Jump to content

Nieuwe Phono

alabaster
 Share

Recommended Posts

Goed gerekend, kun je nagaan wat een BA eigenlijk in de winkel zou moeten kosten :D Maar troost je, de marges op spruitjes zijn veel hoger :D

Het blijft gewoon heel arbeidsintensief hoe BA pp's maakt tegen torenhoge loonkosten. Blijft een niche markt.

• Members

2K af/fabrieksprijs+marge importeur+marge winkelier is toch gauw een 8K verkoop naar particulier.

Zeg mij eens even snel welke merken dat zijn, dan claim ik die gauw voor een ander dat doet. Kan ik eindelijk een keer echt geld verdienen...

Blijkbaar voer ik de verkeerde merken?

Arden, jij kent de marges als geen ander.

De marges voor een winkelier op muziekinstrumenten zijn ook belachelijk klein. Een paar tientjes op een instrument van 1000 euro.

Ik noemde 300 euro (hetgeen wellicht toch wat optimistisch is, met kleine aantallen componenten betaal je vaak wat meer), maar bv 600 euro met fatsoenlijk aansluit materiaal en een simpel kastje moet toch haalbaar zijn. En een week of 3 solderen en frutselen. Is geen nabouwen van een blue amp, maar het (na)bouwen van het ontwerp van een andere (bevlogen?) ontwerper. Of het minder of slechter is, wie weet. Hangt zeker ook van de bouwer af en van de match met de rest van de set. Specificaties lijken me niet slecht (kan ze niet vergelijken met blue amp, want die publiceren nauwelijks specs).

Voor wie een top phono versterker zoekt en handig is: van de XONO van Pass Labs zijn alle schema's on-line te vinden en er worden zelfs kale printplaten aangeboden. Wie niet zo handig is of geen tijd heeft kan ook proberen een tweedehands te vinden. Gebouwd als een tank en klinkt fantastisch met Jan Allaerts. 

Er is kennelijk niks zo lastig dan voor iemand een phonotrap te kiezen. M.i. gaat dat helemaal niet. Er zijn zo veel variabelen dat elk advies bij voorbaat al mislukt is:

1. element

2. smaak luisteraar

3. draaitafel

4. arm

5. bekabeling

6. de rest van de set

7. enz

Bij de verschillende phonotrapvergelijkingen is dat ook al verschillende keren gebleken.

Ik ben opgegroeid met versterkers waarop uiteraard een draaitafel was aan te sluiten. Bij mijn laatste versterker was dat niet meer vanzelfsprekend, maar kon het wel tegen meerprijs. Godsblij dat ik dat gedaan heb.

Kan het beter? Zal best, maar wat er nu uit de plaatjes komt heb ik zo de afgelopen 40 jaar niet eerder gehoord. En daar was het me om te doen.

Ik ben opgegroeid met versterkers waarop uiteraard een draaitafel was aan te sluiten. Bij mijn laatste versterker was dat niet meer vanzelfsprekend, maar kon het wel tegen meerprijs. Godsblij dat ik dat gedaan heb.

Kan het beter? Zal best, maar wat er nu uit de plaatjes komt heb ik zo de afgelopen 40 jaar niet eerder gehoord. En daar was het me om te doen.

Wat is er gebeurd dat het nu zo goed klinkt? 

Weet ik niet. Wel wat ik eraan gedaan heb, en dat begon met een nieuw element.

Maar ik was helemaal niet kritisch tot, zeg, 2008. Daarna ben ik bij heel wat audiofielen op luisterbezoek geweest en bij sommigen heb ik wat opgestoken. En nu vind ik, me and myself, het goed klinken. Maar dat zegt niks. De een is laaiend als hij hier op bezoek komt, de ander vindt het saai. Ik heb hier drie tegels, dus jij zal het wel niks vinden.

Weet ik niet. Wel wat ik eraan gedaan heb, en dat begon met een nieuw element.

Maar ik was helemaal niet kritisch tot, zeg, 2008. Daarna ben ik bij heel wat audiofielen op luisterbezoek geweest en bij sommigen heb ik wat opgestoken. En nu vind ik, me and myself, het goed klinken. Maar dat zegt niks. De een is laaiend als hij hier op bezoek komt, de ander vindt het saai. Ik heb hier drie tegels, dus jij zal het wel niks vinden.

Het belangrijkste is dat jij tevreden bent. Je hebt overal je licht op gestoken, dat is wijs.  

Bij mij gaven de tegels geen verbetering.

• 6 months later...

Tsja, en dan is er na ruim een jaar toch een vervanger voor de Blue Amp gekomen. Waarom? Ik weet dat ik in het begin heel enthousiast was en tot op zekere hoogte ben ik dat nog steeds, maar de Blue gaf toch bepaalde problemen. Ook al heeft de Blue een hoge gain, kon ik mijn geintegreerde buizenversterker er niet goed mee aansturen. Na een tijdje heb ik een trafo tussen de phono pre en de versterker geplaatst die het signaal verdubbelde. Zelfs dan bleef het behelpen. Ik dacht dat het aan de ingangsgevoeligheid van de buizenversterker lag (2V), maar toen een vriend zijn Hat PH3 hier een keer aansloot bleek dat die zonder trafo de buizenbak probleemloos aanstuurde met ongeveer dezelfde hoeveelheid gain.

Uiteindelijk de Blue in de verkoop gedaan en vrij snel verkocht. Wat nu? Een Hat kopen? Vind ik een beetje duur. Na een tijdje kwam ik op een phono van Hoer-Wege, de MC V3. Voordeel is dat je die eerst 30 dagen thuis kan uitproberen zonder verplichting.

Ik kwam op deze amp omdat de verkoper van mijn eerste Blue Amp, de standaard model 42, daarna was overgestapt op een Hoer-Wege. Hij staat nu naakt in mijn setje: twee 'platinen'op een isolerende ondergrond, geen kast. Dit is alleen voor de uitprobeer periode. Na een paar dagen is mijn conclusie dat deze pre  geen enkel probleem heeft met de tube amp. Het knalt erover. De gain is in 6 stappen instelbaar van 46 tot 66 dB, evenals de impedantie. Het geluid biedt heel veel detail, veel kracht, een groot beeld en prachtige stemmen. Deze pre lijkt mij beter dan de anderen die ik hier heb gehad en kon wel eens een blijvertje worden.

Ik heb nog een paar weken te gaan met uitproberen en mocht ik besluiten er voor te kiezen, dan kan ik hem ingebouwd in een kast met alle toeters en bellen eraan (gain en imp. van buitenaf instelbaar) en accuvoeding met ingebouwde lader kopen voor 1600 Euro. Is toch nieuw bijna 6 x goedkoper dan de Blue..

Ook hier staat de Blue Amp 42 sinds kort werkeloos. Wat nu?. Gelukkig stond mijn eigen oude  buizen-phono nog naast de blue amp. Eenmaal weer aangesloten klinkt die op mijn set toch beter. Meer dynamisch en vooral muzikaler. Net alsof de fut er een beetje uit was met de 42. Die heb ik recent nog laten controleren door Triple M Audio. Meettechnisch was er niks mis met de 42. Rara.. Maar niet getreurd, want ik heb nu met mijn eigen phono weer muziek in de kamer. Trouwens als er iemand serieus belangstelling heeft om de 42 eens op zijn eigen set te proberen, dan hoor of lees ik wel. Het is toch de combinatie die het doet en een 42 is een serieuze phono.

Lourens

een bij kenners bekend en  helaas  ter ziele gegaan merk uit de stad Dordrecht (Tube Elysium) van de broers Mijnster.

Oh wat jammer. Een tijdje geleden nog zitten zoeken naar hun website maar kon hem niet meer vinden. Daarom dus. Ze hebben destijds voor mij de Electrocompaniet gerepareerd, kundige mannen...