stefk Posted 1 maart 2013 Report Share Posted 1 maart 2013 Hoi, sinds gisteren schuift de naald gewoon over de plaat bij het afspelen. bbzzzzzzzt tot aan het middelpunt iemand een idee wat het probleem kan zijn? Of heb ik gewoon pech en is het sleet of ouderdom van 1 van de onderdelen? ter info (voor wie hetniet weet) Rega P25 - RB600 Benz Micro Ace Tanx Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 1 maart 2013 Report Share Posted 1 maart 2013 Ik heb dat weleens als ik mijn platenspeler (een Bluenote Piccolo & B5) een paar weken niet gebruikt heb. Op een of andere manier is de naalddruk dan verdwenen terwijl ik zeker weet dat er niemand met zijn vingers aan het ding gezeten heeft, ik vermoed dat het bij mij stof is wat de lagertjes van de arm vervuilt (natuurlijk kijk ik ook even of er pluis aan de naaldtip hangt). Bij mij helpt het om de arm een paar keer voorzichtig verticaal en horizontaal over het gehele bereik te draaien. Daarna is de naalddruk bij mij weer zoals hij hoort te zijn en speelt hij weer als vanouds. Natuurlijk zou het beter zijn om het ding een keer goed schoon te maken maar dat stel ik graag uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 1 maart 2013 Report Share Posted 1 maart 2013 Ik zou de naald eens 'n keer goed schoonmaken. 10 tegen 1 dat er lekkere klodder vet aanzit. Die krijg je er niet makkelijk vanaf (is mijn ervaring). Er zijn speciale middeeltjes voor, maar ik gebruik gewoon wat Glassex of Cillit Bang ontvetter. Het kan natuurlijk zijn dat je naald is afgebroken, maar dat hoop ik niet voor je. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 1 maart 2013 Author Report Share Posted 1 maart 2013 Ik zou de naald eens 'n keer goed schoonmaken. 10 tegen 1 dat er lekkere klodder vet aanzit. Die krijg je er niet makkelijk vanaf (is mijn ervaring). Er zijn speciale middeeltjes voor, maar ik gebruik gewoon wat Glassex of Cillit Bang ontvetter. Het kan natuurlijk zijn dat je naald is afgebroken, maar dat hoop ik niet voor je. met het blote oog zie ik geen vet Hans, afgebroken is het ook niet ... gelukkig Morgen ga ik nieuwe batterijtjes halen vr de naaiddrukweger en dan ik langs die kant eens kijken of er iets scheelt. ik draai toch 3 à 4 keer per week een plaat Ik hoop dat het iets is zoals Ravon aangeeft ... Is voor morgen na een goede nachtrust en daglicht Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 1 maart 2013 Report Share Posted 1 maart 2013 Dat is schrikken Stef! Zit er nu een kras op je LP? Een wolk stof ja, dat kan aan de naald zitten en dan net weg zijn na het incident. Is er stiekem gedraaid aan de anti-skating naar 0 of aan het contragewicht? Misschien de naalddruk verhogen? Wat vervelend, is er een stukje van de stylus afgebroken? Heb ik een keer bij familie gehad. Dat was eigenlijk meer verpulverd. Geen kwaliteitsnaald. Gebruik toch maar even een borstel en ga over de naald heen. Natuurlijk gelieve in de juiste richting te borstelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 1 maart 2013 Report Share Posted 1 maart 2013 Eerst maar eens de afstelling controleren Naald druk en dwarsdruk compensatie zijn dan de belangrijkste verdachte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 maart 2013 Author Report Share Posted 2 maart 2013 Eerst maar eens de afstelling controleren Naald druk en dwarsdruk compensatie zijn dan de belangrijkste verdachte. Inderdaad george Er i s wel niet aan gedraaid maar het kan altijd dr ouderdom ergens fout gaan Het zit in arm. Deze reageert traag. Om 10 uur de batterijtjes halen voor de weger Visueel is de naald ok Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 maart 2013 Author Report Share Posted 2 maart 2013 hans heeft de Jackpot gewonnen Heb dernet, in daglicht en witte achtergrond, eens een vergrootglas genomen. En het leek mij alsof ik het minuscule puntje van de naald niet meer zag. Heel voorzichtig met een wattenstaafje, dat lichtjes nat was, eventjes een touchke gedaan en ja er bleef iets zwart plakken Ik zie terug het puntje en de naald spoort weer ipv te glijden We hebben weer bijgeleerd!! @hans Hoe gebruik jij die Glassex dan? rechtstreeks een wattenstaafje (oorstokje zeggen ze bij ons) bevochtigen en zachtjes deppen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Heb je geen naaldborsteltje, Stef? Een wattenstaafje zou nog wel eens kunnen haken aan de stylus, met een kostbaar element zou ik het oorstokje niet over de naald bewegen, maar alleen zacht tegen de stylus aan drukken. Zie hier een naaldborstel, ook daar kun je schoonmaakmiddel op druppelen en zacht borstelen. Tonar Carbon Styluscleaner http://www.pickupnaald.nl/?page=shop/flypage&product_id=4372&category_id= Even aangepast Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 maart 2013 Author Report Share Posted 2 maart 2013 Heb je geen naaldborsteltje, Stef? Een wattenstaafje zou nog wel eens kunnen halen aan de stylus, met een kostbaar element zou ik het oorstokje niet over de naald bewegen, maar alleen zacht tegen de stylus aan drukken. Zie hier een wattenstaafje ook daar kun je schoonmaakmiddel op druppelen en zacht borstelen. Tonar Carbon Styluscleaner http://www.pickupnaald.nl/?page=shop/flypage&product_id=4372&category_id= ik vind zo'n naaldborsteltje, dat ik heb, nogal hard een bevochtigd oorstokje zachtjes deppen werkte prima je moet daar niet bruuske mee zijn en bovendien gebrukte ik het vergrootglas wees gerust we gaan voorzichtig om met het duurzame element Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Glassex en al dat soort huishoudmiddeltje niet gebruiken op je kostbare naald en platen. Koop dan een goede naaldreiniger bij je platenman. Ik blijf het zeggen Glassex laat een vettig residu achter. Het is gewoon troep die glassex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 ik vind zo'n naaldborsteltje, dat ik heb, nogal hard een bevochtigd oorstokje zachtjes deppen werkte prima je moet daar niet bruuske mee zijn en bovendien gebrukte ik het vergrootglas wees gerust we gaan voorzichtig om met het duurzame element Toch denk ik dat je beter zo'n carbon-borsteltje zoals getoond in bovenstaande link kunt gebruiken. Er wordt zelfs zo'n borsteltje bij een Benz-element geleverd. Althans wel bij mijn Glider. Borstel lijkt hard, maar is absoluut niet zo. En met zo'n wattenstaafje reinigen, vraagt t.z.t. om problemen. Frank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Bij de naaldschoonmaakspullen van Last wordt er zelfs een soort messing staalborsteltje meegeleverd. Werkt perfect. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat er krassen op de naald komen.De naaldtip is beduidend harder dan het materiaal van het borsteltje en je cantilever zal er ook geen moeite mee hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Ja Sodejuu heeft gelijk, die angst van Stef had ik eerst ook tot je de naald gewoon door de borstel heen ziet klieven (ik heb een oude Shure versie), het is een borsteltje natuurlijk. Gewoon zacht doen, maar ik kan met een losse headshell ten opzichte van een vaste toonarm zoals Rega het beter zien wat ik doe en wat er gebeurt. Ik was ook bang dat ik de naald (stang) zou verbuigen of bij het aandrukken zou verbuigen, maar het is natuurlijk flexibel en gaat gewoon op en neer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 ik vind zo'n naaldborsteltje, dat ik heb, nogal hard een bevochtigd oorstokje zachtjes deppen werkte prima je moet daar niet bruuske mee zijn en bovendien gebrukte ik het vergrootglas wees gerust we gaan voorzichtig om met het duurzame element Gewoon zo.n carbon borsteltje werkt veilig en prima. Voor het "wassen" van de naald gebruik ik gedestileerd water met 20% alcohol gemengd en een zacht penseeltje. Ik heb Henk te Sneek wel eens vuil met een mesje van de naald af zien krabben. Blijkbaar kan zo'n naald en de cantilever een hoop hebben. een wattestaafje niet gebruiken lijkt me. Kan de naald aan blijven hangen en pluist teveel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Shame on you Stef , je hebt geen goed schoonmaakregiem. Overigens gebruikte men vroeger wel een lucifer voor deze job.ik veronderstel dat het zwavel zacht is en toch wat schuurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 maart 2013 Author Report Share Posted 2 maart 2013 Ik heb een naaldborsteltje, van bij de Benz Micro Ik heb 2 platenborstels Een platenwasmachine maar geen naaldtipvloeistofreiniger Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Ik heb een naaldborsteltje, van bij de Benz Micro Ik heb 2 platenborstels Een platenwasmachine maar geen naaldtipvloeistofreiniger Die Belgen moet je ook alles oplepelen. Reinigen met Duvel zou ik zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 2 maart 2013 Report Share Posted 2 maart 2013 Glassex en al dat soort huishoudmiddeltje niet gebruiken op je kostbare naald en platen. Koop dan een goede naaldreiniger bij je platenman. Ik blijf het zeggen Glassex laat een vettig residu achter. Het is gewoon troep die glassex. Ik gebruik het al jaren en nog erger, de ontvetter van Cillit Bang. Ik laat dat natuurlijk geen kwartier intrekken. Bovendien spoel ik de platen altijd na met gedestileerd water met alcohol. Nog niet het kleinste geen probleempje ermee gehad. Integendeel, platen die ik anders weg zou moeten gooien, spelen nu weer prima. @ Stefk Ik gebruik een borsteltje zoals ik bij m'n element kreeg. Zo'n zwart ding met een rond kopje. Enkele druppels glassex er op en voorzichtig van achter naar voor poetsen. Geen wattenstaafjes gebruiken. Je trekt de naald er zo maar uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 maart 2013 Author Report Share Posted 3 maart 2013 Alles spoort terug jongens naaldje is weer schoon, mss niet helemaal kGa deze week eens naar Gent achter een flesje naaldreiniger Heb de naalddruk op 1.85g gezet Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 maart 2013 Author Report Share Posted 3 maart 2013 Die Belgen moet je ook alles oplepelen. Reinigen met Duvel zou ik zeggen. Je hebt gelijk Hans, ik zou Duvel ook niet drinken Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 maart 2013 Author Report Share Posted 3 maart 2013 je cantilever zal er ook geen moeite mee hebben. Wel Roger daar was ik wat bang voor dat ik te hard zou drukken tegen de naald / cantilever en deze dan plooien Het kieft idd mooi door zo'n borsteltje he ik gisteren gemerkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 3 maart 2013 Report Share Posted 3 maart 2013 Je hebt gelijk Hans, ik zou Duvel ook niet drinken Inderdaad niet te drinken dat spul. Wat het schoonmaken van de naald betreft ook niet overdrijven. Een pluisje blaas je er ook zo af en als je na het spelen elke dag even met dat borsteltje "kieft" (?) en een keer in de maand met naaldreiniger en een penseeltje (wel van marterhaar natuurlijk, we blijven audiofiel!) voorzichtig de naaldpunt behandeld (niet te nat maken) dan komt het nooit meer voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 maart 2013 Report Share Posted 3 maart 2013 borsteltje "kieft" (?) Wat is dat nou voor borsteltje? Kieft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 3 maart 2013 Author Report Share Posted 3 maart 2013 Wat is dat nou voor borsteltje? Kieft? klieft waarschijnlijk Onno Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts