Jump to content

Ambiophonics (Was Ambiosonics)

carl
 Share

Recommended Posts

In de Hifi News een heel artikel over dit onderwerp. Ik kan me niet voorstellen dat Spido er niet mee geexperimenteerd heeft.Dus graag ervaringen.

:confused: :confused: :confused:

Hoi Carl,

Weet je zeker dat je bovenstaande term bedoeld?

Ambiosonics is nl een muziekstijl (electronisch ambient met groove mix, tamelijk zweverig). Ambisonics (zonder "o") is een opnametechniek. En dan is er ook nog Ambiophonics, wat weer een weergavetechniek is (alles redelijk kort door de bocht genomen)

Ja, en er is hier ook al een topic over geweest hier. Ik herinner me dat omdat ik er nadien ook mee ging experimenteren. Sindsdien heb ik een kleine, maar permanente ambiofonie-set erbij.

Bevalt dat? Kan me er weinig van voorstellen, heb me er ook nog niet zo in verdiept hoor. Wat doet het nou met de muziek? Maakt het echt een concertzaal van je huiskamer?

Ik ben zelf meer van het minimalisme qua apparatuur en knopjes. Zo ging ik ook naar de Hifi dealer, vertelde wat ik te besteden had en dat elke cent gebruikt moest worden voor geluid, niet voor knopjes, lampjes, remotecontrols etc. Ben hierdoor wel een "actieve" luisteraar, ik sjouw wat af tussen luisterplek en set. :D (6 meter heen en weer terug).

Graag wat ervaringen Knor want ik ben erg geinteresseerd.

Overigens kan je zoiets in een tape lus plaatsen en dan kan je het uitzetten wanneer je wil.. 

Graag wat ervaringen Knor want ik ben erg geinteresseerd.

Overigens kan je zoiets in een tape lus plaatsen en dan kan je het uitzetten wanneer je wil.. 

Ambiofonie is in zijn eenvoudigste en toch zeer doeltreffende vorm een methode voor de opstelling van de luidsprekers en de luisterplek. Als zodanig lijkt het me niet iets wat je in de tapelus hoeft op te nemen.

Het grootste voordeel is dat je zo'n opstelling heel kleinschalig en experimenteel kunt uitproberen en jezelf verbazen op een manier die je niet zo vaak meemaakt.

In een klein kamertje kon ik de fysieke aspecten oplossen door een draaibare scheidingswand te maken, maar voor het experiment is dat helemaal niet belangrijk.

Je zult vast ook merken dat de kwaliteit van de installatie van veel geringer belang is dan een goede uitwerking van de fysieke opstellingswijze zoals beschreven op de site.

Stereo haalt het heel erg niet bij ambiofonie, waar het aankomt op echte weergave van ruimtelijkheid. Het is zeer overtuigend, veel overtuigender dan gewoon goed stereo.