Ivan10 Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Kunnen we een Best-match thread maken, ook al is deze gebaseerd op subjectieve ervaringen? Arden noemde er één en nu Marc: - Marc: Nottingham tafel + arm en een combinatie met Benz. D.w.z. de Wood L2 en ook de Glider. - Arden: Phono voorversterker Model 42 confort, daar heb ik een gouden combinatie mee ontdekt: de Grado Statement. Het is maar een idee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 14 april 2013 Report Share Posted 14 april 2013 Spido,s speksteen element Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 24 april 2013 Members Report Share Posted 24 april 2013 Kunnen we een Best-match thread maken, ook al is deze gebaseerd op subjectieve ervaringen? Arden noemde er één en nu Marc: - Marc: Nottingham tafel + arm en een combinatie met Benz. D.w.z. de Wood L2 en ook de Glider. - Arden: Phono voorversterker Model 42 confort, daar heb ik een gouden combinatie mee ontdekt: de Grado Statement. Het is maar een idee. Die combinatie Benz Wood L2 in een NA heb ik vanmiddag ook weer even gehoord, daar kan ik naar mijn smaak in ieder geval toch niet helemaal achter staan. Het is een wel erg ingetogen combinatie. Nu weet ik dat de Lukaschek de Benz elementen tot extreme hoogten kan brengen, dus in combinatie met die phonotrap, wellicht? Wat ook erg goede combinaties zijn, de Air Tight PC1 met een vdH Grail, eigenlijk alle vdH elementen met een Grail of een Koetsu Black met een Soundsmith MC-2. Gezien de aard echter van dit draadje haal ik toch weer even de Jelco 12 inch arm aan, met heel veel loopwerken vormt deze arm een basis waar je intens gelukkig mee kan worden. Ondanks de hogere effectieve massa van dez arm ''doet'' hij het bijzonder goed met een scala aan elementen, zelfs met de hoog complianten. Ik heb het al eerder gezegd, deze arm is zeker zo goed als een SME IV en kost nog geen 1000 euro! Dat is misschien best een pak geld voor een arm, maar daar krijg je ook wel wat voor. Er zitten zelfs 2 contragewichten bij, dus je bent ongeveer voorbereid op de hele wereld! Deze arm combineert overigens weer heel goed met de J.v.G. phonokabels welke ook niet de hele wereld kosten... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 april 2013 Report Share Posted 24 april 2013 (...) Ondanks de hogere effectieve massa van deze arm ''doet'' hij het bijzonder goed met een scala aan elementen, zelfs met de hoog complianten. (...) Beste Arden, Jouw "ondanks" verbaast me een beetje... Heb jij misschien (nog) een voorkeur voor vlieggewicht armen overgehouden uit lang vervlogen dagen? Is het niet zo, dat zwaardere (maar wrijvingsarme, goed gestabiliseerde) armen in combinatie met matig compliante MC-elementen (m.n. low imp. / low outp. types) de beste dynamische prestaties leveren: vooral in het basgebied? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Die vlieggewicht armen doen ook niet veel op de tweedehandsmarkt. Dat komt vast mede, omdat die vooral goed combineren met hoog-compliante MM-elementen. Die zijn misschien niet zo duur, echter ook niet de top. Tegenwoordig staat een Rega al als relatief lichte arm bekend. Komt het door de betere MC voor-voorversterkers, dat de low-output MC elementen nu pas kunnen laten horen dat ze beter zijn? Een kleiner spoeltje=lagere bewegende massa=beter oplossend vermogen? Ik gebruik een low-output MC element (Denon DL-304, wordt door de tsunami niet meer gemaakt helaas). De lage uitgangsspanning in combinatie met de lage impedantie vraagt eigenlijk teveel, het is een onmogelijk ontwerp volgens sommigen. Ik had 'm op de AU-320 transformator aangesloten. Dat was geen 100% match. Die trafo is eerder voor de DL103 bestemd, denk ik. Nu gaat het element direct op de voorversterker. Ik moest zelfs de laagste tap kiezen voor de impedantie (47 Ohm), lager dan officieel wordt aanbevolen, en dat gaat net goed kwa ruis. Het geheel klinkt echter een stuk beter nu. Veel meer detail en ruimtelijkheid, beter laag en helder-der hoog. Maar wel vreemd, een element uit de 500 Euro klasse die een voor-voorversterker vraagt uit een veel hogere klasse, om te kunnen laten horen waartoe het in staat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 april 2013 Members Report Share Posted 25 april 2013 Beste Spido, Juist niet! Ik heb een voorkeur voor zwaardere armen (moet haast ook wel met die 12 inch ''poken'') De Jelco heeft een effectieve massa van 18 gram, de Reed in sommige uitvoeringen zelfs 20 gram. Gezien echter die papieren wijsheid-formule die iedereen altijd maar gebruikt kan je daar dus volgens diezelfde formule eigenlijk geen enkel fatsoenlijk element mee combineren, laat staan een hoog compliante. Laat dat nu regelmatig juist wel heel goed gaan met dergelijke armen. Als iedereen die formule nu weer eens zou gaan gebruiken als een hulpmiddel ipv een holy grail en fabrikanten ook vermelden of de compliance Dynamisch of Statisch is (bij 10 Hz of 100 Hz), waren we al weer een stuk verder. Die formule is namelijk gebaseerd op de Dynamische compliance, de meeste fabrikanten geven echter een Statische op. Een beetje fabrikant geeft ook de optie een element specifiek voor een arm te bouwen, maar dat mag tegenwoordig geloof ik al helemaal niet meer gezegd worden, want dat houdt een andere manier van handelen in. Al afdwalend komen we nu weer op het punt dat ik dus nog steeds graag een 12 inch Jelco monteer op een draaitafel omdat deze simpelweg heel goed is, en met een behoorlijk groot aantal elementen uit de voeten kan... PS, die lage impedantie elementen is weer een ander verhaal, ik weet dat jij daar bij zweert, ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Wel ben ik er achter dat in sommige van die gevallen een hogere afsluiweerstand toch hele verrassende dingen kan opleveren (vaak -maar niet altijd!- kom je met een afsluiting van 1 KOhm tot bijzondere resultaten). Maar dan begeven we ons al weer in de hoek smaak... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Die vlieggewicht armen doen ook niet veel op de tweedehandsmarkt. Dat komt vast mede, omdat die vooral goed combineren met hoog-compliante MM-elementen. Die zijn misschien niet zo duur, echter ook niet de top. Tegenwoordig staat een Rega al als relatief lichte arm bekend. Komt het door de betere MC voor-voorversterkers, dat de low-output MC elementen nu pas kunnen laten horen dat ze beter zijn? Een kleiner spoeltje=lagere bewegende massa=beter oplossend vermogen? Ik gebruik een low-output MC element (Denon DL-304, wordt door de tsunami niet meer gemaakt helaas). De lage uitgangsspanning in combinatie met de lage impedantie vraagt eigenlijk teveel, het is een onmogelijk ontwerp volgens sommigen. Ik had 'm op de AU-320 transformator aangesloten. Dat was geen 100% match. Die trafo is eerder voor de DL103 bestemd, denk ik. Nu gaat het element direct op de voorversterker. Ik moest zelfs de laagste tap kiezen voor de impedantie (47 Ohm), lager dan officieel wordt aanbevolen, en dat gaat net goed kwa ruis. Het geheel klinkt echter een stuk beter nu. Veel meer detail en ruimtelijkheid, beter laag en helder-der hoog. Maar wel vreemd, een element uit de 500 Euro klasse die een voor-voorversterker vraagt uit een veel hogere klasse, om te kunnen laten horen waartoe het in staat is. Offtopic: ik kan quotes niet meer inkorten .... lastig. Ontopic: die afsluitweerstand is een zuiver technisch verhaal; uiteindelijk is die gebaseerd op optimale energie-overdracht en in dat kader zijn laagohmige afsluitwaarden bij MC de norm. We hebben het hier over spoeltjes met weinig windingen en dus een lage Ri; voor optimale energie-overdracht gaat met uit van een gelijke R-load. Dat het anders gaat klinken met afwijkende waarden is inderdaad een smaak-kwestie. Met trafo's kun je een heel mooi resultaat bereiken (ik denk nog altijd met weemoed terug aan de Cotter trafo's die ik ooit had) maar met moderne halfgeleidertechnieken kun je zeker ook een uitstekend resultaat bereiken. Het is dus zeker niet onmogelijk maar het vereist wel wat meer ontwerp-inspanning om het oa. ruisvrij te krijgen. Met buizen is dat schier onmogelijk, alhoewel een uitgekiende cascode (met halfgeleider-stroombron) toch ook wel aardig ruisvrij is te krijgen. Maar dat kost geld (een goeie trafo trouwens òòk!). Hier kan de audio-ontwerper eens kijken naar de RF-techniek, daar is al jaren bekend hoe je ruisvrij moet ontwerpen. Uiteraard is "de ruis" niet het enige criterium maar bij deze kleine spanningen en impedanties is het wel 1 van de belangrijkste. Heb je dat front-end eenmaal goed voor elkaar dan is de RIAA-correctie en MM-versterking eigenlijk simpel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Maar wel vreemd, een element uit de 500 Euro klasse die een voor-voorversterker vraagt uit een veel hogere klasse, om te kunnen laten horen waartoe het in staat is. Mwah, qua materiaal met gebruik van top kwaliteit componenten kom je niet uit boven de 100 a 200 euries. De rest is marktwerking ("uniek zijn") en marge, oftewel arbeidsloon dan wel "omtwikkelkosten". Die laatste zijn beslist hoog t.o.v. van de aantallen omzet. Meestal is het handwerk en geen serieproduktie. Mooi voorbeeld is aangehaalde Lukaschek, qua komponenten niet erg kostbaar, wel qua engineering en ontwikkeling. Die wordt wel in serie gemaakt en heeft een goede/redelijke prijs voor de kwaliteit die hij het biedt Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Iemand een idee welke elementen prima combineren met een Kuzma Stogi S arm? Volgens de papieren indicatie, leuke omschrijving Marco, zijn er in feite maar weinig elementen die met deze arm zouden combineren. Ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 25 april 2013 Report Share Posted 25 april 2013 Mooi voorbeeld is aangehaalde Lukaschek, qua komponenten niet erg kostbaar, wel qua engineering en ontwikkeling. Die wordt wel in serie gemaakt en heeft een goede/redelijke prijs voor de kwaliteit die hij het biedt Alleen jammer dat ie nog steeds met de 3VA muurwrat komt. Met een 30VA trafo ervoor, speel ie nog eens 3 klassen hoger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 25 april 2013 Author Report Share Posted 25 april 2013 Komt het door de betere MC voor-voorversterkers, dat de low-output MC elementen nu pas kunnen laten horen dat ze beter zijn? Een kleiner spoeltje=lagere bewegende massa=beter oplossend Ik denk het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 25 april 2013 Members Report Share Posted 25 april 2013 Iemand een idee welke elementen prima combineren met een Kuzma Stogi S arm? Volgens de papieren indicatie, leuke omschrijving Marco, zijn er in feite maar weinig elementen die met deze arm zouden combineren. Ben benieuwd De effectieve massa van die arm is volgens mij maar 11 gram, dat moet met weinig elementen problemen opleveren lijkt me zo? Ik zou bijvoorbeeld denken aan een vdH DDT II of MC One. A.J. heeft de Kuzma armen heel hoog zitten, dat is vast niet omdat het niet matched met zijn eigen elementen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 26 april 2013 Report Share Posted 26 april 2013 Ik vind het puur oplichterij ,die dure elementen,want qua inkoop martiaal stelt dat niks voor,de rest is beleving ,sekte. mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 26 april 2013 Report Share Posted 26 april 2013 Kunnen we een Best-match thread maken, ook al is deze gebaseerd op subjectieve ervaringen? Arden noemde er één en nu Marc: - Marc: Nottingham tafel + arm en een combinatie met Benz. D.w.z. de Wood L2 en ook de Glider. - Arden: Phono voorversterker Model 42 confort, daar heb ik een gouden combinatie mee ontdekt: de Grado Statement. Het is maar een idee. Ik weet dat Wim van Kraanen (analogue audio) voorheen speelde met NA en een Benz Glider. Dit ging dan verder naar een graaf buizenbak en speakers van Zingali (bijvoorbeeld de hele mooie Zingali "home monitor" van destijds). Uiteraard moet het allemaal je ding zijn maar het is het mooiste show geluid dat ik ooit heb gehoord. Ik denk dat heel veel kennis zit bij dit soort importeurs/dealers en met al die negativiteit op allerlei fora mag dat ook wel eens gezegd te worden. Ik heb het mezelf maar makkelijk gemaakt door alles uit één merk te kiezen (draaitafel, element en phonotrap). Naast de goede match die ik dan verwacht weet ik ook wat ik van het geluid mag verwachten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 26 april 2013 Report Share Posted 26 april 2013 Ik vind het puur oplichterij ,die dure elementen,want qua inkoop martiaal stelt dat niks voor,de rest is beleving ,sekte. mvg wol Wol zit de boel voor de handelaren hier nou niet te verknallen.. ;-) Maar je hebt gelijk hoor, mooi fine line naaldje, stevige cantilever, lage bewegende massa en een goede body is alvoor ver onder de € 500,- te vinden. Goed matchen en het klinkt zeer aangenaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 26 april 2013 Members Report Share Posted 26 april 2013 Maar ga je ook naar een elementje ver onder de 500 zoeken als je er 1 voor een Stogi S zoekt? Die van den Hulletjes van rond de 1000 vind ik niet extreem duur of overpriced, ze zijn zo mooi in balans met die arm... PS, van Wol kunnen we wel wat hebben hoor, een beetje gezonde nuchterheid op zijn tijd kan in het geheel geen kwaad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 26 april 2013 Report Share Posted 26 april 2013 Nee, met zo'n arm zoek je er iets perfects bij. Maar neem de 12" Jelco, een Ortofon Salsa en een goede phonostage, dan staan er toch heel wat mensen zich af te vragen waarom ze zoveel geld voor hun element hebben betaald. Dat is natuurlijk ook de hobby die nog in de audio aanwezig is. Het is zeker niet more money, more music.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Rudolf,heeft eens een uitspraak gedaan als je een goed element hebt en de juiste appendage hebt zijn de verschillen erg klein tussen de elementen en daar kan ik mij wel in vinden mvg wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Ik ook maar het gaat ook om de kleine verschillen Wol. Het kleine beetje gemak, het kleine beetje groter, dat is toch wat de liefhebber gelukkig maakt. Mij wel tenminste. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 rbh .ik kan Arden goed begrijpen dat die met een reactie komt wat dat is zijn brood,want hij wilt van een miljoen naar 2 miljoen gaan en niet anders om. Zo rijdt ik in de afgedankte auto,een Twingo van mijn dochter,en zo rijdt mijn zoon in een mooie Alfa Romeo en die wil door groeien naar een Porsche,en we komen toch van A naar B Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 april 2013 Members Report Share Posted 27 april 2013 Valt reuze mee hoor Wol, dat eerste miljoen is al een Utopie. Wil je in deze handel miljonair worden zul je helaas als multi-miljonair moeten beginnen. Ben wel bijna op de helft met mijn auto: Een Passat Variant welke net 8 is geworden met 405.000 op de teller! Het maakt me niet uit waar A zich bevind, maar ik kom er nog steeds vanaf bij B... Maar we dwalen weer af! Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 @Arden Ik weet het terug waardoor ik dacht dat de Stogi S een "moeilijk te combineren" arm zou zijn. Men had het in 1e instantie, paar jaar geleden, over elementen met een laag gewicht genre dynavector van 5.5g bvb en deze combineren niet goed met een Stogi S. Mistery solved De Delos zou op papier ook niet matchen met de Stogi S toch w deze combinatie naar voor geschoven ooit hoorde ik de denon 103R op de Kuzma sandwich speler met arm? 4punts? niet de tangientiale arm niet de Stogi S, mss is er nog een andere dan de 4punts, ja je bent aant kwijlen van die 4punts Marco i know, op dat ogenblik hoefde ik absoluut geen ander element Oooooh Marco valt dat even tegen zeg dat jij geen multi miljonair bent, nu dacht ik eindelijk eentje te kennen en dan nog met passie voor muziek ook ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 27 april 2013 Members Report Share Posted 27 april 2013 @Stef: Was dat niet de Kuzma 313 VTA (zie foto): Da's eigenlijk een betaalbaarder model van de 4 pointer. Daar speelde Pierre bij Colab heel lang mee, die arm heb ik ooit overgenomen en is hij daar vervangen voor een 4 pointer. Diezelfde 313 VTA is volgens Chris Feickert weer de beste combinatie op zijn Blackbird tafel, maar die combinatie heb ik zelf nog niet gehoord... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Ik vind dat Feikert mooie draaitafels verkoopt en ook kennis van draaitafels heeft,want in Rotterdam klonk het zeer goed mvg wiel Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 april 2013 Report Share Posted 27 april 2013 Yep dat is em Marco. !! Thanks!! Hoe ken jij Pierre? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts