Jump to content

Alternatieve Luisterkamer

carl
 Share

Recommended Posts

Ik zie het al voor me raamwerk 30 cm hart op hart zowel verticaal als horizontaal en hoe bevestigd die op de achterwand .denk eraan die heeft schuine wanden ,ik zie het al voor me  :D  :D  :D  :D laat die onzin 

wie van jullie hebben een professionele akoustiche ruimte .

we hebben vroeger veel voorzet wanden gezet ik zou er niet aan beginnen.zonde van het geld

i dream i dream :D  :D  :mad2:  :mad2:  :mad2:  :mad2:

Wollie niet lullen hé ... met fermacell hoef je helemaal geen horizontaal hart :)

Ik heb mijn hele da'k uitgetimmerd, geschroefd eigenlijk, tussen de gordingen, zodat ik 25cm isolatie kon laten inblazen.

Afgewerkt met fermacell die kant rondom kant gelijmd zijn met PUlijm van fermacell zelf.

Bij mij zie je geen gordingen meer ...

Er is voor mij 1 grote reden om het allemaal wel te doen, los van het akoestische aspect, namelijk isolatie tegen de koude en de warmte.

Ik vind 10cm echt maar niets hoor. Als de zon in de zomer vol op het dak zit, dan mag Carl gerust een airco laten draaien. We zwijgen nog niet eens van de hitte doorheen de dakvensters

Ik zit op de lijn van RAVON, in een huiskamer zullen akoestische ingrepen al vlug esthetisch storend zijn. In een speciale kamer ligt dat weer anders. Daar kan je wat makkelijkkelijker van het ideaal uitgaan. Volgend weekend ga ik de zolder gereed maken voor meting. Ik ben wel benieuwd wat eruit komt.

Leuk dat je ook meedenkt Spido.

PS Stef ik woon wel in een bos en daar valt de zolder wel mee in de zomer. Maar ook dit argument neem ik mee. Net zoals trouwens alle andere argumenten.

Stefke ,ja oude niet geïsoleerde daken,ik heb toch andere ervaringen.

Jij hebt misschien voor 90 procent zelf gedaan en ik denk dat Carl handig is maar zal een hoop laten doen en dat is ook een verschil.

Als ik zo zie voor de plaat per vierkante meter 20 euro,s !nou tel maar uit

Een reeds gesloten constructie gaan doorboren met vijzen, ik mag er niet aan denken :(

Nou ehh.. het is maar 3 mm spaanplaat met een laagje kunststof folie. Echt niet dampdicht dus.

@ Spidoi,

De geluiddempende panelen van Unidek zijn ook voorzien van een laag gipsplaat.

HD21.JPG

Het lijkt zo een beetje op de Fraunhofer basstraps. Het EPS is n.l. erg veerkrachtig.

Of de plaat nu gipskartonplaat of Fermacel is, maakt volgens mij niet veel uit. Behalve de prijs dan.

:)

Mijn vader was aannemer ,dus wij zijn als kinderen erin geschopt en ik kan heel veel vertellen er over maar ik weet ook heel veel niks.

En Problemen vond ik het leukste die aanpakken met veel denkwerk en de mensen ook de nadelen vertellen maar dat hoor je weinig, ze gaan allen voor het werk en de mensen zijn opgezadeld met de problemen en zo werkt dat niet,kijk maar naar Kassa en Radar.

Die vlokken in de tussen vloer van een pand  hadden last van muizen ,daar zit je dan weer maar dat hoeft niet in elke bouw te zijn ik wil je nog meer verhalen vertellen

mvg wol de prutsbeer

Overigens is de isolatiewaarde van Unidek best hoog. Veel meer als bijvoorbeeld spouwmuurisolatie.

Ik had toevallig een timmerman op bezoek die ik die kastjes in het knieschot wil laten maken. Hij kende het geluidsprobleem ten gevolge van Unidek want een collega had twee kamers gebouwd in een zolder die zo geïsoleerd was. Die had dus ook de methode van Hans gebruikt wat kennelijk vrij standaard is voor dit probleem.

Maar goed misschien wordt na de meting wel geconstateerd dat een bastrap wel goed zou zijn. Dan zou rockwool achter de gipsplaat misschien wel de ideale oplossing zijn.

• 1 month later...

De meting is helaas even vertraagd, maar ik ben wel bezig met het lakken van balken. Ik vond toevallig op internet platen van stucaoustic. Is iemand daar bekend mee?

• 1 year later...

Even dit onderwerp weer naar boven halend op dit moment wordt het dak aangepakt na 6 mnd geleden daarvoor opdracht te hebben gegeven.In overleg met RAVON, Hans, mijn aannemer die regelmatig voor Peutz werkt en diverse externe adviezen is gekozen voor de volgende aanpak: op de balken worden zeer stevige latten geschroefd met daarachter en ertussen twee lagen steenwol van in totaal 6 cm. Op de latten komen overnaads twee verschillende lagen (soort en dikte) gipsplaat. In combinatie met de steenwol zal dit leiden tot een rc waarde van boven de 4 wat stevig warmte-isolerend is. Daarnaast verwacht ik een behoorlijke geluidswerendheid. Niet zo moeilijk want dat Unidek laat alle geluid door. Volgens de metingen van RAVON is de akoustiek nu prima en ik hoop dat die niet minder wordt. Daarnaast wordt in een deel van het knieschot kastjes gebouwd voor boeken platen en jaargangen DD, Robbedoes en hifi. Op de kamer komt voorlopig vintage apparatuur waaronder een Thorens 160.1, Revox A77 en Quad 34/306 en 33/303. De laatste is niet zolang geleden gemodificeerd en klonk met Harbeths 30.1 (zie de recensie op Puresound deze week) in ieder geval prima in de ruimte. Het wordt mijn eerste project in het kader van het vroegpensioen (na de vakantie moet ik nog twee weken werken).Alles bij elkaar moet het rond januari klaar zijn.

Was ook mijn eerste onmiddelijke reactie, welk dampscherm wordt er geplaatst + neem maar een zeer goed zoals intello

persoonlijk zou ik op een zolder, ik wil je niet aan het denken zetten hé Carl, een isolerend materiaal kiezen dat de hittedoorslag beter tegenhoudt dan steenwol of glaswol.

Bij isoleren denken mensen vaak enkel aan koude maar niet aan hoe de warmte buitenhouden ... een hoge warmtedoorlaatbaarheid kan vaak veel betekenen in de zomer.

Ik heb een huis uit 1920 wat ik aan het isoleren ben, maar dan zodanig dat het uiterlijk er niet onder leidt. Daarvoor is veel zoekwerk nodig. Het huis staat in een bos en zelfs in deze zomer viel de temperatuur binnen wel mee. Dat is het verschil met verstedelijkt gebied (veel steen) waar dat steeds meer problemen gaat opleveren volgens de beleidsmakers. Het grootste probleem van het huis is de achterkant, waar geen spouw zit. Kennelijk deden ze dat indertijd alleen aan de regenzijde. Ik ga daar een aanbouw tegen de grond slaan en met een groot souterrain (6,2 maal 4) terugbouwen (als ik vergunning krijg tenminste). Wat ik precies met dat souterrain ga doen weet ik nog niet. Vanwege het feit dat het huis wat hoger ligt dan de tuin, is het niet zo veel duurder om in plaats van kruipruimte souterrain te maken.

Op de zolder is er een geluidsprobleem door gebruik van een op zich goede warmteisolatie door de vorige bewoners die helaas veel geluid doorlaat. Geluid is daar het issue en niet het tegengaan van warmte. Extra isolatie tegen de kou scheelt stookkosten en is dus mooi meegenomen. De rc waarde wordt 4,25. Ik meen dat de huidige norm in Nl nu 3,5 is en voor nieuwbouw wordt die 5. Bijkomend voordeel is dat je het Unidek niet meer ziet wat visueel gewoonweg niet past bij een huis uit de jaren 20. Maar goed het uiteindelijke doel is reductie van het geluidsprobleem door een combinatie van steenwol (lichte absorptie) en speciale gipsplaat (isolatie).

Condens ontstaat bij overgang van warm naar koud. De huidige isolatie heeft al een rc waarde van 2,6 en de kou is er dan wel van af. Ik denk niet dat een folie nodig is, maar voor de zekerheid komt hij er wel natuurlijk wel.

Op zolder komt klassieke audio apparatuur. Of ik mijn hifi set van de woonkamer naar boven plaats weet ik nog niet. Het sousterrain is straks ook een optie. In de huiskamer is natuurlijk ook wel gezellig.

Ik moet eerlijk zeggen dat het huis me meer kost dan ik verwachtte (hetzelfde geldt trouwens voor mijn kinderen). We zijn dus wat zuiniger met vakanties e.d. Daarbij doe ik het een en ander zelf en werk zeer gefaseerd om de kosten in de hand te houden. Houdt wel wat geld apart voor een phonotrap!

• 2 weeks later...

Ik hoop dat van de week de zolder afgetimmerd is. De steenwol (absorptie) en de eerste laag normale Knauf stucplaten zit er nagenoeg op. Dat is al hoorbaar stiller. De tweede laag Knauf Diamond Board komt daar dwars overheen. Die laag zou de meest isolerende werking hebben. Dat beloofd wat.

Ik ook Hans. Toen de steenwol erop zat klonk het te gedempt. Nu de laag gipsplaat er op zit galmt het als een lege ruimte wat het natuurlijk is. Ben benieuwd hoe het klinkt als de ruimte aangekleed is met gordijnen en een kleed op de grond. Desnoods komt er nog wat akoustisch materiaal op de wanden. Misstaat niet op de zolder.Visueel zal het er zeker goed uit gaan zien en het geluidsprobleem is nu al een stuk minder en er moet nog een laag op.