mart Posted 9 januari 2013 Report Share Posted 9 januari 2013 lang, lang geleden had ik een topic geopend over mijn speakers en toen eigenlijk besloten om bij Tony Gee langs te gaan. Nu inmiddels ook al weer langere tijd geleden heeft Tony mijn oude studio de schop monitoren van een ander filter voorzien. En dat levert een spectaculair verschil op. breedte en diepte en rust zijn enorm toegenomen. Was natuulijk wel een risico om oude speaker die je voor 40 euro kan kopen te voorzien van een upgrade die enkele malen meer kost. Maar ik ben er zeer tevreden mee. Wat ik eigenlijk zou willen is ze eens vergelijken met de oude versie. Wie heeft nog een paartje staan en woont in het midden van het land (zeg, een uurtje uurtje rijden van Utrecht) en is ook nieuwsgierig wat zo'n filter update doet. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 Tja, zo zie je maar weer, een zelfbouwer die het trucje kent kan het beter dan de originele ontwerper die zo zijn eigen filosofie erop na hield. Maar de eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat het tegenwoordig simpeler is om goede speakers te maken omdat goede meetapparatuur en simulatieprogramma's zo gemakkelijk te verkrijgen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 10 januari 2013 Author Report Share Posted 10 januari 2013 is dat cynisch? Tony heeft in essentie alleen de filtercomponenten vervangen door betere van dezelfde waarde. Voor zover ik weet heeft hij niets gemeten. en die betere componenten waren er toen misschien nog niet. Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 Breedte, diepte en rust zijn dan ook niet echt gemakkelijk meetbaar, zo al. Gelukkig wel hoorbaar. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 Tja, zo zie je maar weer, een zelfbouwer die het trucje kent kan het beter dan de originele ontwerper die zo zijn eigen filosofie erop na hield. Maar de eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat het tegenwoordig simpeler is om goede speakers te maken omdat goede meetapparatuur en simulatieprogramma's zo gemakkelijk te verkrijgen zijn. Je gaat voorbij aan het feit dat de rekenmeesters, van zo'n fabrikant, de uiteindelijke onderdelen bepalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 10 januari 2013 Author Report Share Posted 10 januari 2013 Bij Studio de Schop was de fabrikant, rekenmeester en ontwerper dezelfde persoon. Hij staat in mijn telefoon maar ik bel hem niet want hij wordt er vast heel boos om dat ik andere componenten in zijn ontwerp heb laten plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 Eigenlijk is dat best raar... kwaad worden wanneer iemand jouw ontwerp verbetert. Elk ding wat er gemaakt wordt is een compromis met de prijs ? Dat er producten opgewaardeerd kunnen worden door betere componenten is toch logisch. Zo'n ontwerper zou juist blij moeten zijn wanneer zijn bouwsel is uitgekozen om te veranderen. Het zal dan in de basis aan bepaalde kwaliteiten voldoen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 Ik denk dat creatieve mensen liever hun eigen onderwerpen willen verbeteren Hans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 ....dat levert een spectaculair verschil op. breedte en diepte en rust zijn enorm toegenomen. Wat ik eigenlijk zou willen is ze eens vergelijken met de oude versie. Waarom zou je dat doen? Je hebt het spectaculaire verschil toch al waargenomen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 10 januari 2013 Report Share Posted 10 januari 2013 Hij staat in mijn telefoon maar ik bel hem niet want hij wordt er vast heel boos om dat ik andere componenten in zijn ontwerp heb laten plaatsen. Waarom zou hij boos worden? Je hebt toch alleen maar het filter van nieuwe componenten met dezelfde waarden laten voorzien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 "Nieuwe componenten met dezelfde waarden"? Dikwijls vervangt men bij zo'n verbeteringsslag bipolaire elco's door MKP's, en maken dundradige ferrietkernspoelen plaats voor dikdradige luchtspoelen of hoogbelastbare trafospoelen met een heel geringe ohmse weerstand. Qua filterpunten en -hellingen blijft dan alles hetzelfde, mits er werd gekozen voor dezelfde capaciteit c.q. inductie. En toch kunnen zulke vervangingen een wereld van verschil opleveren. Vrijwel altijd is dat verschil gunstig: zowel in kwantiteit (minder verlies) als in kwaliteit. Maar het kan ook zijn dat de nieuwe componenten tè goed zijn voor de toegepaste luidsprekerunits. Raymond Cooke, van KEF, heeft tot zijn dood volgehouden dat Elcap® (elektrolietjes) perfect geschikt waren voor zijn hoogsecties (met T15, T27 en T30 tweeters). Maar vrijwel elke hobbyist wist op den duur beter: eerst vervang je de (serie)condensatoren... dat klinkt al meteen een stuk frisser, helderder... en dan besef je dat je toch óók maar die tweeters moet vervangen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Die Elco's gaan gewoon niet zo lang mee, ze verouderen als het ware. Een oude Elco vervangen door een nieuwe zou ook al een hele verbetering zijn. Een MKP (MKT mag ook) condensator is dan nog een stapje hoger, want deze condensatoren hebben een vrijwel verwaarloosbaar verlies. En wat Spido al zei, een goedkope spoel met dunne draad vervangen door een laagohmige kan behoorlijk schelen. Of je zo ver moet gaan als Tony betwijfel ik. Hij zegt enorme verschillen te horen tussen allerlei MKP's. Ikzelf zie vooral verschillen in prijs. Het cijfer dat hij geeft aan elk type MKP is in zekere mate ook recht evenredig met de prijs. Omdat hij tegenwoordig ook commercieel bezig is (net zoals Troels Gravesen) wordt ik wel wat sceptisch. En een goed uitgekiend ontwerp kenmerkt zich niet door elke component zo duur mogelijk te kiezen. Dus de ontwerper van Studio de Schop zou zich wel aangesproken kunnen voelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Dus de ontwerper van Studio de Schop zou zich wel aangesproken kunnen voelen. Het blijft een technisch/commercieel ontwerp waarin keuzes zijn gemaakt, de kans is groot dat de ontwerper vandaag de dag die keuzes anders zou maken. Als een technisch ontwerper boos wordt omdat zijn ontwerp vele jaren later door een gebruiker wordt verbeterd of naar smaak wordt aangepast vind ik dat vreemd, het is immers maar techniek en iedere techneut weet dat techniek verandert. Technisch ontwerpen behoort geen emotioneel of artistiek proces te zijn waarin de ontwerper zich als een lichtgeraakte artiest vereenzelvigt met zijn ontwerp. Hij zou juist blij moeten zijn omdat zijn product met wat aanpassingen de tand des tijds kan doorstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Ik weet niet of het altijd zo werkt RAVON. Maar ja ik ben verder geen technicus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Ik denk dat creatieve mensen liever hun eigen onderwerpen willen verbeteren Hans. Ik sta altijd open voor ideen van anderen. Daar kun je toch alleen van leren..? Er zijn weinig mensen die de wijsheid in pacht hebben, ik in ieder geval niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Ik denk dat jij net als ik in teamverband werkt/kan werken Hans. Er zijn er ook die veel lastiger in elkaar zitten maar toch hele mooie dingen maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 11 januari 2013 Report Share Posted 11 januari 2013 Het blijft een technisch/commercieel ontwerp waarin keuzes zijn gemaakt, de kans is groot dat de ontwerper vandaag de dag die keuzes anders zou maken. Als een technisch ontwerper boos wordt omdat zijn ontwerp vele jaren later door een gebruiker wordt verbeterd of naar smaak wordt aangepast vind ik dat vreemd, het is immers maar techniek en iedere techneut weet dat techniek verandert. Technisch ontwerpen behoort geen emotioneel of artistiek proces te zijn waarin de ontwerper zich als een lichtgeraakte artiest vereenzelvigt met zijn ontwerp. Hij zou juist blij moeten zijn omdat zijn product met wat aanpassingen de tand des tijds kan doorstaan. Het is wellicht als een oude Mercedes diesel met extreem brede banden en een spoiler. Het zal op papier wel een verbetering kunnen zijn maar in de praktijk blijft er weinig over van een mooi uitgekiend ontwerp. Je kunt heel goed een oude Elco die in serie staat met de tweeter vervangen door een nieuwe standaard MKP. Maar als je elk onderdeeltje vervangt door de duurste Silver/Gold types van Mundorff, dus ook de condensatoren die in een impedantiecorrectie zitten, en bijvoorbeeld intern de kabels vervangt door peperdure stukjes Walhalla blabla en de boel gaat "bi-wiren", dan kan ik me voorstellen dat de gemiddelde ontwerper vindt dat je de boel verkracht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 12 januari 2013 Author Report Share Posted 12 januari 2013 Waarom zou je dat doen? Je hebt het spectaculaire verschil toch al waargenomen? maar niet een op een. en eigenlijk ben ik daar best nieuwsgierig naar, dan kan ik gespecificeerder reageren op al die andere reacties hear . maar nog niemand die een paartje heeft? Mart Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 januari 2013 Report Share Posted 12 januari 2013 Ik weet niet of het altijd zo werkt RAVON. Maar ja ik ben verder geen technicus. Het vermogen om een inhoudelijke discussie los te zien van de persoon is hopelijk niet voorbehouden aan ingenieurs. Of dat in een team of solo gebeurt maakt niet veel uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 12 januari 2013 Report Share Posted 12 januari 2013 Het is wellicht als een oude Mercedes diesel met extreem brede banden en een spoiler. Het zal op papier wel een verbetering kunnen zijn maar in de praktijk blijft er weinig over van een mooi uitgekiend ontwerp. Je kunt heel goed een oude Elco die in serie staat met de tweeter vervangen door een nieuwe standaard MKP. Maar als je elk onderdeeltje vervangt door de duurste Silver/Gold types van Mundorff, dus ook de condensatoren die in een impedantiecorrectie zitten, en bijvoorbeeld intern de kabels vervangt door peperdure stukjes Walhalla blabla en de boel gaat "bi-wiren", dan kan ik me voorstellen dat de gemiddelde ontwerper vindt dat je de boel verkracht. Ja, daarom heb ik het hier over echte verbeteringen, niet over veranderingen die neerkomen op pretentieus knoeiwerk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 12 januari 2013 Report Share Posted 12 januari 2013 Ja, daarom heb ik het hier over echte verbeteringen, niet over veranderingen die neerkomen op pretentieus knoeiwerk. Voor de echte verbeteringen is technisch inzicht handig, al is het alleen om het sterke placebo-effect dat ons gehoor kent, wat tegenwicht te bieden. Om dat effect te omzeilen, want ook de hoofdontwerper heeft last van placebo effecten, werkt Harman International met hele luisterpanels die eerst een luister-test hebben moeten ondergaan en dan "blind" allerlei varianten beoordelen. Zo zijn bijvoorbeeld de Revel speakers ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 14 januari 2013 Report Share Posted 14 januari 2013 Ik heb thuis nog een set studio de schop climax staan. Op dit moment gebruik ik ze niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mart Posted 14 januari 2013 Author Report Share Posted 14 januari 2013 leuk, en ben je nieuwsgierig om verschil te horen of mag ik ze van je lenen? Er zijn overigens twee typen climaxen. alleen de kast is hetzelfde. het gaat om de tweede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 januari 2013 Report Share Posted 16 januari 2013 Voor de echte verbeteringen is technisch inzicht handig, al is het alleen om het sterke placebo-effect dat ons gehoor kent, wat tegenwicht te bieden. Om dat effect te omzeilen, want ook de hoofdontwerper heeft last van placebo effecten, werkt Harman International met hele luisterpanels die eerst een luister-test hebben moeten ondergaan en dan "blind" allerlei varianten beoordelen. Zo zijn bijvoorbeeld de Revel speakers ontstaan. Okay... er zijn dus ook collectieve placebo-effecten. Wìsten we / wist jij dat echt nog niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 18 januari 2013 Report Share Posted 18 januari 2013 Dat willen we toch niet weten? En High-end-o-fielen niet getreurd, het placebo effect wordt er bij Harman later wel weer ingefietst door de marketing afdeling, die bepaalt hoe de buitenkant eruit moet zien en hoe de "speciale" technieken heten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts