WanFie Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Dat onrustige, ervaar ik ook wel. Ik ben nu een oude laptop alleen voor meten en "streaming" in te richten. Het lukt alleen nog niet erg, omdat de Sony nogal dwars ligt (vaak onverklaarbaar zeer traag). Ondanks CCleaner, Regclean, alle programma's er af, defragmenteren enz. blijft het ding etteren. Deze laptop komt naast de apparatuur te staan, zodat ik in ieder geval op moet staan om muziek te selecteren. Dus juist geen Ipad oid voor muziekkeuze. Ik ken mezelf te goed. @ stefk, Streaming is inderdaad "draaien vanaf een server". Maar m.i. maakt het allemaal niet zo veel uit hoe de bits in de dac komen. Het is tenslotte allemaal digitaal opgeslagen muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 @ stefk, Streaming is inderdaad "draaien vanaf een server". Maar m.i. maakt het allemaal niet zo veel uit hoe de bits in de dac komen. Het is tenslotte allemaal digitaal opgeslagen muziek. euh Hans daar zijn er velen niet mee eens hoor hoe de bitjes in de dac komen, kabel, wifi, soort kabel, lengte kabel, via een streamapparaat, software, enz ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Dat is ook precies wat ik aangaf om gebruik te maken van een losse PC. Om nu ook nog weer een aparte server te laten draaien voor het spelen van muziek vind ik raar, vandaar ook mijn voorkeur voor een losse pc met daarop de muziek. heb je een server die alles backupped, niet enkel je muziek, zijn volgende zaken een plus voor mij tov losse PC je hebt een backup van je gehele systeem opslag en andere software zit op de NAS dus je hebt weinig zaken die draaien op de PC je hoeft je PC nooit aan te zetten om te streamen geloof me George ik heb nu 2maal bij iemand thuis kunnen proeven van het streamen via een NAS, that's the way i wanna go met mijn digitale muziek. 2e plus, ik had mijn CDspeler mee en we hadden die aangesloten op een M-Dac, dat was ook een mooie vooruitgang ... eerst de DAC en dan de NAS Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2013 Author Report Share Posted 19 januari 2013 Carl, weet je nog welke naim stream het was, want er is een nieuwe uit. Hij was iets van 2500 euro meen ik me herinneren Stef. Daar kwam nog een NAS van 600 euro bij. Toch wel veel geld voor iets wat er waarschijnlijk bij komt. Overigens was die meneer van Hanze echt gecharmeerd van een Linn Akkurate. Maar ja dat zit weer tegen de 6000 met NAS. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Het is hier weer zoveel hoofden zoveel zinnen. Paar opmerkingen van mij nog: @Kappa, ja ik ben te kort door de bocht, er zijn vele wegen naar Rome, maar de weg die ik bewandel is wel simpel en goedkoop. @All Zappen is hier niet aan de orde, net zoals Seed zet ik iets op, en ga luisteren. Overigens ben ik ervan overtuigd dat wij allemaal iets anders luisteren, en op andere dingen letten tijdens het luisteren. @Stef: een mirror is geen backup, het vergroot alleen de continuïteit. Ook van een gemirrord systeem moet je een backup willen maken, al was het alleen maar om die los van de bron te kunnen bewaren. Mijn oude Olive heeft een backup- en restore mogelijkheid, die complete backups c.q. restores maakt. Beetje grof en onhandig voor een uitdijende muziekcollectie, uiteindelijk kostte het maken van een backup hele nachten, en dat was geen pretje. Sinds ik hem open heb, kan ik mijn eigen incremental backupprocedure hanteren, waardoor het maar een uurtje per maand kost. Ik heb nu een stuk of 4, 5 complete backups, waarvan er een buitenshuis wordt bewaard. De nieuwere HD-versies van Olive kennen van huis uit een incremental backupmogelijkheid. Daar ben ik wel jaloers op. @Carl: ik was jaren geleden ook daar om wat streamers te vergelijken. Toen kwam de muziek van een NAS elders in het pand, en kon ik mijn Ziova naast een Linn Majik DSM en een Logitech Transporter zetten. Met wat moeite kon ik wat kwaliteitsverschil onderscheiden. Johan van Hanzehifi was toen ook al zeer onder de indruk van de Akurate, daar kon hij smakelijk over vertellen. Ik vond het ook knap ingewikkeld, met al die spullen. Dus heb ik toen besloten iets te kopen met interne harde schijf, eigenlijk geen streaming dus. En het moest en zou geschikt zijn voor klassiek, wat tenslotte heel eigen eisen stelt aan een dergelijke oplossing. We zijn jaren verder, maar ik zie nog steeds geen vooruitgang op dat vlak. Maar ik zoek ook niet meer. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 ok Marc ivm Mirror, maar er moet al veel gebeuren willen die 2 schijven samen stuk gaan. En als mijn huis in de fik gaat, dan is mijn eerste bekommernis niet "shit shit en de muziek op mijn PC" Bon ik ken er ook die iedere 2 weken een backup maken op stick en naar hun ouders brengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Ik gebruik een Dune HD Max. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Elke streamers heeft zijn eigen klank,beste streamers bestaan niet,dus pas op eerst thuis uitvoerig uitproberen . Hoe wil men beweren dat een plaat beter klinkt als cd speler en streamers en anders om,alle drie hebben zijn voordelen en nadelen. geen onzin vertellen wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 januari 2013 Members Report Share Posted 19 januari 2013 [...] geen onzin vertellen [...] Ach Wol, wat is onzin? Weergave op echt het allerhoogste niveau is met analoog te doen, met (SA) CD net aan mogelijk, met streaming... Ik heb het nog niet gehoord! Ik vermoed ook dat dat of nooit gaat gebeuren, of anders nog heel lang gaat duren. En als ze er dan al komen, dan is er alweer wat nieuws wat het dan waarschijnlijk ook niet gaat redden. Analoog is 100 jaar lang uitgekristalliseerd, zelfs dat heeft nog steeds zijn makkes, maar het allerhoogste niveau haalbaar met analoog zal nooit worden gehaald door digitaal. Het is wel makkelijker, dat dan weer wel. Maar als dat het dan moet zijn? Als de huidige kennis van techniek nu eens zou worden gecombineerd met de kennis en kunde van het opnemen van vroeger, dan zou het inderdaad wel eens heel anders kunnen zijn, maar ja, het mag allemaal niets meer kosten he. Dus men neme een paar goedkope microfoons, een laptoppie, en opnemen maar. Met de computer verbouwen we de boel wel, trekken de boel een beetje gelijk want dynamiek mag niet meer, klaar! En die oude opnames van vroeger? Die zijn prima digitaal te verkrachten, het wordt toch gedownload, horen ze niets van. Het huidige opnemen en masteren, daar zou weer eens een deugdelijke opleiding voor moeten komen. Maar wie zal die gaan volgen? Valt waarschijnlijk toch geen stuiver in te verdienen, want waarom zorgen voor een beter product als de consument troep toch wel koopt voor dezelfde prijs! En dat noem ik nou pure onzin (al is waanzin waarschijnlijk een beter woord)! Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Ach Wol, wat is onzin? Weergave op echt het allerhoogste niveau is met analoog te doen, met (SA) CD net aan mogelijk, met streaming... Ik heb het nog niet gehoord! Ik vermoed ook dat dat of nooit gaat gebeuren, of anders nog heel lang gaat duren. En als ze er dan al komen, dan is er alweer wat nieuws wat het dan waarschijnlijk ook niet gaat redden. Analoog is 100 jaar lang uitgekristalliseerd, zelfs dat heeft nog steeds zijn makkes, maar het allerhoogste niveau haalbaar met analoog zal nooit worden gehaald door digitaal. Het is wel makkelijker, dat dan weer wel. Maar als dat het dan moet zijn? Als de huidige kennis van techniek nu eens zou worden gecombineerd met de kennis en kunde van het opnemen van vroeger, dan zou het inderdaad wel eens heel anders kunnen zijn, maar ja, het mag allemaal niets meer kosten he. Dus men neme een paar goedkope microfoons, een laptoppie, en opnemen maar. Met de computer verbouwen we de boel wel, trekken de boel een beetje gelijk want dynamiek mag niet meer, klaar! En die oude opnames van vroeger? Die zijn prima digitaal te verkrachten, het wordt toch gedownload, horen ze niets van. Het huidige opnemen en masteren, daar zou weer eens een deugdelijke opleiding voor moeten komen. Maar wie zal die gaan volgen? Valt waarschijnlijk toch geen stuiver in te verdienen, want waarom zorgen voor een beter product als de consument troep toch wel koopt voor dezelfde prijs! En dat noem ik nou pure onzin (al is waanzin waarschijnlijk een beter woord)! Hallo, Dat je het hoogste analoge niveau met digitaal nooit zal halen, zal wel kloppen. Maar de prijzen die bij de hoogste niveaus van beiden horen, kunnen maar zo een factor 10 schelen. Ik heb ooit een platenspeler van 2 ton gehoord (in Neuss). Nou die is echt geen 10 x beter dan bijv een mooie Linn streamer. Wat dat opnemen betreft: ik denk dat we daar allemaal zo over denken ( moeten helaas!) Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Dat er met digitaal geen topweergave mogelijk bestrijd ik. Er zijn alleen nóg meer variabelen die het kunnen verprutsen. Maar is alles goed (van opname t/m luidsprekers) dan kan het echt wel top klinken. Alleen is "top" voor iedereen anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 januari 2013 Author Report Share Posted 19 januari 2013 Goede discussie.De vraag blijft hoe je je geld het beste kan investeren: analoog, CD of streaming. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 januari 2013 Members Report Share Posted 19 januari 2013 Dat er met digitaal geen topweergave mogelijk bestrijd ik. Er zijn alleen nóg meer variabelen die het kunnen verprutsen. Maar is alles goed (van opname t/m luidsprekers) dan kan het echt wel top klinken. Alleen is "top" voor iedereen anders. Dat zei ik ook niet, ik zei net haalbaar. Dat is iets heel anders! Daarbij ligt dat vaak niet aan de apparatuur, maar aan de software. Dat Top voor iedereen anders is, dat kan ik volledig met je eens zijn. Wat voor mij de referentie is, is iets wat nog maar weinigen (helaas) hebben kunnen horen. Van degene die daar wel met mij zijn geweest, was 90% het ook volledig met me eens. Die 90% score is voor mij een uitslag die wel doorslaggevend is! En ja, daar wordt ook gestreamt met 1 van de mooiste DAC's ter wereld, toch zit dat niveau dan maar weer op misschien 90% van de aanwezige draaitafel... @Leobus, dat vanaf een bepaald niveau de factor prijs los moet worden gezien van de factor beter, dat lijkt me toch een les die we allen al vele jaren geleden hebben geleerd? Een Ferrari is ook niet 6 maal beter als mijn Passat, hij kost wel 6 x meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Arden het hoogste niveau op analoog hoor je allen op een mastertape ,daar is de plaat penuts tegen en dan praten we nog niet over de verschillende klank eigen schappen --smaak makers -- van elementen en plateau,s en ga zo maar door, is much mony draai tafels en armen niet een beetje veel lucht vb een linn . maar dat heb je ook in de digitale techniek de perfecte dac moet ik nog tegen komen. wol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 19 januari 2013 Members Report Share Posted 19 januari 2013 Best Wol, Daar ik ook met enige regelmaat is studio's kom en bij opnames aanwezig ben, ken ik idd ook de nodige mastertapes. Nou heb ik buiten analoge mastertapes en originele analoge opnames ook de nodige digitale mastertapes gehoord, moet ik nog doorgaan? Voor mij zijn die analoge opnames onverslaanbaar, dan neem ik de bandruis etc die daarmee gepaard gaan op de koop toe. Een goed persing op vinyl laat deze opnames volledig tot zijn recht komen, ook die bandruis hoor je daar in terug. Dat er dan sporadisch eens een tik in zit, doet voor mij niets af aan het medium. Nu zijn er ook mensen die al allergische reacties krijgen bij 1 tik op de plaat, die zullen het medium dus nooit accepteren. Zij luisteren dan liever naar digitaal en nemen de tekortkomingen daarvan weer voor lief. Zo heeft ieder zijn ding, dus nogmaals, voor MIJ is analoog de beste benadering van -, voor anderen kan (en dat wil ik graag geloven gezien de ervaringen van bijvoorbeeld Marc) digitaal het Valhalla zijn. Om het dan allemaal consequent af te doen als luchtkastelen, commerciele maffia en nog meer van dat soort supelatieven doet mij wel eens afvragen of er uberhaupt wel iets is wat jou wel zou kunnen bekoren? Daarbij zou het een ter zake zijnde opmerking, zoals in dit draadje bijvoorbeeld waar Wol dan wel mee streamt, ook wel eens een verlichting zijn. Iets posten als:'' Algemeen een Logitech, voor de freaks een Antelope dat is bij heel veel de feferentie.'' helpt namelijk ook niet echt, buiten dat ik dit dialect niet meester ben, begrijp ik ook niet of je hiermee nu je eigen situatie bedoeld, of dat er een gemiddelde wordt gekenschets... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2013 Report Share Posted 19 januari 2013 Nou zeg... Moet het allemaal top zijn? Gaat het er niet veeleer om, om het beste uit elk medium te halen, met de al dan niet beperkte budgetten die een mens nu eenmaal heeft? Ik ben bezig geweest de cd-weergave te verbeteren, omdat het mij niet beviel hoe dat oorspronkelijk klonk. Dat was mijn doel, en dat is bereikt, nogal veel beter dan ik me had voorgenomen. Maar het interesseert me geen biet of analoog wel of niet beter is, of dat het de top niet haalt volgens deze of gene. Het gaat erom of je er gelukkig mee bent. DAT ben ik, en net zo goed geniet ik van mijn eenvoudige draaitafel met een elementje van een paar honderd euro. En dan nog: de top is de werkelijkheid. Kom net van een huiskamerconcert. Dat is de top. Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Zo heeft ieder zijn ding, dus nogmaals, voor MIJ is analoog de beste benadering van -, voor anderen kan (en dat wil ik graag geloven gezien de ervaringen van bijvoorbeeld Marc) digitaal het Valhalla zijn. Gelukkig maar, ik dacht uit je eerdere opmerkingen even dat het ook voor mij en voor andere mensen zou moeten gelden en dan zou ik het ook als onzin hebben afgedaan. Vanuit een technisch oogpunt is digitaal immers superieur aan analoog, subjectief gezien is er van alles mogelijk. Bijna alles kan mooi klinken als je de juiste mindset hebt, zelfs die oude lakplaten op een opwind grammofoon. Er gaat wat mij betreft overigens niets boven live muziek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 20 januari 2013 Members Report Share Posted 20 januari 2013 Wat dat laatste betreft, dat ben ik tegenwoordig nog maar gedeeltelijk met je eens. Een tijdje geleden Sting in de Ziggo Dome gezien, geweldig, daar kan geen opname tegenop. Rammstein in Antwerpen, geweldig! Datzelfde Rammstein in de Ahoy? Thuis de plaat opzetten was beter geweest, al kan er dan weer niets tegen de ambiance van live op. Het gros van de optredens in de Arena kun je ook beter overslaan, als ik daarnaast dan nog zie hoeveel ''Talent'' Holland's got, laat dan ook maar zitten. Ik vraag me ook wel eens af wat daar tegenwoordig achter de knoppen zit, waarschijnlijk de goedkoopsten van de i-Pod generatie... Ik vermoed ook dat tegenwoordig 90% de werkelijkheid echt niet in de woonkamer zou willen hebben. In de Jazz scene doen ze dat dan live weer een stuk beter, maar probeer zo'n saxofoon of piano maar eens ''live'' in de woonkamer te beluisteren, dat trekt het gros echt niet (en laat IK dat nu juist weer zo mooi vinden)! Dat lukt me voor 3/4 wel met vinyl, sterker nog, dat moet ik zelfs met mono-vinyl doen omdat stereo die dynamiek gewoon niet heeft! Met digitaal lukt het al helemaal niet terwijl deze het op papier juist veel beter zou moeten kunnen doen. Dus wederom, er ligt nog steeds een schone taak open voor de opname/master heren... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Mijn ervaring met Live is niet best, meestal slecht en veel te hard . Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 20 januari 2013 Report Share Posted 20 januari 2013 Je hebt live en live. De gedachte dat alles mooi KAN klinken vind ik véél belangrijker dan het hebben van een voorkeur voor de ene of andere techniek want ik weet dat er technisch gezien geen reden is om die voorkeur te hebben. De eyeopener (mindopener) voor mij was enige tijd geleden de opwindbare grammofoon van mijn vader met lakplaten. Dat klonk ondanks alle technische beperkingen op dat moment en op die plek fenomenaal, helaas wilde mijn vrouw het ding niet in huis hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 22 januari 2013 Report Share Posted 22 januari 2013 Mijn streaming-keten ziet er als volgt uit: Synology DS1511 NAS met 5 * 2TB in Raid 5 (hierop de muziek in FLAC) ---> laptop '(bediend met het programma Gizmo op mijn tablet) --> Antelope Zodiac+ DAC met Voltikus voeding (via Audioquest Eagle USB kabel) --> MBL 5011 voorversterker (via NBS Monitor 0 XLR) --> Parasound Halo JC1 monoblokken (aangesloten via NBS Black Label XLR) --> Kef Blade speakers (aangesloten via Nordost Frey speakerkabels). Stroom m.b.v. o.a. Live Cable Signature verdeeldoos, Verastarr Grand Illusion en (1) Nordost Odin stroomkabels. Het klinkt geweldig, het bedieningsgemak (met een tablet op schoot waarop je door alle CD-hoezen kunt bladeren) is heel hoog. In vergelijk met mijn Accuphase DP85 SACD-speler is het verschil buitengewoon miniem. Voor een leek lijkt het misschien ingewikkeld, maar het is echt niet zo moeilijk te installeren. Met je NAS in Raid5 heb je pas een probleem als er twee hard disks tegelijkertijd kapot gaan. Met enterprise hard disks verklein je dat risico nog verder. Omdat ik heel veel schijfruimte heb, kan ik ook nog naar Raid10 configureren, waarmee ik dan pas een probleem heb als er twee of meer harde schijven tegelijkertijd kapot gaan. Voor liefhebbers te bezichtigen en (nog belangrijker) te beluisteren in de regio Nijmegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 22 januari 2013 Report Share Posted 22 januari 2013 RAID is leuk voor een gegarandeerde up-time, maar die back-up heb je nog steeds nodig. Ben spullen aan het verzamelen voor een grote unRaid, mi veel interessanter voor media opslag dan conventionele systemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2013 Report Share Posted 22 januari 2013 NAD heeft ook een (dure) RAID doos http://www.whathifi.com/news/high-end-2012-nad-gets-serious-about-streaming-with-new-masters-network-player-storage-and-dac http://www.nad.de/manuals/M52_Manual_EN.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 januari 2013 Report Share Posted 22 januari 2013 Als er nou elk moment weer wat bijkomt of afgaat, dan is een mirror of raid wel leuk, maar gewoon een enkele harde schijf met een externe backup is wat mij betreft de simpelste en afdoende oplossing voor de opslag van muziek. Bovendien zit je met een dikke Raid in een NAS ook nog eens met een lawaaiprobleem opgescheept, en zul je dus afstand moeten willen bewaren tot je muziekinstallatie. Gevolg: lange kabels, of anders iets met wifi. @Theo: wil het best graag horen, maar eerst maar eens naar Leobus. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Posted 22 januari 2013 Report Share Posted 22 januari 2013 Mijn NAS staat 15 meter verderop in het huis en is dus absoluut onhoorbaar. Ook al de gegevens van mijn een-mans BV staan op de NAS, dus RAID5 is geen overbodige luxe. En als je de BTW al terugkrijgt en de netto investering ook nog afschrijft op het bedriifsresultaat, dan is hij niet al te duur meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts