Jump to content

Op Bezoek Bij Leo(Bus)

carl
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag op luisterbezoek geweest bij Leo. Aanleiding was de discussie over streamers. Normaal doe ik niet zo aan verslagen van bezoeken maar de reden dat ik hiervan afwijk is dat ik het geluid van Leo het beste vond wat ik in tijden heb gehoord. Mooi groot beeld, stevig laag,goede plaatsing en alles perfect in evenwicht. Voor mij misschien iets (!!!) te zwaar bij stevige geluidssterkten. Dat zou wel bij te tunen zijn als Leo dat wil. (Ik betwijfel dat want anders had hij dat allang gedaan).

Het goede geluid heeft veel te maken met het feit dat Leo bij Twaron werkt een bedrijf dat bijvoorbeeld materiaal maakt voor kogelvrije vesten. Het materiaal is goed te gebruiken als dempingsmateriaal. Voordeel daarbij is dat veel demping bereikt kan worden met relatief weinig materiaal. In zijn eigenbouw LS (een doorontwikkeling van de Verity Parsifal) werkt het in ieder geval zeer goed. Leo gebruikt Twaron ook in een eigenbouw tubetrap. Hij haalde ze even weg en het geluid klonk gelijk dunner.Misschien leuk Leo om nog even te beschrijven hoe een en ander in elkaar steekt.

En wat streamen betreft dat werkt zeker goed. Of het mijn cup of tea is weet ik echter niet. Ik ga in ieder geval nog eens een keer naar die Vertity Reinzi's luisteren en naar een nieuw element kijken. En ik hoop dat Leo nog een keer op bezoek komt en zijn tubetraps meeneemt. Zou voor een relatief lage investering wel eens veel resultaat op te kunnen leveren.

Ha Carl,

Herkenbare recensie.

Nu heb ik het niet gehoord bij hem thuis na de laatste verbouwing van het filter maar daarvoor was het als erg goed.

Met name de plaatsing is iets dat deze set gewoon heel erg goed doet.

Leo boft maar met deze set.

En is een mooie reverentie voor wat er mogelijk is.

Hallo Carl,

Dank voor de complimenten. Het was een gezellige middag. Dat jij het laag af en toe wat stevig vond is volgens mij ook wel een beetje een kwestie van smaak of wat je gewend bent. Ik heb wel wat muziek waar ik het ook wat te veel vind, maar over het algemeen vind ik het best goed. Ik ga er dan ook niet aan sleutelen voor die paar opnames. Zoals je gemerkt hebt, kon ik ook nog wel wat sturen met de positie van de luisterplaats. Bank iets naar achteren en het werd minder in het laag. Daarmee verlies je ook wat warmte in het geluidsbeeld. De laatste tijd speel ik wat met de luisterplaats en ik ben er nog niet helemaal uit wat het optimium is. Het zou best wel weer de plek kunnen worden waar we het laatst luisterden en waar ik tot voor kort altijd al zat.

Die dempingspanelen en tubetraps is een ander verhaal. Ik neem aan dat je de ronde traps bedoelt als je het over meer informatie hebt. Je hebt gezien dat het twee soorten waren. De ene is gebaseerd op traps die Toine Dingemans beschrijft op zijn site. Die zijn van schaaldelen steenwol gemaakt. Op de plaats van de steenwol heb ik Twaron Angel hair gebruikt. Om dat op zijn plaats te houden heb ik twee stukken kippengaas op ca 5 cm van elkaar genomen die de binnenwand en de buitenwand van de trap vormen. Daartussen zit de Twaron. Verder alles conform de Dingemans beschrijving.

De tweede soort is een stuk eenvoudiger. Dat is niets anders dan een kartonnen buis van ca 15 cm doorsnee. (Voorheen een buis uit een rol tapijt) Daar omheen heb ik losjes een Twaron lont gewikkeld en daar omheen zit een Twaron weefsel. Klaar is kees.

Ik kom ze ongetwijfeld een keer bij jou thuis demonstreren.

Verder had ik nog een stel panelen. Dat zijn eigenlijk ondiepe kistjes met een diepte van ca 7 cm en lengte x breedte van 150cm x 62cm. Die kistjes zijn gevuld met Angel hair en afgedekt met een stuk gordijnstof met een motief naar keuze. Gewoon strak trekken en aan de achterkant vast nieten. Ik heb ze ook wel gemaakt met Twaron weefsel i.p.v. gordijnstof.

Hoop dat je wat aan de info hebt.

Groet,

Leo

Maar... om een goede demping bij lage tonen te krijgen zal er toch iets van een golflengte "opgeslokt" moeten worden.?

Wat doet dan een paar cm Twaron..??

Is er al eens gemeten mét en zonder de basstraps..??

Meten lijkt mij trouwens ook de beste methode om de luisterplaats en speakeropstelling te optimaliseren.

Of je moet een rolstoel kopen en deze per muzieknummer op de juiste plaats (smaak) zetten.

:)

Dan ben je natuurlijk wel verkeerd bezig Hans. Weet je het blijft allemaal een beetje smaak en compromis zelfs in een geoptimaliseerde luisterruimte als van jou. Daarbij als het goed klinkt,klinkt het goed. Als je naar een concert gaat ga je toch ook niet meten.

Wat ik wel leerzaam vond is dat een paar van die tubes bij luisteren in de woonkamer werden opgesteld zodat de woonkamer van functie veranderde.

Ik ga maar eens even met de Oracle aan de slag want Leo heeft me nog niet aan het streamen gebracht.

Maar... om een goede demping bij lage tonen te krijgen zal er toch iets van een golflengte "opgeslokt" moeten worden.?

Wat doet dan een paar cm Twaron..??

Is er al eens gemeten mét en zonder de basstraps..??

Meten lijkt mij trouwens ook de beste methode om de luisterplaats en speakeropstelling te optimaliseren.

Of je moet een rolstoel kopen en deze per muzieknummer op de juiste plaats (smaak) zetten.

:)

Om de lagere tonen te dempen heeft dit soort dempers een zekere diameter nodig. De hele diameter hoeft kennelijk niet opgevuld te zijn. Voor een verklaring moet je bij Toine zijn. Ik heb zijn model over genomen, maar dan met Twaron als wand. Er zit aan de achterkant over de halve omtrek ook nog een stuk folie. Die van mij is ca 25 cm doorsnee. Ik heb ook twee van die dingen van 50 cm doorsnee gehad, maar die waren mij te groot in de opslagruimte. Die heb ik weer gesloopt. De dempers op de kartonnen buis zijn dunner. Die staan in de hoek gedrukt. Misschien beïnvloeden ze meer de reflecties dan dat ze echt dempen. Het helpt echter wel.

Groet,

Leo

Moest daar ook maar eens gaan luisteren, als het mag. Zou iets beter klinken dan bij mij??? Tsk tsk, het moet niet gekker worden! :-)

M :ph34r: rc

Marc,

Wat is beter hè?

Het zal ongetwijfeld anders klinken. Verder is het vaak een kwestie van smaak. Je bent van harte welkom om een keer te komen luisteren. Mijn speakers zijn inmiddels wel gefoefeld en er liggen een paar tegeltjes. Die heeft Kappa trouwens hier niet gehoord, dus zijn opmerking is gedateerd.

Welkom ben je zeker. Mijn huis ligt op ca 7 minuten lopen van het station, dus voor jou bereikbaar. Gezien je reistijd zal het wel niet op mijn vaste luisterdinsdagavond kunnen. Soms kan het in het weekeind als vrouwlief naar een paardrijwedstrijd gaat. Ijs en weder dienende is dat a.s. zondag het geval. Het zou dan kunnen. Maar als het weer ook maar even slecht is, gaan dochter en vrouw niet met een paardentrailer op stap, dus het kan maar zo niet door gaan. Misschien later in de week nog even contact via PM?

Groet,

Leo

Leo, het geluid met de demper wordt wel bigger en rustiger maar minder zuiver het is de een of de ander.

Hifi is en blijft een - je oren meent dat het geluid super is-  smaak  kwestie .

Leo, het geluid met de demper wordt wel bigger en rustiger maar minder zuiver het is de een of de ander.

Hifi is en blijft een - je oren meent dat het geluid super is-  smaak  kwestie .

Amen :D

Er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen naar Rome. Als je me vraagt wat ik geweldig vind klinken zeg ik een ESL van Quad. Wel totaal anders dan bij Leo. En wat is dan het beste: ik denk allebei.

Het bezoek bij Leo heeft een onverwacht staartje gekregen. Wat me bij Leo opviel was dat het naar achterzetten van de bank wat warmte wegnam. In mijn situatie kon ik wel wat warmte gebruiken en heb de stoel op de Mat gezet ipv er tegenaan. Dat was een duidelijke verbetering die ik niet had verwacht want in mijn oude huis deed dat niets. Trouwens ook een suggestie van Hans waar ik toen niets mee heb gedaan ( shame on me) . Ben benieuwd naar die twaron tube traps.

Er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen naar Rome. Als je me vraagt wat ik geweldig vind klinken zeg ik een ESL van Quad. Wel totaal anders dan bij Leo. En wat is dan het beste: ik denk allebei.

Ik heb al heel lang geen Quad-set meer gehoord. Heel lang geleden een keer op een VAD show in Veldhoven, denk ik.