Jump to content

Phonotrap"je" Zelluf Bouwe

Sodejuu
 Share

Recommended Posts

Heren (en dames),

Bij deze een (foto)verslagje van de in aanbouw zijnde phonotrap die ik aan het bouwen ben. Geen eigen ontwerp, maar een ontwerp van Nelson Pass op pcb's die ik van Duck Twacy gekregen heb (ze waren onbestukt). Ik had beloofd dat ik 'm zou bouwen en ik los mijn beloftes meestal in. Ik had al eerder de Pass Pearl clone gebouwd. Die speelt nu bij een kennis van mij (en klinkt bezopen goed). En nu is de Pass Ono Clone aan de beurt. Voorwaar geen simpel dingentjen en alles op z'n Amerikaans overkil. Geen opamps, maar jfets en mosfets, gematcht, natuurlijk, want anders werkt het niet

Ik ben nu ruim 3 jaar bezig met dit ding.Na veel gezoek en gepuzzel zijn nu wel alle onderdelen en materialen binnen om het geheel eindelijk compleet te maken. Het verzamelen van allehande, deels exotische onderdelen heeft ook veel tijd (en geld) gekost. Ik werk eraan als ik zin en tijd heb. Dat laatste is spaarzaam. Het eerste komt vaker voor, maar niet zo vaak in combinatie met het laatste. Als er geen druk achter zit, dan laat ik dergelijke dingen nog wel eens liggen (sorry ;) )

P1010469.jpg

P1010502.jpg

P1010501.jpg

P1010503.jpg

Wat jullie hier zien is alleen de voeding. Nee, het wordt geen poweramp en ik heb ook niet per ongeluk de verkeeerde foto's geupload. Hier is nog niks geen RIAA correctie of enig versterker gedeelte op te zien. Het geheel komt wel in 2 van deze kasten die ik uit Italié heb laten komen.

Ik zal dit topic bij tijd en wijlen voorzien van nieuw fotomateriaal. Op welke termijn dit project af is weet ik niet, maar ik verwacht toch dat het nu niet meer al te lang zal duren.

• Members

Deftig! En goed bezig (je weet wel)...

Hoe die Pass dat vroeger deed weet ik niet, ik heb die Aleph serie ooit gehad incluis de Aleph-Ono (nog steeds een geniale naam met woordspeling), maar die was niet zo groot. Groot klinken deed hij dan weer wel.

Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

Indrukwekkend om zien, ook al heb ik er de ballen verstand van van zo'n opbouw ;)

Wat mij als leek interesseert Roger, zijn foto's waar je start van een lege printplaat en in enkele stappen laat zien waar je bent uitgekomen ... zou nog meer "petje af" gevoel oproepen.

Indrukwekkend om zien, ook al heb ik er de ballen verstand van van zo'n opbouw ;)

Wat mij als leek interesseert Roger, zijn foto's waar je start van een lege printplaat en in enkele stappen laat zien waar je bent uitgekomen ... zou nog meer "petje af" gevoel oproepen.

Had ik graag willen doen Stef, maar ik ben pas beginnen te fotograferen toen ik alle onderdelen al op de print had. Het houdt bovendien ook behoorlijk op als je tijdens het solderen telkens de bout aan de kant moet leggen om een foto te maken.

Had ik graag willen doen Stef, maar ik ben pas beginnen te fotograferen toen ik alle onderdelen al op de print had. Het houdt bovendien ook behoorlijk op als je tijdens het solderen telkens de bout aan de kant moet leggen om een foto te maken.

Was ik mij achteraf ook aan het realiseren Roger

je zit in een workflow en dan eventjes stop 'foto-time", dat doet een mens niet hé

Ha Roger, mooi dat je al zo ver bent. Ziet er strak uit

Ze zijn ooit op diyaudio gekocht van zekere een Nagard (voor weinig):

http://www.diyaudio....html#post315210

Er staan daar wel wat plaatjes van naakte PCBs (maar je moet denk ik wel aangelogd zijn om ze te kunnen zien)

• 4 weeks later...

En het project gaat verder ...

P1010546_zps024fab2c.jpg

P1010547_zps4e36f6f3.jpg

P1010548_zpsa760edce.jpg

P1010549_zps2fa2f0e8.jpg

P1010551_zps500e851c.jpg

P1010554_zps6ffedfd7.jpg

P1010555_zps3875b83d.jpg

P1010556_zpsb7b31544.jpg

TEGENVALLER !!!. Bij het op spanning zetten van de phono knalde het linker kanaal eruit. Er zit nu ergens een defect component (of meerdere). Ik heb op dit moment op links geen referentie 30V. Ik moet dus al gelijk beginnen met foutzoeken :(

Er is definitief iets kapot, want ik hoorde een "pets" na enkele seconden. Nu nog uitzoeken wat precies. Zichtbaar is het echter niet en dat vind ik wel vreemd. Bij een "pets" hoort normaal ook en doorgeslagen component en dat is veelal wel zichtbaar.