Jump to content

Welke Arm Zou Je Op Je Draaitafel Willen ?

carl
 Share

Recommended Posts

Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag van de topic starter: Ortofon AS212.

Op àl mijn draaitafels: ook de draaitafels die nu nog met bijvoorbeeld SME zijn uitgerust.

Ortofon AS212 is de beste arm die ooit werd gemaakt. 

Het beste is al lang gewéést.

http://ortofon.com/images/tonearms/AS212/AS%20212.jpeg

http://ortofon.com/images/tonearms/AS212/AS%20212%20MkII.jpeg

Hmmm ik heb een Apheta en daar is veel zorg besteed. De Apheta wordt met de hand gemaakt, de maker van het element staat op een papier dat in de doos zit. Verder is het element gemeten en wordt de voor dat element specifieke naalddruk aangegeven, in mijn geval 1,80 gram in plaats van de 1,75. Ook wordt de afgiftespanning voor links en rechts weergegeven. Mijn apheta is aan beide kanalen gelijk tot twee decimalen achter de komma. In ieder geval makkelijk om de dader te vinden bij Rega want die staat op het papier. Maar ik word eerlijk gezegd wel een beetje achterdochtig. Ik zou zo snel niet een fout element ten overstaan van publiek aan de kaak stellen. Dat is niet netjes. Wat voor boodschap wil je daarmee afgeven? Ik heb nog nooit enig problem gehad met mijn Rega spullen en ik heb er toch aardig wat versleten.

Het beste? Ziet er niet zo best uit:

Error 1011 Ray ID: 18516bcfd397147f Access denied

What happened?

The owner of this website (ortofon.com) does not allow hotlinking to that resource (/images/tonearms/AS212/AS 212 MkII.jpeg).

(...) Ik heb nog nooit enig problem gehad met mijn Rega spullen en ik heb er toch aardig wat versleten.

Beste Karma,

Mijn Ortofon AS212 armen - ik gebruik er tenminste twee vrij intensief - dateren uit 1972 en zijn NIET versleten.

as212_951499.jpg   

Hans, je geeft aan dat in het verhaal van deze persoon de moraal van het verhaal was dat ook bij dure elementen fouten worden gemaakt. Maar dat is niet de enige boodschap die hij uitzendt!

@ Spido: Inderdaad armen e.d. slijten nauwelijks. Ik heb tien jaar gespeeld met een volledige ribbelkast set van Rega. Daarna overgestapt naar het nieuwe spul. In de tussentijd wel een Exact van Rega vervangen voor een nieuwe.  

Hans, je geeft aan dat in het verhaal van deze persoon de moraal van het verhaal was dat ook bij dure elementen fouten worden gemaakt. Maar dat is niet de enige boodschap die hij uitzendt!

@ Spido: Inderdaad armen e.d. slijten nauwelijks. Ik heb tien jaar gespeeld met een volledige ribbelkast set van Rega. Daarna overgestapt naar het nieuwe spul. In de tussentijd wel een Exact van Rega vervangen voor een nieuwe.  

Bedoel je mij? Het is wat Hans zei. Het ging echter niet over kanaalongelijkheid, met de hand wel of niet gemaakt, meetwaarden erbij etc.  De Apheta die tijdens de workshop (op foto) te zien was, kon geen rechte hoek maken met de plaat, of je zou het element 10 graden moeten kantelen in de headshell. 10 graden is nogal wat.

Ik merk dat je een grote voorkeur voor Rega hebt. Als je een P9 of RP10 hebt, gefeliciteerd. Het zijn erg mooie en goede draaitafels.

De Rega's die ik veelal onder handen krijg wil je echter nog niet gratis. Dan zou ik eerder voor 5 tientjes een 2de hands Pioneer PL-12 proberen te vinden. Onlangs kreeg ik een RP1 ter reparatie. Motor zit eronder gelijmt en was er onder uit gevallen (lijm verzaakte, glad oppervlak (motor) tegen geribbeld oppervlak (onderkant speler) gelijmt, niet gebruik makende van opvullende lijm). Wie fantaseert zo'n constructie? De speler was geleverd met het Performance Pack (niet meer dan een ander element, andere aandrijfriem, een dempertje op de arm en een wollen mat). Het element, Bias2, had een kanaalongelijkheid van 20%! De aandrijfsnaar is niet zwart, maar natuurkleurig. Daardoor soepeler, maar vergaat sneller (in de zwarte zit roet wat de houdbaarheid verbetert). Het dempertje op de arm zorgde ervoor dat het balansgewicht niet ver genoeg naar voren kon, om de juiste naalddruk in te stellen (met ringetje was de naalddruk max 1,35g, terwijl het element echt wel die 1,75g nodig had om enigszins te sporen. De wollen mat kan.

Verder de nodige P3, RP3 en P25 onder handen gehad. Gelijkloop van de motor is niet bepaald geweldig bij deze spelers. Bovendien ben ik ook geen fan van de Rega armen. Ze lopen gewoon niet soepel genoeg (behalve de RB900 en de opvolgers daarvan).

Om je gerust te stellen, die Exact is echt wel een leuk ding. Speelt prima en maakt muziek. Ze kunnen het wel bij Rega. De Apheta op de foto bij de lezing werd ook zonder problemen vervangen door een nieuw, goed exemplaar. Jammer dat ie door de eindcontrole gemist werd. 

Ik vind het alleen jammer dat een merk dat goede producten maakt zich laat verleiden tot het maken van dingen die m.i. eigenlijk niet kunnen. Ik begrijp ook wel dat iemand een platenspeler wil hebben voor een paar honderd euro, maar als gerenomeerd merk moet je je eigenlijk niet willen laten verleiden tot het op de markt zetten van niet zo'n best materiaal, om ook daar een graantje mee te kunnen pikken.

............ Ik begrijp ook wel dat iemand een platenspeler wil hebben voor een paar honderd euro, maar als gerenomeerd merk moet je je eigenlijk niet willen laten verleiden tot het op de markt zetten van niet zo'n best materiaal, om ook daar een graantje mee te kunnen pikken.

Dat deed Thorens toch niet anders in de jaren '70 - '80? Toen was b.v. de TD160 hun betere model en voor de helft van de prijs daarvan kocht je begin jaren '80 een TD110. De arm daarvan was prima maar wel met een wiebelende plastic plint, plastic binnen plateau wat in veel gevallen niet helemaal zuiver liep en een goedkoop Mabuchi motortje.

Dat deed Thorens toch niet anders in de jaren '70 - '80? Toen was b.v. de TD160 hun betere model en voor de helft van de prijs daarvan kocht je begin jaren '80 een TD110. De arm daarvan was prima maar wel met een wiebelende plastic plint, plastic binnen plateau wat in veel gevallen niet helemaal zuiver liep en een goedkoop Mabuchi motortje.

Ja, en? Er waren ook nog wel andere merken die dat deden, zoals Dual, Technics.

Er zijn anders ook TD160 MKII met zo'n plastic binnenplateau. Erger van dat plastic binnenplateau is, dat de as ook een stuk dunner is. Ergens rond 1978 is het mis gegaan.

Ik heb overigens zo'n TD110 gehad. Die speelde perfect tot het eind (2003 ?). Toen heb ik hem in prima staat verkocht.