Jump to content

Alternatieve Luisterkamer

carl
 Share

Recommended Posts

Overigens is dat Diamond Board apart spul. Het is gips met allerlei vulstoffen en kennelijk ontworpen met aandacht voor een prettige akoustiek. Het klinkt nu al aardig en de helft is nog niet op de gipsplaat gezet, laat staan dat de kamer aangekleed is.

Diamond board is glasvezelversterkt gipskarton. Het dempt doorgaand geluid kennelijk behoorlijk (tot 72 dB is een wandconstructie). Over akoestische eigenschappen betreffende reflectie/demping wordt niks verteld.

Diamond board is glasvezelversterkt gipskarton. Het dempt doorgaand geluid kennelijk behoorlijk (tot 72 dB is een wandconstructie). Over akoestische eigenschappen betreffende reflectie/demping wordt niks verteld.

Toch zou het me niet verbazen dat daar bij de ontwikkeling rekening mee is gehouden Hans. De hoek waar de board al zit klinkt bij praten in ieder geval beter dan de hoek waar het nog niet zit. Vrijdag zal de ruimte klaar zijn op het dichtmaken van de naden na. Ben benieuwd of de ruimte geschikt is als hifi ruimte en wat er nog moet gebeuren. Overigens ben ik beneden behoorlijk tevreden, maar een jongenskamer erbij zoals die van jou lijkt me wel wat.

Dat is wel erg Spartaans George want die platen zijn goorblauw. Heb je een andere suggestie?

Dat neemt niet weg dat er absorbtiemateriaal op strategische plekken zal komen.

Dat is wel erg Spartaans George want die platen zijn goorblauw. Heb je een andere suggestie?

Dat neemt niet weg dat er absorbtiemateriaal op strategische plekken zal komen.

Structuurverf ??

Ik zal eerst maar eens even wachten tot het klaar is Hans en kijken of er een probleem is. De slaapkamer klonk ook hard totdat er gordijnen hingen. Akoustische verf bestaat er helaas nog niet volgens internet.

Ik zal eerst maar eens even wachten tot het klaar is Hans en kijken of er een probleem is. De slaapkamer klonk ook hard totdat er gordijnen hingen. Akoustische verf bestaat er helaas nog niet volgens internet.

Het schijnt te bestaan, maar of het werkt?

http://www.acousticalsurfaces.com/coat-of-silence/coat-of-silence.html

Om te voorkomen dat er flutterecho's ontstaan, helpt een ruwe wand. Dit werkt n.l. als een diffusser voor hoge tonen. Dat zijn ook de tonen die het langst aanhouden. Dempen kan natuurlijk ook. Schuim, kussens, gordijen kussens en vloerkleden. Alles helpt. Zelfs harde meubels helpen. Deze breken de echo's n.l.

Ik weet in ieder geval dat witsel de demping opheft.

In mijn woonkamer heb ik granol op de muur en hebben deze een paar jaar geleden gewit.

Hier voor hadden we de kamer leeg gehaald en de galm viel erg mee.

Na het witten was de galm behoorlijk toegenomen en was het zonder kleed in de kamer niet erg aangenaam.

We hebben van ellende maar een kleed in de woonkamer gelegd om de echo's een beetje te onderdrukken.

Ik verwacht dit zelfde effect ook bij jou op zolder als er verf op gaat.

Beste Hans en Jongensdroom,

Zonder te verwijzen naar naar de frequentieband waarin deze effecten optreden (alleen hogere frequenties!) en de mate waarin absorptie èn verspreiding worden verondersteld op te treden, zijn jullie opmerkingen weinigzeggend.

Overigens merk ik t.a.v. Hans op dat er òf absorptie is, òf verspreiding. Beide tegelijkertijd is onmogelijk.

spido, on 05 Sept 2014 - 2:10 PM, said:

Zonder te verwijzen naar naar de frequentieband waarin deze effecten optreden (alleen hogere frequenties!) en de mate waarin absorptie èn verspreiding worden verondersteld op te treden, zijn jullie opmerkingen weinigzeggend.

Overigens merk ik t.a.v. Hans op dat er òf absorptie is, òf verspreiding. Beide tegelijkertijd is onmogelijk.

Je bericht is erg naar.  

Waarom zou een paneel niet 50% van het geluid kunnen absorberen/dempen en de overige 50% kunnen verspreiden?  (of ieder ander tweetal percentages dat samen 100 is)

Weet niet of er een essentieel is tussen "verspreiden" en normaal "terug kaatsen". Neem aan dat bij een ongregelmatig/niet vlak gevormd oppervlak (tov de golflengte) er sprake is van verspreiding, anders gewoon terugkaatsing/spiegeling volgens de daarvoor gelden regel

Ik schreef eerder dat dit alleen voor hogere tonen helpt.

Beide tegelijk is inderdaad niet mogelijk, maar vanuit het materiaal gezien wél. Neem b.v. houtwol cementplaat. Dat absorbeert in de gaten, maar reflecteert op de houten spanen.

Waarom zou een paneel niet 50% van het geluid kunnen absorberen/dempen en de overige 50% kunnen verspreiden?  (of ieder ander tweetal percentages dat samen 100 is)

Weet niet of er een essentieel is tussen "verspreiden" en normaal "terug kaatsen". Neem aan dat bij een ongregelmatig/niet vlak gevormd oppervlak (tov de golflengte) er sprake is van verspreiding, anders gewoon terugkaatsing/spiegeling volgens de daarvoor gelden regel

Beste Duck-Twacy,

Omdat voor verspreiding (deflectie) een hard materiaal met een speciaal gevormd oppervlak vereist is (gewelfd/gebogen, en/of met eierdoos-achtig reliëf, en voor demping een zacht materiaal.

Materiaal kan niet tegelijkertijd hard (reflecterend) en zacht (dempend) zijn.

Bij verspreiding geldt de wet van hoek van inval = hoek van uitval (x brekingsindex).

Bij demping gaat het om het omzetten van adiabatische energie in warmte (iso-thermisch).

Ten aanzien van verspreiding merk ik op dat gedeflecteerd (en gereflecteerd) geluid aanleiding kan geven tot interferenties, en dus tot klankverkleuringen.

Verder merk ik op dat alle luisterruimtes (aula's, auditoria, concertzalen) die geliefd zijn vanwege hun goede akoestiek, niet zwaar gedempt zijn.

Ze "dragen" het geluid (met een natuurlijke nagalm): echter zònder storende "snelle" (meteen op het originele geluid volgende) "flutter-echo's" in het hogere frequentiegebied.

Maar concertzalen, aula's, audittoria, zijn toch niet bedoeld om muziek te reproduceren! Een luisterruimte zoals wij die gebruiken, lijkt qua akoestiek toch meer op de luisterruimte in een studio. En die zijn vaak wél gedempt en diffuus.

Maar concertzalen, aula's, audittoria, zijn toch niet bedoeld om muziek te reproduceren! Een luisterruimte zoals wij die gebruiken, lijkt qua akoestiek toch meer op de luisterruimte in een studio. En die zijn vaak wél gedempt en diffuus.

Dat is iets, waar ik nog steeds niet uit ben.

Mijn ruimte is te droog voor live, maar precies goed voor audio. Kennelijk mag/moet/kan er verschil zijn.

Een muziekruimte thuis moet juist wèl veel gelijkenis vertonen met grotere auditoria, en juist niet of heel weinig met studio's. Om natuurlijk te kunnen klinken bedoel ik dan.

Als je daarentegen een soort technische perfectie (high-end) zoekt, moet je inderdaad een studiobeleving zien na te bootsen. Kan ook heel indrukwekkend zijn, maar hoeft daarvoor niet persé natuurlijk te klinken.

Beide invalshoeken kunnen strevenswaardig zijn, en aangezien klanten koning zijn is het niet vreemd dat beide types tegenwoordig op hun wenken te bedienen zijn.

Beste Duck-Twacy,

Omdat voor verspreiding (deflectie) een hard materiaal met een speciaal gevormd oppervlak vereist is (gewelfd/gebogen, en/of met eierdoos-achtig reliëf, en voor demping een zacht materiaal.

Materiaal kan niet tegelijkertijd hard (reflecterend) en zacht (dempend) zijn.

Bij verspreiding geldt de wet van hoek van inval = hoek van uitval (x brekingsindex).

Bij demping gaat het om het omzetten van adiabatische energie in warmte (iso-thermisch).

Ten aanzien van verspreiding merk ik op dat gedeflecteerd (en gereflecteerd) geluid aanleiding kan geven tot interferenties, en dus tot klankverkleuringen.

Verder merk ik op dat alle luisterruimtes (aula's, auditoria, concertzalen) die geliefd zijn vanwege hun goede akoestiek, niet zwaar gedempt zijn.

Ze "dragen" het geluid (met een natuurlijke nagalm): echter zònder storende "snelle" (meteen op het originele geluid volgende) "flutter-echo's" in het hogere frequentiegebied.

Beste Spido. Volgens mij heeft Hans al geillustreerd dat materiaal wel op bepaalde plaatsen kan reflecteren (de "houten spanen") en op andere plaatsen kan absorberen (de ruimten tussen de spanen). (Poreus) Materiaal is niet op elke verkante micrometer hetzelfde. Soms treft een geluidsgolf een gaatje, waarin een geluidsgof "verdwijnt", soms eerst een hard oppervlak, waartegen weerkaatsing optreedt (waarschijnlijk een deel gespiegeld en een deel verspreid, afhankelijk van de vlakheid van het materiaal tov de golflengte).

Als materiaal of absorbeert of weerkaatst, dan zouden we dus materialen kennen die 100% van al het geluid kan absorberen. Ik ken zulke materialen niet (een zwart gat weliicht, maar dat is niet echt een materiaal)

Mogelijk komt ons verschil voort uit de schaal van onze zienswijze. Ik heb het over het macro nivo, vanal het geluid wordt x% geabsorbeerd en de rest (100-x) teruggekaats. Terwijl u het wellicht meer op micro nivo beschouwd (een idividueel rijtje trillende moluculen wordt of gedempt, of weerkaatst).

Wat zijn trouwens de vereiste afmetingen van een ruimte voordat de weerkaatsing/verspreding niet meer als storend ervaren wordt, maar juist als goede akoestische eigenschap. Ik was zaterdag in "verhalenhuis" Belvedere in Katendrecht( http://www.belvedererotterdam.nl/)  met een vrij vierkante, maar ook harde ruimte van 20 * 20 * 7 meter (schating) en bespraken daar nog dat de ruimte te veel galm bevatte om bv live jazz muziek in te spelen (wat jammer was, want t is een mooie ruimte).