Jump to content

Alternatieve Luisterkamer

carl
 Share

Recommended Posts

Ik had eens de achterwand met eier karton geplakt nou de helft moest ik eraf halen dus bedenk voor je begint

mvg niet slimme wol :)

Ps het dak resoneert niet bij 10 cm dik isolatie plus het gewicht van de pannen.

De pijp is eruit en de dakpan zit erop Hans. Ik moet het gat nog dichtmaken. Jammer dat ik niet een klein stukje Undikek heb dat ik zou ik zo pas kunnen maken.

Overigens heb ik advies van Merford en ik zal dat vanavond wel eens plaatsen.

Dat energie gedoe van Rogier is inderdaad een punt om rekening mee te houden.

Jammer dat ik niet een klein stukje Undikek heb dat ik zou ik zo pas kunnen maken.

Even langs een bouwterrein rijden. daar liggen altijd reststukken.

Wanneer je het vraagt, mag je die zo meenemen.

En is het dikker, dan is dat geen probleem, gewoon doorzagen en met een beetje pur op elkaar plakken.

:)

carl,je had gewoon een stuk spaanplaat met aan achterkant plastic gespannen aan de binnenkant van het dak over het gat met de hand kunnen duwen,en de dakrat aan de buiten kant met sneldrogende pur kunnen vullen en na 20 min is die uitgehard en dan met zaagblad  fijn gelijk met het bovendek kunnen trekken en aan de binnenkant met een stanlymes de spanning van de van de folie van de spaanplaat kunnen snijden ,dus de spaanplat is dan los en na een paar dagen trek je heel rustig de folie er vanaf.klaar is kees.

mvg wol

Kan  niet van binnen pur zet uit je moet van buiten doen is een fluitje van een cent.

Antwoord Merford

"Ik  ken het probleem, een Unidek dak is inderdaad niet de sterkste in akoestische isolatie, dit komt door dat de dak panelen weinig massa hebben, ze wegen weinig.

Door de massa te verhogen zal de isolatie waarde omhoog gaan en de overlast verminderd worden.

Met de volgende twee producten weet ik dat er tevreden resultaten zijn behaald:

1. MerfoFlex voorzet plafond-/wand:

Isomat KE word tegen het bestaande dak gelijmd met daar over een afwerk plaat geschroefd zoals bijvoorbeeld tri of multiplex.

Isomat weegt 14 kilo per plaat en zal dus niet direct vast plakken tijdens het verlijmen vandaar dat de plaat ook moet worden vast gehouden door een plaat multiplex."

Carl,ik vind het een lachertje die uitspraak zonde van het geld ,bekijk de demping,s waarde op internet  en dan heb je ook nog de volle pannen gewicht er op ik zou het nooit doen ,voor dat geld ga met de vrouw een lekker lang weekend je eruit.

mvg wiel

Ps Gewoon gaten dicht maken, vloerbeding op  spaan op isofelt leggen ,witten en klaar ,en intrekken met die hifi.

Trouwen,s je hebt toch al mooie schuine wanden met onderbreken van balken wat wil je nog meer .

Carl,je kunt het ook van binnen het gat dicht maken en ook  zorgvuldig als je het wilt weten zeg het maar dan vertel ik je precies hoe het moet.

Voor midden en hoge tonen, kun je idd volstaan met wat vloerbedekkingsmateraal. maar voor het laag heb je gewoon massa nodig. Een voorzetwandje zonder massa, maar met demepmnd materiaal ertussen zal alle energie die vanuit het laag komt, opslokken. Je houdt hoorbaar alleen nog maar mid en hoog over, dus dat is ook geen optie.

De beste methode is die Unidek platen voorzien van een dempende laag die bovendien veel massa heeft. Ik denk dat r.a.v.o.n. dat wel met me eens zal zijn. Zo zijn nl ook alle professionele studio's geluiddicht en akoestisch goed gemaakt.

Wat ik al eerder schreef, gewone gipsplaten er vanaf binnen tegenaan schroeven. Eventueel twee lagen op elkaar. Die Unidek platen zijn echt niet meer dan 2 laagjes spaanplaat van 3 mm dik met EPS (piepschuim) daartussen. Ook al leg je daar pannen op, het blijft akoestisch vrijwel niks.  

En daarna meten wat de nagalmtijd is, en daarop gaan schakelen met dempingsmateriaal.

@ Wol,

ben je wel eens op een zolder geweest waar geen dakbeschot onder de pannen zit? Dan weet je gelijk hoeveel geluid er door de pannen komt.

Ik krijg dus binnenkort iemand langs die wil meten. Gipsplaten lijkt me uiteindelijk een goede oplossing. Niet duur en als je niet bang bent voor wat afval zonder naden te verwerken. De vraag is even of je er nog iets achter moet doen. Er zal een immers een kleine spouw komen omdat de platen niet rechtstreeks op de Unidek gaan. Ik vind trouwens stuc tussen die balken er esthetisch beter uitzien dan die Unidek. Dat ziet er plastic uit. 

Hans, hij heeft toch 10 cm unidek erop

Klopt, 9,4 cm piepschuim en 0,6 cm spaanplaat.

Piepschuim bestaat voor ca. 99,8 % uit lucht en maar 0,02% uit kunststof. Bovendien zijn het gesloten bolletjes.

Veel dempende eigenschappen kun je daar dus niet van verwachten.

Ik krijg dus binnenkort iemand langs die wil meten. Gipsplaten lijkt me uiteindelijk een goede oplossing. Niet duur en als je niet bang bent voor wat afval zonder naden te verwerken. De vraag is even of je er nog iets achter moet doen. Er zal een immers een kleine spouw komen omdat de platen niet rechtstreeks op de Unidek gaan. Ik vind trouwens stuc tussen die balken er esthetisch beter uitzien dan die Unidek. Dat ziet er plastic uit. 

Ik zou de gipsplaten dus wél rechtstreeks op de spaanplaat schroeven, dan heb je in ieder geval het basstrap effect niet versterkt.

En wanneer je bang bent dat de schroeven niet houden, gewoon wat pur-lijm (constructielijm) er tussen.

Ik zou de gipsplaten dus wél rechtstreeks op de spaanplaat schroeven, dan heb je in ieder geval het basstrap effect niet versterkt.

En wanneer je bang bent dat de schroeven niet houden, gewoon wat pur-lijm (constructielijm) er tussen.

Beste Hans,

In alle literatuur over dit onderwerp lees ik dat dempende panelen - waaronder gipsplaten - veel effectiever zijn wanneer ze op enige afstand van de reflecterende wand worden gemonteerd. Op balkjes of raggels, dus.

http://www.mijnkluswijzer.nl/index.asp?pa_id=106&page=Muren-wanden-Gipsplaten.htm

Overigens moet men van de demping bij werkelijk lage frequenties geen overspannen verwachtingen koesteren: die gaan vrijwel zonder verlies dwars door gipsplaat èn dakbeschot heen... en vormen daardoor akoestisch ook geen probleem.