Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?

carl
 Share

Recommended Posts

Heb je met een licht gelagerde arm niet hetzelfde wat je met een magnetisch gelagerde arm ook hebt: altijd een beetje speling. Wanneer de naald op de plaat staat zal er altijd worden getrokken aan de arm wat bij meer of minder dynamiek fluctueert. Bij bijvoorbeeld een puntlager heb je daar geen last van. Dit filmpje laat dit effect ook vrij duidelijk zien. 

https://youtu.be/j0ZuukxmaVM?si=muLp-NuthU0PUYBG

Dit filmpje

1 hour ago, carl said:

Die Fidelity Research bij Marco was van geborsteld aluminium en de Ikeda is van Chroom. Ik heb een Eames stoel van geborsteld aluminium: heel fraai. 

De nieuwe ikeda’s zijn inderdaad Chrome behalve de rvs variant, die is ook geborsteld, maar kost nogal een lieve duit (15k). Ik heb een oude, die is ook geborsteld rvs.

Blijkbaar is het moeilijk om aan te nemen dat de massa van een tangentiële arm geen invloed heeft als hij speelt. Het is pure fysica maar vaak heeft het "gevoel" de overhand.

Beetje aparte reactie. Je geeft aan dat de massa geen rol speelt omdat de beweging van buiten naar binnen gaat. Als ik dan aangeef dat dat verre van het geval is moet ik maar aannemen dat dat zo is. Wil je het dan niet horen? Je weet toch zelf ook wel dat de massa van de arm heen en weer gaat om de beweging van de plaat? Ik vind niks moeilijk om aan te nemen, maar dit is gewoon niet waar wat je zegt.

2 minutes ago, Edje2 said:

Beetje aparte reactie. Je geeft aan dat de massa geen rol speelt omdat de beweging van buiten naar binnen gaat. Als ik dan aangeef dat dat verre van het geval is moet ik maar aannemen dat dat zo is. Wil je het dan niet horen? Je weet toch zelf ook wel dat de massa van de arm heen en weer gaat om de beweging van de plaat? Ik vind niks moeilijk om aan te nemen, maar dit is gewoon niet waar wat je zegt.

Het is spijtig dat jij de fysica negeert, maar geen probleem, eenieder moet vooral zijn weg volgen.

3 minutes ago, Duclaasie said:

Zou je dan willen uitleggen waarom fysica niet speelt bij een tangentiale arm @Bebatoli? Resonantie frequentie geldt toch evengoed voor een arm element combinatie bij een tangentiale arm?

Ik heb het over de laterale beweging waarbij aangenomen word dat de massa die laterale beweging beïnvloed word en dat klopt niet. Wat jij opnoemt is bij elke arm van belang.

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. De horizontale effectieve massa is van een tangentiale arm veel hoger dan een normale arm. Dat geeft zeer veel stress op een element. Ik weet niet wat de effectieve horizontale massa is van de Air Tangent, maar het is me opgevallen dat de effectieve horizontale massa nooit wordt opgegeven door de fabrikanten. Ben toch benieuw naar de fysische uitleg daarvan.

4 hours ago, Edje2 said:

Dat heeft toch elke normale arm George? Of bedoel je elke normale arm in vergelijk met een tangentiale arm?

In vergelijk met een tangentiale arm natuurlijk.

Ik speel niet met armen die van zich zelf al een fout marge hebben.

De horizontale massa is verder inderdaad hoger dan de verticale maar daardoor is deze ook minder gevoelig voor de resonantie frequentie.

Je hebt er immers 2 en die dempen elkaar eerder dan dat ze elkaar versterken.

Kortom waarom zou je nog met een traditionele arm willen spelen als je het ook gelijk goed kan doen.

50 minutes ago, Edje2 said:

Daar ben ik ook erg benieuwd naar. De horizontale effectieve massa is van een tangentiale arm veel hoger dan een normale arm. Dat geeft zeer veel stress op een element. Ik weet niet wat de effectieve horizontale massa is van de Air Tangent, maar het is me opgevallen dat de effectieve horizontale massa nooit wordt opgegeven door de fabrikanten. Ben toch benieuw naar de fysische uitleg daarvan.

Onzin ik speel al jaren met een tangentiale arm en tot nu toe is het enige element wat kapot is gegaan hier kapot gegaan in een traditionele arm. 

Ik weet niet, ben geen ervaringsdeskundige. Maar als je rekening houdt met de afstelling ervan en je element een voldoende lage compliantie heeft dat het alleen maar voordelen heeft.

12 minutes ago, Edje2 said:

Leidt niet dat kuzma er ook een leverde.

Snap ik niet. :)  Kuzma verkocht ze niet?

Destijds hadden we Holbo in ons gamma en die was eigenlijk een Bergmann killer.

De draaitafel heeft ook een luchtgelagerde tangentiale tonearm en het plateau is ook luchtgelagerd.

Word geleverd met een muisstille pomp. Prijs: 6500€

Holbo-TT-14012022-2.jpg

De ET2 tangentiale arm heeft een horizontale massa van ca. 30 gram en verticaal 7 gram. Bovendien hangt het contragewicht aan een bladveer, waardoor het contragewicht ontkoppeld is van de horizontale massa.

Bij een sterk slingerende plaat zag ik de naald wel duidelijk heen en weer gaan tov de body. Maar die platen verdwenen snel uit mijn collectie..Vertikaal heb je dat trouwens ook. Een ADC XLM element had dat het sterkst. Waarmee ik wil zeggen... het hangt ook van de stijfheid van de naaldophanging af. met een MC gebeurt er weinig.

32 minutes ago, Hans van Liempd said:

Bij een sterk slingerende plaat zag ik de naald wel duidelijk heen en weer gaan tov de body. Maar die platen verdwenen snel uit mijn collectie..Vertikaal heb je dat trouwens ook. Een ADC XLM element had dat het sterkst. Waarmee ik wil zeggen... het hangt ook van de stijfheid van de naaldophanging af. met een MC gebeurt er weinig.

Bij een klassieke arm is dat niet anders Hans.

• 1 month later...

Ik heb een nieuwe arm aangeschaft. Het was voor mij al een tijdje duidelijk dat ik tangentiaal wilde proberen, zonder compressor of andere moeilijkheden. Het is de Thales Simplicity II geworden. De arm is een mooi kunstwerkje en daarmee een fraai bezit. Ben er erg tevreden mee.