Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?

carl
 Share

Recommended Posts

Ik ben meer van de rebel style Fuchs...Als ik al 40 jaar schadevrij rij met een 4 wieler en ook in een vrachtwagen mag rijden, dan mag ik dat ook op een 2 wieler....Ik fiets waarempel elke dag.

Posted (edited)

Ik ga morgen mijn Graham arm ophalen bij Rick Paap. Hij heeft er een nieuwe armlift op geplaatst en bij het contragewicht een rubbertje.

Edited by carl

• 3 months later...

Ik denk zelf dat de ontwikkeling van toonarmen in het algemeen niet zo revolutionair is behalve nieuwe materialen zoals carbon die hier vroeger noet voor beschikbaar waren. Ik heb zelf de Ikeda, en denk dat dat geen dag en nacht verschil is met de Fidelity Research. De geometrie is identiek in elk geval.

Een arm die ik wel zou willen maar alleen nog 2de hands te vinden is, is de Air Tangent. Een vriend had deze arm op zijn draaitafel zitten in combinatie met een Koetsu element en dat combo maakte heel veel muziek.

fetch?id=49845&d=1491476802

Ik "mag" volgende week woensdag de Eminent ET2 lineaire arm weer werkend krijgen. Die heb ik al weer heel veel jaren geleden verkocht en de koper had hem enkele jaren vanwege verhuizingen niet gebruikt. Het voordeel van zo'n arm is, dat er geen mechanische lagers in zitten en normaliter eeuwig blijft werken. Een nadeel van de ET2 is, dat er een kloeke luchtpomp nodig is, en die maken best wel wat geluid. Maar met een lange slang, kun je die ver weg in een andere ruimte plaatsen. 

De AirTangent heeft denk ik minder lucht nodig vanwege de symmetrische opbouw.

18 hours ago, kappa7 said:

Ze hebben allemaal nog een fouthoek dus echt optimaal zullen ze nooit spelen.

Dat heeft toch elke normale arm George? Of bedoel je elke normale arm in vergelijk met een tangentiale arm?

17 hours ago, Wilke said:

Gewoon tangentiële arm ,mag ook nog lucht gelagerd zijn,een normale arm met een kogel element.

Ben zelf niet zo gecharmeerd van een tangentiale arm. Veel te complex, en de krachten die een element zijdelings krijgt te verwerken zijn niet onaanzienlijk. Denk dat het geheel aan bewegende massa zomaar over de 100 gram heen gaat. Dat is nogal wat.

De mooiste oplossing voor een arm zonder fouthoek is denk ik de Thales. Die heeft een soort van horloge lagering in de kop en bij het draaipunt. Dat is tangentiaal zonder de nadelen van een luchtsysteem en veel bewegende massa.

10 minutes ago, Edje2 said:

De mooiste oplossing voor een arm zonder fouthoek is denk ik de Thales. Die heeft een soort van horloge lagering in de kop en bij het draaipunt. Dat is tangentiaal zonder de nadelen van een luchtsysteem en veel bewegende massa.

Er word wel vaker gezegd dat de massa, bij luchtgelagerde armen,  problemen geeft en de naald daardoor schuin komt te staan maar dat is niet zo. Vergelijk het met een auto die vanaf nul in gang wil duwen, in het begin heb je veel kracht nodig maar eens die in beweging komt gaat het veel soepeler. Bij een luchtgelagerde arm is dat juist hetzelfde maar van zodra hij in beweging is, is hij wrijvingsloos.

Maar jij weet ook dat een plaat altijd in beweging is. Daarnaast zit het gat vrijwel nooit 100% in het midden waardoor de kracht zeker wel optreedt. Was het maar zo'n feest dat de bewegende massa zonder enige tegenkracht van begin naar het einde zou gaan.

4 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik "mag" volgende week woensdag de Eminent ET2 lineaire arm weer werkend krijgen. Die heb ik al weer heel veel jaren geleden verkocht en de koper had hem enkele jaren vanwege verhuizingen niet gebruikt. Het voordeel van zo'n arm is, dat er geen mechanische lagers in zitten en normaliter eeuwig blijft werken. Een nadeel van de ET2 is, dat er een kloeke luchtpomp nodig is, en die maken best wel wat geluid. Maar met een lange slang, kun je die ver weg in een andere ruimte plaatsen. 

De AirTangent heeft denk ik minder lucht nodig vanwege de symmetrische opbouw.

Hans, dat veel luchtpompen voor een tangentiale arm 'herrie' maken wil niet zeggen dat er geen stille luchtpompen bestaan. Die van Cock is/was absoluut stil er stond pal naast/onder zijn draaitafel met een slang van ongeveer 1 meter. Het merk weet ik niet meer, maar is zeker nog gewoon te koop. Anders even Cock bellen.

On 16-10-2024 at 14:39, Edje2 said:

Ik denk zelf dat de ontwikkeling van toonarmen in het algemeen niet zo revolutionair is behalve nieuwe materialen zoals carbon die hier vroeger noet voor beschikbaar waren. Ik heb zelf de Ikeda, en denk dat dat geen dag en nacht verschil is met de Fidelity Research. De geometrie is identiek in elk geval.

Die Fidelity Research bij Marco was van geborsteld aluminium en de Ikeda is van Chroom. Ik heb een Eames stoel van geborsteld aluminium: heel fraai. 

24 minutes ago, Ove Rickland said:

Hans, dat veel luchtpompen voor een tangentiale arm 'herrie' maken wil niet zeggen dat er geen stille luchtpompen bestaan. Die van Cock is/was absoluut stil er stond pal naast/onder zijn draaitafel met een slang van ongeveer 1 meter. Het merk weet ik niet meer, maar is zeker nog gewoon te koop. Anders even Cock bellen.

Dat weet ik, maar door de asymmetrie van de arm is er best veel druk nodig om hem vrij te laten lopen. Met de bijgeleverde pomp werkte het niet. Maar die was op 60 Hz uitgelegd. Op 50 Hz draait hij dan niet snel genoeg. 

En natuurlijk, er zijn schroefcompressoren die minder lawaai maken. 

Ik heb het over deze arm:

666et2.jpg