Jump to content

Luidspreker Stekkers

carl
 Share

Recommended Posts

Goede luidsprekerstekkers bestaan niet!

Zelfs professionele vergulde banaanstekers met verende pennen worden na verloop van tijd contactmoe.

En ook de zwaarste, dikste schroefklemmen moeten nu en dan toch weer even worden aangedraaid, omdat de kopervezeltjes van de luidsprekerkabel zich op den duur toch altijd onder de contactdruk weten uit te pletten en te wurmen... en de verbinding toch weer te wensen overlaat.

Desalniettemin zijn zulke zware, vergulde schroefklemmen algemeen aanvaard als dè hifi / high-end luidspreker-aansluitingen. (Vooral de meest kostbare uitvoeringen, natuurlijk!)

Het is vloeken in de hifi /high-end kerk, wanneer ik wijs op deze eenvoudige, goedkope (€ 3,50) verende luidspreker-aansluitklemmen.

Alle freaks zullen opstuiven! Verontwaardiging alom!

Maar dat is dan toch niet terecht. Want zulke aansluitklemmen zijn goed, betrouwbaar en duurzaam!

1348559471_luidsprekers-visaton-luidspre

Bijvoorbeeld: Visaton VS-5192 Loudspeaker terminal with recessed terminal board and foam sealing for airtight installation. For cable diameters of up to 10 mm2, 2-pole, 1 red and 1 black lever each. Round mounting cutout. Including mounting screws.

http://www.todotipo.nl/licht-geluid/luidsprekers/accessoires/vs-5192-luidspreke-aansluitklem

Beste S@m,

Mijn eigen luidsprekers zijn uitgevoerd met zware, vergulde schroefklemmen.

Dubbel uitgevoerd, zelfs. Om dat volstrekt zinloze bi-wiring mogelijk te maken.

En om het feest nog mooier te maken, kunnen in die klemmen desgewenst ook nog zware, vergulde banaanstekers worden gestoken.

Mijn eigen luidsprekers zijn dus niet uitgevoerd met verende luidsprekerklemmen (zoals die Visaton VS-5192).

Want als dat wèl het geval was, zouden allerlei onbenullen gaan schreeuwen dat zoiets goedkoops, zoiets simpels, niet goed kan zijn.

Daarom moet ik van tijd tot tijd de schroefklemmen weer wat aandraaien, wat helemaal niet zo gemakkelijk gaat.

Jammer, dus, dat er niet van die verende luidspreker-aansluitklemmen opzitten...

Spido: ".Daarom moet ik van tijd tot tijd de schroefklemmen weer wat aandraaien, wat helemaal niet zo gemakkelijk gaat.."

Kun je er niet goed bij dan? Of wil je de kabel pletten? Ik heb schroefklemmen, die verende dingen worden in de loop van tijd ook slap. Of ze gaan roesten.

Vandaar ook dat je op de meeste luidsprekers van een beetje merk zulk soort klem aansluitingen ziet, de ontwerpers hebben daar vast lang over nagedacht toen ze op een Sony van €150,- hun luidsprekers aan het testen waren...