carl Posted 25 maart 2013 Report Share Posted 25 maart 2013 Al weer een paar jaar geleden verhuist. We wonen inmiddels geriefelijk op twee verdiepingen. Met de zolder die we niet gebruiken ben ik ook bezig. Net de schoorsteen er uit laten halen. Ik heb nu een ruimte van 9 bij 6 meter en 2,7 hoog. In feite iets groter omdat aan beide lange kanten een dakkapel zit. De zolder is wel een dak en hij loopt naar alle kanten naar binnen. De vloer is van hout maar erg stevig. Het dak is 15 jaar geleden vernieuwd. Geïsoleerd met 10 cm Unidek. Het skelet van het dak is zichtbaar. Op advies van Hans en George dit weekend maar even een set opgesteld. De Meridian 506 op Quad 34/306 met Mordaunt Short 902 LS. Klonk verschrikkelijk in eerste instantie maar deze set had al twee jaar geleden niet gespeeld. Een half uur later klonk het toch wel erg veelbelovend en zeker als je in ogenschouw neemt dat in de zolder op een paar dozen met boeken na niets staat. Wat ik sterk vond is het drie dimensionale karakter. Ik heb gezellig naar Eric Bibb zitten luisteren. Ik weet niet wat ik precies wil. De hoofdset naar boven of een mooie vintage set. Ik wil wel het uiterste uit de ruimte halen. De vraag is wat een goed stappenplan is. In het deel van het knieschot wil ik bijvoorbeeld kastjes. P.S. Ik heb voor de verhuizing al een keer over de zolder gehad maar ik wil nu aan de gang voor volgende winter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 26 maart 2013 Report Share Posted 26 maart 2013 Ik zou in de mooiste akoestiek ook de beste set zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2013 Report Share Posted 26 maart 2013 Ik heb de ruimte gezien en dacht gelijk.. hier moet prima muziek te reproduceren zijn. Door alle balken wordt het geluid prima "gebroken" de nagalmtijd zal dus niet erg hoog zijn. De dakplaten van Unidek heb je in verschillende soorten. Het best zijn de elementen met een gipsplaat er in gelijmd. Deze zijn wat zwaarder. Het slechtst zijn de elementen die alleen bestaan uit EPS en 2x 3 mm spaanplaat. Dat heeft weinig massa en is ook erg geluiddoorlatend. Maar het hangt natuurlijk ook af van de balkafstand. Voor andere merken dakelementen is er overigens geen verschil. Misschien je versterker en luidsprekers van beneden eens op zolder zetten en de Meridian als bron gebruiken. Dan hoor je beter hoe het laag er uit komt. Die 902's zijn kleine monitoren als ik me niet vergis. Onder de luidsprekers een paar meubeltrolly's zetten en ze met lange snoeren eens op verschillende plaatsen beluisteren. Je hoort dan heel snel wat de mogelijkheden zijn. Knieschotten, demping, difussie enz. kun je later toevoegen, Maar wanneer het in de basis niet goed is waordt het een stuk lastiger (Toine ?!) . De luisterruimte van m'n broer heeft hij ook op zolder. Met Unidek dakpanelen op een dakhelling van ca. 45 grd. Qua dak vergelijkbaar dus. Hij heeft daar alleen spaanplaat meubelpaneeltjes tegenaan geschroefd (was al eerder gebeurd). De vloer is daar van beton met daarop vloerbedekking. Zonder kunstgrepen klinkt het daar al lekker. De opstelling van de luidsprekers is daar alleen een beetje moeilijk. Maar schuin opgesteld klinkt het er prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 maart 2013 Author Report Share Posted 26 maart 2013 Haï Hans, Het is Unidek 2,5 met dikte 103 . Helaas is het niet de versie met gipsplaten. Inderdaad wat gehorig. Ik hoor het ruizen van de bomen. Geluiddichter zal ik het wel niet kunnen maken op simpele wijze. De balken opvullen kost teveel ruimte. Ik ga maar een verder plan van aanpak maken. Weet alleen niet wat de kasten gaan doen gevuld met boeken en LP's. Mijn vrouw wil inmiddels wel muziek beneden houden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 [....] Mijn vrouw wil inmiddels wel muziek beneden houden! Deed ze eerst moeilijk Carl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 maart 2013 Author Report Share Posted 27 maart 2013 Half Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Gaat de goede kant op. Ik voorspel: "mogelijkheden" Niet een idee je beste set boven te zetten. ? Die van mij, vind het "ongezellig" als ik boven zit. Bijna alles kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
S@m Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Waarom niet gewoon twee 'beste sets'..? Een optie misschien: beneden een digitale set en boven een analoge..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Haï Hans, Het is Unidek 2,5 met dikte 103 . Helaas is het niet de versie met gipsplaten. Inderdaad wat gehorig. Ik hoor het ruizen van de bomen. Geluiddichter zal ik het wel niet kunnen maken op simpele wijze. De balken opvullen kost teveel ruimte. Ik ga maar een verder plan van aanpak maken. Weet alleen niet wat de kasten gaan doen gevuld met boeken en LP's. Mijn vrouw wil inmiddels wel muziek beneden houden! Je kunt er gipsplaten tegenaan schroeven. Gaatjes en kieren dichtmaken en latex erop. Dat helpt al een hoop. Je bent dan ook van het harde kunststof (witte binnenzijde) af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Ik zou in 1e instantie zorgen dat de zolder een ruimte is / wordt waar ik graag wil en kan vertoeven. Cosy, geen al te storende geluiden van buitenaf, in de winter aanganaam warm want als je muziek luistert zit je wel stel hé Plaatsje waar je eventueel rustig iets kan lezen, los van de luisterplaats ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 27 maart 2013 Author Report Share Posted 27 maart 2013 Je kunt er gipsplaten tegenaan schroeven. Gaatjes en kieren dichtmaken en latex erop. Dat helpt al een hoop. Je bent dan ook van het harde kunststof (witte binnenzijde) af. Zat ik ook aan te denken Hans. Zou dat houden gipsplaten op die isolatie? Zou je nog problemen met condensvorming kunnen krijgen? Ben het ook met je eens Stef of het nu een logeerkamer of luisterkamer wordt hij moet gezellig worden Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Carl hoeveel ruimte heb je nu tussen de isolatieplaten en de dikke horizontale balken, wij noemen dat gordingen in België? Ik zou in je plaats enorm twijfelen om extra te isoleren hoor heb je niet de mogelijkheid een fototje te posten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Wanneer de isolatie aan de buitenkant zit, heb je geen probleemen met condens. Bij de gipsplaatdakelementen van Unidek zit het gips overigens ook aan de binnenkant maar dan nét aan de andere kant van het spaanplaat. Dit maken ze zo al sinds 1994 of zo, dus het zal wel goed zijn. je kunt de gipsplaten waarschijnlijk wel vastschroeven aan de 3 mm spaanplaat, mits je niet te dicht op de rand schroeft en er met beleid geschroefd wordt. Wat montagekit er tussen maakt het sterker en bovendien trillingsdempend. Vaak zijn dakelementen voorzien van randhout. Daar kun je natuurlijk beter op schroeven, maar die zitten op ruim 1 m, voor gipsplaat te weinig. Een ander voordeel van gipsplaten is, dat de brandwerendheid toeneemt. Maar hopelijk hoef je daar nooit gebruik van te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 'deed ze eerst moeilijk' tis een vrouw hoor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Gewoon het "juiste model" kiezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 27 maart 2013 Report Share Posted 27 maart 2013 Je kunt er gipsplaten tegenaan schroeven. Gaatjes en kieren dichtmaken en latex erop. Dat helpt al een hoop. Je bent dan ook van het harde kunststof (witte binnenzijde) af. Goed idee: gipsplaten. Maar wat het schroeven betreft: veel plamuur is tegenwoordig op waterbasis. En latexverf is dat vanzelfsprekend ook. IJzeren schroeven kunnen daardoor gaan roesten en lelijke plekken veroorzaken. Wellicht is het beter de gipsplaten vast te lijmen met dotjes en/of lijntjes polymeerlijm? (PolyMax o.i.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 Gewoon nieten. Zijn de gaatjes die je moet wegwerken een stuk kleiner. Je hebt er wel iets meer nodig dan. Zo zitten alle gipsplaten hier in huis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
r.a.v.o.n Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 Waarom meteen klussen? Eerst maar eens een setje neerzetten, een tijdje luisteren, een beetje schuiven met de opstelling en vanzelfsprekend ook een beetje meten vóór je maatregelen gaat nemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 Waarom meteen klussen? Eerst maar eens een setje neerzetten, een tijdje luisteren, een beetje schuiven met de opstelling en vanzelfsprekend ook een beetje meten vóór je maatregelen gaat nemen. Naar mijn gevoel, volgens wat ik lees en opmaak uit Carl zijn posts, moet er toch nog iets gebeuren aan de wanden ... dus zou ik dat eerst doen ja op een betonnenondervloer, waar later een houten vloer komt op te liggen, ga je mijn insziens ook niet eventjes je set neerpoten toch Ik begrijp wel waar je naartoe wil Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart 2013 Author Report Share Posted 28 maart 2013 Ik heb nog 14 cm over bij de gordingen Stef. Daar mag wel een paar cm van af.Ik dacht al aan latjes op de balken zetten en daartegen iets schroeven aan de zijkant. De holle ruimte zou je nog kunnen vullen met steenwol of iets dergelijks. Bij een dikte van 4 cm houdt je nog 10 cm over. Ik heb Unidek een maitje gestuurd om advies. Het probleem zal wel vaker voorkomen. Zoals ik al zei heb ik er redelijke set staan en dat klinkt veelbelovend. Met tapijt op de houten vloer krijg je wat meer demping en dat zal ook wel goed zijn voor het omgevingslawaai. PS vrouwen hebben niets tegen muziek maar tegen luidsprekers in de kamer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 Carl wat was weer de reden dat je de gordingen nog wilt zien je kan ook kepers van 6op6cm tussen de gordingen plaaten, daar isolatieplaten tussen spannen en je hebt ook nog eens een stevige basis om platen tegen te schroeven, of als 2 platen bij elkaar komen aan een balk, heb je speling genoeg om je vijzen (schroeven) te plaatsen. ik mail je nog van thuis over onze zolder (met foto's) Latjes klinkt zo breekbaar Carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 Buigslappe wanden met wol er achter werken als een enorme bastrap, je verliest bij voorbaat al een hoop laag. Beter een stijve constructie maken. De opmerking van Ravon is dus zo gek nog niet. Al zal wat extra geluiddemping van binnen naar buiten en andersom wél nodig zijn. Met de gipsplaten haal je een demping van 29 dB (volgens opgave Kingspan Unidek). Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart 2013 Author Report Share Posted 28 maart 2013 29 geluidsdemping is heel wat Hans. Ik wil die gordingen niet opvullen Stef omdat dan de kamer (visueel) kleiner wordt. Ik ben er wel eentje van de roestvrijstalen spijkers en schroeven Spido. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 28 maart 2013 Report Share Posted 28 maart 2013 Wel fatsoenlijke gipsplaat 20 mm dik de rest buig door. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 28 maart 2013 Author Report Share Posted 28 maart 2013 Wel fatsoenlijke gipsplaat 20 mm dik de rest buig door. Eerst toch maar eens meten is wel een goed advies. Moet wel klaar voor 1 maart volgend jaar ivm BTW. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts