Jump to content

Iets Met Aarde En Emc

mart
 Share

Recommended Posts

ik heb interlinks waarbij aan een kant de afschermingsmantel is aangesloten aan de aarde. die zit in de versterker en het andere eind in de dac. zo hoort het had ik begrepen dat de emc rommel wordt afgevoerd via de aarde maar mijn versterker heeft helemaal geen aarde, 

Nu zit ik ook te denken om afgeschermde netsnoeren te gaan gebruiken waarbij de mantel ook aan een kant aan de aarde zit. maar als ik dat voor de versterker ga doen is het dan een idee om de afscherming bij de interlinks los te maken en te koppelen aan de afscherming van het netsnoer? of moet ik een aarde maken aan de versterker?

ik heb er dus geen verstand van. wie wel?

Mart

Guest tubejack

Ik wil niet vervelend doen, maar als je er geen verstand van hebt, kun je er  beter vanaf blijven.

De kans dat het slechter wordt, dan nu, is denk ik groter dan dat je iets "upgrade"

Het is niet ondenkbaar dat je extra aardlussen via de randaarde creëert of onveilige situaties

maakt doordat je de randaarde van bestaande apparaten gaat veranderen.

Mijn advies, niet doen.  Als je losse 220volt snoeren hebt die je zo in een IEC aansluiting

achter in het apparaat kunt steken.  Kun je wel afgeschermde kopen en gebruiken, maar je

schermt dan alleen de 220volt kabel zélf af.  Lijkt me genoeg.

Vriendelijke groet,

Jack

Het is onzinnig om bij ongebalanceerde interlinks de mantel maar aan 1 kant aan ground te leggen, dan doet-ie net niks namelijk.

De afscherming dient er inderdaad voor om van EM-velden (die dus resulteren in een stroom door de mantel) af te schermen, daarvoor is het nodig dat de stroomkring dus ook gesloten is anders kan die stroom niet lopen.

Met 1 kant los is de kring verbroken en gebeurt er dus niets.

Ga je nu de mantel wèl aan beide zijden aan ground leggen dan kan die stroom wel lopen, maar tevens loop je risico op ground loops (bij ongebalanceerde verbindingen).

Dus: alleen doen als je gebalanceerde verbindingen gebruikt.

Een mogelijke oplossing om RF toch uit de kabel te weren is om 1 kant "hard" en de andere kant via een kleine condensator aan ground te leggen.

Op die manier voer je wel RF stromen af maar is er geen kans op een groundloop voor audiofrequenties.

Bij netsnoeren maakt het niet uit, daar zou je hooguit afscherming kunnen toepassen om velden vanuit de kabel naar buiten te onderdrukken.

Daarvoor is het ook weer nodig dat beide zijden van de afscherming aan ground liggen.

Voor groundloops hoef je hier niet bang te zijn.

ok , kan ik volgen, niet veranderen!

ik heb nu zowel geaarde stekker van dac bijvoorbeeld als ongeaarde van de versterker in een geaard blok maar vervolgens in een ongeaard wandcontact.Dat betekent dus dat de eventuele zaken die via aarde afgevoerd moeten worden nu via het blok in de andere geaarde apparaten terecht komen, toch? dus is het dan wel beter om een geaard stopcontact te gebruiken?

Mart

Om ff te muggenziften, een ongebalanceerde interlink die afgeschermd is, heeft meestal 2 geleiders binnenin en een gevlochten mantel die enkelzijdig aan aarde ligt. De kabel werkt dan wel en ook de de mantel doet dan dienst als schild voor HF signalen, mits het apparaat waar de mantel vast zit geaard is en deze aarde ook als signal ground werkt (dus aarde en signaal - heeft hetzelfde potentiaal). Zijn aarde en signaal - niet met elkaar verbonden, zal die kabel niet of zeer gering afschermen, maar wel de capaciteit verdubbelen.

Wat ik uit KT88 verhaalje haal is dt je een coaxiaal opgebouwde kabel hebt waarbij de mantel eenzijdig niet is aangesloten. Dan heb je geen "teruglijn" of gesloten circuit en dan doet de kabel niks (geen geluid of alleen brom).

in de eerste opbouw doet de kabel wel iets, nl de capaciteit dus verdubbelen van die kabel. Dat kan als resultaat hebben dat je hoogafval hebt. Het zal iig anders (kunnen) klinken in dezelfde opstelling.

Wat de netsnoeren betreft, als je geen geaarde wcd hebt, dan zal er ook geen aardedraad in de leidingen liggen. Dan heeft een geaarde wcd ook geen nut, of je moet de aarderkabel vanaf de meterkast erbij gaan trekken (of een aparte groep gaan maken).

Als je een losse tuner in je set hebt die op de CAI is aangesloten, is er gerede kans op een aardlus, wat zal resulteren in een harde 100Hz brom uit de speakers

Guest tubejack

ok , kan ik volgen, niet veranderen!

ik heb nu zowel geaarde stekker van dac bijvoorbeeld als ongeaarde van de versterker in een geaard blok maar vervolgens in een ongeaard wandcontact.Dat betekent dus dat de eventuele zaken die via aarde afgevoerd moeten worden nu via het blok in de andere geaarde apparaten terecht komen, toch? dus is het dan wel beter om een geaard stopcontact te gebruiken?

Mart

Ja Mart, ook veiliger :)

@Sodejuu het is muggeziften ....  http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/muggeziften  :P 

interlink is vd Hull integration hybrid.

De Integration Hybrid is oorspronkelijk gebaseerd op de succesvolle D-102 III, nu zijn de twee geleiders vervangen door vier getwiste aders, elk opgebouwt uit een legering van koper, zink en zilver. Niet de meest voor de hand liggende combinatie. Direct om de geleider heen is een geleidende laag gevormd van LSC en pas daaromheen een PE foam. Dan de afscherming, wederom met een laag LSC afgedekt en Hulliflex als mantel. De gekozen materialen staan borg voor een lange levensduur, een hoge stabiliteit en de kabels zijn uitermate buigzaam. De Integration Hybrid is gemerkt aan een zijde, dat is de kant waar de mantel aan de aarde is verbonden. De kabel is semi gebalanceerd. De weerstand van de kabel is veel lager dan van The First, 0,43 Ohm per meter voor de signaaladers en 0,62 Ohm per 100 meter voor de mantel. Capaciteit 86 pF per meter en de karakteristieke impedantie is 75 Ohm waardoor de kabel ook als SPDIF kabel te gebruiken is.

Lees meer : http://www.hifi.nl/recensies/1306/Van-den-Hul-The-First-Ultimate-versus-The-Integration-Hybrid.html#ixzz2HaIiDml7

dat er een aarde draad in een geaard wcd hoort snap ik ook, de meterkast is om de hoek dus daar vind ik wel wat op.

en ik heb geen tuner en cai 

Mart

ik hoor geen verschil met of zonder aarde (losse draad gemonteerd tussen aarde op stekkerdoos op lege plek en aardeleiding in meterkast.) maar ik ga wel iets doen om daar een geaard wcd te krijgen.

maar ik heb wel iets raars ontdekt. met een spanningszoeker ontdekte ik dat er op de aarde spanning staat!

situatie: ongeaard wcd maar een geaarde stekkerdoos met geen enkel apparaat aangesloten. geprobeerd met een ander stekkerblok maar ook daar spanning op de aarde! ene blok is aluminium en als ik het beetpak gaat lapje uit op de spanningszoeker, dat snap ik. Maar waar komt die spanning vandaan?

Guest tubejack

edoch, het enige wat aan het ongeaarde wcd zit is een stekkerdoos met aarde. die dus niet verder is geaard. losse draad dus eigenlijk. Hoe kan daar spanning op komen. Er zit geen enkele stekker in het stekkerblok.

Misschien een fout in de stekkerdoos Mart.

Wanneer er geen aarde is aangesloten meet je waarschijnlijk lekstromen. Ik had dat bij m'n oude installatie (Quad 405 met Hawk voorversterker) ook wel eens. Zelfs zo sterk dat je er van schrok wanneer je het apparaat aanraakt.

Een reden te meer, om een goede aarde aan te leggen en je apparaten te polen.

:)

Wanneer er geen aarde is aangesloten meet je waarschijnlijk lekstromen. Ik had dat bij m'n oude installatie (Quad 405 met Hawk voorversterker) ook wel eens. Zelfs zo sterk dat je er van schrok wanneer je het apparaat aanraakt.

Een reden te meer, om een goede aarde aan te leggen en je apparaten te polen.

kan niet want er is geen apparaat aangesloten op die stekkerdoos. helemaal niet, geen enkele stekker zit er in. Volgens mij ben je niet de enige die daar overheen leest. De stekkerdoos is leeg. doos is niet aangesloten op een geaard wcd maar een gewoon wcd en toch staat er spanning op de aarding van de doos.

Vandaag bezig geweest met m'n Visonik stekkerblok. Om daar een steraarde in te maken. In dat ding zit een parallelfilter. Het viel mij op dat er twee weerstandjes en twee condensatoren van de spanningsvoerende aders naar de aarde lopen. Zit er bij jouw ook niet zoiets in?? Dan is het misschien verklaarbaar en nog meer een reden om het ding aan aarde te hangen.

Maar met zo'n bouwmarktding mag het helemaal niet voorkomen. Daar zit n.l. niks in wat op een filter lijkt. En daarmee heb je hetzelfde probleem..??

beste Hans,

De aarde in het stekkerblok zit aan de ene kant niet vast aan de aarde van het stopcontact, want die is er niet. en aan de andere kant .... er zit geen enkele stekker in het stekkerblok. dus wat kan een condensator of weerstand nu doen? de hele aarde draad is dus aan beide zijden nergens aan vast.

ik heb nog verschillende wandcontractdozen geprobeerd op de verdiepingen maar zelfde verhaal en een kabelhaspel gaf ook hetzelfde resultaat.

Het enige wat kan, denk ik, is dat er via inductie een stroom gaat lopen op het moment dat ik de spanningszoeker er tegen aan houd.

Welke spanningszoeker gebruik je? Zo'n schroevendraaiermodel met zo'n lampje erin, of een een polechecker? Een polechecker is in feite een veldsterkteindicator. Die reageert op een electrisch veld en kan idd gaan piepen of licht geven als je die aan de aarde houdtt en de fase dicht genoeg bij loopt. Met zo'n schroevendraaiermodel zou je dan geen reactie mogen krijgen als je de tegen de aardedraaid houdt, want die moet echt een electrische stroom hebben, waarbij het lampje als weerstand en jij als aarde fungeert.

Een polechecker geeft ook licht (of piept) als je die aan de kabel van een 12V muurwrat houdt. Dan geeft en schroevendraaiermodel ook geen licht

het gaat , leer ik op een ander forum, over een capacitieve lading opgewekt door een elektrisch veld.

edit: en nu snap ik ook dat van die kabels waarvan de mantel slechts aan een kant aan de aarde vast zit.Het elektrische veld van de ene draad kan een capacitieve lading opwekken in de ander. in het geval van die stekkerdoos zat die aarde draad los maar via het electrische veld toch verbonden met die andere draad. Als ik dan ga meten sluit ik iets aan, de schroevendraaier en daarmee mijn lichaam, en gaat er een stroompje lopen. 

Dus door een kabel die aan een kant geen verbinding heeft, los ligt kan toch een stroompje lopen.

Mart