Ove Rickland Posted 29 maart 2016 Report Share Posted 29 maart 2016 Op zolder zitten de gordingen. Die zijn dik zat en met extra dwarsregels ertussen wordt het alleen maar steviger. Een deel van het dak rust op muurplaat (zeg ik dat zo goed?) Gordingen lopen altijd evenwijdig aan de nok en de muurplaat. Gordingen zijn (met hout) alleen te verstevigen door ze te verbreden of te verhogen. In beide gevallen moet je er dan over de volledige lengte één lange plank (of lat) hout op schroeven, spijkeren of lijmen (of een combinatie hiervan). Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Gordingen lopen altijd evenwijdig aan de nok en de muurplaat. Gordingen zijn (met hout) alleen te verstevigen door ze te verbreden of te verhogen. In beide gevallen moet je er dan over de volledige lengte één lange plank (of lat) hout op schroeven, spijkeren of lijmen (of een combinatie hiervan).Dank voor de tip Dan bedoel ik de sporen en de gordingen die op zolder beide zichtbaar zijn. Daar kan ik wel iets mee door iets met een raamwerk te maken lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 maart 2016 Author Report Share Posted 30 maart 2016 (edited) Een vriend had ook zo, n probleem met natte buiten muur zebra poeder een maand open laten ,scheepsteer grind en drainage, nu geen last meer. Mvg wol Het opengraven is het grootste probleem Wiel. Scheepsteer zal formeel wel niet mogen. Ik denk zelf meer aan een folie. Zebra poeder(cebar cement dus) ga ik opzoeken. Edited 30 maart 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 maart 2016 Author Report Share Posted 30 maart 2016 Ja wat je zegt is waar. Structuur erop in plaats van glad/behangklaar Ik luister goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Hans. Jij kent de platen goed zeg je Als ik nou geen steenwol isolatie ga toepassen maar rechtstreeks 2 lagen gipsplaat van het duurdere type zoals Knauf Silentboard. Kan ik dat rechtstreeks op de 3mm beplating schroeven? Of zou 2 platen van verschillende type en dikte nog slimmer zijn. Voor het doel "geluidsreductie" lijkt me dat al wel een verbetering. Wil ik ook de RC waarde verhogen dan komt er uiteraard ook steenwol en raamwerk bij. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Ja wat je zegt is waar. Structuurinformatie erop in plaats van glad/behang, klaar Absoluut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Hier Rauhfaser en van die lekkere structuurverf op waterbasis van de HEMA. Geen idee of die nog bestaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 maart 2016 Author Report Share Posted 30 maart 2016 (edited) Hans. Jij kent de platen goed zeg je Als ik nou geen steenwol isolatie ga toepassen maar rechtstreeks 2 lagen gipsplaat van het duurdere type zoals Knauf Silentboard. Kan ik dat rechtstreeks op de 3mm beplating schroeven? Of zou 2 platen van verschillende type en dikte nog slimmer zijn. Voor het doel "geluidsreductie" lijkt me dat al wel een verbetering. Wil ik ook de RC waarde verhogen dan komt er uiteraard ook steenwol en raamwerk bij. Die Silentboard is niet te betalen Tube. Vergelijk de technische specificaties eens met Diamond board en dan ga je er wel anders over denken. Deze zijn goedkoper en de reductie van dB is niet veel minder. Overigens zijn beiden platen veel zwaarder dan gewone gipsplaten, houdt daar rekening mee in verband met de constructie. Ik heb ongeveer dezelfde gedachtengang doorlopen als jij. Ik sta nog steeds achter de combinatie steenwol (absorptie) en Diamond board (geluidswerend). Doe met stevige wind het raam maar eens open en dicht. Tot slot heb ik bewust gekozen voor twee soorten gipsplaten met verschillende dikten. Misschien dat ze zo nog geluiden met verschillende frequenties tegenhouden Edited 30 maart 2016 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Hans. Jij kent de platen goed zeg je Als ik nou geen steenwol isolatie ga toepassen maar rechtstreeks 2 lagen gipsplaat van het duurdere type zoals Knauf Silentboard. Kan ik dat rechtstreeks op de 3mm beplating schroeven? Of zou 2 platen van verschillende type en dikte nog slimmer zijn. Voor het doel "geluidsreductie" lijkt me dat al wel een verbetering. Wil ik ook de RC waarde verhogen dan komt er uiteraard ook steenwol en raamwerk bij. Ik ken Unidek goed omdat bij m'n laatste 2 werkgevers In een tijdsbestek van meer dan 25 jaar aan meerdere projecten in de productieautomatisering heb gewerkt. Bij de helaas te vroeg overleden oud directeur Hendrik van Dijk zat ik soms 2 keer per week aan tafel. Van de producten krijg je dan ook veel mee. Bij de Unidek platen is de spaanplaat met het EPS gelijmd m.b.v. PU bruislijm. Maar sterker dan het schuim is die verbinding natuurlijk nooit. EPS kan langdurig 0,5 kg/cm (5 N/cm2) druk of trek weerstaan. Latten lijmen maakt het verbindingsoppervlak natuurlijk veel groter. Het spaanplaat van 3 mm dik verdeelt de krachten ook nog ca. 5 mm. Aan een goed gelijmde lat van b.v. 25 mm breed (wordt 35 mm indien de lat niet aan de rand van het element komt).kun je dan theoretisch per meter 175 kg hangen. Of te wel met 1750 N belasten. Onder het platte dak bij m'n zoon hebben we de dakelementen omgedraaid en gipsplaten met stucwerk tegen de tengels geschroefd. Dat hangt al weer enkele jaren zonder problemen. Die dakelementen zijn wél 165 mm dik en hebben ook nog ingelijmde planken. Voor de overspanning van 4,5 m was dat nét voldoende. Toch is een oplossing met 120 mm steenwol en vrijdragend van de dakelementen akoestisch beter. De balkjes maak je dan iets dunner dan het steenwol. Deze liggen dan vrij van het dakelement waardoor er geen mechanisch contact met de Unidek dakelementen is. Bovendien heb je dan een extra thermische dakisolatie. In de zomer én in de winter is dat wel fijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Absoluut! Jij hebt ff wat structuur aangebracht zie ik. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 30 maart 2016 Report Share Posted 30 maart 2016 Ok Hans fijn dat je deze info hebt gedeeld. Ik kan er wel wat mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts