwens alweer niet meer gemaakt:

 

rs-212d-309d-01.jpg

 

Ortofon RS-309-D

Link to comment
Share on other sites

  • Members

 

[...]

 

Mijn eerste grote aankoop zal wel een phonotrap zijn maar dan hoop ik er eerst nog wat gerevieuwd te hebben.

 

[...]

 

 

Dan heb ik misschien nog wel een leuk nieuwtje voor je (en een primeur denk ik voor niet alleen het forum), ik heb vanmiddag een principe-accoord rond gemaakt met Monk Audio. Die komen later dit jaar met een (oud?) nieuw product, een rebuild van de EMT 139B. Lijkt me vooralsnog weer geen straf!

 

Maar we dwalen weer af, toon armen...

Link to comment
Share on other sites

Laten we "Triode Dick" het woord voeren... ik ben het volledig met hem eens!

 

(...) De Gyro was in eerste instantie evenals de Mycro voorzien van een Rega RB300.

Een goed armpje, dat zeker.

Maar wat surfen op Ebay bracht een paar oude Ortofon AS212 armen in mijn armen.

Leuk om eens mee te experimenteren, dacht ik.

 

Ik ken de Ortofon als winnaar van vele armvergelijkingen in de bladen, in de jaren zeventig.

De AS212 is geen 12” ontwerp, wat het typenummer zou kunnen suggereren, maar is, zoals de meeste armen, 9” lang.

Het is een arm die ogenschijnlijk simpel is, maar als je iets verder kijkt zie je dat het mechanisch een degelijk en machtig mooi gebouwd ding is.

De lagers zijn in brons gevat en gemakkelijk in of na te stellen.

Eventuele speling is er helemaal uit te regelen en de lagerwrijving is nihil.

De Ortofon arm is, in tegensteling tot de Rega, ook in hoogte in te stellen.

 

Ik moet toegeven dat het nog al schokkend was toen de Rega vervangen was door de Ortofon en op het vinyl werd gezet.

De Ortofon tast zoveel beter af dat het bijna degraderend voor de hedendaagse Britse pook is.

Ik heb verschillende elementen, en die worden stuk voor stuk super behandeld in de oude s-vormige Deen.

Sterke groefmodulaties vormen geen enkel probleem met de ortofon als elementenbegeleider.

Tot in het laatste deel van de groef, ook dicht tegen het label, wordt de muziek met een gemak en zonder vervelende bijgeluiden afgetast.

Plaatruis is veel minder dan je zult verwachten, en het best geperste vinyl krijgt een schijnbaar even stille achtergrond als de CD.

Muziek komt uit stilte op.

Platen die ik als inferieur had bestempeld, blijken met de AS212 op de Gyro geen dissidenten meer.

 

Had ik deze verschillen verwacht?

Nou, niet echt… en in ieder geval niet in deze mate.

De weergave met de RB300 kan soms wat kleurloos en grijzig zijn, die van de Ortofon is levendig en gloedvol.

Ortofon zou er goed aan doen om dit ontwerp weer in productie te nemen.

De tijd is er rijp voor.

 

Ik heb snel nog meer Ortofon armpjes gearresteerd via Ebay.

Mijn naaste vrienden hebben deze pook nu ook op de platenspeler.

En de positieve eigenschappen die ik ontdekte worden ook daar honderd procent waargemaakt.

Er zijn in ieder geval een aantal Rega armen de handel ingegaan.

Mijn Regatijdperk is voorgoed voorbij.

Verduld, ik had dit eerder moeten beseffen… (...)

 

(...) Ik vind het leuk om her en der wat elementjes te kopen en vooral in Duitsland is het aanbod groot.

Vaak nieuw in doos voor weinig geld.

Ik heb een ADC-XLM die niet te sporen was in de te lompe RB300, die ook niet gemaakt is om vlieggewichten te begeleiden, maar de AS212 weet er wel raad mee.

Opvallend hoe goed en muzikaal die wat oudere elementen zijn.

Een andere die ik nieuw in doos kocht voor 30 euro(!), is een Empire 2000.

Je zit dan echt voor bijna niks naar een serieus vinyl geluid te luisteren.

 

Het hoeft allemaal niet zo kostbaar te zijn als je je wat meer verdiept het oude medium.

Koop een oude Thorens TD160, zet er een Ortofon AS212 op, koop er een net element bij, stelt het geheel netjes af, en je zit op een prachtig vinylniveau, voor minder dan 200 euro.

Echt, het kan…

 

Nog mooier gaat het met de low output Ortofon’s.

Een MC20 supreme, MC30 mk.2 en een MK30 super.

Allemaal via Ebay gekocht.

Heerlijke elementen. (...)

 

http://www.triodedick.com

 

AS%20212.jpeg

 

http://www.ortofon.c...2/AS%20212.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ik had deze:

S_PT-9_DBS__17145__01152009114024-8852.jpg

De AudioQuest PT9. Eigenlijk een "getunede" Jelco. Maar toen ik mijn technics SP10 ging opwaarderen met een basis a la "Porter", toen werd het wel eens tijd voor een bijpassende arm. Meestal komt men dan uit bij de SME-V serie. Maar dat vond ik teveel geld.

Dus: wat doe je dan? Dan stroop je het web af met de vraag: hoe kom ik aan een arm die onder de 1000 Euro kost maar net zo goed is als de SME-V. De enige kandidaat was deze, direct te bestellen bij de fabrikant:

s5-2.jpg

De AudioMods arm. Het is geen Rega met modificaties, zoals Origin Live, maar deze gaat verder. Alleen de buis van de Rega bleek goed genoeg om uiteindelijk alle versies door de jaren heen te overleven, de rest is verbeterd met eigen ontwikkeling.

Eind goed, al goed. Alhoewel...nu moet er ook een bijpassend element uit de topklasse op. Misschien kan ik ook hier hetzelfde trucje toepassen:

Weet iemand voor ca. 300 Euro een element te vinden dat minstens zo goed is als bijvoorbeeld de Benz Glider L2, of de Ortofon Cadenza?

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom is die dan niet meer in de handel Spido.

 

Beste Carl,

 

Voor de liefhebber is een product goed, wanneer het goed presteert.

Voor de handelaar is een product goed, wanneer het veel winst oplevert.

 

Liefhebbers en handelaars hebben verschillende doelstellingen.

Daarom gaan dikwijls de beste dingen uit productie en gaan de beste fabrikanten failliet.

 

(Dat laatste schrijf ik natuurlijk vanuit het perspectief van de liefhebber...

Handelaars denken daar heel anders over.)

Link to comment
Share on other sites

Maar waarom is die dan niet meer in de handel Spido.

 

Ik denk dat de expertise er niet meer is. We worden oud, en gaan dood. Draaitafels, armen, elementen: het hoogtepunt was in de jaren 70 van de vorige eeuw.

Dat er nu nog nieuwe gemaakt worden is leuk, maar het zal de huidige ontwerpers niet meevallen het veel beter te doen dan toen.

Daarom kun je heel tevreden zijn met zo'n oud beestje. Vintage heet dat... Kostten toen ook geen vermogen.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Die expertise is er nog wel, maar wordt vaak ingekocht. Is blijkbaar een stuk goedkoper. Plak je eigen naam er op, gooi de prijs omhoog, en cashen maar. Zo worden alle duurdere modellen van Thorens al een hele tijd door Acoustic-Signature gebouwd en de prijs daarna flink opgeschroefd, Ortofon laat zijn armen al jaren bij Jelco bouwen. Wat uiterlijke veranderingen en wederom omhoog die prijs. Zo zijn ook een aantal chinese merken bekend geworden, door hun veel duurdere clonen, maar dan dwaal ik af...

 

Voor wat die Ortofon 212 betreft, die heb ik zelf ook nog liggen (zat samen met een SME 3012 op mijn Garrard 401), maar de 10- en 12 inch van Jelco vind ik persoonlijk toch echt beter. De SME M2-12R is trouwens ook bijzonder fraai, dit is de nieuwste versie van de 3012. Naar mijn idee misschien wel net zo fraai als de 12 inch Jelco, alleen een stuk mooier om te zien (wel bijna 2 x de prijs)...

 

hero.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vroeger was het doordeweeks om een draaitafel, vaak met vaste arm en bijgeleverd element te bezitten, nu is het zondags. Wat nu langzaam doordeweeks wordt is streaming. Maar ik wed dat dat over een jaar of dertig net zo high-brow wordt als nu het analoge gebeuren.

Stel je voor, dan worden allerlei audiofiele harde schijfmerken en SSD's met elkaar vergeleken. Ze worden nog steeds alleen bij WD en Seagate gemaakt, maar komen onder allerlei fancy namen op de markt.

Lachen.

 

Sorry, beetje off-topic, maar de vergelijking is aantrekkelijk.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat de expertise er niet meer is. We worden oud, en gaan dood. Draaitafels, armen, elementen: het hoogtepunt was in de jaren 70 van de vorige eeuw.

Dat er nu nog nieuwe gemaakt worden is leuk, maar het zal de huidige ontwerpers niet meevallen het veel beter te doen dan toen.

Daarom kun je heel tevreden zijn met zo'n oud beestje. Vintage heet dat... Kostten toen ook geen vermogen.

 

M :ph34r: rc

 

Het is moeilijk nieuwe dingen uit te vinden. Aan de andere kant moet het met behulp van computer mogelijk zijn oude toparmen te perfectioneren.

 

Nog even een linkje naartriplanar_600.jpg de Triplanar http://www.triplanar.com/

Link to comment
Share on other sites

Er zijn nog wel vergelijkingstesten te vinden over armen. Die moet je wel met een korrel zout nemen, omdat die worden gedaan op een bepaalde speler met een aantal elementen, en dat hoeft niet perse de beste of eerlijke combinatie op te leveren voor elke arm. Maar: als je een nieuwe arm zoekt, dan kun je wel hieruit halen of je een echte verbetering kan verwachten of niet.

Uit een paar van die testen heb ik iets (AudioQuest/Jelco) uitgekozen als prijs/kwaliteits winnaar en ben daar jarenlang blij mee geweest. De arm was een upgrade voor de Linn Akito (oud model). En het klonk ook echt als een klasse beter. Als je dan weer een duidelijke stap omhoog wilt, dan moet je wel oppassen dat je dus niet een dure arm koopt die helemaal niet beter is! Ik had dus mijn twijfels over bijvoorbeeld een Rega, omdat in een test men de AudioQuest beter vond dan de duurste Rega. Dan ga je ook niet naar een Origin Live. Dat is dan ook niet goed genoeg. Kom je uit bij de topklasse (ja, zo goed kan een Jelco klinken!).

Ik heb ook al heel veel oude armen gehad, en ik deel de mening hier absoluut niet, dat deze oude armen beter zouden zijn dan de nieuwe.

De Ortofon bijvoorbeeld is naar mijn mening OK, maar ook niet meer dan dat: voor mij een middenklasse arm die wat saai klinkt, de kleinste details missen. Die heb ik nu wel met mijn AudioMods. Maar dat is misschien ook geen eerlijke vergelijking: de Ortofon zat vroeger op een middenklasse draaitafel van Telefunken.

Telefunken-S500-Turntable-01.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ook al heel veel oude armen gehad, en ik deel de mening hier absoluut niet, dat deze oude armen beter zouden zijn dan de nieuwe.

 

Die mening deel ik ook niet, maar ik krijg - wellicht ten onrechte - de indruk dat jij reageert op:

het zal de huidige ontwerpers niet meevallen het veel beter te doen dan toen

waarmee dus niet gezegd is dat oude armen béter zijn. Laat staan de jouwe, die ik helemaal niet ken.

 

Ik spreek ook helemaal niet uit ervaring, met twee draaitafels met vaste arm. Wel heb ik ervaren dat er méér uit te halen is, door die dingen een beetje te kietelen.

En dan kan zo'n oud middenklasse armpje toch ineens veel beter gaan klinken dan je in je stoutste verwachtingen voor mogelijk houdt.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

(...) de Ortofon zat vroeger op een middenklasse draaitafel van Telefunken.

 

Beste Threshold,

 

Ja, maar dat was de uitvoering zonder in de armvoet geïntegreerde, autonome lift: het liftsysteem maakte bij de Telefunken S 500 en S 600 modellen deel uit van de draaitafel en wordt opto-sensorisch door de arm zelf bediend.

Wrijvingsloze afslag + automatische armlift aan het einde van de plaat, om onnodige naaldslijtage te voorkomen. Dat hebben die sjieke dure draaitafels van nu niet eens.

Die Telefunken "middenklasser" van destijds presteert overigens nog steeds voortreffelijk.

 

De Ortofon AS 212 arm (de uitvoering met eigen armlift) werd ook standaard gemonteerd op de voor de US markt bedoelde super-uitvoering van de Thorens TD-125 Mk I: onbetwist de beste draaitafel (voor consumenten) van zijn dagen.

(En van onze dagen óók nog, mits goed onderhouden!)

 

Deze speciale US-versie werd door EMT in Lahr (Dtsl.) vervaardigd.

De normale uitvoering van deze daaritafel was met een Thorens/EMT TP25 toonarm: ook niet mis, hoor.

En de velen die zich lieten imponeren door interessante schuifgewichtjes en gewichtjes aan draadjes, kozen voor een uitvoering met de wiebelige (meslagers!) SME-arm. Presteerde toch ook nog wel best aardig.

Maar de in alle richtingen stabiele Ortofon AS 212 arm, met zijn wrijvingsloze (magnetische) anti-skating, was stukken beter.

 

Wie in die tijd een Garrard 401 kocht, had kennelijk geen benul van rumble en alle extra vervorming die deze meebracht.

Of hij hield dat motorgestommel en gedreun wellicht voor "subtiele details"? :D

Link to comment
Share on other sites

Spido je raaskalt er maar weer op los, voorheen was het, buizen klinken alleen goed als je ze in een badkuip kapot gooit, daar ben je mooi op teruggekomen gezien de verhalen over de Leak buizenset, nu begin je weer over de Garrard/Thorens idler aangedreven platenspelers die zouden rumblen, ga eerst weer eens luisteren naar zo'n rumble bak en verbaas je, waarschijnlijk kom je op je woorden terug.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ruud, ik ben het helemaal met je eens (wat die Garrard aangaat dan he...)! Zie hier de laatste Garrard welke ik heb opgebouwd:

 

fotosnr.jpg

 

Garrard 401 met Jelco 12 inch en Canary SE in Blumenhofer plint

 

Deze tafel staat in mijn persoonlijke top 5, van rumble idd geen sprake. De drive van dergelijke tafels is nog steeds ongekend.

Een 2e wordt op het ogenblik gereviseerd (met een iets donkerdere plint), daar ga ik mijn mono lp's mee afspelen...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...