Jump to content

Alternatieve Luisterkamer


carl
 Share

Recommended Posts

 Weet je als hij had gezegd dat het werk tegenviel dan was ik hem misschien nog wel tegemoetgekomen, maar zo hoeft het voor mij niet.

Dat heet ondernemersrisico.

Laatst met een buitenkeuken maken ook te weinig uurtjes ingeschat maar om het dan af te raffelen...never.

Link to comment
Share on other sites

Bij de offerte werd gezegd dat die tweede plaat er was "als er ergens eens een kiertje (!) was". Toen de klus tegenviel werd dat ineens "dat de tweede laag de kieren wel zou overnemen". Sorry hoor wees dan duidelijker in je bewoording bij de offerte. Hij had trouwens volgens mij niet of weinig met die Diamond board gewerkt. Dat materiaal kan niet gesneden worden als stucplaten, maar moet gezaagd worden.  Maar goed uiteindelijk heeft hij het geaccepteerd op een zeer vervelende wijze trouwens. Ik zal een fototje maken als de zaak gekit en gewit is. Dat doe ik zelf.(haha). Het is in ieder geval geluidsdicht.

 

Overigens Hans ook bij zijn werknemer waren er kiertjes. Daar heb ik niet moeilijk over gedaan omdat dat ook kiertjes waren. De eerste stukken bij hem weken daar wel behoorlijk van af.  Nogmaals als hij het wat handiger had aangepakt was ik hem zover ik hem ken ter wille geweest.

Link to comment
Share on other sites

Inmiddels werknemers het huis uit en de vloer gezogen en gemopt. Ik heb inmiddels voorstrijk gekocht en ben de gaten in het houtwerk aan het plamuren e.d.Volgende week ga ik voorstrijken en latexen. Zal wel tegenvallen met al die hokjes.

 

Er komt nog een timmerman om kasten in het knieschot te maken.

 

Wel leuk dat pre pre pensioen

Link to comment
Share on other sites

Hai Toine,

 

Het is een kamer van 9 maal 6 met aan alle kanten knieschot. In ongeveer de helft komen kastjes in het knieschot. Op zich ruimte genoeg over voor bastraps (hoop ik). Dat ik de kamer als tweede audioruimte gebruik vindt mijn vrouw prima. Maar de vele jaargangen strips , audiobladen e.d. moeten ook ergens heen. Zorgt ook wel voor wat demping. Overigens ben ik niet zo'n basfreak als Hans van L al kan ik fraai laag waarderen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er zit alleen nog een foutje in de opmaak Onno en er was een laatste foto vergeten. Volgens mij heb je een computer probleem vandaar even zo. Stuur me even je andere mailadres.

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag. Ik hoop dat na de akoestische aanpassingen de frequentiekarakteristiek wat beter wordt. De nagalmtijd op zolder is uitstekend, op die 125Hz na. Maar dat zal de resonantie van de vloer wel zijn.

Link to comment
Share on other sites

Leuk verslag. Ik hoop dat na de akoestische aanpassingen de frequentiekarakteristiek wat beter wordt. De nagalmtijd op zolder is uitstekend, op die 125Hz na. Maar dat zal de resonantie van de vloer wel zijn.

Daar zou ik ook benieuwd naar zijn, maar ik begrijp dat precies dat aspect nu juist door Ber van Loon (ravon, meen ik) is onderzocht omdat trillingsleer zijn specialiteit is.

Als het om die ene probleemfrequentie zou gaan, dan kun je relatief goedkoop zelf wat traps bouwen met een Fs = 125Hz. Die zijn ondiep.

Wat hier ook kan is enkele knieschotten uitnemen en vervangen door een ademende voorplaat, met daarachter een afgebakend compartiment -- een basstrap voor een paar centen! En geen obstructie, optisch neutraal en behoorlijk krachtig en in dit geval ook zeer doseerbaar!

 

@Carl:

Als het laag inderdaad erg goed is op je zolder moet je dat koesteren als een groot voordeel!

Om in je betonnen souterrain een goed laag te krijgen, zul je veel meer laagabsorptie zelf moeten gaan meenemen in een akoestisch ruimteontwerp. Dat komt omdat je zolder, op grond van diens constructie, veel meer natuurlijke laag- en midlaagabsorptie genereert dan het betonnen souterrain. Maar die absorptie moet er wel zijn om daar straks ook een goede bas te ervaren.

 

Goede laagabsorptie realiseren is meestal wel de grootste akoestische uitdaging; middengebied en treble laten zich gemakkelijker temmen, zeker in een dedicated ruimte.

 

Heb je al eens een set spelend gehad in het souterrain?

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal

Dat met die 2 lagen rockwool van 3cm en latjes ertussen hoe zit dat precies?

Is er een behoorlijk raamwerk gemaakt om de gipsplaten vast te zetten?

Leuk dat je geïnteresseerd bent in de technische uitvoering Tube. Op de originele balken zit een framewerk bevestigt. Daarachter en daartussen zit die Rockwool en erop weer de dubbele laag gipsplaat. Het is werkelijk zeer degelijk gebouwd. Ik was namelijk bang voor resonanties.

 

De folie adviseren ze om condens te voorkomen en de zaak tochtdicht te maken. Nu zal er geen condens ontstaan achter die Unidek want dat is serieuze isolatie. Maar zeker is zeker en dat beetje folie kost geen geld.

 

PS wat betreft die Unidek heb ik me altijd afgevraagd of die een hoorbare eigenresonantie heeft. Ik hoorde vaak een soort van lage resonantie die nu helemaal weg is.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

@Carl:

Als het laag inderdaad erg goed is op je zolder moet je dat koesteren als een groot voordeel!

Om in je betonnen souterrain een goed laag te krijgen, zul je veel meer laagabsorptie zelf moeten gaan meenemen in een akoestisch ruimteontwerp. Dat komt omdat je zolder, op grond van diens constructie, veel meer natuurlijke laag- en midlaagabsorptie genereert dan het betonnen souterrain. Maar die absorptie moet er wel zijn om daar straks ook een goede bas te ervaren.

Goede laagabsorptie realiseren is meestal wel de grootste akoestische uitdaging; middengebied en treble laten zich gemakkelijker temmen, zeker in een dedicated ruimte.

Heb je al eens een set spelend gehad in het souterrain?

Het artikel is natuurlijk ook wat journalistiek geschreven Toine. Een vergelijking van twee ruimten zal onze lezers zeker aanspreken. De maatregelen zullen verder zoveel mogelijk onzichtbaar moeten zijn net als op zolder. Ook als het een logeerkamer wordt moet de akoestiek prettig zijn en is dus het geld niet weg bij verkoop als we dood gaan. Ik wil hier verder nooit meer weg. Volmaakt gelukkig.

 

Dat soesterrain is een beetje een probleem verder. Om het waterdicht te maken moest volgens het bouwplan een bitumenemulsie aangebracht worden. Er blijkt een bitumencoating gebruikt te zijn wat een soort menie is. Dus de muur is goed nat na slagregens. Dus ik ben met mijn aannemer in de slag. In eerste instantie dacht hij dat het probleem was opgelost na bestrating en na 35 jaar met bodemkundigen gewerkt te hebben weet ik zeker van niet! Ik hoop het voor 1 mei op orde te hebben. Daarna zal ik er eens set neerzetten, goed idee. Spraak e.d. is overigens wel goed tot mijn verbazing. Volgens Hans omdat de muur nog niet is afgewerkt.

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk moet de akoestiek ook in orde zijn als het een logeerkamer is, maar dan speelt optimalisatie van het laag geen rol. En dat scheelt geld en arbeid en ruimte. Voor woonakoestiek volstaat het om vanaf 250Hz en hoger te optimaliseren. Bij muziek is juist dat stuk onder 250Hz de grote uitdaging, die in het souterrain dus zeker aan de orde zal zijn, maar op zolder blijkbaar niet of nauwelijks, en dan nog smalbandig ook, afgaand op de beschreven luisterervaringen.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Volgens Hans omdat de muur nog niet is afgewerkt.

 

De muren zijn nu nog zeer ruw en er zitten nogal wat sprongen in de wanden en vloer. Ik denk dat, wanneer deze strak worden gepleisterd, de akoestiek dan akelig hard wordt. Maar ruwe muren mag in een "woonomgeving" kennelijk niet meer.

Link to comment
Share on other sites

De muren zijn nu nog zeer ruw en er zitten nogal wat sprongen in de wanden en vloer. Ik denk dat, wanneer deze strak worden gepleisterd, de akoestiek dan akelig hard wordt. Maar ruwe muren mag in een "woonomgeving" kennelijk niet meer.

Ja wat je zegt is waar.

 

Structuur erop in plaats van glad/behangklaar

Link to comment
Share on other sites

Leuk dat je geïnteresseerd bent in de technische uitvoering Tube. Op de originele balken zit een framewerk bevestigt. Daarachter en daartussen zit die Rockwool en erop weer de dubbele laag gipsplaat. Het is werkelijk zeer degelijk gebouwd. Ik was namelijk bang voor resonanties.

 

De folie adviseren ze om condens te voorkomen en de zaak tochtdicht te maken. Nu zal er geen condens ontstaan achter die Unidek want dat is serieuze isolatie. Maar zeker is zeker en dat beetje folie kost geen geld.

 

PS wat betreft die Unidek heb ik me altijd afgevraagd of die een hoorbare eigenresonantie heeft. Ik hoorde vaak een soort van lage resonantie die nu helemaal weg is.

Ja ik zit ook met dat unidek rommel. RC waarde 2.5

Op sommige stukken heb ik geen balken op de zolder wel.

Ik overweeg het volgende:

a)Strips tussen de dakplaten laat ik zitten

b)Raamwerk lijmen en schroeven koud op de dakplaat. De lijm omdat de schroeven niet veel grip hebben in 3 mm

b')ipv b)eerst een plaat mdf oid op het unidek schroeven met lijm erachter. Dan b)zodat de schroeven vh raamwerk overal grip hebben.

c) rockwool 6 cm zonder alu laag.

d) dampdichte folie. Bij 6 cm isolatie hoeft dit niet perse, ik creëer immers geen koud dak als de totale tot RC 1/3 toeneemt. Bij 12 cm wordt het aanbevolen. De originele unidek wordt immers niet meer van binnenuit verwarmt en zal op den duur in de buurt komen van de buitentemperatuur. Condensvlak dus. En dat witte is ook dampdicht. Daarom is het verstandig om bij extra isolatie weer dampdichte folie achter de gipsplaat te doen zodat er geen waterdamp houdende lucht in de constructie kan komen.

e) gipsvezelplaat 12mm

f) gipsplaat 12mm

 

Het liefst zou ik 12 cm rockwool gebruiken. Het raamwerk wordt dan ook veel dikker en zwaarder. Met de dubbele gipsplaten wordt het wellicht teveel.

 

Het gaat om stukken dakplaat van knieschot tot plafond circa 1,5 meter dus ik denk dat het extra gewicht wel kan.

Ook komen er zonnepanelen op dit dak.

 

Ideeën...advies....welkom

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Ik ken de Unidekplaten erg goed en het is zeker geen rommel.

 

De goedkoopste dakplaten hebben een kern van EPS en inderdaad 3 mm spaanplaat afdekking. Dit is echter wel een erg zware persing.

 

Lijmen en schroeven gaat prima. Je moet er wel eerst het melamine papier er vanaf zien te krijgen. Lijmen op dat papier is niet constructiebestendig. Als lijm PU bruislijm gebruiken. De schroeven dienen dan alleen om de latten tijdens uitharden op hun plaats te houden.

 

Bedenk wél, dat door het grotere gewicht wat je aan de platen hangt de overspanning kleiner moet zijn dan wat is opgegeven.

 

EPS en 3 mm spaanplaat hebben akoestisch niks in te brengen. Het is veel te licht om op dat vlak iets te kunnen verwachten.

 

Met 12 cm rockwool op een 12 cm dikke zelfdragende constructie is eigenlijk het best. 12 cm balkjes dus tussen de gordingen schroeven. en de Rockwool er tussenin. Maar ook hier geldt natuurlijk: kunnen de gordingen dit extra gewicht aan.?? Alles hangt af van overspanning en dakhelling.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

..

 

EPS en 3 mm spaanplaat hebben akoestisch niks in te brengen. Het is veel te licht om op dat vlak iets te kunnen verwachten.

...

 

Daarom noem ik het rommel. Hoe kunnen ze de onwetende mens daar nou mee opzadelen. Dat zou verboden moeten worden.
Link to comment
Share on other sites

Ok bedankt voor de adviezen. bruislijm ken ik. Afwerklaag verwijderen wordt lastig denk ik. Die is geschilderd.

 

Ik ga ook gebruik maken van de beide zijmuren zodat de constructie niet volledig aan de dakplaten komt te hangen.

 

Op zolder zitten de gordingen. Die zijn dik zat en met extra dwarsregels ertussen wordt het alleen maar steviger. Een deel van het dak rust op muurplaat (zeg ik dat zo goed?)

De zoldervloer is ook kanaalplaat dus stevig.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Daarom noem ik het rommel. Hoe kunnen ze de onwetende mens daar nou mee opzadelen. Dat zou verboden moeten worden.

Volgens de huidige voorschriften mogen ze niet meer in woningen worden gebruikt. 

Link to comment
Share on other sites

Ok bedankt voor de adviezen. bruislijm ken ik. Afwerklaag verwijderen wordt lastig denk ik. Die is geschilderd.

 

Ik ga ook gebruik maken van de beide zijmuren zodat de constructie niet volledig aan de dakplaten komt te hangen.

 

Op zolder zitten de gordingen. Die zijn dik zat en met extra dwarsregels ertussen wordt het alleen maar steviger. Een deel van het dak rust op muurplaat (zeg ik dat zo goed?)

De zoldervloer is ook kanaalplaat dus stevig.

 

 De gordingen hebben vaak een grote overspanning. Door er regels tussen aan te brengen worden die niet sterker, maar wel zwaarder belast. Of ze dan op den duur niet door gaan hangen kan een bouwkundig constucteur berekenen.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...