carl Posted 23 maart 2013 Report Share Posted 23 maart 2013 Ik vroeg me eigenlijk af hoe de klank van een monitor doorwerkt bij het mixen van opnamen. Die Blumenhofer waar Fritz' mee werkt zijn wat fel in het hoog. Worden de platen dan ook fel of ga je dan juist compenseren op dat hoog bij het afmixen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 maart 2013 Report Share Posted 23 maart 2013 Je hoort het soms wel, maar een goede technicus zal van de frequentiekarateristiek afblijven, wanneer hij weet dat de monitor in sommige gebieden wat overdrijft of te kort komt. Meestal worden de opnames nog eens op een tweede of derde set beluistert. Muziek gemasterd op monitoren heeft meestal teveel laag op grote luidsprekers. En het domme is, daar krijgen de grote luidsprekers weer de schuld van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 maart 2013 Report Share Posted 23 maart 2013 Hans,ze moeten gewoon de ruwe opnames persen dat is genieten ,nee het moet weer op elk apparaat goed klinken zoals een koffer cq autoradio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 23 maart 2013 Report Share Posted 23 maart 2013 Nooit begrepen dat Arden bloemetje nooit wakker hebben geschud met een ribben hoog of een ionen hoog,mar misschien komt dat nog. Carl ik denk dat je wat minder hoog krijgt ,en het wordt op klank eigenschappen van frits beoordeelt en niet die van ons. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 maart 2013 Author Report Share Posted 23 maart 2013 Die plaat van Ben Webster van Frits klinkt verder prima vandaar mijn vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 maart 2013 Report Share Posted 23 maart 2013 Die plaat van Ben Webster van Frits klinkt verder prima vandaar mijn vraag. Ben Webster ("Ome Ben", in Mokum) overleed in 1973. Was Frits (Fritz) toen eigenlijk al geboren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 24 maart 2013 Report Share Posted 24 maart 2013 Meestal worden de opnames nog eens op een tweede of derde set beluistert. Muziek gemasterd op monitoren heeft meestal teveel laag op grote luidsprekers. En het domme is, daar krijgen de grote luidsprekers weer de schuld van. Hoe noemde Floyd Toole dat ook alweer, Circle of Confusion? Een niet neutrale monitor maakt een slechte opname, die dan weer op niet-neutrale speakers thuis of in de auto door de studio engineer wordt beluisterd, waardoor de opname na aanpassing wordt gekleurd, etc. Er is dan nergens in de keten meer een goede referentie, behalve tussen de oren van de engineer. De studio-monitor is dus erg belangrijk en de engineer moet echt een neutrale speaker gebruiken en geen lelijke hoorns met compressiedrivers, want daarmee weet je zeker dat de uiteindelijke plaat gekleurd wordt. Hij zal dan wel die pieken van die Blumendorfer-hoorns willen compenseren. Maar thuis heb je als hifi enthousiasteling veel neutralere speakers (de meerderheid van alle speakers klinkt m.i. neutraler dan die hoorns die ik vandaag heb gehoord) dus hetgeen waarvoor wordt gecompenseerd hoor je dan niet goed thuis. Meestal wordt voor overdrijvingen in de frequentiekarakteristiek gecompenseerd dus dan krijg je thuis dus dipjes op die plekken. Een troost: een dip is normaal gesproken minder hoorbaar dan een piek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 maart 2013 Author Report Share Posted 24 maart 2013 Ik ben het met je eens Treshold. Ik had dan ook niet zo'n fraaie plaat verwacht. Jammer dat ik je niet gezien heb gisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 maart 2013 Report Share Posted 24 maart 2013 Fritz is natuurlijk niet achterlijk. zijn luisterruimte is groot genoeg voor de Blumenhofers en door alle demping zalhet klankkarakter van de hoorns een stuk milder zijn. Toch krijgen de hoorns hier ten onrechte de schuld van een scherp geluid. De hoorns van Blumehofer zijn n.l. relatief klein, zodat ze pas op een hoge frequentie kunnen weergeven. Het gekrijs wat ik gisteren op sommige sets hoorde ligt volgens mij dan ook niet aan de hoorns. eerder aan een slechte stroomvoorziening of slechte opname. Grote hoorns hebben soms wat last van het megafooneffect. Dat toetert nogal zeg maar. Maar met de moderne technieken hoeft dat ook al helemaal niet meer. Ik denk dat er nog veel vooroordelen over hoornluidsprekers zijn, ontstaat door de omroepinstallatie's bij sportactiviteiten. Focus speelde in de jaren '70 al met Eliminator hoornluidsprekers in concertzalen. Dat klonk in mijn oren prima (alleen veeeeeel te hard), sinds die tijd ben ik anders over hoorns gaan denken. En zo'n Eliminator was echt geen perfecte hoorn, dat kan met nu veel beter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 maart 2013 Author Report Share Posted 24 maart 2013 Toch hebben alle hoorns die ik gehoord heb hetzelfde klankkarakter Hans.Alleen bij hayend in Venlo heb ik ooit een meen ik Oostenrijkse hoorn gehoord die daar geen last van gehad. Misschien iets voor mijn zolder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 maart 2013 Report Share Posted 24 maart 2013 Vergeet niet, dat een hoorn een hoog rendement heeft, daar hoort dus ook een basspeaker bij met een hoog rendement. Je krijgt dan van die PA achtige speakers. Vaak redelijk zwaar en met papieren conus. Die hebben natuurlijkook hun eigen klankkarrakter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 april 2013 Report Share Posted 1 april 2013 Vergeet niet, dat een hoorn een hoog rendement heeft, daar hoort dus ook een basspeaker bij met een hoog rendement. Je krijgt dan van die PA achtige speakers. Vaak redelijk zwaar en met papieren conus. Die hebben natuurlijkook hun eigen klankkarrakter. Ook daar maakt Blumenhofer m.i. een fout. Een 12" woofer breekt vóór 1KHz al op. Hij laat hem dus te ver doorlopen. Deed Tannoy vroeger ook. Bij Tannoy kan ik het begrijpen, want dat is een Coax. Blumenhofer zou er goed aan doen om een leuke hoogrendement mid-conus driver erbij te zoeken, bijvoorbeeld die van PHL. Dat mag ook wel voor die prijs. Dan hoeven we bij Patti Labelle niet steeds te knijpen met de oortjes. (Dat laatste fenomeen, is dat een evolutionair overblijfsel, want we kunnen onze oren helemaal niet meer spitsen of draaien als mens). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 2 april 2013 Members Report Share Posted 2 april 2013 Ik denk niet dat Blumenhofer dat ooit zal doen. Dan wijkt hij namelijk van zijn principe af: het 2-weg systeem! Ik denk ook niet dat hij veel fouten maakt, daar is hij al te lang voor bezig in deze branche. De Blumenhofers welke tijdens de show werden gebruikt hebben allemaal nog een instelling voor het hoog, 0 dB, -1 dB en -2dB. Dan zie je daar ook het dilemma, met 30-40 man in je kamer is 0 dB ideaal, zitten er maar een stuk of 5 moet hij weer naar -2 dB. Dat ga je dus eenvoudigweg niet doen, en kies je voor de gulden middenweg. Overigens FS 1-en welke Fritz gebruikt worden vooral gebruikt om het eindresultaat te beoordelen. Dat die speakers daar staan moet een goede reden hebben, Fritz is niet gek en zeker niet doof! Voor wat betreft de opmerking van Carl betreffende het Ben Webster album, dat is een typisch voorbeeld van hoe goed ze vroeger analoog konden opnemen. Er is zo goed als niets aan gemasterd. Oftewel, hoe beter de opname hoe minder gesleutel en des te beter het resultaat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 april 2013 Author Report Share Posted 2 april 2013 En dat laatste moet je durven en kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 En dat laatste moet je durven en kunnen. Vooral dat kunnen is een probleem. Ik herinner me dat, na de invoering van de CD, Herbert von Karajan vond dat alle technici opnieuw moesten leren opnemen. Het resultaat bleek niet overeen te komen met wat ze dachten opgenomen te hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 De Geluidstechnicus: "...een beetje méér bas... een beetje méér hoog... mooi, hoor!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Vooral dat kunnen is een probleem. Ik herinner me dat, na de invoering van de CD, Herbert von Karajan vond dat alle technici opnieuw moesten leren opnemen. Het resultaat bleek niet overeen te komen met wat ze dachten opgenomen te hebben. Dar klopt deels wel. In het analoge tijdpwerk was men gewend de band soms tot tegen verzadiging uit te sturen, de zogenaamde "tape saturation". Dat is weliswaar vervorming, maar niet zo irritant en soms zelfs als effect ingezet (Jamiroquai). Bij digitaal is 0 dB ook echt 0 dB (brickwall) en heb je daaronder een dynamisch bereik van 90 dB wat vrijwel nooit wordt gebruikt. Je kunt gerust opnemen op -20 dN zodat je nooit in de rode cijgers komt. Bij analoge tape kwam je dan al op de grens van hoorbare ruis. Ook hoefde men geen rekening meer te houden met de beperkingen van de LP. Dat niet elke digitale opname een success is weten we ook allemaal wel maar komt grotendeels door die verdomde loudness-war. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 (...) Dat niet elke digitale opname een success is weten we ook allemaal wel maar komt grotendeels door die verdomde loudness-war. Beste KT88, De gelegenheid maakt de dief. De boef. De schurk. De misdadiger. De... opnametechnicus, zelfs! (...) Toch wil ik wijzen op eventuele valkuilen bij het gebruik van EQ, compressie of effecten in het algemeen. Met de komst van het digitale opname platform is het makkelijk om alles enorm hard te bewerken. Er zijn geen fysieke beperkingen meer. Je kan op elk kanaal zetten wat je wil. Een plugin meer of minder, wie kijkt daar nu op. (...) http://www.homerecording.be/gids/equalizing-deel-2-equalizers-gebruiken Ik bedóel maar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karma Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Ik heb Blumenhofers gehoord, weet even het type niet meer maar het was een setje van ongeveer 6800 euro. Ik vond die speakers niet fel in het hoog. De speakers hadden juist een mild karakter. Misschien hangt dit samen met de randapparatuur? Te weinig transparantie wil bijvoorbeeld nog wel eens vergist worden met een tilt in een bepaald gebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Misschien luister ik ook wel wat te kritisch. Toen ik ze voor het eerst zag (die met die 16 inch woofer) dacht ik: leuk, een hifi hoorn, daar zal alles wel goed aan zijn. Want ik heb in het verleden wel met hoorns in het professionele gebied gewerkt en het is echt lastig om goede te maken. Electro-Voice had het op een gegeven moment door, en Altec ook. De ontwikkelaar van die hoorns heeft later een eigen bedrijf gesticht en dat is overgenomen door Bose, vanwege de man en zijn patenten. Better sound through research? Better sound through money! De stadions in de VS hangen er vol mee en het klinkt echt "hifi" (zelf gehoord). Helaas zijn ze voor Europeese begrippen te duur. Vandaar was ik daarom een beetje teleurgesteld dat het "typische hoorngeluid" niet helemaal weg was bij de Blumenhofers. Bose beats Blumenhofer Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 De Geluidstechnicus: "...een beetje méér bas... een beetje méér hoog... mooi, hoor!" Erg grappig, maar dit is wel de praktijk in bijna alle studios. Daar sta je dan, met je fase lineaire speakers... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 3 april 2013 Report Share Posted 3 april 2013 Beste KT88, De gelegenheid maakt de dief. De boef. De schurk. De misdadiger. De... opnametechnicus, zelfs! http://www.homerecording.be/gids/equalizing-deel-2-equalizers-gebruiken Ik bedóel maar! Juist. En iedereen met een beetje moderne computer en een goede geluidskaart kan dat zelf beoordelen met Cubase VST, Reason of 1 van de talloze andere programma's. En wat reeds "verziekt" is, kun je niet meer rechttrekken, ook al heet je Fritz de With. Tenzij je over de (meersporen) moederbanden + een uitstekend afgeregelde recorder beschikt. ADAT-tapes vind je niet meer, dus het mag ook een HDD zijn met een pluk DSP's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 5 april 2013 Author Report Share Posted 5 april 2013 Zo' n plaat moet je achteraf niet analyseren maar alleen beluisteren. Die opnametechnici werkte toen ook veelal met het oor en onzuivere meters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts