Members Arden Posted 4 januari 2013 Members Report Share Posted 4 januari 2013 Tja, je kunt ook niet alles hebben he... Maar ik zal je ff wat influisteren, ik zag zojuist de nieuwe prijslijst van Jelco voorbijkomen, de 750 LB (12 inch in mat zwart) kent een adviesprijs van € 999,= Nu kun je alles relativeren, maar voor zo'n arm vind ik dat dus echt een koopje (IK vind hem nog steeds beter als een SME IV)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 4 januari 2013 Report Share Posted 4 januari 2013 Ik ben echt verknocht aan mijn Terminator... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 4 januari 2013 Report Share Posted 4 januari 2013 Tja, je kunt ook niet alles hebben he... Maar ik zal je ff wat influisteren, ik zag zojuist de nieuwe prijslijst van Jelco voorbijkomen, de 750 LB (12 inch in mat zwart) kent een adviesprijs van € 999,= Nu kun je alles relativeren, maar voor zo'n arm vind ik dat dus echt een koopje (IK vind hem nog steeds beter als een SME IV)... Ik weet ook nog wel een mooie arm Overigens voor de liefhebber Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 5 januari 2013 Report Share Posted 5 januari 2013 Tja, je kunt ook niet alles hebben he... Maar ik zal je ff wat influisteren, ik zag zojuist de nieuwe prijslijst van Jelco voorbijkomen, de 750 LB (12 inch in mat zwart) kent een adviesprijs van € 999,= Nu kun je alles relativeren, maar voor zo'n arm vind ik dat dus echt een koopje (IK vind hem nog steeds beter als een SME IV)... Voor een 12" arm lijkt me dit een hele goede keuze! Maar nogmaals, ik heb een goede Jelco 9" dit jaar vervangen door een AudioMods die maar iets duurder is, en het verschil is echt te groot. De Jelco is zeker muzikaal, maar dynamisch en analytisch geen partij voor een AudioMods die veel betere lagers e.d. heeft. Misschien ook wat oneerlijk, massaproduktie met een uitgebreid importeur- en dealernetwerk vergelijken met een handgemaakt produkt direct van de fabrikant...maar in tijden van crisis wellicht een goed idee! En een arm is altijd een goede investering, als je bedenkt hoe lang zo'n arm meegaat in vergelijking tot een element. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 5 januari 2013 Report Share Posted 5 januari 2013 Spido je raaskalt er maar weer op los (...) Garrard/Thorens idler aangedreven platenspelers die zouden rumblen, ga eerst weer eens luisteren naar zo'n rumble bak en verbaas je, waarschijnlijk kom je op je woorden terug. Beste Ruud, Al in de vroege jaren zeventig stelden we vast dat de Garrard 401, net als zijn voorganger 301, heel goede kwaliteiten had op het gebied van gelijkloop (minimale wow & flutter), maar vrij veel rumble leverde. Met kleine pestpokkespeakertjes maakte dat niet zoveel uit. Maar als je grote luidsprekersystemen met grote woofers had: dan wèl! En die hàd Spido. Jij niét, wellicht? Het mag dan zo zijn dat de Garrard 401 vergeleken bij andere draaitafels uit de tijd dat hij nieuw was weinig last van rumble had maar na de komst van snaaraangedreven draaitafels - naar het concept van Acoustic Research - waren de Garrard 401 en andere draaitafels die met een tussenwiel werden aangedreven beslist de stilste niet meer. Het is buiten kijf dat het vlaggenschip van Gerrard mooi en degelijk is gemaakt maar het is wel een gepasseerd station. Mijn advies zou dan ook zijn: de 401 (laten) restaureren, lekker verkopen en er bijvoorbeeld een Thorens TD125 voor in de plaats aanschaffen als het je te doen is om mooie lage rumblewaardes want dat type platenspelers stommelt toch echt hoorbaar minder dan de Garrard 401 of Thorens TD124.Laatst bewerkt op: 13 februari 2010, 03:43:11 door Ruud13 http://www.hififorum...p?topic=17725.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 5 januari 2013 Report Share Posted 5 januari 2013 (edited) Die hád ik dus ook, TDL reference en een stel IMF RSPM, voorwaar speakers die beide het onderste uit de laagkan halen. En totaal geen last van rumble, nu kan het ook aan mij liggen maar ik ben nogal allergisch voor slechte laagweergave, vraag Hans maar. . Correctie Ivan, waarvoor bedankt. Edited 5 januari 2013 by Ruud Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 5 januari 2013 Report Share Posted 5 januari 2013 Nee, Ruud dat is de Thorens TD126 Mk III denk ik met die afwijkende motor, die constant checkt of alles op snelheid loopt en corrigeert tussentijds. Die probeer ik nu aan de praat te krijgen LOL met SME arm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 5 januari 2013 Report Share Posted 5 januari 2013 Die hád ik dus ook, TDL reference en een stel IMF RSPM, voorwaar speakers die beide het onderste uit de laagkan halen. En totaal geen last van rumble, nu kan het ook aan mij liggen maar ik ben nogal allergisch voor slechte laagweergave, vraag Hans maar. Slecht laag ontstaat vaak doordat de karakteristiek naar de knoppen gaat door b.v. staande golven. Staat er nu zo'n staande golf in de kamer op de frequentie waarop zo tussenwiel draaitafel rumbelt, dan kan het heel goed zijn dat dit zomaar met 30 dB versterkt in je kamer terecht komt. Vroeger werden luidsprekers vaak in hoeken van kamer gezet. Het laag op platen was immers dikwijls aan de magere kant of werd door de toenmalige elementen mager weergegeven. Die laagversterking kwam dus goed uit. Een andere mogelijkheid was, om de laagregeling wat op te draaien. Op veel plaatsen stond dat ding altijd helemaal open gedraaid. Logisch dat tussenwieldraaitafels dan een slechte naam krijgen. Met de snaaraandrivers was het "probleem" opgelost. zelfs mét de lage toonregeling voluit, was er geen rumbeltje te bespeuren. Daar komt bij dat de meeste tussenwieldraaitafels van Dual of Lenco waren. Toch wel iets anders dan zo'n Garrard of Thorens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 5 januari 2013 Report Share Posted 5 januari 2013 Gaan we schelden? M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari 2013 Author Report Share Posted 6 januari 2013 Ik heb er wel eens met Ruud Jansen over gehad. Hij zelf heeft een Thorens 124 gehad en werkelijk van alles geprobeerd om de rumble weg te krijgen. Uiteindelijk kocht hij een Thorens 125. Johannes le Bung (van het boek over de 124) beschrijft een project van een vriend voor de aanpak van rumble, was nog niet gelukt met inzet van grote middelen. Ook Henk N heeft een uitgesproken mening over dit thema.Principieel is aandrijving door een snaar superieur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 Ook Henk N heeft een uitgesproken mening over dit thema.Principieel is aandrijving door een snaar superieur. Is wel een beetje kort door de bocht. Elke techniek heeft zijn voor en nadelen en als deze niet goed is uitgevoerd dan zal geen enkele techniek voldoen. Wordt deze wel goed ge implementeert dan zijn met beide technieken hele goede resultaten te halen. Zelf vind ik een massa loopwerk met een snaar de mooiste oplossing maar moet zeggen dat de Gerard zo als deze bij Ruud staat het ook erg goed doet en ik zo direct geen opvallende dingen gehoord heb die daar niet hoorde. Ook heb ik inmiddels wat demo's gehoord van Hanze hifi met de TD124 en dat doet het toch ook wel erg goed. echter is er een ding waar je bij de tussen wiel loopwerken op moet letten. Bij het opstarten mag de motor niet slippen op het wiel, dit zal een kuiltje in het rubber veroorzaken waardoor er inderdaad problemen kunnen ontstaan. Let je hier goed op dan zijn beide compromissen goed mee te leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari 2013 Author Report Share Posted 6 januari 2013 Volgens mij is er geen motor op de wereld die geen trillingen opwekt. Met een snaar komen die trillingen minder over op het plateau. Ik denk George dat het goede functioneren van Garrard en Thorens 124 er alleen op duidt dat dit niet direct hoorbaar is. Maar het is er wel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 Dat zeg ik elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Zo ook een snaar aangedreven systeem. Het is dan maar net met welk compromis je het beste kunt leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari 2013 Author Report Share Posted 6 januari 2013 Wat is het nadeel van een snaar George? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 Ik dacht, dat het hier over armen zou gaan. En een arm is altijd een goede investering, als je bedenkt hoe lang zo'n arm meegaat in vergelijking tot een element. En zeker een luchtgelagerde arm. die slijt helemaal niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 Ik ben blij met mijn TP-90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari 2013 Author Report Share Posted 6 januari 2013 Ik dacht, dat het hier over armen zou gaan. En zeker een luchtgelagerde arm. die slijt helemaal niet. Als je wat ouder wordt dwaal je wel een af Hans. Vrouw op stap, buis kapot. Het zit niet altijd mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 Wat is het nadeel van een snaar Bijvoorbeeld door de elastisiteit van de snaar wordt het plateau ongelijkmatig aangedreven, wwar de snaar van het plateau af komt wordt ze iets opgerekt, waar ze naar het plateau toe gaat relaxeert ze. Een andere is micro slip van de snaar rond het plateau, dit treed op als je harde niet elastische snaren gebruikt. Zo zijn er wel meer dingen te bedenken. Ik heb een voorkeur voor goede direct drives, in een direct vergelijk met m'n Nottingham zijn ze in bepaalde opzichten toch "strakker". Het is allemaal maar net aan welke kant van de zaak je compromissen wilt sluiten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 En zeker een luchtgelagerde arm. die slijt helemaal niet. maar de pomp des te meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 maar de pomp des te meer De mijne draait nou al weer enkele jaren, en voor minder dan € 100,- heb ik een nieuwe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 6 januari 2013 Report Share Posted 6 januari 2013 Is dit nog wat, of wordt je er alleen maar arm van? http://www.hanzehifi.nl/shop/index.php?item=emt-997&action=article&aid=257〈=NL Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 6 januari 2013 Author Report Share Posted 6 januari 2013 Vat en zeker een nabouw. Misschien weet Spido het wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 8 januari 2013 Report Share Posted 8 januari 2013 Ja, een nieuwe EMT arm: http://www.emt-studiotechnik.de/Tonearm.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 Ongetwijfeld een prima arm... in combinatie met - een draaitafel als de EMT 950 en - een element als de EMT TSD 15 ("Tondose") of een EMT J-serie type, of een Ortofon SPU, en - een pre-crisisjaren, professioneel ("the sky is the limit!") budget. De kwaliteit is natuurlijk uitstekend, zowel wat momentane prestaties betreft als qua duurzaamheid... Maar de arm is vanzelfsprekend - vanwege de prijs alléén al! - slechts voor professionele studio's interessant. En eventueel voor EMT-fetisjisten. Hoewel... wellicht óók wel voor tamelijk fanatieke audiofiele consumenten die tòch geld zat hebben! (...) As for music, the most important thing I can tell you is that the EMT 997 was the least wimpy, least wispy tonearm I've ever heard. The flutes on Lorin Maazel's recording of Bruckner's Symphony 5 (London CSA-2238) had more substance and color through the EMT than through any other tonearm I've tried on the already substantive-sounding Thorens—in addition to which, they sounded like full-size instruments played by adult males, as opposed to toy instruments played by small woodland animals. Distant though they were, Max Roach's cymbals on the title cut of Duke Ellington's Money Jungle (United Artists/Classic 15017) sounded as though they were made out of brass, not air and metal dust.Another large part of the EMT 997's success was that it didn't seem to distort sound in its temporal plane. Flow and momentum—the ability to put across the illusion that reproduced sound is moving inexorably forward, from note to note—were utterly unscathed by the 997. And, believe me, it's a lot easier to understand music when it sounds like music, and not just a succession of "realistic" sounds. (...) http://www.stereophi...sten/index.html alg.: http://www.fabtech.d...les_emt950.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 Nee, Ruud dat is de Thorens TD126 Mk III denk ik met die afwijkende motor, die constant checkt of alles op snelheid loopt en corrigeert tussentijds. Die probeer ik nu aan de praat te krijgen LOL met SME arm. Beste Ivan10, Uit jouw antwoord aan Ruud meen ik te kunnen opmaken dat hij in zijn oorspronkelijke (en daarna wijselijk gecorrigeerde) posting een onjuiste, denigrerende opmerking maakte ten aanzien van het aandrijfsysteem van de Thorens TD 126 mk III "electronic". Ten aanzien van deze draaitafel wens ik het volgende op te merken: Al vele jaren lang - eigenlijk al sinds eind jaren '70 - is deze draaitafel Spido's eerste keuze (weliswaar met een korte onderbreking door een Denon direct-drive type, maar die was niet hoorbaar/merkbaar/testbaar beter dan de TD 126 en kon bovendien geen 78 toeren draaien). Deze speciale versie (mk III "electronic") van de Thorens TD 126 is uitgerust met een continu geregelde 72-polige DC motor met tachogenerator. De andere versies (mk I, mk II en mk IV) hebben een simpele (maar uitstekende!) 16-polige AC synchroon motor. Vinylengine geeft als haar eigen oordeel: (...) In the constant battle against rumble, Thorens designed a servo controlled electronic belt-drive to associate with their unique floating suspension system. Thanks to this exclusive design, the TD-126 can claim rumble figures equalled by no other drive system. (...) (Rumble: -52 dB ongewogen / -72 dB gewogen, DIN 45 539) Verder citeert Vinylengine het testresultaat van HiFi Choice: (...) The unit gave fine, wow-free performance. The bass was comparatively even and extended, while good stereo depth and ambience were apparent. (...) http://www.vinylengi...ens/td126.shtml Spido vermoedt overigens dat de "wow-free performance" (< 0,035% Tonhöhenschwankungen vlgns. DIN 45 507) niet alleen aan de electronische servo-controlled draaisnelheid is te danken, maar (en wellicht zelfs vooràl!) ook aan het zware (buitenste) draaiplateau (2,15 kg zinklegering, met lood gestabiliseerd), dat ook al zònder electronische correcties een uitstekende vliegwiel-werking garandeerde. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now