Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?


carl
 Share

Recommended Posts

Dat deed Thorens toch niet anders in de jaren '70 - '80? Toen was b.v. de TD160 hun betere model en voor de helft van de prijs daarvan kocht je begin jaren '80 een TD110. De arm daarvan was prima maar wel met een wiebelende plastic plint, plastic binnen plateau wat in veel gevallen niet helemaal zuiver liep en een goedkoop Mabuchi motortje.

Ik heb de TD 115 gehad of beter gezegd gekregen. Het Denon element heb ik overgezet op op een TD 160. Laatst de TD 115 weer eens met een AT element opgetuigd voor het vriendje van mijn dochter. Klonk erg goed zeker voor het geld. In Duitsland vinden ze het een onderschatte tafel.

Link to comment
Share on other sites

Die TD110 en de wat luxere uitvoering de TD115, lieten voor relatief weinig geld zeker veel muziek horen, zondermeer :)

 

Het ging ook om wat Roger opmerkte over kwaliteitscontrole. Ik heb er toch heel wat gezien waarvan het plateau tot een halve millimeter slingerde verticaal. Dat kon je trouwens wel goed verhelpen door een paar stukjes Scotch tape op de rand van het binnenplateau te plakken op de juiste plaats. Maar netjes is dat niet, 1 a 2 tienden a la, maar een halve mm vond ik wat veel.

Link to comment
Share on other sites

Dat slingeren van een plateau stuit mij ook altijd tegen de borst, en dat had mijn eerste platenspeler zeker ook. Denk alleen, nu nog, dat het niet hoorbaar is.

Maar ja, het zit je niet lekker, zo is dat.

Link to comment
Share on other sites

Wordt de bewuste RP1 wel bij Rega gemaakt? Wordt de goedkope Threns TD158 wel bij Thorens gemaakt? Als ik laatst genoemde naast een Dual CS415 zet, zie ik weinig verschil. De prijs van de Thorens is echter 2x zo hoog

 

Thorens TD158

Thorens_TD158_CB.jpg

 

Dual CS415

dual-cs-415-1-3460047070.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Ff in de niet commerciële modus, en over prijzen wil ik het al helemaal niet hebben, maar gisteren heb ik de 12 inch Ikeda arm op mijn tafel gemonteerd, voorzien van een Ikeda elementje, AAAAAAAAAH! Dit is zo zeldzaam mooi, deze gaat nooit meer van mijn tafel af... Traantjes wegpinkend door mijn platenkast heen! Wat mooi, wat mooi, wat mooi!

Link to comment
Share on other sites

Ff in de niet commerciële modus, en over prijzen wil ik het al helemaal niet hebben, maar gisteren heb ik de 12 inch Ikeda arm op mijn tafel gemonteerd, voorzien van een Ikeda elementje, AAAAAAAAAH! Dit is zo zeldzaam mooi, deze gaat nooit meer van mijn tafel af... Traantjes wegpinkend door mijn platenkast heen! Wat mooi, wat mooi, wat mooi!

Da's lekker voor je Arden. :)

Link to comment
Share on other sites

Laatst was ik weer bij A10 audio in Amsterdam. Ik was best gechardmeerd van de Kuzma stogi ref 313 VTA. Een lange arm die op een 9" mount past. Zover ik kon beoordelen (maar dat is heel moeilijk vind ik) viel de arm tussen de IKEDA en de REED in.

Link to comment
Share on other sites

Heb je ze alle drie op dezelfde draaitafel met hetzelfde element gehoord Mordante. Zo niet dan is dat maar een aanname.

 

In die zin (en ook andere) neem ik Marco wel serieus want die heeft ook thuis wel een en ander uitgeprobeerd. Henk was in ieder geval vroeger ook druk bezig met uitproberen, maar ik denk wel dat hij wat producten tegenwoordig mist gezien zijn matige relatie van Marco.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Zo'n aanname was dit nou ook weer niet Carl, dit was een bijeenkomst om de kunsten van de diverse elementenbouwers  eens goed te laten horen.
Dat betekend voor ieder element de beste combinatie met arm en loopwerk. De vdH Crimson SE kwam het best tot zijn recht in de Kuzma 313VTA, de Koetsu Black in de Kuzma 4-point, ZYX presteert het best in een REED of een 12 inch Jelco, de Ikeda heeft zijn meest ideale match in... juist, een Ikeda arm.
 
Het heeft totaal geen zin om al deze elementen in dezelfde arm/loopwerk combinatie te monteren, omdat er altijd maar 1 iedeale match is. Uiteraard hebben we, in het voortraject van deze show, ook nog combinaties gemaakt met SME, Dynavector, Helius en Clearaudio armen, maar die gaven gewoon niet het resultaat welke de eerder vermeldde armen opleverden. Je kon er dus veilig vanuit gaan dat de gedemonstreerde combinaties de beste waren uit alle producten die er aanwezig waren (en dat waren er behoorlijk wat)! Blijft wel een leuk detail dat alle elementen er het  beste uitkwamen met lange tonearmen...
 
Aangaande de relatie met Henk, daar is an sich niets mis mee. We hebben alleen allebei een andere manier van werken. Zo zweer ik bijvoorbeeld bij 12 inch armen, dat zie je bij Henk een stuk minder. Commercieel kan ik dat ook nog goed begrijpen, niet op alle tafels kun je zo maar zon'n lange lel kwijt! Ik zoek daar de juiste loopwerken en elementen bij om naar mijn visie de ideale combinaties samen te stellen. Vandaar ook het hoge Feickert gehalte.

Daarbij is Henk winkelier, en ben ik distributeur. Dat geeft dat men keuzes moet maken. Als distributeur kun je toch meer eigen keuzes maken (lees ''ideologie'' laten meewegen) en daar de klanten (lees winkels voor zoeken).
Henk is, als winkelier, volledig afhankelijk van de klanten die hem opzoeken, en moet je maar afwachten wat die klant nu precies wil. Een volledig andere insteek, met daardoor soms een andere visie. Gelukkig ook maar, anders zou alles overal hetzelfde zijn, en hadden we aan 1 distributeur en 1 winkel met misschien nog 2 klonen genoeg gehad. Dan werd het wel erg saai in Analoog verkopend Nederland...
 
Nog even aangaande dat Analoog verkopend Nederland, er zijn tegenwoordig winkels die met 2 tafels in huis zichzelf ''Draaitafel Specialist'' noemen, met als resultaat dat we er nu ineens tientallen zouden hebben. Misschien zou het zinvol zijn als recenserend Nederland eens een keer anoniem al deze ''specialisten'' gaat bezoeken om dat eens een keer aan de kaak te stellen? Dat zou me een mooi artikel worden. Krijgen we misschien ook wel geen, 1, 2 of 3 Michelin sterren! Zou 1 en ander een stuk makkelijker maken...

Link to comment
Share on other sites

Zo'n aanname was dit nou ook weer niet Carl, dit was een bijeenkomst om de kunsten van de diverse elementenbouwers  eens goed te laten horen.

Dat betekend voor ieder element de beste combinatie met arm en loopwerk. De vdH Crimson SE kwam het best tot zijn recht in de Kuzma 313VTA, de Koetsu Black in de Kuzma 4-point, ZYX presteert het best in een REED of een 12 inch Jelco, de Ikeda heeft zijn meest ideale match in... juist een Ikeda arm.

 

Het heeft totaal geen zin om al deze elementen in dezelfde arm/loopwerk combinatie te monteren, omdat er altijd maar 1 iedeale match is. Uiteraard hebben we, in het voortraject van deze show, ook nog combinaties gemaakt met SME, Dynavector, Helius en Clearaudio armen, maar die gaven gewoon niet het resultaat welke de eerder vermeldde armen opleverden. Je kon er dus veilig vanuit gaan dat de gedemonstreerde combinaties de beste waren uit alle producten die er aanwezig waren (en dat waren er behoorlijk wat)! Blijft wel een leuk detail dat alle elementen er het  beste uitkwamen met lange tonearmen...

Consumenten kunnen niet veel met "altijd maar 1 iedeale match". Je uitspraak is op "horen" en dus op smaak gebaseerd, terwijl iedereen weer een andere smaak heeft. Ik heb het belang van meten onlangs kunnen zien. Daar lees ik hier niets over!?  Wat was er mis met de andere combinaties? Consumenten hebben ook niet allemaal 10.000 euro te besteden voor een element+arm. Wat moeten de meeste consumenten dan? Gaan zitten treuren? Nee gewoon een deskundige winkelier zoeken, die in staat is de betaalbare krenten uit de pap te vissen. Ik ken er wel een, maar ik durf de naam of verblijfplaats niet eens meer uit te spreken. 

 

wordt vervolgd

 

Je hebt het over "aan de kaak stellen". Dat is nou precies hetgeen ik doe. Natuurlijk wordt dat niet door iedereen met belangen gewaardeerd

 

wordt vervolgd

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dan lees je niet helemaal goed JD, er staat de ideale match gekozen uit... Dat is iets heel anders:

 

 

 

Je kon er dus veilig vanuit gaan dat de gedemonstreerde combinaties de beste waren uit alle producten die er aanwezig waren (en dat waren er behoorlijk wat)!

 

 

 

Dat meten dan, dat is bijzonder leuk voor sommigen (hebben we bijvoorbeeld de Feickert software voor), maar... Vele ideaal metende combinaties klinken dus helemaal niet ideaal! Dan moet je alsnog gaan ''tunen'' om de boel naar de smaak van jezelf, of, nog belangrijker, naar de smaak van de klant te krijgen.

En soms, heel soms wordt een geweldig metende combinatie gewoon nooit wat!

 

Bij demonstraties als waar dit op voortborduurt kies ik uiteindelijk voor wat ik en de dealer in kwestie het mooiste vind, een compromis welke altijd zal blijven bestaan. De ene bezoeker zal het fantastisch vinden, de volgende weer niet.

 

Wel durf ik te beweren dat iedere set of tafel die ik opbouw een herkenbaar karakter heeft. Of deze je wel of niet aanstaat, daar gaat het niet om, maar zo heeft iedereen denk ik uiteindelijk een ''sound'' welke hij of zij aan een set mee wil geven, net zoals iedere muzikant die zijn instrument goed beheerst ook dat instrument een eigen geluid zal geven. Wederom, zonder dat eigen geluid zou het allemaal eenheidsworst worden.

 

Ook wil ik er nog even bij vermelden dat het niet maar zo standaard is dat de combinaties altijd maar 10.000 euro of meer moeten kosten, daar zat er tijdens deze demonstraties geen 1 van bij, sterker nog, er zat een arm element combi van 1650 euro bij. Dat ik niet in het segment 300 euro acteer voor een tafel of arm element combinatie kun je me niet kwalijk nemen, dat is een keuze die ik zelf heb gemaakt. Wat moet je nog aan meerwaarde leveren in een segment waar al tientallen spelers actief zijn en waarbij het onderste uit de kan wel is bereikt?

 

Tevens vind ik dat je je helemaal niet geremd hoeft te voelen om die winkel hier te noemen, dit forum is jarenlang zijn uithangbord geweest, ik zou niet weten waarom dat nu niet meer gezegd kan of mag worden! Nogmaals, wat AS in het verleden (en tegenwoordig nog steeds) voor het fenomeen analoog heeft gedaan, verdiend alleen maar respect. Dat er meningsverschillen over het hoe en wat kunnen bestaan, heeft daar niets mee te maken! Net zo als ik met mijn dealers niet geheel Nederland kan bedienen of tevreden krijgen, kan AS in Sneek dat ook niet. Is ook onmogelijk, dus dat is geen discussie...

Link to comment
Share on other sites

 

Wat moet je nog aan meerwaarde leveren in een segment waar al tientallen spelers actief zijn en waarbij het onderste uit de kan wel is bereikt?

 

IS dat nou zo? Die tientallen spelers zijn vast niet zo deskundig en onderlegd als het selecte clubje analoog masters. Bij wie moet ik zijn om het beste element op mijn draaitafel/arm te krijgen, met de beste instellingen, zodat écht het onderste uit de kan wordt bereikt?

Is jullie draaitafel service daar nu ook voor in?

Levert die dan géén meerwaarde?

 

Ik vraag het je af.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Dat is een heel ander onderwerp Marc, dat heeft niets te maken met welke producten je verkoopt. Noem het maar een after-sales gat wat is ontstaan waar op deze manier een oplossing voor wordt geboden. 

 

Trouwens, hier nog eens zo over nadenkend, degenen die ons hiervoor benaderen (wat er best veel zijn trouwens), spelen eigenlijk altijd met een tafel/arm/element combinatie uit het hogere segment. Je bent er uiteindelijk toch altijd wel een 100-150 euro minimaal aan kwijt, dat vindt men (vermoed ik) te veel voor een budget tafel (niet denigrerend bedoeld, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).  Ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel?

Link to comment
Share on other sites

Misschien is het instellen van goedkopere elementen ook iets makkelijker omdat de naaldvorm minder geavanceerd is. Ik heb het vaak gedaan altijd met goede resultaten. Bij de Benz Ruby was ik voorzichtig en heb het uitbesteed.

Link to comment
Share on other sites

Is dat jouw setje, tomatamot?

 

@Arden, wat ik graag wil weten, hoewel off-topic (ik kan geen andere arm op mijn draaitafel plaatsen), is, óf het zin heeft de service hier te vragen.

De arm kan niet omhoog of omlaag, het element zit er op het oog goed in, de naalddruk en anti-skating is er op het gehoor op ingesteld. Ik heb geen meetspullen.

Het mag nu een budgetspeler heten, maar indertijd was het de sub-top van Dual.

En er is geen haar op mijn hoofd die denkt aan vervanging.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Tja, weet je Marc, kwaad kan het nooit, en ongetwijfeld kan de instelling beter. Maar heb je daar een dergelijk bedrag voor over, dat is de vraag.

 

Persoonlijk zou ik het er wel voor over hebben, met een verkeerde instelling kun je zelfs je platen slopen, maar ik geloof niet dat dat bij jou aan de orde zal zijn, dan had je dat ook vast wel gehoord. Daarbij, jij als tegel- en Gehakt gelovige, een beetje gezonde positiviteit van degene die hem afstelt doet ook nog iets he...

Link to comment
Share on other sites

Kijk! De favoriete luidsprekers van mijn wederhelft/schone helft/baas in huis!

Volgens mij kunnen jullie daar samen in begraven worden over een jaar of 50/60 Marco.

 

Hai Marc, ik denk dat Bob met plaatjes e.d. al heel wat kan bereiken bij de VTA. Moet je wel even te voren zeggen want ik weet niet of hij dat standaard bij zich heeft.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
40 minutes ago, Vinyl_Fuchs said:

Even relativerend: toonarmen en mc-elementen van >10k. Dan zou ik wanneer ik dan toch geld teveel heb eerder omzien naar een Harley Davidson. 😉 

Dat gevoel heb ik nou ook...Moet ik wel eerst de Corvette verkopen. En dan een mooie Harley Bobber. :) Maar dan wel met een lage arm, ummm ik bedoel stuur.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...