Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?

carl
 Share

Recommended Posts

2 hours ago, rbh said:

Ik heb een nieuwe arm aangeschaft. Het was voor mij al een tijdje duidelijk dat ik tangentiaal wilde proberen, zonder compressor of andere moeilijkheden. Het is de Thales Simplicity II geworden. De arm is een mooi kunstwerkje en daarmee een fraai bezit. Ben er erg tevreden mee. 

Gefeliciteerd!  Ik heb ‘m hier ook en ben er ook erg blij mee. 

1 hour ago, marc said:
4 hours ago, rbh said:

Ik heb een nieuwe arm aangeschaft. Het was voor mij al een tijdje duidelijk dat ik tangentiaal wilde proberen, zonder compressor of andere moeilijkheden. Het is de Thales Simplicity II geworden. De arm is een mooi kunstwerkje en daarmee een fraai bezit. Ben er erg tevreden mee. 

Gefeliciteerd!  Ik heb ‘m hier ook en ben er ook erg blij mee. 

Indrukwekkend, net de review van Art Dudly in Stereophile gelezen, heel bijzonder, gefeliciteerd.

53 minutes ago, Ivan10 said:

Bijzonder ontwerp met de scharnieren in de toonarmkop. 

Ja die scharnierwerking die in praktische zin spelingsvrij en zo'n beetje wrijvingsloos moet zijn, echt een hoogstandje van fijnmechanica.

Als dit voor RBH een kadootje van de Sint was moet ie wel heel lief geweest zijn afgelopen jaar.

1 hour ago, Buizerd said:

Ja die scharnierwerking die in praktische zin spelingsvrij en zo'n beetje wrijvingsloos moet zijn, echt een hoogstandje van fijnmechanica.

Als dit voor RBH een kadootje van de Sint was moet ie wel heel lief geweest zijn afgelopen jaar.

Die spelingsvrijheid heeft niks met de dwarsdrukcompensatie te maken. Doordat het verlengde van het element niet op het scharnierpunt uit komt, is er dwarsdrukcompensatie nodig. Door de 4 scharnierconstructie kan de naaldkracht gebruikt worden als dwarsdrukcompensatie. Maar de naaldtip moet dan zoals ik hierboven schreef precies op de juiste plek zitten.

Wat ik bij dit ontwerp wel opmerkelijk vind is de azimuth verstelling. Die is “spring loaded” wat bij mij niet echt logisch overkomt in een systeem waar je trilling en vering onder controle wil hebben. Of wordt de boel na het verstellen geborgd?

Dank allemaal. Had niet verwacht dat de arm hier zo enthousiast ontvangen zou worden. Het is inderdaad een geweldig stukje fijnmechanica wat ze klankmatig ook goed voor elkaar hebben gekregen. Ik speel met een tussenwiel aangedreven draaitafel, net als Art Dudley, en een Ortofon Cadenza Black.  Heb bij deze arm sterk het gevoel dat ik nog eens wat andere dingen kan proberen maar me om de arm geen zorgen meer hoef te maken. Nu na een maand of twee draaien blijft het nog steeds elke plaat een feest.  

25 minutes ago, Groovy said:

Visueel een hele mooie toonarm met die 2 buizen, Garrard gebruikte dat ook op de 100sb.

Klopt, ik heb zo'n Garrard 100 gekocht als voorbeeld om zelf mijn arm te bouwen. Ik heb al wel wat spullen klaar liggen en na de winter start ik er mee. Geen idee of het iets word maar ik ga er wel mijn best voor doen om het te laten slagen. De Zero arm is gewoon slecht uitgevoerd.

Zero arm:

4738676675_e4a55a05c2_b.jpg

5 hours ago, Groovy said:

Visueel een hele mooie toonarm met die 2 buizen, Garrard gebruikte dat ook op de 100sb.

Die had ik gekregen maar heb hem indertijd bij het oud vuil gezet.

Edited by carl

Just now, carl said:

Die had ik gekregen maar heb hem bij het oud vuil gezet.

Dat was dan ook een budget draaitafel, maar het principe is wel geniaal eenvoudig.

Overigens hoe technisch mooi al die armen ook moge zijn, persoonlijk zou ik altijd kiezen voor heel simpele constructies met weinig onderdelen.

Edited by carl

5 minutes ago, carl said:

Overigens hoe technisch mooi al die armen ook moge zijn, persoonlijk zou ik altijd kiezen voor heel simpele constructies met weinig onderdelen.

Dat begrijp ik.

Ik kies voor een arm waarvan ik denk dat die de beste performance kan geven. Zoals ik al aangaf, ik zou voor een luchtgelagerde tangentiële arm gaan moest ik er een kopen.

In feite zijn die arm complexe armen juist gebaseerd op het oplossen van iets wat complex is, namelijk de variatie in aftasthoek van een element. Dát is pas complex! In feite is een arm die geen of weinig fouthoek genereert juist veel simpeler, omdat afstel variabelen automatisch minder complex zijn. 

Edited by Duclaasie

29 minutes ago, Bebatoli said:

Dat begrijp ik.

Ik kies voor een arm waarvan ik denk dat die de beste performance kan geven. Zoals ik al aangaf, ik zou voor een luchtgelagerde tangentiële arm gaan moest ik er een kopen.

Hoe minder onderdelen en hoe simpeler de constructie, hoe minder er kan “rammelen” en zeker op termijn Gydo en Klaas.  Ik denk overigens dat de hoorbare effecten van de fouthoek zeer beperkt zijn gegeven een zeer goede arm. Nadeel van een tangiale arm is trouwens dat ze meestal kort zijn en daardoor eerder last hebben van niet perfecte platen. Overigens jammer dat er op mijn Oracle maar een arm past. Ik had graag een tangiale arm erbij geprobeerd om eerlijk te zijn.

Edited by carl

6 minutes ago, carl said:

Hoe minder onderdelen en hoe simpeler de constructie, hoe minder er kan “rammelen” en zeker op termijn Gydo en Klaas.  Ik denk overigens dat de hoorbare effecten van de fouthoek zeer beperkt zijn gegeven een zeer goede arm. Nadeel van een tangiale arm is trouwens dat ze meestal kort zijn en daardoor eerder last hebben van niet perfecte platen. Overigens jammer dat er op mijn Oracle maar een arm past. Ik had graag een tangiale arm erbij geprobeerd om eerlijk te zijn.

Een goede arm, eender welk type gaat niet "rammelen", ook niet op lange termijn.

Een luchtgelagerder tangentiële arm is zelfs eenvoudiger dan een roterende arm, behalve dat je geen fouthoek hebt is er ook geen anti skating nodig. Ook is de wrijving nagenoeg onbestaande bij deze armen, dus wiebelende platen leest die vrolijk af.

Of hoe een gevoel je kan bedriegen door de ogenschijnlijke eenvoud.

48 minutes ago, Bebatoli said:

Een goede arm, eender welk type gaat niet "rammelen", ook niet op lange termijn.

Een luchtgelagerder tangentiële arm is zelfs eenvoudiger dan een roterende arm, behalve dat je geen fouthoek hebt is er ook geen anti skating nodig. Ook is de wrijving nagenoeg onbestaande bij deze armen, dus wiebelende platen leest die vrolijk af.

Mooi gesproken en wat mij betreft groot gelijk. 

1 hour ago, Bebatoli said:

Onder meer Michael Fremer beweert dat van het rammelen Guido. En dat verhaal dat een korte tangiale arm eerder last heeft van niet rechte platen komt van Ruud Jansen. Die knaap heeft er trouwens wel verstand van en indertijd heeft hij echt alles geprobeerd.. Een echte dinosauriër.