Jump to content

Luidspreker Stekkers

carl
 Share

Recommended Posts

Omdat ik met Roger met de LS kabels heb ligen spelen zoek ik wat mooie stekkers om hem aan mijn eindversterker aan te sluiten.. Ik word namelijk gek van die verschrikkelijk schroefklemmen. Wat zijn mooie stekkers. Het is voor een 4 mm kabel.

Ik gebruikte voorheen banaanstekkers van WBT. Die zijn ook gemaakt van goed en duurzaam materiaal. Maar ook van den Hul maakt ze. Met genoemde merken heb ik in ieder geval goede ervaringen. Ik zou even op tweaks4u kijken of hifisuply daar kun je vanuit je luie stoel bestellen en meestal heb je het binnen twee dagen in huis. 

Ziet er wel leuk uit Hans. Goed stevig vast te schroeven?

Ja, en ook makkelijk te solderen.

Maar denk je er aan, dat klemmen op luidsprekerklemmen met dwarsgaten niet altijd goed gaat. De banaan zet dan precies daar uit, waar het dwarsgat zit. Klemmen doet het dan niet. Hier hebben alle klembare banaanstekkers last van. Vaak volstaat het om de banaanstekker een beetje uit de luidsprekerklem te trekken ne dan vast te schroeven.

:)

Ik heb die stekkers op veel verschillende aansluitingen gebruikt. Vrijwel altijd gaat het meteen goed, soms moet je de stekker een paar mm terug halen en dan vastschroeven. maar dat is met elke klembare banaanstekker zo.

:)

Ik zoek een klassieke vorm S&M. Bedankt in ieder geval

Volgens mij zijn juist dit soort "schuine" veel beter. Met zo'n haaks op de kast staande banaan oefent de zware kabel een grote kracht uit op het "ophangpunt". Als ze al schuin omlaag hangen, dan krijg je minder krachten op het kabeleind (met minder kans op breken etc).

Geldt natuurlijk voornamelijk voor zware, wat stugge kabels.

Of gewoon spades (die hangen altijd al schuin omlaag)

En neem in elk geval geen connectoren die van een ondefinieerbaar materiaal zijn gemaakt, daarna vernikkeld o.i.d. om vervolgens te zijn voor zien van een dun laagje dubieus 'goud'.

Imo is de connector van een groter belang dan de daar tussen hangende kabel dus zou ik daar juist niet op bezuinigen...

En neem in elk geval geen connectoren die van een ondefinieerbaar materiaal zijn gemaakt, daarna vernikkeld o.i.d. om vervolgens te zijn voor zien van een dun laagje dubieus 'goud'.

Imo is de connector van een groter belang dan de daar tussen hangende kabel dus zou ik daar juist niet op bezuinigen...

Yep heb je helemaal gelijk in, maar hoe dan ook: alweer een contactovergang.

Heb zelf erg slechte ervaringen met connectoren, welke dan ook...

Carl, ik heb zelf goede ervaringen met het solderen i.p.v. schroeven van de kabels aan banaanstekkers.

Ik heb alleen stekkers aan de versterkerkant, aan de speakers zijn de kabels geschroefd in de connectoren. Scheelt weer een overgang.

Carl, ik heb zelf goede ervaringen met het solderen i.p.v. schroeven van de kabels aan banaanstekkers.

Ik heb alleen stekkers aan de versterkerkant, aan de speakers zijn de kabels geschroefd in de connectoren. Scheelt weer een overgang.

Om vervolgens signaalverlies te hebben door het tin...?

Of heb je de geleiders eerst geklemd alvorens te solderen?

Ik heb gisteren nav de tips van Thingman en TL 200 de stekkertjes bij de speakers weggehaald. En na een tijdje mijn demo gedraaid. En verdraaid! Een toename van structuur (ruimte, losheid, echtheid etc.).

Zo'n klein rotdingetje, zo'n invloed. Maar ja, plastic en onduidelijk verguld spul... :-O

S@M, de kabels zijn aan het puntje vertind en vervolgens in de stekers geplaatst zodat er nog een heel stuk niet vertind contact overblijft.

Waarschijnlijk zie ik het verkeerd voor me, maar het puntje is vertind en gesoldeerd aan de connector dus daar zit het uiteindelijke contact en de rest 'zweeft' ergens in de connector. Niet geschroefd, geklemd danwel gesoldeerd, klaar om te oxideren..?

Voor de helderheid hebben we het hier dan uiteraard over de versterkerzijde dus de bananen.

De kabel is zo diep mogelijk in de steker gestoken en toen gesoldeerd. De kabel zit strak in de steker vanwege dezelfde diameters,moest als het ware in de steker geschroefd worden, zweeft dus niet. Isolatie van kabel zit tot aan de steker.

Enne wat oxidatie betreft daar heb je bij geschroefde exemplaren toch ook last van. Ik bedoel voor en achter het schroefje zweeft de kabel ook of draai jij de schroefjes dwars door de isolatie van de kabel. :blink:

De kabel is zo diep mogelijk in de steker gestoken en toen gesoldeerd. De kabel zit strak in de steker vanwege dezelfde diameters,moest als het ware in de steker geschroefd worden, zweeft dus niet.

Enne wat oxidatie betreft daar heb je bij geschroefde exemplaren toch ook last van. Ik bedoel voor en achter het schroefje zweeft de kabel ook of draai jij de schroefjes dwars door de isolatie van de kabel. :blink:

Daar waar de schroefjes zitten heb je een 1 op 1 verbinding en zal het niet oxideren. Daar omheen wel, maar daar maakt de geleider niet het noodzakelijke contact met de connector. Als ik het goed heb begrepen denk jij dat de blanke geleider door het inschuiven van de kabel in de connector een goede verbinding maakt, maar dat kan je natuurlijk wel vergeten.

Het komt er imo gewoon op neer dat de cruciale verbinding tussen de geleider en de connector bij jouw configuratie plaats vindt middels een soldering. En dat zou niet mijn keuze zijn, maar als jij het goed vindt dan prima toch...

"Daar waar de schroefjes zitten heb je een 1 op 1 verbinding en zal het niet oxideren."

Dit geld imo alleen als de connectoren en de kabels van hetzelfde metaal zijn anders treed het zogenaamde zinken dakgoot effect op waarbij het ene metaal ten koste van de andere oxideert. Redoxreactie wordt dat genoemd.

Daarom maak ik regelmatig de connectoren schoon. Ik heb vergulde stekers en "gewone" aansluitingen op mijn versterker er ontstaat altijd wat oxide.

En ja, je hebt gelijk dat de soldering uiteindelijk de bevestiging vormt. Al zal het niet meevallen de kabels zonder deze soldering uit de stekers te trekken. Zit echt stijf in elkaar.