kappa7 Posted 16 februari 2014 Report Share Posted 16 februari 2014 Dank voor deze link zat ik op te wachten. Ga het op een netbook proberenleuk, laat ffe weten of het gelukt is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 maart 2014 Report Share Posted 24 maart 2014 Ik heb niet gespeeld met Daphile, zie de link hierboven. Een M2tech HiFace one onder Linux aan de praat lukte me niet, en wat ik ook google, het is matig gedocumenteerd. Die USB interface had ik pas zaterdag opgestuurd gekregen en er al wel even mee gestoeid. Maar toen liep ik tegen deze simpele software aan die de hiface gewoon plug&play ondersteund en de asynchrone driver laadt (zonder driver is het een standaard usb - spdif doorgeefluik en profiteer je niet van wat de hiface kan) Mpd puppy / music player deamon (0.9.3a). Een op puppy Linux gebaseerd besturingssoftware, maar met enige kennis van netwerken zo aan de praat. Iedereen die weet hoe van usb te booten krijgt Linux gestalleerd, dat is het punt niet. Het netbookje start dit OS vanaf een stick/geheugen kaart en leest je data op je NAS in. Je netbook is een doorgeefluik tussen data op NAS en de DAC. Het is razendsnel. Een grafische interface is niet eens nodig. Daarom is het ook zo snel, en omdat het vanuit RAMdisk geladen wordt. Geen drops en de software houdt zich alleen maar bezig met audio. Een database wordt razendsnel opgebouwd en geparkeerd op harddisk. Verder doet Mpdpup niets met de harddisk. Het besturingssysteem blijft op usb staan. Het beste werkt het dan met een android app. Voila. Super alternatief voor de Squeezebox en het geluid is erg goed (dat is merkbaar niet altijd even goed.) Sterker nog die M2Tech interface laat de Tentlabs dac nu echt zingen. Weer een stukje dichter bij "analoge" weergave. Even verder mee spelen, het draait nog maar net, ik typ dit nu al omdat het al met al erg snel in de lucht was en een perfecte prestatie levert. Naar de netbook heb je eigenlijk geen omkijken die kan dus als het moet in de kast. Een fanless pc is ook geschikt. Toetsenbord kan achterwege blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 april 2014 Report Share Posted 3 april 2014 Misschien hierboven teveel tekst Wat heb je nodig om goed te streamen NAS / server met wav/flac etc. bestanden Netbook (oude laptop, stille PC kan ook) Usb stick Mpdpup downloaden en met unetbootin op usbstick zetten USB DAC (SPDIF kan ook, dan m2tech HiFace ertussen) Een app (mpdroid oid) op tablet/Phone Installeren vd software kost 5 min. Je moet het ip adres vd server weten en het is handig tbv de app om het netbookje ook een vast ipadres te geven (reserveren via dhcp van je router) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 april 2014 Report Share Posted 3 april 2014 Zins kort heb ik het digitale audio gedeelte goed voor elkaar. Ik had nog een oude PC staan die niet meer gebruikt werd en deze beschikte ook nog eens over een S/Pdif aansluiting. Verder had ik voor mijn ouders een simpel Dacje nodig om de setopbox over de speakers van set te krijgen. Daar had ik dus deze dac voor gekocht via Ebay. Na een week overleed hun set en was de dac weer over. Aangezien ik deze al eens had aangesloten op mijn cd speler was ik aangenaam verrast. Zeker toen ik ook nog even een andere voeding er bij gepakt had begon het ding leuke dingen te laten horen. In vergelijk met de DAC van mijn Sony CDP-X 333 ES was de Muse beter en liet meer ruimte en detail horen. Het ding doet dus wel wat. De PC die ik overhad kwam nu in beeld en daar heb ik Daphile op gezet. Dit is een headless systeem dat nu in de ruimte naast mijn luister ruimte staat en met een lange S/Pdif kabel (RG59) naar het dacje gaat dat direct achter de voorversterker ligt. De bediening gaat via een mijn telefoon of het tablet. Hier gebruik ik Squeezer voor. Voor onderhoud kan je de PC met via je browser benaderen en kan je alles doen wat nodig is. Het leuke van Daphile is dat het een server en player incl OS in een doos is waar ook andere apparaten gebruik van kan maken zo is deze via DLNA te benaderen maar draait er ook een versie op van Squeezecenter zo dat ook de squeeze box er mee overweg kan. Ik weet dat het beter kan en met name de S/Pdif aansluiting zou via een HiFace module nog verbeterd kunnen worden maar zo is dit al heel er goed. Zeker als je er vanuit gaat dat dit slechts €25,- heeft gekost. Mijn conclusie is dat het met streamen al vrij snel heel goed kan gaan en dat dit geen vermogen hoeft te kosten. Het gemak is fijn en je luistert weer eens muziek die je normaal niet snel zal pakken. Zo goed als de plaat is het nog niet maar hier is zeker goed naar te luisteren. Met name als ik thuis aan het werk ben is dit erg prettig. Voor wat betreft de software ben ik daar erg over te spreken. Dit is echt gebouwd voor weergave van muziek en doet dat goed en gemakkelijk. In vergelijk met programma's als Jriver is dit veel makkelijker om op te zetten en al snel een goed resultaat te krijgen. Daarnaast heeft Windhoos nog onderhoud nodig en dan is Daphile makkelijker. Dat gaat namelijk als dat al nodig is via de Browser van een ander pc en zijn toetsenbord en monitor dus niet nodig. In principe heeft Daphile geen onderhoud nodig. Het syteem heeft een ingebouwde linux versie. Kort om dit ie leuk en doet het prima. Als iemand het leuk vind kan je natuurlijk komen luisteren en het wordt nog leuker als je dan ook je eigen DAC mee neemt. Ik durf de uitdaging aan! Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 3 april 2014 Report Share Posted 3 april 2014 Daphile....ik was er nog niet aan toe gekomen. Lijkt goed! Weet jij of de hiface 1 direct uit de doos wordt ondersteund? Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 3 april 2014 Report Share Posted 3 april 2014 Yep de meeste usb dingen gaan goed. Anders is er via DIYaudio contact op te nemen met Kipta en kan hij de juiste driver toevoegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 3 april 2014 Report Share Posted 3 april 2014 Ik vind al die receptjes knap ingewikkeld. Blij dat ik jaren geleden al die complexiteit van tafel heb geveegd en voor een simpele, doch uiterst doeltreffende all-in-one oplossing heb kunnen kiezen. Je zou er als eenvoudige plaatjesdraaier anders maar tureluurs van worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 april 2014 Report Share Posted 4 april 2014 Niet iedereen houdt van olijven Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 april 2014 Report Share Posted 4 april 2014 Krek. Talloos zijn de alternatieven. Je zet ze in je rek en draaien maar. Veel moeilijker dan een plaatje opzetten of de radio aanzetten hoeft het niet te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 4 april 2014 Report Share Posted 4 april 2014 Gebruik nu alweer een jaar of 3 sonos i.c.m. een 3TB Nas Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 4 april 2014 Report Share Posted 4 april 2014 Niet iedereen houdt van olijven Auch kleine Dinge können uns entzücken, Auch kleine Dinge können teuer sein. Bedenkt, wie gern wir uns mit Perlen schmücken; Sie werden schwer bezahlt und sind nur klein. Bedenkt, wie klein ist die Olivenfrucht, Und wird um ihre Güte doch gesucht. Denkt an die Rose nur, wie klein sie ist Und duftet doch so lieblich, wie ihr wisst. Hugo Wolf - Italienisches Liederbuch Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts