Arcman Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Hallo Carl, Ik had het verslag op Puresound al gelezen. Naar mijn idee moet er een soort laag-af filter aanwezig zijn, dat start in een duidelijk waarneembaar deel van de sub-bass. In direct vergelijk met Pass-labs XP-15, NAGRA VPS en Musical fidelity Vinl komt de Blue-amp daar duidelijk tekort. Vandaar mijn vraag. Dat de NAGRA het daar zelfs beter doet had ik niet verwacht (ook met de step-up trafo in actie). Waar ik bij andere losse trafo's heb vastgesteld dat dit ten koste gaat van sub-laag. Dus dit zag ik eigenlijk al als een vaststaand verschijnsel bij gebruik van step-up's (reset ). Nu dus voor het eerst vastgesteld bij een volledig elektronische versterking. Ik interpreteer dit als een tekortkoming van de Blue amp, maar ik realiseer me ook dat het in veel sets een zegen kan zijn (of het wordt nooit opgemerkt). Ik luister met hoofdluidsprekers die in het laag doorlopen, dus niet actief afgefilterd. Daarnaast heb ik dit aangevuld met Transmissielijn laag dat doorloopt tot minimaal 20 Hz. Dus als er laag wordt geproduceerd zou ik het waar moeten nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Hallo Carl, Ik had het verslag op Puresound al gelezen. Naar mijn idee moet er een soort laag-af filter aanwezig zijn, dat start in een duidelijk waarneembaar deel van de sub-bass. In direct vergelijk met Pass-labs XP-15, NAGRA VPS en Musical fidelity Vinl komt de Blue-amp daar duidelijk tekort. Vandaar mijn vraag. Dat de NAGRA het daar zelfs beter doet had ik niet verwacht (ook met de step-up trafo in actie). Waar ik bij andere losse trafo's heb vastgesteld dat dit ten koste gaat van sub-laag. Dus dit zag ik eigenlijk al als een vaststaand verschijnsel bij gebruik van step-up's (reset ). Nu dus voor het eerst vastgesteld bij een volledig elektronische versterking. Ik interpreteer dit als een tekortkoming van de Blue amp, maar ik realiseer me ook dat het in veel sets een zegen kan zijn (of het wordt nooit opgemerkt). Ik luister met hoofdluidsprekers die in het laag doorlopen, dus niet actief afgefilterd. Daarnaast heb ik dit aangevuld met Transmissielijn laag dat doorloopt tot minimaal 20 Hz. Dus als er laag wordt geproduceerd zou ik het waar moeten nemen. Vaak krijgen versterkers met een goede controle het stempel: te weinig laag. Ik dit geval zou dat dus ook heel goed kunnen, en zit je met de andere versterkers naar resonanties en na-ijlen te luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Hans, In jouw voorbeeld praat je toch meestal over de interactie tussen eindversterking en de luidspreker(s). In mijn geval blijven deze gelijk. Ik wissel alleen van Phono-stage. Nu weet ik wel dat onder invloed van impedanties onderling het frequentieverloop beinvloed kan worden. Lijkt me niet dat dit 1:1 vergelijkbaar is met de "controle" waar jij op doelt. Vraag me wel af of je elektronisch, of acoustisch na-ijlen bedoelt............ Over publicaties gesproken: In de context van de Blue Amp (comfort), werd gesproken over de zegeningen van het subsonic filter. Vroeg me dus af op deze op de standaard versie ook zit (al of niet in/uitschakelbaar intern). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Hans, In jouw voorbeeld praat je toch meestal over de interactie tussen eindversterking en de luidspreker(s). In mijn geval blijven deze gelijk. Ik wissel alleen van Phono-stage. Nu weet ik wel dat onder invloed van impedanties onderling het frequentieverloop beinvloed kan worden. Lijkt me niet dat dit 1:1 vergelijkbaar is met de "controle" waar jij op doelt. Vraag me wel af of je elektronisch, of acoustisch na-ijlen bedoelt............ Over publicaties gesproken: In de context van de Blue Amp (comfort), werd gesproken over de zegeningen van het subsonic filter. Vroeg me dus af op deze op de standaard versie ook zit (al of niet in/uitschakelbaar intern). Waarom zou dat alleen voor de eindversterking gelden..?? Een eenmaal verpruts signaal is niet meer te herstellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arcman Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Ja, de Linn filosofie ken ik ook al een aantal jaren...........daar zal een kern van waarheid in zitten. Overigens heeft het denk ik niet veel met controle te maken. De lage frequenties die ik hoor met de ene Phono stage, hoor ik met de andere niet. M.i. worden die eruit gefilterd, maar kennelijk weet niemand hoe het nu precies zit met de Blue Amp 42. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Ik zou Rolf Becker gewoon een mailtje sturen Arcman. Ik vind het altijd wat moeilijk als mensen over laag praten. Ik veronderstel dat je het hier hebt over 20/30 hz. Voor de rest ben ik het wel met Hans eens. Zou best eens kunnen dat daarom zijn phonotrap minder scoorde bij A10 indertijd. Waarschijnlijk is zijn phono gewoon neutraal en vallen de meeste mensen voor kleuring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Heb je deze ook gelezen: http://www.puresound.be/recensies/archive/2012/oktober/article/phonotrappen-saga-3-de-blue-amp-42-comfort-phono-trap/?tx_ttnews[day]=22&cHash=91ec2f120afc23fd05f5a9143bdf168b [Edit] Zie dat je hem al gelezen hebt. [/Edit] Ik heb er zelf niet mee gespeeld maar er schijnt achterop een schakelaartje RIAA/IEC te zitten. De IEC norm geeft i.d.d. minder laag onder de 50 Hz (-3 dB op 20 Hz.). Maar goed, als ie naar jouw zin te weinig laag geeft is het niet jouw ding. Dat ligt echt niet aan de rest van jouw installatie denk ik gezien je vergelijk met andere goede pre's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 30 juli 2013 Report Share Posted 30 juli 2013 Jos, ik lees het topic nu pas, veel later. Moest er ook een beetje om glimlachen maar allereerst gefeliciteerd dat je zo tevreden bent. Ik vraag me wel af wat er in jouw installatie nog hetzelfde is sinds ik bij jou heb geluisterd. De enorme hoorns hebben het pand verlaten, dat weet ik nog wel. Maar wat er verder allemaal staat, daar ben ik wel benieuwd naar. Ben zelf nog tevreden met mijn (vrijwel) unieke phonotrap. Enige wat ik anders gedaan zou hebben achteraf is toch een subsonic filter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 31 juli 2013 Report Share Posted 31 juli 2013 En daar hebben we nog druk over gediscussieerd Kraus. Ik hoop je hier weer vaker te treffen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 1 augustus 2013 Members Report Share Posted 1 augustus 2013 +1! Al is dat oeverloos ouwehoeren over van alles en nog wat in je achtertuin zeker zo gezellig, je bijdragen worden hier nog steeds node gemist! Nog steeds aan het rondtrekken, of is die mega-vakantie alweer voorbij? Ff een stukje on-topic, ik zag dat Cock van Sonore ook (eindelijk...) een account heeft aangemaakt, ik weet dat zij binnenkort ook met een phonotrap gaan komen. Die wordt op de X-fi geintroduceerd, ik ben benieuwd of hij daar in dit draadje wat over los wil laten, dat zou hier prima passen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 augustus 2013 Report Share Posted 4 augustus 2013 Uit betrouwbare bron hoorde ik dat Puresound een paar interessante phonotrappen op de rol heeft staan. De idee is om ze net als bij de Ayre review door door meerdere mensen te laten beluisteren. Op die manier sluit je de verschillen in installatie en smaak een beetje uit en geef je zo een zo goed mogelijk beeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 Tsja, en dan is er na ruim een jaar toch een vervanger voor de Blue Amp gekomen. Waarom? Ik weet dat ik in het begin heel enthousiast was en tot op zekere hoogte ben ik dat nog steeds, maar de Blue gaf toch bepaalde problemen. Ook al heeft de Blue een hoge gain, kon ik mijn geintegreerde buizenversterker er niet goed mee aansturen. Na een tijdje heb ik een trafo tussen de phono pre en de versterker geplaatst die het signaal verdubbelde. Zelfs dan bleef het behelpen. Ik dacht dat het aan de ingangsgevoeligheid van de buizenversterker lag (2V), maar toen een vriend zijn Hat PH3 hier een keer aansloot bleek dat die zonder trafo de buizenbak probleemloos aanstuurde met ongeveer dezelfde hoeveelheid gain. Uiteindelijk de Blue in de verkoop gedaan en vrij snel verkocht. Wat nu? Een Hat kopen? Vind ik een beetje duur. Na een tijdje kwam ik op een phono van Hoer-Wege, de MC V3. Voordeel is dat je die eerst 30 dagen thuis kan uitproberen zonder verplichting. Ik kwam op deze amp omdat de verkoper van mijn eerste Blue Amp, de standaard model 42, daarna was overgestapt op een Hoer-Wege. Hij staat nu naakt in mijn setje: twee 'platinen'op een isolerende ondergrond, geen kast. Dit is alleen voor de uitprobeer periode. Na een paar dagen is mijn conclusie dat deze pre geen enkel probleem heeft met de tube amp. Het knalt erover. De gain is in 6 stappen instelbaar van 46 tot 66 dB, evenals de impedantie. Het geluid biedt heel veel detail, veel kracht, een groot beeld en prachtige stemmen. Deze pre lijkt mij beter dan de anderen die ik hier heb gehad en kon wel eens een blijvertje worden. Ik heb nog een paar weken te gaan met uitproberen en mocht ik besluiten er voor te kiezen, dan kan ik hem ingebouwd in een kast met alle toeters en bellen eraan (gain en imp. van buitenaf instelbaar) en accuvoeding met ingebouwde lader kopen voor 1600 Euro. Is toch nieuw bijna 6 x goedkoper dan de Blue.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 ps. hoe plaats ik hier een foto? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 Dat luk alleen als je zelf ict-er bent. ps. hoe plaats ik hier een foto? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 ps. hoe plaats ik hier een foto? Midden op de onderste balk van de editor zit een knopje "image". Als je daarop klikt kun je een link naar een plaatje plaatsen. Dat plaatje moet dan wel ergens anders op het www staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 Had ik bij gekeken, maar ik wilde graag een foto plaatsen die ik zelf gemaakt heb. Kan dus niet, tenzij ik die eerst op het web plaats. Beetje omslachtig.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 Het is niet anders. Er is wel een mogelijkheid van uploaden van plaatjes. Alleen zit daar een limiet op van 20KB totaal voor alle je plaatjes bij elkaar. Daar heb je dus feitelijk niets aan. Forumbeheer zou er goed aan doen die limiet te verwijderen of te verhogen naar b.v. 500KB per plaatje. Dan heeft dat zin en blijven de plaatjes ook altijd beschikbaar op de forumserver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 http://i127.photobucket.com/albums/p132/jos_029/hoer-wegemcv3.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 Gelukt via photobucket. Dit is de kale Hoer-Wege. Onder de voeding, boven de phonotrap. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 http://i127.photobucket.com/albums/p132/jos_029/hoer-wegemcv3.jpg Zie ik daar Eichmann Bullet pluggen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 Gelukt via photobucket. Dit is de kale Hoer-Wege. Onder de voeding, boven de phonotrap. Die zie je niet zoveel . Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 Ja, klopt. op photobucket staat de voeding onder. Hier is het andersom. Voeding boven, amp onder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 Als je dat knopje gebruikt en daarmee de link plaatst krijg je dit: Het is wel een bruut force ding vind ik met zo'n grote hoeveelheid elco's. Maar goed het gaat er om hoe hij klinkt en matcht met de rest van je set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 8 februari 2014 Author Report Share Posted 8 februari 2014 Bedankt. Ja, de voeding is niet onderbemeten: twee trafo's en behoorlijk wat elco's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 8 februari 2014 Report Share Posted 8 februari 2014 Ziet er leuk uit Op basis van een Burrbrown INA163. Is een simpele maar mooie toe passing om een phono pree te maken. deze is mooi uit gevoerd met voldoende aandacht voor de voeding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts