Jump to content

Wie Heeft Zijn Hele Collectie Cd's Al Geripped?

jepe!
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Jack,80 procent van de  remasters elpee,s  worden wel behandeld met het speelgoed :)

Wol,  heb ik al een paar keer eerder aangehaald.  

Tegenwoordig zijn praktisch alle bronnen digitaal.

Dat is geen enkel probleem.

Er is wel verschil in kwaliteit.

Dat kan ik hier thuis, zo laten horen, via alle denkbare media en formaten.

Je denkt toch niet dat ik gek ben.... <_<  en me wat aan laat praten ;)

Ik heb mijn hele CD-collectie geript (db-poweramp / Flac-bestanden) en

tevens via freeware, bij vele muziek-dvd's een stereo/2-kanaals downmix

in Flac-format. Alles staat nu op de Nas.

Tip: via MP3TAG (Freeware) kan je razendsnel, al je metadata nabewerken.

Alle metadata wordt in kolommen/rijen op Excel-achtige wijze gepresenteerd

en de kolommen kan je dan filteren/sorteren zodat je snel alle invoer op

invoerconventie, consistentie en fouten kan controleren maar ook snel

door selectie van hele blokken/rijen, je massa-wijzigen kunt uitvoeren.

Verder kan je achteraf nog via het Web metadata ophalen en ook ontbrekende

coverart toevoegen

Hiero nog wat tips:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=127440.msg2283115#msg2283115

Kortom: streamen is het voor mij (nog?) niet.

Ik heb dat zenuwachtige zap-gedrag trouwens ook bij anderen waargenomen (maar niet bij iedereen hoor, Mumsoft bv. gaat er wél heel bewust mee om, voor hem is het een volwaardige bron).

Dat is waar, men is meer geneigd te zappen. Maar dat kan ook wel eens leuk zijn.

Ik wil mijn cd's en platen ook niet weg doen. Iets 'opzetten' blijft leuk. En ik vind het in handen hebben van een fysieke drager ook plezierig. Je herinnert je nog wanneer of waar deze is gekocht. Met bestanden valt dat allemaal weg.

Mooie van streamen is wel dat ik de geluidskwaliteit zo enorm goed vind, zeker gezien de kosten.

En natuurlijk dat je muziek collectie mobiel wordt.

Mijn broertje heeft een klein vakantiehuisje in Frankrijk en daar kan ik dan mijn muziek beluisteren op een stereo die daar staat. Via een mediaplayer van nog geen 100 euro. En dat klinkt echt wel prima.

Vroeger nam je dan cd's mee maar dat is een hoop gedoe.

Ik zie streamen als iets extra's en niet per se als vervanging. Alhoewel ik kan begrijpen dat mensen kiezen voor vervanging ivm bv ruimte gebrek.

Ik heb nu een apart PC'tje voor het draaien vanaf harde schijf. Nu moet ik opstaan om een andere "CD" op te zetten. Dit werkt voor mij prima.

Ik neem een deel van m'n muziek mee op een Ipod. Voor een vakantie past daar voldoende op. In m'n caravan heb ik een klein stereosetje met BNS luidsprekers. Ik kén mensen die het thuis met minder doen... :D

:)

• 3 weeks later...

Ik heb al mijn cd`s ( weet niet hoeveel maar het zijn er wel meer dan duizend) intussen ook geript naar een harde schijf.

Met een Pro-Ject Streambox net speel ik alles af. Werkt feilloos en met een mooie dac (M2tech Young / Palmer) is het verschil met de cd speler nauwelijks te horen. Streaming lijkt nog iets meer rust te geven.

Ik heb geript met DB power maar niet naar Flac... Gewoon Wav bestanden, klinkt toch nog wel een stukje beter...

Moeder de vrouw blij , ipv een groot cd rek nu een mooie harde schijfje...

Wat ik nooit ga doen is mijn cd`s verkopen... Dat is nu een mooie backup als er per ongeluk een harde schijf crasht en het is erg makkelijk om een cd mee te nemen ipv een hard disk en een streamer dac...
Alles ligt nu overzichtelijk in het kantoor, mooi opgeruimd en makkelijk terugvinden als ik iets wil meenemen of luisteren...

Wat ik nooit ga doen is mijn cd`s verkopen... Dat is nu een mooie backup als er per ongeluk een harde schijf crasht en het is erg makkelijk om een cd mee te nemen ipv een hard disk en een streamer dac...

Alles ligt nu overzichtelijk in het kantoor, mooi opgeruimd en makkelijk terugvinden als ik iets wil meenemen of luisteren...

Mijn CD's doe ok ook niet weg maar een back-up heb ik toch op een losse 2TB USB schijf gezet. De back-up van de hele NAS staat daar op. Moet er niet aan denken dat ik de CD's opnieuw zou moeten rippen en opnieuw de cover art netjes krijgen en taggen. Bovendien heb ik de laatste jaren steeds meer in Hi-Res via Internet gekocht en daar is dan geen back-up CD van.

Mijn CD's doe ok ook niet weg maar een back-up heb ik toch op een losse 2TB USB schijf gezet. De back-up van de hele NAS staat daar op. Moet er niet aan denken dat ik de CD's opnieuw zou moeten rippen en opnieuw de cover art netjes krijgen en taggen. Bovendien heb ik de laatste jaren steeds meer in Hi-Res via Internet gekocht en daar is dan geen back-up CD van.

'Heb een dubbele update van de Nas, het grootste gedeelte van mijn CD's is inmiddels verkocht. GA binnenkort de laatste stapel eens te koop zetten.

Nee hoor, ik luister liever naar teksten dan dat ik ze lees.

Persoonlijk mag ik graag een hoes vasthouden, vooral van een LP. Het zijn soms ware kunstwerken.

Nou heb ik niks gedigitaliseerd, is niet mijn ding. Ik vind het opzetten van een plaat een beetje een ritueel, net als het openen van een lekker flesje wijn of het opsteken van een goede sigaar. Een stukje voorpret zeg maar.

Persoonlijk mag ik graag een hoes vasthouden, vooral van een LP. Het zijn soms ware kunstwerken.

Nou heb ik niks gedigitaliseerd, is niet mijn ding. Ik vind het opzetten van een plaat een beetje een ritueel, net als het openen van een lekker flesje wijn of het opsteken van een goede sigaar. Een stukje voorpret zeg maar.

Ik draai ook meer vinyl dan dat ik digitaal luister. Digitaal is voor als je ff met iets anders bezig bent.

Nee hoor, ik luister liever naar teksten dan dat ik ze lees.

Ik versta niet altijd alle teksten als ik luister door onduidelijk gezongen en door gebrek aan kennis van de Engelse taal ... daarom vind ik het eens leuk het cdboekje derbij te nemen (als er teksten zijn)

Hier hetzelfde. Voor opera is het zeker prettig om het libretto erbij te hebben. Mijn Italiaans is nou ook weer niet zo goed :D. En veel cover art heb ik zelf ingescand. Soms is dat op internet helemaal niet te vinden en/of van beklabberde kwaliteit.

Ik heb inmiddels zo'n 60 procent van mijn cd-collectie geript. Er staat hier een NAS met twee WD hdd's erin te sraaien (solid-state van 2TB is me echt te duur/ onbereikbaar) die met AudioQuest Vodka naar mijn switch en streamer wordt verbonden. Hoewel vinyl nog steeds niet wordt overstegen is het beluisteren van muziek wel heel erg makkelijk en veel beter dan vanaf de (redbook) cd. Sacd speel ik nog steeds wel fysiek af, om begrijpelijke redenen.

Ik heb inmiddels zo'n 60 procent van mijn cd-collectie geript. Er staat hier een NAS met twee WD hdd's erin te sraaien (solid-state van 2TB is me echt te duur/ onbereikbaar) die met AudioQuest Vodka naar mijn switch en streamer wordt verbonden. Hoewel vinyl nog steeds niet wordt overstegen is het beluisteren van muziek wel heel erg makkelijk en veel beter dan vanaf de (redbook) cd. Sacd speel ik nog steeds wel fysiek af, om begrijpelijke redenen.

Dus streamen is 'veel beter' dan redbook? Niet een beetje beter...

Volgens mij mis je ergens iets, want het tegenovergestelde is waar.

De beperkingen van het redboek maken dat de cd weergave is achterhaald.

Denk maar even aan high rest formaten , gaat met cd niet lukken.

Maar klinken doen die hi-res formaten niet direct, en zeker niet beter dan gewoon cd. Misschien moet ik de eerste streamer nog tegenkomen die beter klinkt dan cd...

• Members

Of streaming leuk is, dat wil ik in het midden laten, maar gezien een ander draadje waar om de definitie van high-end wordt gevraagd, wat is nu eigenlijk echt streaming?

Als ik hier de definitie van opzoek, is streaming namelijk het distribueren van media via computernetwerken. Distribueren betekend het verdelen van producten buiten eigen consumptie.

Het woord streaming is dus naar mijn bescheiden mening totaal verkeerd gekozen, tenzij je idd alleen maar gebruik maakt van Spotify en dergelijken. Dan streamt Spotify, en jij consumeert. Gezien de kwaliteit van het gebodene bij dergelijke aanbieders zou ik dan zeggen: Laat maar!

Het grote voordeel is dan wel weer dat er een bezopen grote hoeveelheid muziek tot de beschikking komt waaruit je kan kiezen om daarna fysiek aan te schaffen. Dit kan de nodige miskopen besparen...

Bottumline, hoe nu het opslaan van muziek op je computer te noemen en deze wel of niet draadloos af te spelen via de set? Misschien toch aan ons de eer om met de juiste definitie te komen?

Het maakt niet uit of de muziek van een server komt op het Wilde Wereld Web of dat dat van een server (NAS) komt in je eigen lokale thuisnetwerk. Bij beide haalt de player pakketjes data op van de server, slaat die op in een buffer en processed dat zodat het naar de DAC kan. Beide kun je dus streamen noemen.

Iets dergelijks gebeurt in feite ook bij een CD speler en HDD speler. De processor haalt daar ook pakketjes data van af de CD of HDD, slaat het op in een buffer en processed die data zodat het geschikt is voor de DAC.

Enige verschil is is dat een CD veel foutgevoeliger is bij het uitlezen. De rest is kwaliteitsverschil van je spullen. Wel is het zo dat wat op het WWW aan radio gestreamt wordt in een format aangeleverd wordt met een lagere kwaliteit dan CD of Hi-Res. Maar met streamen zelf heeft dat niks te maken. Overigens vind ik b.v. de streams van Linn radio (Jazz en klassiek) erg goed te pruimen, ook al is dat MP3. Thuis staat het je natuurlijk vrij om je muziek in elke willekeurige kwaliteit op je servertje te zetten.

Internet streams heb je in 2 vormen: 1/ Live streams zoals bij radio en TV, de content wordt dan real time op de server gezet. 2/ opgeslagen content zoals bij b.v. Spotify, Uitzending gemist en de streams van de omroepen. Bij die laatste is het vaak mogelijk om de hele track in 1x op hoge snelheid op te halen en op je PC op te slaan met een programma als WM Recorder. Met Live streams kan dat vanzelfsprekend niet.