Jump to content

Nieuwe Phono


alabaster
 Share

Recommended Posts

Is er niets dat kan geleiden dan valt er ook niets te aarden.

 

Beetje dooddoener. Het element is dan zeker helemaal van plastic? En de draadjes er naar toe ook?

 

Hang nou maar tenminste het element zelf met een aparte draad aan aarde en gebruik in een niet metalen arm liefst ook afgeschermde draden. Gebalanceerd is leuk om brom te verlagen maar het kan geen HF storing tegen houden.

Link to comment
Share on other sites

Beetje dooddoener. Het element is dan zeker helemaal van plastic? En de draadjes er naar toe ook?

 

Hang nou maar tenminste het element zelf met een aparte draad aan aarde en gebruik in een niet metalen arm liefst ook afgeschermde draden. Gebalanceerd is leuk om brom te verlagen maar het kan geen HF storing tegen houden.

Die afgeschermde draden worden voor mijn arm een beetje te zwaar en trekken te veel aan de slede.

Dat is voor mij ook de reden geweest om met een houten headshell te kiezen.

Op deze wijze is er een draad minder nodig en kan het allemaal nog lichter.

 

Het afschermen tegen HF is op een DT niet echt zinnig te noemen.

Ook het element en de draden die tussen het element en de headshell zitten zijn behoorlijk open.

Wil je HF afschermen dan zal je dat daar ook moeten doen.

De winst in gewicht was bij mij daar belangrijker.

 

Ook heb ik al behoorlijk wat elementen mee gemaakt en eigenlijk nooit een probleem gehad dat de aarde niet was aangesloten op de element behuizing.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik meeneem uit deze discussie is dat het geen wet van Meden en Perzen is dat een arm of head shell geaard moet zijn. Ik heb geen last van brom, nog ontvang ik radio Moskau op mijn phono ingang.

Mocht het er nog eens van komen om met een gebalanceerde phono trap te experimenteren dan weet ik nu hoe een gebalanceerde aansluiting uitgevoerd moet worden. Iets om naar uit te kijken

 

De kwaliteitsbeoordeling van een phono trap, high end qua prijs of niet, laat ik aan mijn eigen oren over. 

Link to comment
Share on other sites

Wat ik meeneem uit deze discussie is dat het geen wet van Meden en Perzen is dat een arm of head shell geaard moet zijn. Ik heb geen last van brom, nog ontvang ik radio Moskau op mijn phono ingang.

 

Schreef ook al eerder:

 

... Als je daar in de verste verte geen last van hebt is er ook geen probleem.

 

Wat m.b.t. was de kous daarmee wel af  :D

Link to comment
Share on other sites

Het komt mij voor dat een metalen arm, gemonteerd op een houten of ander niet-geleidend materiaal, altijd met een extra draadje (meestal zwart) geaard moet zijn aan het chassis.

De aarding van het chassis aan de versterker gebeurt via een apart aardstaartje: dus niet via de afscherming van de signaalkabeltjes

Als de arm echter is gemonteerd op een metalen plaat die verbonden is aan (c.q. deel uitmaakt van) het chassis, kan een aparte aardleiding aan de arm(voet) vaak achterwege blijven.

 

Overigens kan het voorkomen dat brom niet door een aardlus wordt veroorzaakt, maar door een fout of defect in het voedingscircuit.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt allemaal Spido, alleen gaat het hier om een armbuis van hout.

De armvoet is wel geaard volgens Petwin, dus in het geval er een brom-instralingsprobleem zou zijn is het niet zo moeilijk om een dun ground-draadje te trekken van armvoet door armbuis naar headshell (tenzij die laatste een Yamamoto is, of een andere houten shell. Maar dan nog zou het element-huis zelf eigenlijk ook aan ground moeten liggen).

 

Dat zou technisch gezien het beste zijn, maar als de TS geen brom- of andere bedradingsgerelateerde problemen ondervindt dan is deze discussie academisch en de kous, om met Pjotr te spreken, daarmee af. ;)

Link to comment
Share on other sites

(...) maar als de TS geen brom- of andere bedradingsgerelateerde problemen ondervindt dan is deze discussie academisch en de kous, om met Pjotr te spreken, daarmee af. ;)

 

Beste KT88,

 

Wat deze casus betreft: inderdaad.

Maar dit topic wordt ook gevolgd door anderen, die wèl bromproblemen hebben.

Ik voel erg met ze mee. Tot voor kort had ik zulke problemen met een antieke Telefunken S600 draaitafel, zoals je weet.

Jij, en postuum de heer H.J. Leak, hebben mij toen met goede adviezen geholpen.

 

De aarding van het pick-up element is een aangelegenheid waarvan wij nog meer zouden willen weten.

Men zou verwachten, dat de metalen schil (de "Kooi van Faraday") om het element heen - de behuizing van het element, dus - geaard zou moeten worden aan massa (met de arm, indien van metaal, en het chassis van de draaitafel).

Maar sommige elementen verbinden die behuizing via een lipje met één van de minpolen van de signaalkabels. Aan de afscherming van een signaalkabel, dus. Dat lijkt in tegenspraak te zijn met de regel die zegt dat afscherming en massa gescheiden moeten blijven.

 

Andere elementen schijnen helemaal geen afschermende behuizing te hebben, maar een body van plastic, hout of edelsteen.

Zit daar dan wellicht toch een afscherming van aluminiumfolie o.i.d. onder? Of wordt er conductive plastic toegepast?

 

http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=39992

Link to comment
Share on other sites

Maar sommige elementen verbinden die behuizing via een lipje met één van de minpolen van de signaalkabels. Aan de afscherming van een signaalkabel, dus. Dat lijkt in tegenspraak te zijn met de regel die zegt dat afscherming en massa gescheiden moeten blijven.

 

Andere elementen schijnen helemaal geen afschermende behuizing te hebben, maar een body van plastic, hout of edelsteen.

Zit daar dan wellicht toch een afscherming van aluminiumfolie o.i.d. onder? Of wordt er conductive plastic toegepast?

Veel van de betere elementen hebben helemaal geen body en worden dus volledig blood gesteld aan de elementen.

Toch gaat dat prima. Volgens mij ligt dat dan meer aan de laag ohmige afsluiting.

Elementen die wel hoog ohmig afgesoten moeten worden (mm) hebben vaak inderdaad de behuizing aan de groene draad liggen.

Bij een MC element ben ik dat nog niet tegen gekomen.

Link to comment
Share on other sites

Mwah, bekijk dan eens de installatie handleiding van Denon elementen. Daarin staat dat zowel de groene als de blauwe aansluiting aan ground moeten. Gebalanceerd heeft daarbij technisch helemaal geen zin. En die elementen spelen toch prima bromvrij.

Link to comment
Share on other sites

Een tijd niet meer op het forum gekeken en pas vandaag zie ik dan ook Spido's berichtje.

 

Natuurlijk heb je gelijk Spido, zo'n Blue Amp is veel te duur. 9000 euro is belachelijk; 3.000 zou nog wild zijn. De Hoerwegen waar ik nu mee speel was 1600. Nog veel geld, maar bij mij en bij een andere Allaerts eigenaar een stuk beter dan de Blue.

 

Trouwens, wat zou het eigenlijk kosten om een setje van die speksteen bakkies met een drivertje erin te maken? Juist, met een bankie kom je een heel eind ..

Link to comment
Share on other sites

Vraag betreft rumble filter externe phonotrap.

Zit dat standaard ingebouwd of helemaal niet.

Heeft dat nut mbt rumble en of groefruis.

Link to comment
Share on other sites

Is met de laatste drie reacties dit topic definitief doodgeslagen?

Natuurlijk absoluut BS dat je de HIGH END Phono stages voor een paar tientjes (na) kunt bouwen.

Ja, ik vind ze ook te duur (of ik krijg te weinig van mijn werkgever) maar de bewering dat je een Blue amp voor negen tientjes kunt bouwen slaat helemaal nergens op.

Ik noemde 300 euro (hetgeen wellicht toch wat optimistisch is, met kleine aantallen componenten betaal je vaak wat meer), maar bv 600 euro met fatsoenlijk aansluit materiaal en een simpel kastje moet toch haalbaar zijn. En een week of 3 solderen en frutselen. Is geen nabouwen van een blue amp, maar het (na)bouwen van het ontwerp van een andere (bevlogen?) ontwerper. Of het minder of slechter is, wie weet. Hangt zeker ook van de bouwer af en van de match met de rest van de set. Specificaties lijken me niet slecht (kan ze niet vergelijken met blue amp, want die publiceren nauwelijks specs).

Link to comment
Share on other sites

Ik noemde 300 euro (hetgeen wellicht toch wat optimistisch is, met kleine aantallen componenten betaal je vaak wat meer), maar bv 600 euro met fatsoenlijk aansluit materiaal en een simpel kastje moet toch haalbaar zijn. En een week of 3 solderen en frutselen. Is geen nabouwen van een blue amp, maar het (na)bouwen van het ontwerp van een andere (bevlogen?) ontwerper. Of het minder of slechter is, wie weet. Hang zeker ook van de bouwer af en van de match met de rest van de set., Specificaties lijken me niet slecht (kan ze niet vergelijken met blue amp, want die publiceren nauwelijks specs).

 

Als je kijkt naar de kale componentkosten en  in 10.000-tallen in China geproduceerd, zou je gelijk hebben.

 

Het ontwerpen en bouwen van een goede phono pre is geen sinecure en de productie aantallen zijn laag. 9K vind ik persoonlijk ook over de top, maar een af-fabrieksprijs van tussen de 2K en 4K (afhankelijk van wat het biedt) is alleszins redelijk.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...