Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?


carl
 Share

Recommended Posts

Rudolf,heeft eens een uitspraak gedaan als je een goed element hebt en de juiste appendage hebt zijn de verschillen erg klein tussen de elementen en daar kan ik mij wel in vinden

 

mvg wol

 

Over het algemeen ben ik geneigd tot het doen van genuanceerde uitspraken en het geven van voorzichtige oordelen.

Maar in het geval van pick-up elementen is het net zo als bij luidsprekers*: er zijn er maar een paar die echt goed zijn, en de rest is bagger!

 

* (en bij microfoons en hoofdtelefoons)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Yep dat is em Marco. !! Thanks!!

Hoe ken jij Pierre? :)

 

Hoe ken ik Pierre... Hij is gespecialiseerd in Buizen en Hoornluidsprekers, dat zijn, tesamen met draaitafels, ook de pijlers van mijn bedrijf. Dan is het niet meer zo moeilijk.

Daarbij heb ik Kuzma heel hoog zitten, daar staat hij vol mee! Ga daar de 4 pointer eens een keer beluisteren, in mijn opinie echt 1 van de allermooiste toonarmen in de wereld. Veel duurdere armen zijn vrij eenvoudig te vinden, maar veel beter? Als A.J. dan nog een elementje bouwt gespecificeerd op die arm, is hij niet meer van deze wereld.

 

Als ik dat merk toch zelf eens te pakken kon krijgen... Een paar maanden geleden heb ik van Franc Kuzma zelf een demonstratie gehad met zijn nieuwe Stabi M tafel ( met afstandsbediening!) voorzien van de 4-pointer, echt fantastisch! En prijzig, maar dat is een detail...

 

Als ik zo het rijtje favoriete armen nog eens terugkijk kom ik ongeveer op dit lijstje:

 

Kuzma 4 pointer

Triplanar mk III

Graham Phantom II Supreme

Dynavector DV 507 mk II

Pluto 6A

Reed 3P 12 inch

Kuzma 313 VTA

Jeclo 750 12 inch

 

Niet perse in deze volgorde trouwens, als we naar de prijzen gaan kijken staat de Jelco (met een prijs van een 3e tot een 5e van de rest van de armen) zonder twijfel op 1.

Op de 4 pointer, de Pluto en de Phantom na heb ik ze allemaal gehad of heb ik ze nog, met de 4 pointer, de Pluto en de Phantom heb ik shows gedraaid, ik ken ze dus allemaal heel goed.

De Triplanar is op papier trouwens de makkelijkste arm, daar heb ik juist de meeste moeite mee gehad hem echt goed te laten spelen. Het mooiste resultaat was met een vdH Frog, terwijl het met een Strain Gauge, Grado, Benz of EMT het allemaal net niet was.

 

De Basis, VPI, ClearAudio, Helius, SME en Caliburn armen die ik heb gehoord of gehad konden mij vooralsnog niet volledig overtuigen, hoe goed sommigen dan ook op papier mogen zijn.

 

Wordt weer vervolgd...

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Goed voorbeeld doet goed volgen.

T3Carbon.jpg

 

Afgelopen maand veel contact gehad met Vic voor het leveren van de carbon delen.

Blijkbaar kan hij ze nu zelf ook bouwen.

 

Hij heeft er wel wat moois van gemaakt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • Members

Goed voorbeeld doet goed volgen.

T3Carbon.jpg

 

Afgelopen maand veel contact gehad met Vic voor het leveren van de carbon delen.

Blijkbaar kan hij ze nu zelf ook bouwen.

 

Hij heeft er wel wat moois van gemaakt.

Van de week weer eens een keer naar de Nederlandse versie van die arm zitten luisteren, het blijft ook idd geen straf! Binnenkort moet ik met een tafel aan de gang waar de Rockport Sirius luchtgelagerde arm op zit, dat wordt voor mij de eerste kennismaking met deze arm. Hij heeft het mest weg van de Kuzma variant, die ken ik dan weer wel, heel benieuwd hoe de Rockport zich tot de Kuzma houdt.

Link to comment
Share on other sites

Ik vond het ook erg leuk om mijn eigen tafel eens te beluisteren in een echte top set.

Nog bedankt voor het beschikbaar stellen van de Grail en de Octave V80.

 

Die Rockport sirius is ook wel erg mooi.

Zit de bijpassende tafel er ook bij?

Ik heb ze nog niet beluisterd maar het is een lust voor het oog.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Valt ie uit elkaar dan? :)

 

Of gaat het over het weglaten van dwarskracht compensatie?

 

Hier biedt iemand hem al aan...

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/platenspelers-en-pick-ups/m858087581-audio-creative-groovemaster.html

 

Ik kan me wel voorstellen dat ze een probleempje met de naam gaan krijgen...

http://www.pbnaudio.com/audio-components/audio-turntables/groovemaster

Edited by Duck-Twacy
Link to comment
Share on other sites

Ik vind het wel een leuke arm om te zien.

Voor de eerste 10 kopers  koste hij e750.

Nu kun je ook een banaan arm te kopen ook voor e950.

Heb ik van Emt altijd al wil hebben maar die zijn duur.

Link to comment
Share on other sites

Valt ie uit elkaar dan? :)

 

Of gaat het over het weglaten van dwarskracht compensatie?

 

Dat bedoel ik nog niet eens, maar wat gelijk opvalt is de hoek van de verticale lagering met de arm. Die hoort hetzelfde te zijn als de offset hoek van het element anders krijg je een variërende azimut. Wat vooral bij lijncontact naalden knap vervelend is. Kijk maar eens naar de Thorens armen.

Link to comment
Share on other sites

Mm, ja die as staat bij de meeste armen schuin..

 

Wel een beetje eigenaardig, daar Marco azimut zo uitgebreid behandelt in zijn instel artikel.

 

http://www.audio-creative.nl/projecten/hoe-regel-je-een-platenspeler-element-af/5/

 

Ik weet er niet genoeg vanaf om iets zinnig over te zeggen. Hopelijk valt het mee met dit punt.

Link to comment
Share on other sites

Dat bedoel ik nog niet eens, maar wat gelijk opvalt is de hoek van de verticale lagering met de arm. Die hoort hetzelfde te zijn als de offset hoek van het element anders krijg je een variërende azimut. Wat vooral bij lijncontact naalden knap vervelend is. Kijk maar eens naar de Thorens armen.

 

Draaipunt van de arm veranderd hier mee toch niet?

Link to comment
Share on other sites

Dat scharnierpunt hoort natuurlijk op naaldniveau te liggen. Anders wordt het met kromme platen helemaal niks.

Door deze haakse constructie, krijg je bovendien, dat beide lagers tegelijk bewegen wanneer de bobbelplaten hebt.

 

En wat vindt ik dat hamerslag foeilelijk... Dat smeer je ergens op om fouten in het oppervlak te verdoezelen.

Link to comment
Share on other sites

Dat scharnierpunt hoort natuurlijk op naaldniveau te liggen. Anders wordt het met kromme platen helemaal niks.

Door deze haakse constructie, krijg je bovendien, dat beide lagers tegelijk bewegen wanneer de bobbelplaten hebt.

 

En wat vindt ik dat hamerslag foeilelijk... Dat smeer je ergens op om fouten in het oppervlak te verdoezelen.

Het staat moor bij de emaille pannen

63370-2.A-B_1.jpg

 

Vinyl blijft natuurlijk techniek van 100 jaar geleden

Link to comment
Share on other sites

Het staat moor bij de emaille pannen

 

 

Vinyl blijft natuurlijk techniek van 100 jaar geleden

100 jaar geleden.....

toen speelden we nog op kolengestookte versterkers en namen we op op houten banden. (vrij naar Jiskefet)

Link to comment
Share on other sites

Geef mij maar een rb2000 met bijbehorende draaitafel, element en bijbehorende phonotrap. Vinyl oude technologie, zeker. Maar in het geluid heb ik dat nog nooit terug gehoord. The proof of the puding is in the tasting zeggen de Engelsen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...